Min teori kring AS och dess begränsning.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Min teori kring AS och dess begränsning.

Inläggav Psykologiskt smink » 2009-03-26 21:22:44

Lägger härmed fram en teori efter att ha granskat communityn. Mitt specialintresse är som jag kanske tidigare nämnt hur människor fungerar, och därför har jag inte kunnat hjälpa att ta reda på vad skillnaden är mellan AS och icke-AS. Hoppas på att bli sågad så att ni kan visa hur fel jag har.

Min teori ligger kring att människor som uppvisar AS, har defekta "spegelneuroner" eller kanske en total brist därav.(vilket är belagt, och ni säkert känner till) Spegelneuroners funktion är spegling av andra människor, deras känslor, och dylikt. Bristen på spegelneuroner leder till att sådant måste processeras manuellt, medans spegelneuroner skulle ha skött det hela på automatisk väg. Detta leder till att människor med AS blir mycket mer förvirrade i sociala situationer. Spegelneuroner leder dock inte till känslolöshet, känslor styrs ju inte av spegelneuroner, men det leder till att du för att känna känslor måste sätta dig in i personens situation och använda nervbanor och tankebanor för det hela.

Då det processeras manuellt leder det till en ökad analytisk och systematisk förmåga, att andra delar av hjärnan utvecklas för att kompensera. Det är också möjligt att personen undviker sociala situationer och andra människor, då de inte kan klara av situationen alls eller blir utstötta och därför inte får möjligheten.

Hur kan man nu urskilja ifall en känsla är manuellt eller automatiskt framställd? Ifall man inte kan mäta spegelneuroner bör väl det bästa vara att ställa frågor till sig själv och sätta sig i känslomässiga situationer - folk skrattar, någon mår dåligt, något djur plågas, etc, och fundera över ifall man faktiskt känner det hela automatiskt eller manuellt. Hur snabbt reagerar ni på det hela?

Skulle också säga att det förklarar varför AS som diagnos varierar väldigt mycket och finns i annorlunda omfattning, för att AS bara påverkar ett område, och att hjärnan sedan kan hantera det på olika sätt, genom att lära sig hantera det hela manuellt, genom att stänga in sig själv, eller så kanske man faktiskt bara har svårt för att lära sig social dynamik och vad som är rätt och fel även om man utsätter sig för socialt umgänge ofta.

Jag vill gärna höra ifall jag har fel, för isåfall får jag börja om från början och komma med något nytt.
Senast redigerad av Psykologiskt smink 2011-05-04 18:40:07, redigerad totalt 1 gång.
Psykologiskt smink
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2009-03-23
Ort: Rotlös

Inläggav KrigarSjäl » 2009-03-27 0:34:32

Nej, här verkar du ha koll.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:40:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-27 8:52:58

Det stämmer med vad jag tänker/tror, fast är bättre uttryckt.

Jag har dock ingen kunskap om spegelneuroner. Bara namnet låter så konstigt så jag får ingen uppfattning om vad det är. Fast som du förklarar det så blir det iofs lite klarare. Jag har väl hakat upp mig på den konkreta tolkningen av just ordet "spegelneuron".
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:40:07, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Parvlon » 2009-03-27 9:13:37

Gillar inte spegelneuroner. As kanske är p.ga av min saknad av dem, men lika troligt att jag saknar 'kylskåps molekyler' i magsäcken som gör att jag älskar överkryddad mat och ljust bröd. rolleyes
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:40:07, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav geocache » 2009-03-27 9:42:23

Hej psykologiskt smink!

Definitivt ett insiktsfull förklaring om en väldigt intressant teori tycker jag!
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 18:40:07, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-27 10:39:16

Parvlon skrev:Gillar inte spegelneuroner. As kanske är p.ga av min saknad av dem, men lika troligt att jag saknar 'kylskåps molekyler' i magsäcken som gör att jag älskar överkryddad mat och ljust bröd. rolleyes

Haha, det är lite så jag känner för begreppet spegelneuroner.
Det är ett dåligt namn.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:40:07, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Psykologiskt smink » 2009-03-27 11:02:15

Parvlon skrev:Gillar inte spegelneuroner. As kanske är p.ga av min saknad av dem, men lika troligt att jag saknar 'kylskåps molekyler' i magsäcken som gör att jag älskar överkryddad mat och ljust bröd. rolleyes


hmm. kylskåpsmolekyler... jag får skissa vidare på den teorin... :roll:
Senast redigerad av Psykologiskt smink 2011-05-04 18:40:07, redigerad totalt 1 gång.
Psykologiskt smink
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2009-03-23
Ort: Rotlös

Inläggav Parvlon » 2009-03-27 11:53:49

Gör så, glöm inte bort vem som kom på det först bara. ;) Din förklaring om spegelteorin är säkert korrekt, men det finns folk här som studerat den närmare. Verkar som att det saknas alternativ, vilket är tråkigt tycker jag.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:40:07, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Micke » 2009-03-27 13:29:57

Jag tror att din teori är riktig, men dock inte som en fullständig förklaring över skillnaderna mellan AS och icke-AS. Jag tror att du tillskriver spegelneuronerna alldeles för stor betydelse om du menar att defekta sådana leder till att man kan få en överdrivet skarp hörsel bara för att nämna ett exempel på något som ibland/ofta förekommer hos oss med AS.
Det finns ett quiz (som samtidigt är en nätundersökning), som av någon märklig anledning blivit censurerat från detta forumet, som påvisat en stor mängd olika drag som ska vara typiska för AS-personer. Men detta kanske du är bekant med. Jag tror det blir svårt att förklara alla dessa drag enbart som varandes resultat utav defekta spegelneuroner.

