Min psykologs utlåtande: Atypisk autism
41 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Tack återigen!
Jag har hängt här lite i bakgrunden, ville inte ta för mycket plats iom att jag inte hade någon klar diagnos då. Men nu kan man ju ta för sig lite mer om det finns något som behöver frågas.
Jag har hängt här lite i bakgrunden, ville inte ta för mycket plats iom att jag inte hade någon klar diagnos då. Men nu kan man ju ta för sig lite mer om det finns något som behöver frågas.
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 18:42:36, redigerad totalt 1 gång.
alexb skrev:Min hjärna sparkar bakut och vill inte "luras" och låtsas vara A, om jag nu är B. Så länge inte B är en sorts A, för då är det ju okej.
Jag vet inte om ni förstår, för det gör jag knappt själv, men kände mig tvungen att föröska förklara. Jag får för övrigt samma känsla när någon tycker att jag skall planka på tunnelbanan, man FÅR ju inte planka, så då går det ju inte! :]
Jag förstår precis vad du menar, alexb. Jag undrar själv om jag kommer höra hemma här efter min utredning i juni. Det är viktigt för mig att inte utge mig vara något jag inte är. Men skulle det visa sig att jag är "atypiskt autistisk" skulle jag nog stanna kvar i detta forum. Så för mig är nog B en sorts A ändå.
Senast redigerad av Alexis 2011-05-04 18:42:36, redigerad totalt 1 gång.
Som andra har sagt i tråden, diagnosticeringen är till så stor del godtycklig att det skulle ge sakfel att vara strikt.
Förövrigt hänger här ett fåtal som inte finns på autismspektrum alls. Av skäl som att de trivs och har gjort sig omtyckta här, är föräldrar till barn med A-någonting eller är psykologer som vill bli bättre i sitt jobb.
Blev de i flertal skulle forumet få identitetsproblem, men det har inte inträffat - balansen verkar sköta sig själv.
Dessutom har vi ju alla självdiagnosticerade, från i egen insikt solklara fall till dem som känner igen vissa drag, men tillräckligt för att känna sig hemma här.
Vem skulle ha rätt att ifrågasätta det?
Förövrigt hänger här ett fåtal som inte finns på autismspektrum alls. Av skäl som att de trivs och har gjort sig omtyckta här, är föräldrar till barn med A-någonting eller är psykologer som vill bli bättre i sitt jobb.
Blev de i flertal skulle forumet få identitetsproblem, men det har inte inträffat - balansen verkar sköta sig själv.
Dessutom har vi ju alla självdiagnosticerade, från i egen insikt solklara fall till dem som känner igen vissa drag, men tillräckligt för att känna sig hemma här.
Vem skulle ha rätt att ifrågasätta det?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:42:37, redigerad totalt 3 gånger.
Skönt att man kanske inte är ensam "lurker" här Känner mig ganska hemma här, men vill inte heller ta allt för stor plats, vill inte segla omkring här under falskt flagg.
Men tack till alexb för att du bjöd på ditt slutresultat, och ni andra som i kölvattnet sprider mycket informativa bubblor och uppiggande svall
Men tack till alexb för att du bjöd på ditt slutresultat, och ni andra som i kölvattnet sprider mycket informativa bubblor och uppiggande svall
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 18:42:37, redigerad totalt 1 gång.
- Börje Frylmark
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-01-02
alexb skrev:Jag har faktiskt varit inne på er sida innan utredningen var klar, men man kanske skulle gå med nu när jag är en av er ;D
Jo här på forumet känner jag mig inte utanför, men det är lite svårt att veta om jag "ska" tillhöra AS eller om AA är en egen liten "grupp". Men som sagt så kommer jag nog försöka tillåta mig att höra hemma i AS-termen
Dock måste jag säga att det är dumt att säga åt någon att man inte är A men B, men om personen vill kan den låtsas tillhöra A om den vill.
Min hjärna sparkar bakut och vill inte "luras" och låtsas vara A, om jag nu är B. Så länge inte B är en sorts A, för då är det ju okej.
Men både A och B kan vara undergrupper av samma huvudgrupp. Alltså Autismspektrum, i vilket ingår AS, HFA, atypisk autism, autistiskt syndrom/klassisk (infantil) autism och autismliknande tillstånd/störning i utvecklingen UNS etc. http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/autismspektrumet
Kanske kommer alltihop att kallas för "autism" i DSM-V.
Om jag hade diagnosen "atypisk autism" el HFA skulle jag nog säga att jag hade något "aspergerliknande" till vanliga icke insatta människor. Eftersom jag tror att Aspergers är en mer känd diagnos. Hellre det än att behöva hålla en föreläsning om sin diagnos.
