AS vs. Människor utan AS?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS vs. Människor utan AS?

Inläggav Psykologiskt smink » 2009-03-24 8:57:11

Jag inser en sak. Jag är odiagnostiserad, och kan ju kastas ut om ni är alltför normal(vilket jag hoppas att ni inte tycker jag är :roll: ) men utan att jag vetat vad AS är har det visat sig att alla av mina närmaste vänner faktiskt har AS, eller väldigt många AS drag.

Är det en slump att det blivit så?
Jag var i princip en ensamvarg fram tills femton då jag träffade på en annan pojke med AS, har aldrig kunnat umgås så naturligt med någon, det var helt nytt för mig, och det fick mig att vilja söka mig till andra människor igen. Jag har helt enkelt skitsvårt för andra människor, jag kan prata med dem, men när jag är med dem måste jag alltid analysera allt, fundera över vad jag ska säga och så vidare. Jag kommer sedan hem från skolan och dör framför datorn resten av dygnet - såvida inte personerna råkar skita i sociala normer.
Plötsligt blir det en annan sak då. När man kan vara rak och säga vad man tycker, och få höra vad personen i fråga tycker. Saker blir roligare. Du behöver inte prata om den där meningslösa saken du inte brydde dig ett dugg om.

Asperger verkar egentligen vara toppen. Jag blir väldigt road av att läsa inlägg på det här forumet, inte på ett negativt sätt då, för det känns som att folk spårar in på såna roliga åsikter.
Jag vet inte. Jag kände mig bara hemma lite, därav finns det väl noll diskussionsvärde i tråden.
Men, vilka anledningar finns det till att aspergermänniskor är roligare? se det här som en pepptråd :)
Senast redigerad av Psykologiskt smink 2011-05-04 18:37:49, redigerad totalt 1 gång.
Psykologiskt smink
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2009-03-23
Ort: Rotlös

Inläggav Parvlon » 2009-03-24 10:13:31

Jag vet inte hur din humor är men något som borde skilja AS mot NT rent generellt är 'problem' med kommunikation. Det kan ge upphov till roliga historier. En annan sak är att vissa, inkl. mig själv kör sina egna race på gott o ont.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:37:49, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav ford » 2009-03-24 11:41:33

Psykologisk Smink

Jag tycker det låter väldigt sannolikt att du skulle kunna ha as. I vilket fall som helst så är alla som vill välkomna att vara med här, förutsatt att de någotsånär håller sig till forumreglerna, som mer är att se som riktlinjer än tänkta att följas blint. Viktigast är att man beter sig respektfullt mot andra medlemmar (utom på NFD, där det är ok med sanlådefasoner, inom rimliga gränser, detta eftersom alla som är med där vet vad de gett sig in på), däremot är det i alla lägen totalförbjudet tt publicera mottagna pm, eller att diskutera folk som inte deltar i NFD, under denna avdelning, av naturliga skäl.

Vad är roligare med as?

Tja, antagligen är folk med as. varken roligare eller tråkigare än andra människor, däremot så ökar chansen att träffa folk man kan få socialt utbyte av, ifall man umgås med andra som har as.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:37:49, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Parvlon » 2009-03-24 11:51:09

OffTopic: Ford, händer det mycket i NFD nu för tiden? Jag kan knappt vistas där o priv, av /o/praktiska skäl, tycker det snackas mycket om regler så man blir ju nyfiken. :) :rolleyes:
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:37:49, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav ford » 2009-03-24 14:46:17

Vi får väl återuppliva "tivolit" och ta oss en liten fight då... :wink:


Länk till den stora nöjestjafstråden

den-stora-n ... t8122.html

-Där har kommit ett nytt inlägg! :twisted:
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:37:49, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav antikropp » 2009-03-24 16:55:15

vilka anledningar finns det till att aspergermänniskor är roligare?
Aspergare är roligare än "vanliga" människor så mycket vet jag. Varför är lite svårare att svara på.

En stor anledning tror jag är den nedsatta sociala interaktionsförmågan. I mitt fall så upplever jag inte att jag har någon som helst nedsatt förmåga att läsa av människors ansiktsuttryck eller förstå underförstådda budskap och liknande. Jag upplever snarare att jag är bättre på att läsa av människor och förstå underförstådda budskap. Jag har svårt att hänga med i social interaktion, jag har oförmåga att frammana konstlade saker man bör säga. Just såna saker tror jag inte är det som påverkar humorn i så stor utsträckning. Däremot kommer nog andra delar in i bilden där.

1. Många aspergare verkar ha extremt nedsatt förmåga att känna grupptillhörighet. Det går såklart utöver förmågan att uppskatta rolig humor och istället tycka alternativa saker är roliga. En stor del av humor verkar gå ut på att samordna grupper att tycka och känna liknande och tydliggöra statusförhållanden.

2. Ovanligt många saker som ska gå per automatik verkar hos aspergare hamna i medvetna delar av ens fungerande. Det går också ut över förmågan att uppskatta vanlig humor. Istället för att skratta hjärtligt åt att en piga vill ha sex med en dräng men husbonden säger något som gör att det blir pinsamt så åker skämtet liksom ut i medvetandet och funderas på och så missar man budskapet om vad som är roligt.

Förmågan att ta humor för vad den är är svagare i förhållande till behovet att uppleva humorn som att faktiskt vara rolig. Sen finns det ju såklart massor av olika saker som är roliga för olika människor. Men "skratta här"-humor verkar många aspergare ha väldigt nedsatt förmåga att tillgodogöra sig.

På aspergerforum har jag faktiskt lärt mig den första vanliga snuskiga historien som är som en vanlig och skulle gå att återberätta på ett sånt sätt men som jag faktiskt tycker är rolig. Skillnaden jämfört med vanliga var att den var väldigt grov och behandlade döda människor på ett mycket ovärdigt sätt som antagligen skulle uppröra många människor och det är ju alltid kul.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in