Jag tycker i vart fall det är kul med personer som kommer fram med egna teorier, oavsett om det är nya tankar eller sådana som visar sig redan existera.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 18:40:07, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3420
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav jonsch » 2009-03-31 18:54:33

Det här att vi aspiesar har mindre tendens att automatisera och därför måste "tänka manuellt" kan vi väl anse konstaterat. Somliga tror att det helt hänger ihop med spegelneuronerna, som tydligen på något vis hjälper oss att imitera andras rörelser och känslouttryck. När man ser en glad person sätter alltså spegelneuronerna igång de känslocentra som får oss att se glada ut, allt det där tränas sen barnsben. Motsvarande gäller rörelser.

Nå, det där tror jag på sätt och vis inte på, inte rakt av. Det kan mycket väl vara så att vissa av oss har defekta spegelneuroner men jag tänker inte tro att det gäller alla. Jag kräver bevis. Jag låter inte någon kalla mig defekt förrän någon bevisat att jag är det. Vissa av oss kanske har mindre utvecklade spegelneuroner, precis som alla egenskaper är mer eller mindre utvecklade hos "ickedefekta" människor.

Dessutom kan det finnas andra grejer i automatiseringsprocessen som kan vara defekta eller mer eller mindre utvecklade. För hur fungerar egentligen den processen? Hur ser det ut om man ritar upp nervcellerna, ritar upp hur sinnesintryck kommer in, lagras, väcker minnen, triggar igång känslocentrum, ger beslut om att låta sig svepas med eller skärpa sig, ger beslut om att säga något eller på annat sätt röra muskler...

Hur ser ett minne ut om man ritar det som kontakter mellan nervceller? Hur ser exempelvis bilden av ordet "bilden" ut? Det kanske inte går att rita, matematisk beskriving är kanske lämpligare. Hur ser det ut när ett minne väcks? Hur ser varje ovan nämnd sak ut, hur ser alla viktiga processer ut, avbildade eller beskrivnda i matte?

Jag har gjort många försök att modellera det där. Nu börjar det kanske leda någonstans (och jag diskuterar det gärna) och automatisering är en process som pågår i hela hjärnan om jag förstått rätt. Spegelneuronerna är någon form av specialare, jag vet inte vad just de gör. automatisering har jag modellerat, tror jag, men spegelneuroner vet jag inte om jag modellerat. Hjälp mig begripa hur de funkar så får just jag mer att säga om just dem.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:40:07, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav antikropp » 2009-04-01 20:02:53

jonsch skrev:Jag har gjort många försök att modellera det där. Nu börjar det kanske leda någonstans (och jag diskuterar det gärna) och automatisering är en process som pågår i hela hjärnan om jag förstått rätt. Spegelneuronerna är någon form av specialare, jag vet inte vad just de gör. automatisering har jag modellerat, tror jag, men spegelneuroner vet jag inte om jag modellerat. Hjälp mig begripa hur de funkar så får just jag mer att säga om just dem.
Som jag har förstått det så är det neuroner som i vanlig ordning är inblandade i t.ex. rörelser. Det som utmärker spegelneuronerna är väl att dom drar iväg en signal när man betraktar någon annan göra samma eller en tillräckligt liknande sak.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 18:40:07, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav jonsch » 2009-04-02 0:12:08

Ja jo men kan du visa mig i bilder eller matematik vad som händer då? Om du missförstått är det säkert många som har gjort det så jag tar det litet grand igen:

Hur ser sinnesintrycket av en rörelse ut, när det kommit in till de vanliga neuronerna? Säg att vi har en grupp neuroner, kanske spegelneuroner, kanske mer allmänna. Mellan vilka av dem sänds det hur starka signaler när man ser någon svänga handen som en dirigent? Vad är principen för hur starka signaler som sänds mellan vilka celler vid ett visst sinnesintryck?

Hur går det till när sinnesintrycket känns igen, det är ju inte själva cellerna som flyttar på sig och blir igenkända av andra? Inte heller fungerar det väl som i en dator eller som i någon annan apparat, så hur?

Frågorna är svår att formulera, lyckas man bara formulera rätt så torde man vara nära svaren också.

Jag vet att vi har kognitionsvetare här. Även om de inte förstår exakt hur jag tänker så borde de åtminstone vara intresserade av att hitta rätt sätt att ställa frågan, tycker jag men det mänskliga vetandet kanske inte är moget den uppgiften än, även om jag tror det. Vi får väl se hur länge det här inlägget lyckas fungera som stoppknut på tråden (inte alls hoppas jag).
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in