Nya riktlinjer för behandling av depression och ångest (KBT)
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Nya riktlinjer för behandling av depression och ångest (KBT)
Socialstyrelsen har kommit med nya riktlinjer för behandling av depression och ångest.
Socialstyrelsens pressmeddelande
KBT förespråkas som förstahandsval det finns evidens för att det är minst lika effektivt och ger färre biverkningar.
Landstingen skall nu yttra sig kring detta varefter riktlinjerna skall slås fast och implementeras. Förändringen beräknas vara införd inom en femårsperiod.
Moderator: Flyttat från Tipsa medlemmarna.
Socialstyrelsens pressmeddelande
KBT förespråkas som förstahandsval det finns evidens för att det är minst lika effektivt och ger färre biverkningar.
Landstingen skall nu yttra sig kring detta varefter riktlinjerna skall slås fast och implementeras. Förändringen beräknas vara införd inom en femårsperiod.
Moderator: Flyttat från Tipsa medlemmarna.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:20:50, redigerad totalt 1 gång.
Svenska läkare är pillerläkare.
Bra! Jag tänker bara 'Jaha, har det inte alltid varit så att idealet varit en kombination av terapi och medicin, men att läkarna inte orkat mer än skriva recept'?
Liknande egendomliga situation blir det om man lider av ryggsmärta, medicindoktorn kan säga varför ryggen smärtar och ge dig piller men inte fan behandlar de läs hjälper ryggar, det får man själv söka upp hos en naprapat.
Jag gillar inte dessa pillertrillare:/
Liknande egendomliga situation blir det om man lider av ryggsmärta, medicindoktorn kan säga varför ryggen smärtar och ge dig piller men inte fan behandlar de läs hjälper ryggar, det får man själv söka upp hos en naprapat.
Jag gillar inte dessa pillertrillare:/
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 18:20:50, redigerad totalt 1 gång.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Är det bara jag som upplever god effekt av SNRI-preparat?
och som är positiv till det?
Hur ska man kunna bota brist på melatonin, eller serotonin med terapi? Vad är nästa steg ska man bota vitaminbrist med terapi också?
Jag har haft föreläsning i KBT, och som jag fattade det var det bäst för att bota fobier, och kunde också hjälpa till vid ångest och depression , då kanske mest för att utröna om det var några särskilda saker i livet som framkallade alternativt gjorde ångesten värre.
Men jag tror inte att läkarna kommer skriva ut mindre läkemedel bara för detta beslut, det enda som händer är att de är tvungna att se till att patienten får terapi också. (Vilket i och för sig kan vara bra)
Förstår bara inte hur de tror att en fem-årsperiod ska räcka för genomförandeperiod. Det finns inte så mycket vårdpersonal som har KBT-utbildning. Kommer nog bli dyrt med alla dessa läkare, psykologer, kuratorer, (och i viss mån präster) som ska gå kurser på betald arbetstid.
och som är positiv till det?
Hur ska man kunna bota brist på melatonin, eller serotonin med terapi? Vad är nästa steg ska man bota vitaminbrist med terapi också?
Jag har haft föreläsning i KBT, och som jag fattade det var det bäst för att bota fobier, och kunde också hjälpa till vid ångest och depression , då kanske mest för att utröna om det var några särskilda saker i livet som framkallade alternativt gjorde ångesten värre.
Men jag tror inte att läkarna kommer skriva ut mindre läkemedel bara för detta beslut, det enda som händer är att de är tvungna att se till att patienten får terapi också. (Vilket i och för sig kan vara bra)
Förstår bara inte hur de tror att en fem-årsperiod ska räcka för genomförandeperiod. Det finns inte så mycket vårdpersonal som har KBT-utbildning. Kommer nog bli dyrt med alla dessa läkare, psykologer, kuratorer, (och i viss mån präster) som ska gå kurser på betald arbetstid.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 18:20:50, redigerad totalt 1 gång.
Jag lyckades inte med KBT, då jag inte kunde uppfatta hur depp- och ångestattackerna byggde upp sig. Medicin är bra. KBT är vetenskapligt bevisat bra. Bättre än mediciner i längden sägs det. Kombination ser jag definitivt inte som fel, finns inga universallösningar som jag tror.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:20:50, redigerad totalt 1 gång.
KBT är skitbra om man har spindelskräck eller social fobi.
Men hur fan ska KBT avhjälpa livsleda? Självmordstankar? Brist på melatonin/serotonin? Som Jossan skriver; ska vi bota vitaminbrist med KBT också?
Efter att ha läst rapporten är jag inte så himla upplyft direkt. Det verkar som om SoS menar att de -främsta- åtgärderna ska vara att sätta in KBT. Kan man aldrig för böfvelen säga att
1) KOMBINATION är det bästa
och
2) Det beror på situation, grad av depressivitet, ångestens form, etc.
Men hur fan ska KBT avhjälpa livsleda? Självmordstankar? Brist på melatonin/serotonin? Som Jossan skriver; ska vi bota vitaminbrist med KBT också?
