SAOL:s autismdefinition
24 inlägg
• Sida 1 av 1
SAOL:s autismdefinition
"Självförsunkenhet med oförmåga till kontakt med andra"
Asperger hittar man inte alls. Jag måste säga att det är en ganska stötande och missvisande definition. Om man bläddrar fram till ordet oförmögen hittar man definitionen "ur stånd". Jag är sannerligen inte ur stånd till kontakt med andra och jag misstänker att många andra här inte heller är det. Djupt missvisande!
Asperger hittar man inte alls. Jag måste säga att det är en ganska stötande och missvisande definition. Om man bläddrar fram till ordet oförmögen hittar man definitionen "ur stånd". Jag är sannerligen inte ur stånd till kontakt med andra och jag misstänker att många andra här inte heller är det. Djupt missvisande!
Senast redigerad av Thael 2011-05-04 18:43:35, redigerad totalt 1 gång.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 18:43:35, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Så. Nu har jag tipsat akademien om asperger.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 18:43:35, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:Asperger finns inte med, men getlukt finns med.
http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx
Egennamn tas väl inte med.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 18:43:35, redigerad totalt 1 gång.
Asperger syndrom då.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Re: SAOL:s autismdefinition
Thael skrev:"Självförsunkenhet med oförmåga till kontakt med andra"
Det kanske avser symptomet autism som kan finnas vid schizofreni?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:43:35, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Savanten Svante skrev:Asperger syndrom då.
Flerordsuttryck av det slaget tas nog inte heller med. Däremot borde det gå att få in aspergare i ordlistan, förutsatt att det ordet blir tillräckligt etablerat. Jfr sidan 908 i ordlistan, där man finner uppslagsorden stockholmare, Stockholmsfirma, stockholmsk, stockholmska, stockholmsrim och Stockholmstidning men inte Stockholm eller Stockhoms län.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 18:43:35, redigerad totalt 1 gång.
Håll oss uppdaterade om du får svar från akademien!
Försunkna my ass, jag hade skitkul med ett gäng skolkompisar i lördags...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:43:35, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Håll oss uppdaterade om du får svar från akademien!
Det var väl bara "för sunket"
- Bror Duktig
Thael skrev:"Självförsunkenhet med oförmåga till kontakt med andra"
Vad är problemet? Du känner inte igen dig i autismbeskrivningen? Kanske för att du har AS och inte autism?
Autism som ord betyder ungefär vad det står. Och många autister har just det problemet även om det inte gäller alla.
Även jag som 'bara' har AS/HFA har perioder när jag är liksom insluten i en bubbla och just oförmögen att ta kontakt med andra.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:43:35, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl skrev:Sunkigt värre.
Haha, först NU ser jag att det var felstavat redan i inledningsinlägget.
Jag är nog nedsunkad.
- Bror Duktig
Inga svar än, men jag berättar om det händer nåt! De är nog lite försjunkna och oförmögna att kommunicera med mig...
Försunkna, och försupna kanske?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Det var väldans vad mycket trevlighet det går utvinna ur trådstartarens felcitering. Jag ser dock inte att det har så mycket att göra med SAOL:s autismdefinition. Håller med Inger i hennes undran. Är jag en glädjedödare nu?
Senast redigerad av TK 2011-05-04 18:43:35, redigerad totalt 1 gång.
Onekligen lustigt att man kan vara självförsunken
Jag är helt klar just det just nu läge att hoppa in i duschen
AS eller autism är en semantisk fråga, vilket ju passar in bra i sammanhanget. Det finns ju förslag på att helt slopa diagnosen AS i DSM V därför att skillnaden är så liten mellan as och HFA. Jag personligen kallar mig gärna för autistisk och snart så kommer alla aspergare också att vara autistiska (vilket de redan är iofs i och med att de har en autismspektrumstörning).
Definitionen då. Här nedan har vi SAOB:s definition av självförsjunken.
SJÄLV-FÖRSJUNKEN, p. adj.
försjunken i sig själv; (helt) absorberad av det egna jaget (o. saknande intresse för omvärlden);
www.saob.se
Den andra definitionen går fetbort så att säga, absorberad av det egna jaget och saknande intresse för omvärlden kan knappast sägas vara en egenskap som karaktäriserar autister. Jag skulle vilja hävda att den kan stämma i vissa fall men i åter andra går helt i motsats till vad autisten är (så är det i alla fall i mitt fall). Denna definition passar bra in i hur den så förhatliga cure-rörelsen ser på autister. Försjunken i sig själv är också ganska oprecist. Vad som definierar en autist är väl försjunkenhet FÖR(!) sig själv. Försjunken i sig själv antyder ointresse för omvärlden vilket väl ofta är raka motsatsen till vad en autist är.
Så långt så väl. Oförmögen definierar SAOL som "ur stånd" (dvs. att inte kunna alls), autism leder förmodligen ofta till just oförmåga till kontakt med andra men vad som verkligen definierar autism i det här sammanhanget är väl SVÅRIGHETER (!) till kontakt med andra.
Det kan synas vara petitesser jag har tagit upp, men när det gäller semantiska frågor så ligger djävulen i detaljerna. Jag vill då sannerligen inte att folk i allmänhet ska se mig som den narcissistiska och helt isolerade individ som SAOL för närvarande målar upp.
