Skåneträff?

Allt om Aspergerträffar

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Titti » 2009-03-19 20:20:02

Tess skrev:Jag tycker att denna tråd nu ska handla om träffen på lördag och inget annat. Jag tänker inte diskutera detta i tråden mer. Vill folk mig något så ta det via pm och jag hoppas folk kan respektera detta tack.

Moderator:

Instämmer med Tess och förvisar resten av diskussionen till en ny tråd med rubrik och placering efter vad ni finner lämpligt. Här diskuteras träffen och bara det som är direkt relaterat till den.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:05:57, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav sommar » 2009-03-19 21:19:10

pointblank skrev:Tycker det är självklart att man måste få ställa frågor även om man inte vet ännu om man ska komma eller inte. De svar man får kanske är väsentliga för vad man sedan bestämmer sig för. Får man då ett otrevligt bemötande så är det väl inte heller konstigt om man väljer att inte komma.

Det beror på VILKA frågor och jag har inte varit otrevlig från början. jag har hållt mig iskinnet längre trots hennes frågor av skiftande karaktär och ibland dumma, ovidkommande kommentarer. Tess tidigare varit otrevlig mot mig men jag anade att hon då inte mådde bra ju då, så jag spädde inte på på ett otrevligt sätt. Strax efter bad hon om ursäkt och jag godtog ursäkten.

Jag vet att detta ligger öppet så vem som vill kan läsa och fråga men det lönar sig sällan att blanda sig oavsett vems sida man står på eller om man är neutral.

Att folk i Skåne inte kommer så ofta på träffar kan inte bero på otrevligt bemötande utan andra godtagbara skäl men ibland rent banala saker tyärr. Det har jag dels hört och dels genomskådat.

Ni som inte själva tar initiativ kan vara lika tacksamma som Ford att jag och tvilling99 och ibland Camilla gör detta. Jag må vara trulig ibland men få människor är så driftiga/handlingskraftiga som jag och det är inte bara jag själv som säger det.
OT: Det finns en anledning till att jag är där jag är idag liksom att Ford är där han är idag; vi kämpar som tusan ständigt.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 18:05:57, redigerad totalt 3 gånger.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2009-03-19 21:24:48

ford skrev:
sommar skrev:
Tess skrev:Vad menar du med det?

Fundera på vad ordet genomskåda betyder och fråga dig själv innerst inne varför du sällan kommer på en träff, så kommer du själv nog fram till svaret på din fråga en dag.

Alltså Sommar;

För det första vill jag berömma dig för ditt engagemang i träffverksamheten, tycker du förtjänar en stor eloge för ditt engagemang, faktiskt. :)

För det andra har jag egentligen ingen lust att blanda mig i ert småflickstjafs, egentligen.
Det jag dock reagerar på är ett annat typiskt "flickbeteende", som just du ägnar dig åt, nämligen att antyda saker och ting och påstå dig ha "genomskådat" folk och anse att de skall läsa ens tankar.

Jag antar att du har läst till förskolelärare och troligtvis varit lite inne på det här med gruppdynamik och sociala processer, under din utbildning. I så fall har du säkert också läst att ett av de bästa sätten att förstöra en effektiv kommunikation på är att tro sig "känna andra människors rätta jag" och förvänta sig att folk skall kunna läsa ens tankar.

Den rent konkreta förklaringen till att det inte fungerar består i att

a: Man kan bara gissa sig till varför en annan människa beter sig som han/hon gör, eftersom alla beteenden har bakomliggande orsaker.

b: Alla människor upplever världen olika, så person a:s upplevelse av en viss situation är aldrig densamma som person b:s upplevelse.
Om person b skall behöva gissa sig till varför person a är arg på honom/henne, så finns det alltså stora risker att tolkningen blir felaktig, eftersom person b utgår från sin upplevelse av situationen och endast kan gissa sig till hur person a upplevt det.

Tyvärr verkar detta vara ett typiskt tjejbeteende (gäller dock inte alla kvinnor) och där anser jag att vi män bör ha en eloge, därför att vi oftast (men ine alltid) är raka och talar klarspråk, sedan kan det säkert ligga någonting i att kvinnor har en bättre empatiförmåga och att det är därför vi har ett större behov av att vara konkreta.

Men hursomhelst: tänk om alla mäniskor haft "kvinnlig intuition" och dessutom lärt sig tala klarspråk..

-Inser du hur få missförstånd det hade blivit mellan människor i så fall?