Efter att ha läst rapporten är jag inte så himla upplyft direkt. Det verkar som om SoS menar att de -främsta- åtgärderna ska vara att sätta in KBT. Kan man aldrig för böfvelen säga att
och
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:20:50, redigerad totalt 1 gång.
Solterapi kanske?Jossan skrev:Hur ska man kunna bota brist på melatonin, eller serotonin med terapi?
(det är väl inte konstigt att drabbade är skeptiska till terapi, sällan som folk vet vad som är grundorsaken till sin depression)
Går det inte med KBT så finns ju alltid "ELektrisk terapi".
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:20:50, redigerad totalt 1 gång.
http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?c=3885
http://www.internetpsykiatri.se/
har visat den här länken förut men den tål att visas igen för intresserade.
Ni som inte bor i Stockholms län så uppmuntrar jag er att söka i era egna Landsting och möjligen maila och fråga om och när det kommer att finnas i ert län.
Passar säkert inte alla men några som en del i vården av sitt jag.
http://www.internetpsykiatri.se/
har visat den här länken förut men den tål att visas igen för intresserade.
Ni som inte bor i Stockholms län så uppmuntrar jag er att söka i era egna Landsting och möjligen maila och fråga om och när det kommer att finnas i ert län.
Passar säkert inte alla men några som en del i vården av sitt jag.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:20:50, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:KBT är skitbra om man har spindelskräck eller social fobi.
och
Att lära sig tänka i andra banor kan hjälpa eventuellt, vad som triggar igång ångest/depp. Men jag tror (också?) att det är mestadels mildare ångest/depp som kan hjälpas med KBT monoterapi, vid svåraste depressionerna hjälper ju kanppt ens mediciner, där behövs ECT.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:20:50, redigerad totalt 1 gång.
Återigen befinner jag mig i en situation där jag inte förstår reaktiomnerna. Varför skulle detta vara fel? SSRI och liknande skall inte bort. De skall bara inte vara det automatiska förstahandsvalet. Vetenskap och beprövad erfarenhet skall styra viklen behandlingsinsats som väljs, utifrå den aktuella personens situation och behov. Således kan medicinering vara aktuellt. Men även andra insatser, beroende på vilket som bedöms ha bäst effekt och minst antal biverkningar.
För att förtydliga:
Jag tror att SSRI och andra preparat kan vara en god hjälp för vissa individer.
Jag tror att KBT kan vara en god hjälp för vissa individer.
Jag tror att det ibland kan behövas en kombination av dessa.
Jag tror att kropp och själ hänger samman och påverkar varandra. Det ena kan sänka det andra, och tvärt om. För att individen skall kunna fungera behöver båda fungera.
Förklara gärna varför denna nya rekomendation väcker negativa reaktioner. Jag vill förstå.
För att förtydliga:
Jag tror att SSRI och andra preparat kan vara en god hjälp för vissa individer.
Jag tror att KBT kan vara en god hjälp för vissa individer.
Jag tror att det ibland kan behövas en kombination av dessa.
Jag tror att kropp och själ hänger samman och påverkar varandra. Det ena kan sänka det andra, och tvärt om. För att individen skall kunna fungera behöver båda fungera.
Förklara gärna varför denna nya rekomendation väcker negativa reaktioner. Jag vill förstå.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:20:51, redigerad totalt 1 gång.
Om depression beror på kemisk obalans i hjärnan, är det lika idiotiskt att ordinera terapi istället för SSRI som det vore att ordinera terapi istället för insulin ät diabetikern.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:20:51, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Om depression beror på kemisk obalans i hjärnan, är det lika idiotiskt att ordinera terapi istället för SSRI som det vore att ordinera terapi istället för insulin ät diabetikern.
Självfallet. Men livsstilsförändringar och självkännedom kan vara en viktig del i diabetesbehandling, enskilt eller i kombination med insulinbehandling.
Och en kemisk obalans kan ha psykogena orsaker eller delorsaker, som även dessa behöver adresseras. Och ingen har väl sagt att medicin skall bort som behandlingsform, eller?
Nej, förstår fortfarande inte. Men vill fortfarande gärna. Tackar KS för svaret och vill gärna ha fler.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:20:51, redigerad totalt 1 gång.
PH, nu gissar jag vilt. En orsak att många brukare av a_depp (centralstimulerande droger), blir sneda av allt som kan uppfattas som kritik mot just deras användning kan vara att de ser det som att deras hälsa står på spel. Oavsett medicinernas verkliga effekt. En del tror ju dessutom blint på allt som läkaren säger till dem, det är dock värre i usa som det verkar, vilket kan vara pos. For varan del.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:20:51, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon, förstår jag dig rätt om jag tror att du säger att antidepressiva är centralstimulerande?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 18:20:51, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Jag tror att skillnaden är hårfin, men det var inte på något sätt min poäng. Jag kunde valt ordet 'tankeförändrande mediciner' istället, erkänner mitt fatala misstag. :pSavanten Svante skrev:Parvlon, förstår jag dig rätt om jag tror att du säger att antidepressiva är centralstimulerande?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 18:20:51, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården