Specialintresse och social klumpighet relaterat?
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Specialintresse och social klumpighet relaterat?
Jag vet inte om det har nämnts tidigare. Men kan det vara så att special intressen dyker upp som följd av att hjärnan inte spenderar en sån massa tid på att vara social?
Eller om jag ska vara mindre flummig. Tankekraft som normalt skulle användas till sociala ändamål används istället på att i tid och otid arrangera tågtabeller i huvudet.
Det blir ju som ett liknande fenomen som när en människa förlorar synen så skärps alla andra sinnen. Det handlar inte bara om träning, det räcker med att stå i kolmörker ca 20 minuter för att få samma effekt fram till att man kan se igen.
Eller om jag ska vara mindre flummig. Tankekraft som normalt skulle användas till sociala ändamål används istället på att i tid och otid arrangera tågtabeller i huvudet.
Det blir ju som ett liknande fenomen som när en människa förlorar synen så skärps alla andra sinnen. Det handlar inte bara om träning, det räcker med att stå i kolmörker ca 20 minuter för att få samma effekt fram till att man kan se igen.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 18:36:25, redigerad totalt 1 gång.
...(och)/eller så är/blir man (mer) socialt klumpig för att man spenderar så mycket tid på sina specialintressen! Ju mer tid jag spenderar på att vara med mig själv och mina intressen, desto konstigare och mindre responsiv blir jag. Och jag är väldigt social, åtminstone med mig själv och jag.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:36:25, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Och om man inte har någon att vara social med så blir det lätt att man gräver ner sig i detaljer som ingen vanlig människa skulle bry sig om.
Det skulle inte heller jag göra om jag hade något val. Men tiden går så långsamt om man inte har något för sig.
Det skulle inte heller jag göra om jag hade något val. Men tiden går så långsamt om man inte har något för sig.
Senast redigerad av Linus_på_linjen 2011-05-04 18:36:25, redigerad totalt 1 gång.
- Linus_på_linjen
- Anslöt: 2007-10-13
Tänker du dig att människor utan vare sig as och specialintressen lägger stor tankemöda på det sociala samspelet? Tveksamt tror jag. Jag får en känsla av att det går av bara farten för de flesta. Menar du kanske personer med as och med eller utan specialintressen? Kanske kan vara så.
Senast redigerad av beek 2011-05-04 18:36:25, redigerad totalt 1 gång.
När det gäller savanter så hörde jag på TV att de kunde ha sina speciella förmågor just för att hjärnan inte var fylld med allt det sociala, som tydligen tog upp mycket plats.
Men det var väl iofs inget fritt val. Somliga får vissa slags hjärnor och blir savanter el "vanliga aspergare", andra får andra slags hjärnor och blir sociala NT.
Men det var väl iofs inget fritt val. Somliga får vissa slags hjärnor och blir savanter el "vanliga aspergare", andra får andra slags hjärnor och blir sociala NT.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:36:25, redigerad totalt 1 gång.
Det är synd att man inte fick välja hjärnan. Har man bara folk som kan hjälpa en att knyta skorna så. Själv märker jag stora skillnader när jag har episoder av tid och intresse krävande aktiviteter. Man kan nog kalla det socialt blind. En utredare skulle kanske kalla ett av dem för sjukdom (spelberoende).
Återgå till Att leva som Aspergare