Och givetvis är du "en av oss".
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:42:37, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:Om jag hade diagnosen "atypisk autism" el HFA skulle jag nog säga att jag hade något "aspergerliknande" till vanliga icke insatta människor. Eftersom jag tror att Aspergers är en mer känd diagnos. Hellre det än att behöva hålla en föreläsning om sin diagnos.
Det gör jag i alla fall. Är rätt mycket lättare, de få gånger jag nämnt det till nån, att arbeta utifrån det tycker jag.
F ö (inte nödvändigtvis riktat till dig Alien) känns det inte som att så fort nån säger att dom fått nån "aspergerliknande" diagnos här på forumet så är det tamejfan asperger det borde vara egentligen, enligt de vanliga tjommarna här, i alla fall? Har inte läst igenom hela tråden men läste tillräckligt för att se att det börjar snackas i de banorna i alla fall.
Säger inte nödvändigtvis att ni har "fel" men även tanken slog mig att många har nog en väldigt "pro-asperger" (menar inte att det är nåt fel på AS men tror ni hajjar ändå) och att jag, under min tid här på forumet, läst detta resonemang många gånger. Om det finns rum för tolkning så tolkar alla det som att en person har just Asperger och inte Atypisk Autism, HFA, vanlig Autism eller något annat. Detta oftast även från korta uttalanden och inte timmar av intervjuer och tester.
Vet inte om jag ser detta som nåt dåligt, eftersom man antagligen visar vissa till rätta ibland, eller bra. Tycker bara att det är ett relativt ofta förekommande fenomen här inne och att jag finner det konstigt att folk så gärna favoriserar Asperger som diagnos före en massa andra.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 18:42:37, redigerad totalt 1 gång.
- IndividualThoughtPatterns
- Anslöt: 2008-12-10
Det tycker inte jag är konstigt. Folk brukar vilja se sitt eget överallt. Särskilt om det har betytt mycket för dem själva.
Men just i den här tråden vet jag inte.
Själv kunde jag lika gärna ha garderat mig som a-mamma med att det kanske är asperger som är överdiagnosticerat. Men jag valde den motsatta vinklingen för enkelhetens skull och för att jag har fått intrycket att det är den de kompetentaste förståsigpåarna och diagnostikerna brukar gå efter.
Den springande punkten är förstås att man kan lita på att diagnosticeringen är korrekt och adekvat för personens problem, att alla är överens om både termer och kriterier, att rätten till hjälp är entydig och hjälpen adekvat och tillräcklig. Inget av det är fallet som det är nu.
Men just i den här tråden vet jag inte.
Själv kunde jag lika gärna ha garderat mig som a-mamma med att det kanske är asperger som är överdiagnosticerat. Men jag valde den motsatta vinklingen för enkelhetens skull och för att jag har fått intrycket att det är den de kompetentaste förståsigpåarna och diagnostikerna brukar gå efter.
Den springande punkten är förstås att man kan lita på att diagnosticeringen är korrekt och adekvat för personens problem, att alla är överens om både termer och kriterier, att rätten till hjälp är entydig och hjälpen adekvat och tillräcklig. Inget av det är fallet som det är nu.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:42:37, redigerad totalt 1 gång.
Bara för att påpeka det igen. Försöker inte "sätta ned" nån nu. Men under den tiden jag brytt autismspektrumdiagnoser så har jag sett att Asperger (av nån anledning?) är den som är populärast och pratas mest om. Finner detta konstigt då jag inte vet ursprunget av detta. Tror även att det kan smittat av sig på forumets invånare. Vill inte säga att nån har fel eller rätt men själva företeelsen är mycket intressant tycker jag.
Om det skulle kommas att revisioneras bland aspergerkriterierna, för att skapa ett rådande konsensus, så tror jag att många skulle bli upprörda över att dom helt plötsligt inte har just Asperger diagnosen längre. Kanske inte enbart pga en känsla av att varit missplacerad innan utan även också att bli berövade på själva "titeln". Känns som att folk hellre "tar" aspergerstämpeln istället för HFA t ex. Även fast många anser det vara samma diagnos eller i alla fall väldig näraliggande.
Om det skulle kommas att revisioneras bland aspergerkriterierna, för att skapa ett rådande konsensus, så tror jag att många skulle bli upprörda över att dom helt plötsligt inte har just Asperger diagnosen längre. Kanske inte enbart pga en känsla av att varit missplacerad innan utan även också att bli berövade på själva "titeln". Känns som att folk hellre "tar" aspergerstämpeln istället för HFA t ex. Även fast många anser det vara samma diagnos eller i alla fall väldig näraliggande.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 18:42:37, redigerad totalt 1 gång.
- IndividualThoughtPatterns
- Anslöt: 2008-12-10
Jag reagerade också på att utredaren sa att det är "väldigt sällan man ger tillägget ADHD vid AS". Vad jag har kunnat läsa mig till, och enligt vad utredare och läkare jag talat med menar, så är det inte speciellt ovanligt alls. Känner också till flera med dubbeldiagnos. Jag har själv AS + ADHD kombinerad form.
Skönt att du blivit utredd och fått svart på vitt! Jag fick diagnos i höstas och för mig var det en stor lättnad. Välkommen hit, hoppas att du ska trivas!
Skönt att du blivit utredd och fått svart på vitt! Jag fick diagnos i höstas och för mig var det en stor lättnad. Välkommen hit, hoppas att du ska trivas!
Senast redigerad av Aura Lux 2011-05-04 18:42:37, redigerad totalt 1 gång.
IndividualThoughtPatterns skrev:Bara för att påpeka det igen. Försöker inte "sätta ned" nån nu. Men under den tiden jag brytt autismspektrumdiagnoser så har jag sett att Asperger (av nån anledning?) är den som är populärast och pratas mest om. Finner detta konstigt då jag inte vet ursprunget av detta. Tror även att det kan smittat av sig på forumets invånare. Vill inte säga att nån har fel eller rätt men själva företeelsen är mycket intressant tycker jag.
Ja, det är "Aspergers syndrom" som är etablerad och känd. Jag kan tänka mig att även de bästa fackmännen tenderar åt den termen redan därför (om mitt intryck enligt förra inlägget stämmer).
Och det som har blivit känt får både högre förklaringsvärde och blir ett attraktivare identifikationsobjekt.
En annan sak som spelar roll är det behov många av oss har att skydda oss mot att fler ser oss som dumma i huvudet än som redan har gjort det (vare sig vi har haft diagnos eller inte). Säger man "autist" så tänker folk "förståndshandikappad"; säger man "asperger" tänker de kanske "asocial nörd" osv., men det är inte fullt lika illa.
Förresten är vi så disparata längs helt andra axlar än vad "Asperger" - "HFA" osv. följer att jag undrar om det inte finns anledning att differentiera diagnosen längs dem istället. Under- respektive överkänslig på olika sätt; "överintellektuell" kontra "överkänslomässig", "social" kontra "mindre social"...
Sådant som nuvarande diagnoskriterier och -praxis tar (nästan) ingen hänsyn till. För att inte säga negativ hänsyn just hos dem som nekar "överkänsliga" och "sociala" aspergare en diagnos som de behöver av precis samma slags skäl som "underkänsliga" och "mindre sociala" aspergare behöver den.
Nuvarande vetenskap är väldigt yxig på det här och hithörande områden.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:42:37, redigerad totalt 1 gång.
Jag har också funderat på varför jag själv skulle föredra diagnosen AS före någon annan och jag tror att det är så enkelt att jag själv associerar ordet Autism med de här gravt handikappade människorna jag har arbetat med i mina år inom handikappsomsorgen. De som förefaller okontaktbara och sitter med ett snöre med pärlor och dallrar hela dagarna.
Dock har jag nog förlikat mig med min diagnos rätt bra redan nu som sagt och jag kommer nog inte försöka ändra den eller gnälla på psykologen, jag känner mig ju fortfarande hemma här och många ser ju alla autismliknande tillstånd med högfungerande individer som i stort sett samma. Jag kanske har en egen variant Alexanders Syndrom :]
Angående att det skulle vara ovanligt med AS + ADHD så tror jag min psykolog menade om man gick efter hennes regeluppsättning skulle det vara väldigt svårt att ge båda två, eftersom det står något i stil med "om det går att utesluta att handikappsdel X INTE har med AS att göra med ADHD, kan man ge båda diagnoserna, annars inte" och det är ju rätt svårt att säga med 100% säkerhet att ett beteende inte kommer från en potentiell AS. Men hennes ordval blev nog fel, för ovanligt kan man ju inte säga att det är, det känns nästan VANLIGARE än att få en AS-diagnos utan ad*d
Dock har jag nog förlikat mig med min diagnos rätt bra redan nu som sagt och jag kommer nog inte försöka ändra den eller gnälla på psykologen, jag känner mig ju fortfarande hemma här och många ser ju alla autismliknande tillstånd med högfungerande individer som i stort sett samma. Jag kanske har en egen variant Alexanders Syndrom :]
Angående att det skulle vara ovanligt med AS + ADHD så tror jag min psykolog menade om man gick efter hennes regeluppsättning skulle det vara väldigt svårt att ge båda två, eftersom det står något i stil med "om det går att utesluta att handikappsdel X INTE har med AS att göra med ADHD, kan man ge båda diagnoserna, annars inte" och det är ju rätt svårt att säga med 100% säkerhet att ett beteende inte kommer från en potentiell AS. Men hennes ordval blev nog fel, för ovanligt kan man ju inte säga att det är, det känns nästan VANLIGARE än att få en AS-diagnos utan ad*d
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 18:42:37, redigerad totalt 1 gång.
Det måste vara skönt att veta som är fel, så kände jag iallafall.
Jag vet inte om du skall lägga så mycket vikt på diagnosen i sig.
Du är den du är med dina möjligheter, drömmar och brister.
Jag byter intresse ungefär vart annat år, jag behöver den variationen.
Atypisk är ett annat ord för "inte typisk" "inte normalfördelad"
Och då kommer man direkt till frågan, vad är normalt avvikande tankar och beteende och vad är så avvikande att man behöver en diagnos. Den frågan har man brottats med sedan Freud antar jag och är svår eftersom alla människor avviker på något sätt om det så är att ha en Arm eller renlighetsmani.
Hälsningar
Robert
Och då kommer man direkt till frågan, vad är normalt avvikande tankar och beteende och vad är så avvikande att man behöver en diagnos. Den frågan har man brottats med sedan Freud antar jag och är svår eftersom alla människor avviker på något sätt om det så är att ha en Arm eller renlighetsmani.
Hälsningar
Robert
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 18:42:37, redigerad totalt 1 gång.
msitua skrev:Det måste vara skönt att veta som är fel, så kände jag iallafall.
Hälsningar
Robert
Jo det är skönt att veta, och att kunna förklara för berörda att jag fungerar på ett visst sätt.
Näe jag har nog beslutat mig för att diagnosen ju bara är några bokstäver på papper, och den viktiga skillnaden är att jag vet att jag har ett handikapp eller åtminstonde ett klart avvikande betende jämfört med många av mina medmänniskor.
Jag önskar att jag kunde få ha mina intressen så länge som ett helt år, jag byter ungefär en gång i månaden, vare sig jag vill eller inte. Det gör det, som jag tror jag skrev tidigare, svårt att kunna gå med i föreningar eller skaffa vänner inom ett intresseområde, och efterosm jag BARA blir intresserad av mitt intresse för stunden orkar de flesta NTs inte heller umgås så mycket, och jag orkar inte heller umgås med dem som inte är intresserade av det jag är nu. Kunde jag hålla ett ämne fast i ett år kunde jag gå med olika sällskap åtminstone ett år. Jag brukar känna mig ganska avundsjuk på de som får ha intressen längre än jag, det är lite av ett handikapp i handikappet
Den frågan brukar jag hålla mig utanför, jag blir bara snurrig av att fundera så mycket i så stora banor, ungefär som universums potentiella början och slut (vilket i viss mening även inkluderar tidens potentiella början och slut) gör mig lite ur balans.
Just nu vill jag bara skratta och vara glad, vilket jag gör/är också, känner mig friare än någonsin. Vill skrika ett fett jävla "FUCK YOU" åt alla mina lärare i grundskolan som stängde in mig ensam i ett rum när jag var ostyrig, och beklagade sig över att jag störde alla andra med mitt pratande på lektionerna, istället för att försöka lösa problemet skyllde de allt på en jävla 10åring snorunge. Inte ens när jag försökte förklara hur jag "hörde röster" tog de mig på allvar utan skolsköterskan bortförklarade det med att jag troligen hade vatten i öronen. Nu förstår jag dock att de röster jag hörde är när jag diskuterar saker med mig själv.
Nu fick jag skriva av mig det där också!
/Alexander
alexb skrev:Att inte riktigt hitta information blir lite besvärligt även fats jag vet om detta forum, till exempel förstår jag inte om jag skall leta mig till Autismcentrum eller Aspergercentrum för habilitering? Kan jag fortfarande engagera mig i asperger-frågor eller kommer jag missa atypisk autism-frågor då? finns det atypisk autism-frågor att engagera sig i? ja det blir lite rörigt som sagt, me jag tror att jag helt enkelt bestämmer mig för att jag har atypisk aspergers syndrom helt enkelt Blir enklare så.
Atypisk autism, genomgripande störning i utveckling UNS, PDD-NOS (eller PPD-NOS som det ibland skrivs också), autistiska drag, autismliknande tillstånd... ALLT det hör till autismspektrum, liksom Kanners syndrom (klassisk autism) och Aspergers syndrom.