Jag är helt klar just det just nu läge att hoppa in i duschen
Inger skrev: Vad är problemet? Du känner inte igen dig i autismbeskrivningen? Kanske för att du har AS och inte autism?
AS eller autism är en semantisk fråga, vilket ju passar in bra i sammanhanget. Det finns ju förslag på att helt slopa diagnosen AS i DSM V därför att skillnaden är så liten mellan as och HFA. Jag personligen kallar mig gärna för autistisk och snart så kommer alla aspergare också att vara autistiska (vilket de redan är iofs i och med att de har en autismspektrumstörning).
Definitionen då. Här nedan har vi SAOB:s definition av självförsjunken.
SJÄLV-FÖRSJUNKEN, p. adj.
försjunken i sig själv; (helt) absorberad av det egna jaget (o. saknande intresse för omvärlden);
www.saob.se
Den andra definitionen går fetbort så att säga, absorberad av det egna jaget och saknande intresse för omvärlden kan knappast sägas vara en egenskap som karaktäriserar autister. Jag skulle vilja hävda att den kan stämma i vissa fall men i åter andra går helt i motsats till vad autisten är (så är det i alla fall i mitt fall). Denna definition passar bra in i hur den så förhatliga cure-rörelsen ser på autister. Försjunken i sig själv är också ganska oprecist. Vad som definierar en autist är väl försjunkenhet FÖR(!) sig själv. Försjunken i sig själv antyder ointresse för omvärlden vilket väl ofta är raka motsatsen till vad en autist är.
Så långt så väl. Oförmögen definierar SAOL som "ur stånd" (dvs. att inte kunna alls), autism leder förmodligen ofta till just oförmåga till kontakt med andra men vad som verkligen definierar autism i det här sammanhanget är väl SVÅRIGHETER (!) till kontakt med andra.
Det kan synas vara petitesser jag har tagit upp, men när det gäller semantiska frågor så ligger djävulen i detaljerna. Jag vill då sannerligen inte att folk i allmänhet ska se mig som den narcissistiska och helt isolerade individ som SAOL för närvarande målar upp.
Senast redigerad av Thael 2011-05-04 18:43:35, redigerad totalt 1 gång.
Är det inte du som anser att Aspergers syndrom inte alls skall kopplas ihop med autism? Så vad har då SAOL:s definition av autism med dina umgängesvanor att göra?
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:43:35, redigerad totalt 1 gång.
Men både DUM och SILL finns med.
[img]http://sok.saol.se/pages/P164_M.jpg[/img]
[img]http://sok.saol.se/pages/P816_M.jpg[/img]
[img]http://sok.saol.se/pages/P164_M.jpg[/img]
[img]http://sok.saol.se/pages/P816_M.jpg[/img]
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 18:43:36, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Thael skrev:AS eller autism är en semantisk fråga, vilket ju passar in bra i sammanhanget.
Nej det är en diagnostisk fråga där gradskillnaderna är minst sagt betydande. Som jag sagt tidigare; ingen tjänar på att vi klumpar ihop allting och kallar det 'autism'. AS, infantil autism och HFA är i praktiken _väldigt_ olika diagnoser.
Vad finns det för vits med att kalla den som inte kan tala alls och sitter och dreglar med den som studerar/arbetar vid samma namn?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:43:36, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Som jag sagt tidigare; ingen tjänar på att vi klumpar ihop allting och kallar det 'autism'.
Sant.
KrigarSjäl skrev:AS [...] och HFA är i praktiken _väldigt_ olika diagnoser.
Inte sant.
Det är väl ingen i varken den här tråden eller inget i SAOL som sagt att AS och autism är samma sak. Förvisso en viktig diskussion, men OT.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 18:43:36, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl skrev:Vad finns det för vits med att kalla den som inte kan tala alls och sitter och dreglar med den som studerar/arbetar vid samma namn?
Saken är dock den att bägge dina exempel redan finns representerade inom gruppen med den exakta diagnosen "autism", alltså nämnda med samma namn. Skillnaden inom den gruppen är större än skillnaden mellan de duktigare klassiska autisterna och de svagaste med diagnosen AS.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:43:36, redigerad totalt 1 gång.
Ordet autism betyder just det som står i SAOL.
Men -det har ingenting med den medicinska diagnosen autism=autistiskt syndrom att göra mer än att man hämtat gegreppet autism från just det ordet. Definitionen på det lär man inte hitta i SAOL, bättre att leta i ICD10 eller DSM IV.
Varför blanda ihop ord i språket med medicinska termer och sen ifrågasätta definitionen? Fattar inte att det är värt att slösa energi på.
Men -det har ingenting med den medicinska diagnosen autism=autistiskt syndrom att göra mer än att man hämtat gegreppet autism från just det ordet. Definitionen på det lär man inte hitta i SAOL, bättre att leta i ICD10 eller DSM IV.
Varför blanda ihop ord i språket med medicinska termer och sen ifrågasätta definitionen? Fattar inte att det är värt att slösa energi på.
Återgå till Att leva som Aspergare