Hur definierar man sig själv?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur definierar man sig själv?

Inläggav Psykologiskt smink » 2009-03-23 13:09:59

Jag är odiagnostiserad asperger. Vet inte om jag vill ha en diagnos. Vill hålla uppe intrycket från alla om att jag inte har några problem.

Men. Jag vet ärligt talat inte hur man definierar sig själv. Jag har läst om cold-reading, som handlar om att man får ett papper med egenskaper och väljer att tolka dem som att de är så. När jag gör AS test på internet, så märker jag att beroende på hur man ser på saker kan jag ta både alternativ 1,2 eller 3.

I prefer to do things with others rather than on my own.
Ja? När jag är ensam och helt saknar vägledning blir jag helt handfallen. Vad är det tänkt att jag ska göra? Jag behöver därför en grupp eller ledare eller något som kan fördela uppgifter till mig. Men när jag är i grupper och arbetar brukar jag ändå vilja avskärma mig och fokusera på ett eget område, möjligtvis notera och hjälpa andra.

I prefer to do things the sa same way over and over again.
Jag har jättesvårt för nya saker.
Men, jag tröttnar ifall jag gör samma sak om och om igen (kan bli helt absorberad av något, och glömma allt annat.)

Jag undrar då. Kan man definiera sig själv?
Kan jag säga att jag är snäll, att jag är dum? eller beror det helt på hur man tolkar saker?

Känns som att det rör sig om kaos. Man kan inte definiera sig själv, för du är en annan människa än du var igår, eller du var i förrgår, eller för en minut sen. Är det ett aspergerdrag att tänka såhär, föressten? de flesta verkar bli förvånade när jag spenderar trettio minuter för att göra ett test de gör på fem minuter...
Senast redigerad av Psykologiskt smink 2011-05-04 18:36:48, redigerad totalt 1 gång.
Psykologiskt smink
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2009-03-23
Ort: Rotlös

Inläggav Lnovgo » 2009-03-23 14:44:09

Man kan definiera sig själv, men definitionen kan vara mer eller mindre korrekt beroende på hur god självinsikt man har, och mer eller mindre exakt beroende på hur god begreppsapparat man har.
Senast redigerad av Lnovgo 2011-05-04 18:36:48, redigerad totalt 1 gång.
Lnovgo
Inaktiv
 
Inlägg: 879
Anslöt: 2008-05-06

Inläggav Inger » 2009-03-23 14:47:12

Hej och välkommen, Psykologiskt smink.

Du är inte ensam om att fastna i en halvtimme per fråga och helst vilja skriva en uppsats om varje som förklarar hur man tänker, både på online-quiz och under riktiga utredningar. Just det verkar faktiskt vara typiskt aspigt!

Själv tycker jag det är hopplöst att fylla i quiz, särskilt om jag måste välja mellan två olika alternativ där jag tycker att båda stämmer.

"Är du bra på att planera och passa tider eller är föredrar du att vara spontan?"
Jag föredrar att vara spontan men är också bra på att planera och passa tider.

"Vilket är du bäst på, algebra eller aritmetik?"
Öh... inget av dem!

"Läser du hellre facklitteratur än skönlitteratur?"
Beror väl på om jag vill koppla av eller söka information?!
O s v...

Tyvärr är var det nog jag som var ansvarig för just de där frågorna du nämner nån gång för flera år sen, även om jag inte är inblandad i quizet längre. Att konstruera ett quiz som är just för såna personer som man vet är lika petnoga som man själv är i det närmaste omöjligt. Antingen försöker man täcka så många eventualiteter att frågan blir närmast oläslig (som jag gjorde i första versionen) eller så förenklar man frågorna, hoppas att folk klarar av att välja det som ligger närmast och låter statistiken visa vilka frågor som är vanligast (som rdos gjort med de nuvarande) eller så ger man upp och lägger ner projektet. Jag har i flera år tänkt göra ett kortare och enklare test men får huvudvärk varje gång jag börjar tänka på det. :(
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:36:48, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Psykologiskt smink » 2009-03-23 15:11:28

Inger skrev:Hej och välkommen, Psykologiskt smink.

Du är inte ensam om att fastna i en halvtimme per fråga och helst vilja skriva en uppsats om varje som förklarar hur man tänker, både på online-quiz och under riktiga utredningar. Just det verkar faktiskt vara typiskt aspigt!

Själv tycker jag det är hopplöst att fylla i quiz, särskilt om jag måste välja mellan två olika alternativ där jag tycker att båda stämmer.

"Är du bra på att planera och passa tider eller är föredrar du att vara spontan?"
Jag föredrar att vara spontan men är också bra på att planera och passa tider.

"Vilket är du bäst på, algebra eller aritmetik?"
Öh... inget av dem!

"Läser du hellre facklitteratur än skönlitteratur?"
Beror väl på om jag vill koppla av eller söka information?!
O s v...

Tyvärr är var det nog jag som var ansvarig för just de där frågorna du nämner nån gång för flera år sen, även om jag inte är inblandad i quizet längre. Att konstruera ett quiz som är just för såna personer som man vet är lika petnoga som man själv är i det närmaste omöjligt. Antingen försöker man täcka så många eventualiteter att frågan blir närmast oläslig (som jag gjorde i första versionen) eller så förenklar man frågorna, hoppas att folk klarar av att välja det som ligger närmast och låter statistiken visa vilka frågor som är vanligast (som rdos gjort med de nuvarande) eller så ger man upp och lägger ner projektet. Jag har i flera år tänkt göra ett kortare och enklare test men får huvudvärk varje gång jag börjar tänka på det. :(


Hej och tack :)

Haha, sorry och vilken slump om det faktiskt råkar vara dina frågor. Jag tycker bara det är irriterande hur man försöker definiera saker, och så går det helt enkelt inte! Min enda definition jag lägger på folk är ifall de är "intressanta" eller "normala". Tyvärr är det få som uppfyller det förstnämnda. Men, en utspårning! Jag gör dock quiz iallafall, det får mig att ställa frågor till mig själv och kan ibland ge en lite självinsikt ändå.
Senast redigerad av Psykologiskt smink 2011-05-04 18:36:48, redigerad totalt 1 gång.
Psykologiskt smink
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2009-03-23
Ort: Rotlös

Inläggav Inger » 2009-03-23 15:26:33

Ingen fara. :) Det var det som var mitt ursprungliga syfte med quizet, att man skulle få information om drag man kan ha när man har AS, samtidigt som man gör det.

Men det var inte förrän jag gjorde testet tillsammans med en familjemedlem (för att testa henne) som jag insåg a) hur svårsvarade frågorna var och b) hur aspig hon var! För varje fråga gick hon tillbaka ända till barndomen och tänkte igenom av alla tänkbara situationer och försökte väga för eller emot om om hon skulle svara "lite", "mycket" eller "inte alls". Det som jag trodde skulle gå på en kvart tog flera timmar!

Har hört många aspergare ha problem med att generalisera och svara kort och snabbt och på ett ungefär. Ska man göra nåt vill man ju göra det ordentligt och 100% sanningsenligt. De som utreder AS måste ha väldigt stort tålamod när de ofta får långa uppsatser till svar på varje fråga. :lol:

Jag stör mig också på att allt som har men människor att göra är så svårt att definiera eftersom alla är individer och det som gäller för en gäller inte nödvändigtvis för en annan. Därför har jag lagt specialintresset för NPF på hyllan och ägnar mig åt sånt som är mer påtagligt och lättare att mäta.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:36:48, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Psykologiskt smink » 2009-03-23 15:34:59

Inger skrev:Ingen fara. :) Det var det som var mitt ursprungliga syfte med quizet, att man skulle få information om drag man kan ha när man har AS, samtidigt som man gör det.

Men det var inte förrän jag gjorde testet tillsammans med en familjemedlem (för att testa henne) som jag insåg a) hur svårsvarade frågorna var och b) hur aspig hon var! För varje fråga gick hon tillbaka ända till barndomen och tänkte igenom av alla tänkbara situationer och försökte väga för eller emot om om hon skulle svara "lite", "mycket" eller "inte alls". Det som jag trodde skulle gå på en kvart tog flera timmar! Har hört många aspergare uttrycka problem med detta. De som utreder AS måste ha väldigt töjbart stort när de ofta får långa uppsatser till svar på varje fråga.

Stör mig också på att allt som har men människor att göra är så svårt att definiera eftersom alla är individer och det som gäller för en gäller inte nödvändigtvis för en annan. Därför har jag lagt specialintresset för NPF på hyllan och ägnar mig åt sånt som är mer påtagligt och lättare att mäta.


Många som har NPF som specialintresse? Mitt är väl kognitiv psykologi och hur människor fungerar, men jag har i princip som mål att hitta ett system och logik i allt, hur hela världen och allt fungerar. Asperger och NPF är väl egentligen enligt mig sätt att ordna upp i kaos. Jag tröttnar så snabbt på småsaker, och det är väl inte alls aspie. Jag vet inte själv vad jag är, jag vet bara att jag har någon social störning, samtidigt skulle jag inte kunna tänka mig ha något annat. Asp passar bäst på mig iallafall. Men ja, man ska inte tolka test för bildligt, och det är nästan bäst att göra dem tillsammans med andra.
Senast redigerad av Psykologiskt smink 2011-05-04 18:36:49, redigerad totalt 1 gång.
Psykologiskt smink
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2009-03-23
Ort: Rotlös

Inläggav Parvlon » 2009-03-25 6:36:12

Smink, jag kan ha missförstått men jag tror att de flesta personlighets test görs bäst ifall man ej får extern hjälp. Det handlar ju en del(mest?) om en subjektiv bedömning av sina positiva egenskaper och svårigheter. Jag har oxå svårt för generalisering men brukar ta det svar som ser bäst ut med en gång. Får ändå alltid höga AS poäng.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:36:49, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav weasley » 2009-03-25 12:56:11

Psykologiskt smink

(vilket nick!!)

Här finns en tråd som behandlar precis det du tar upp: alla de brister som finns i vanliga test.

jag-tror-mi ... t8542.html
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:36:49, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Proffe Slimp » 2009-03-25 12:58:48

Om det ställer till problem för dig så föreslår jag att du försöker bli utredd. För skall vi vara petnoga så finns det inget som heter "odiagnostiserad asperger". Däremot så kan man ha misstankar om det. När min diagnos presenterades så var det ingen överraskning på det sättet. Men det blev officiellt. :wink:

P.S. Kolla min signaturlänk för självhjälpsböcker.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 18:36:49, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Psykologiskt smink » 2009-03-25 15:58:06

weasley skrev:Psykologiskt smink

(vilket nick!!)

Här finns en tråd som behandlar precis det du tar upp: alla de brister som finns i vanliga test.

jag-tror-mi ... t8542.html


Haha, tackar :) egen metafor, jag gillar, lite hur kommer det sig att så många på aspergerforum har harry potter nick? jag brukade i och för sig kalla mig godrico, så jag är väl inget undantag, men
Psykologiskt smink
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2009-03-23
Ort: Rotlös

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in