Vad du får för diagnos handlar mest om hur den som utreder dig tolkar kriterierna. ALLTSÅ, strunta i det där och läs och lyssna lite härs och tvärs. Du hör hemma här lika mycket som nån som fått en AS-diagnos, så vitt jag kan se.
Och habilitering kan du få på Lokala habiliteringen eller på Aspergercenter, beroende på vad det är du söker. Sen kan du ha turen att få komma till ADHD-team, om du bor på rätt ställe (jag kunde inte det...).
Lycka till!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:42:37, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
alfapetsmamma skrev:Atypisk autism, genomgripande störning i utveckling UNS, PDD-NOS (eller PPD-NOS som det ibland skrivs också), autistiska drag, autismliknande tillstånd... ALLT det hör till autismspektrum, liksom Kanners syndrom (klassisk autism) och Aspergers syndrom.
Vad du får för diagnos handlar mest om hur den som utreder dig tolkar kriterierna. ALLTSÅ, strunta i det där och läs och lyssna lite härs och tvärs. Du hör hemma här lika mycket som nån som fått en AS-diagnos, så vitt jag kan se.
Och habilitering kan du få på Lokala habiliteringen eller på Aspergercenter, beroende på vad det är du söker. Sen kan du ha turen att få komma till ADHD-team, om du bor på rätt ställe (jag kunde inte det...).
Lycka till!
Jo jag börjar förstå det mer och mer nu, att det handla rom en tolkningsfråga mer än en teknisk skillnad.
Jag har faktiskt lyckats prata med mitt lokala habiliteringsteam och de skulle skicka papper till mig där jag skulle fylla i att jag vill ha med dem att göra, och så kunde de i sin tur ta kontakt med aspergercentrum (jag frågade helt enkelt vart jag skulle vända mig och hon förklarade vänligt för mig) om jag ville ha grupper med liknande folk.
ADHD-team det låter ju ändå intressant får kolla upp det, är det habiliteringen eller psyk som har hand om det?
alexb skrev:alfapetsmamma skrev:Atypisk autism, genomgripande störning i utveckling UNS, PDD-NOS (eller PPD-NOS som det ibland skrivs också), autistiska drag, autismliknande tillstånd... ALLT det hör till autismspektrum, liksom Kanners syndrom (klassisk autism) och Aspergers syndrom.
Lycka till!
Jo jag börjar förstå det mer och mer nu, att det handla rom en tolkningsfråga mer än en teknisk skillnad.
Jag har faktiskt lyckats prata med mitt lokala habiliteringsteam och de skulle skicka papper till mig där jag skulle fylla i att jag vill ha med dem att göra, och så kunde de i sin tur ta kontakt med aspergercentrum (jag frågade helt enkelt vart jag skulle vända mig och hon förklarade vänligt för mig) om jag ville ha grupper med liknande folk.
ADHD-team det låter ju ändå intressant får kolla upp det, är det habiliteringen eller psyk som har hand om det?
Aspergercenter har grupper för nydiagnostiserade. Det är inget jag sökt mig till. Sen har lokala habiliteringen olika personer man kan träffa för att kartlägga vad man kan behöva för hjälp och vad som finns att få. Det är nåt annat, men bor i samma hus, på Rosenlunds sjukhus.
ADHD-team hör tydligen till mellanvården, alltså psyk. Bor man i stan kan man vända sig till ett ställe som ligger på Riddargatan 1. Sen finns det tydligen ett team i Bromma och ett på Danderyds sjukhus... Och jag vill hitta ett för mig, som bor söder om stan.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:42:37, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Okej, nydiagnosticerad är jag ju så kanske vore det trevligt ändå, med lite "riktigt" i samma sits såhär i början.
ADHD-team verkar kanske inte riktigt funka för mig då här i norrort, utan bil tar jag mig inte gärna till vare sig bromma eller danderyd. I stan bor jag ju inte heller!
Men tack för attt du klargjorde det här för mig.
Nu ska jag försöka förbereda mig lite inför vad jag ska ta upp med Handikappshandläggaren på SU imorgon.
ADHD-team verkar kanske inte riktigt funka för mig då här i norrort, utan bil tar jag mig inte gärna till vare sig bromma eller danderyd. I stan bor jag ju inte heller!
Men tack för attt du klargjorde det här för mig.
Nu ska jag försöka förbereda mig lite inför vad jag ska ta upp med Handikappshandläggaren på SU imorgon.
Återgå till Att leva som Aspergare