axel (i DSM)
11 inlägg
• Sida 1 av 1
axel (i DSM)
hej jag undrar om asperger räknas som axel1 eller2
var kan man läsa om det och vad det innebär
undrar ferocactus
var kan man läsa om det och vad det innebär
undrar ferocactus
Senast redigerad av ferocactus 2011-05-04 18:33:59, redigerad totalt 1 gång.
- ferocactus
- a k a claria
- Anslöt: 2008-06-20
Jag har också funderat på vilken axel det handlar om, har inte hittat det någonstans.
http://sv.wikipedia.org/wiki/DSM-IV-TR
En diagnos i DSM-systemet görs utifrån en multiaxial bedömning. Det betyder att man ser till flera områden i patientens liv som kan vara relevanta. Detta framhävs ibland som en fördel framför ICD-systemet. DSM-systemets fem axlar anges nedan.
Axel I: Kliniska syndrom, exempelvis depression och psykos
Axel II: Personlighetsstörningar och utvecklingsstörning
Axel III: Somatiska sjukdomar eller skador
Axel IV: Psykosociala problem
Axel V: Global skattning av funktionsförmågan enligt GAF-skalan
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:33:59, redigerad totalt 1 gång.
Tänker du på DSM-IV så kodas Asperger på axel I.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 18:33:59, redigerad totalt 1 gång.
- TheBoxSaysNo
- Anslöt: 2008-05-16
Alexandra skrev:Är det möjligen personkrets du menar, ferocactus?
I så fall är svaret personkrets 1...
Det är inte samma sak. Personkrets är i Lagboken, Lagen om LSS, Axel handlar om definitioner i diagnosmanualen DSM.
TheBoxSaysNo skrev:Tänker du på DSM-IV så kodas Asperger på axel I.
Vet du vart det står? Jag kan tänka mig att det stämmer då AS inte är en personlighetsstörning, men det är ju ingen sjukdom. Jag tror dig, jag skulle gissat på ett också.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:33:59, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:TheBoxSaysNo skrev:Tänker du på DSM-IV så kodas Asperger på axel I.
Vet du vart det står? Jag kan tänka mig att det stämmer då AS inte är en personlighetsstörning, men det är ju ingen sjukdom. Jag tror dig, jag skulle gissat på ett också.
Jag trodde att det var axel II, för det brukar ju så ofta blandas ihop med utvecklingsstörning.
Senast redigerad av Lnovgo 2011-05-04 18:33:59, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:TheBoxSaysNo skrev:Tänker du på DSM-IV så kodas Asperger på axel I.
Det stor lite babbel i början av boken, vad de olika axlarna används förr. Det står att alla "störningar" kodas på Axel I, förutom utvecklingsstörning och personlighetsstörning. Det står någonstans som förklaring att man gjort en speciell axel för just de två, så att de som gör en utredning och kollar alla axlar inte missar utv.störning eller personlighetsstörning, vilket är lätt att göra när man fokuserar på andra mer påtagliga psykopatologiska symtom.(fattar inte riktigt den förklaringen men det står så). Står också att det betyder inte att en störning i axel I är per automatik tyngre än en i axel II, utan de bara lyft utvst. och pers.störning så att de inte massas... Inne i manualen när det är något som inte kodas på axel I, står det var man ska koda detta. Något sådant står inte för Asperger och autism.
Nej, för mig är AS inte någon sjukdom heller och ingen störning. Men man säger ju "autismspektrumstörning", därför står det så i klassifikationen. Nuförtiden säger dock flera "autismspektrumtillstånd".
- TheBoxSaysNo
hej tack för svaren en person som går en utbildning berättade att axel-1 i dsm-4 ej kan dömas för brott utan till vård (det var österikaren vi pratade om)
ferocactus
ferocactus
Senast redigerad av ferocactus 2011-05-04 18:33:59, redigerad totalt 1 gång.
- ferocactus
- a k a claria
- Anslöt: 2008-06-20
Jaha... det visst jag inte... går det så per automatik? jag trodde det berodde på vad man har för störning och en bedömning på hur allvarligt det påverkar en individs liv...
- TheBoxSaysNo
Återgå till Övriga Aspergerfrågor