Det jag skriver här har jag f.ö. inte själv tänkt ut, utan lärt mig genom föreläsningar i ledarskap.

Som jag skrev ovan; att blanda sig iär inte bra.

Jag står fast vid min åsikt och låter dig ha din uppfattning. Jag är barnskötare, inget annat men jobbar nu med grafisk digitalisering.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 18:05:57, redigerad totalt 2 gånger.
sommar
Bannad

Inläggav sommar » 2009-03-19 21:26:22

Titti skrev:
Tess skrev:Jag tycker att denna tråd nu ska handla om träffen på lördag och inget annat. Jag tänker inte diskutera detta i tråden mer. Vill folk mig något så ta det via pm och jag hoppas folk kan respektera detta tack.

Moderator:

Instämmer med Tess och förvisar resten av diskussionen till en ny tråd med rubrik och placering efter vad ni finner lämpligt. Här diskuteras träffen och bara det som är direkt relaterat till den.

Håller med men gjorde ett undantag för jag ville svara, vilket jag tycker jag har full rätt till och det är lite jobbigt att sitta och pm:a flera personer som skrivit när jag varit iväg och jobbat, mm. Nu riskerar jag väl en varning.. men det tar jag i så fall.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 18:05:57, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Inläggav ford » 2009-03-19 21:38:14

Sommar skrev:Ni som inte själva tar initiativ kan vara lika tacksamma som Ford att jag och tvilling99 och ibland Camilla gör detta. Jag må vara trulig ibland men få människor är så driftiga/handlingskraftiga som jag och det är inte bara jag själv som säger det.
OT: Det finns en anledning till att jag är där jag är idag liksom att Ford är där han är idag; vi kämpar som tusan ständigt.

Det tror jag faktiskt det finns fler som gör, för övrigt kan jag säga så mycket som att din analys av Tess är totalt felaktig, ifall den är vad jag tror.

Anledningen till att jag inte vidareutvecklar ämnet är att jag repsekterar att min sambo inte vill att vi skall prata om henne här på forumet. Däremot kan jag faktiskt vara rakryggad och berätta för dig hur jag tror du "genomskådat henne", under förutsättning att vi gör det i PM. Tankeläsning fungerar nämligen inte i verkligheten, och sådant som "synskhet" vad gäller andra människor existerar inte heller vilket jag hoppas att även du kan inse.

Vad gäller själva bråket i sig, så förhåller jag mig totalt neutral, det jag kritiserar är din starka övertygelse om "synskhet", hos såväl dig själv som andra.

-Tro mig, när jag säger att det är din egen övertygelse, och ingen objektiv sanning, att du skulle kunna genomskåda människor på nolltid, och att du haft fruktansvärt fel vid minst ett tillfälle.

-Sedan måste du faktiskt förstå att även om det är trist,när folk inte kommer på träffar, så har folk ingen skyldighet att närvara. Jag förstår mycket väl att du kan bli besviken, när du lagt ner en massa jobb på att få ihop en träff och det inte kommer särskilt mycket folk, men trots det så har man ingen moralisk förplitkelse att delta, förräns man uttryckligen lovat att komma.

-Att t.ex. jag inte alltid är så aktiv kan ju bl.a. bero på att vi bor uppe i norra skåne och att det är ett helt företag för oss att komma på träff, medans ni som bor i Lund och Malmö mer eller mindre har cykelavstånd till träffarna.

Vidare så pluggar jag, och lägger dessutom ner mycket tid på min träning, både jag och Tess har familjer, och ett fåtal vänner utanför forumet som vi också vill kunna umgås med o.s.v. Samtidigt behöver man även egentid, att ägna åt att t.ex. sitta och mysa, gå skogspromenader o.s.v., i synnerhet om man lever i ett förhållande och behöver egentid såväl åt varandra, som åt sig själv, när man gör saker helt på egen hand, utan att ha varesig sin respektive eller några andra männsikor omkring sig.
Du kanske är en sådan som jämnt vill vara omgiven av människor, men själv behöver jag spendera min fritid såväl i mitt eget sällskap, enbart ihop med min sambo, samt i mera sociala samanmhang. F.ö. vet jag även NT:s som tycker om att ägna tid på egen hand, eller bara ihop med sin partner, utan att för den sakens skull vara ensamvargar, som aldrig vill träffa folk.

Efter detta ber jag definitivt moderatorerna att se till att tråden håller sig till ämnet, inte minst av respekt för Tess.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:05:57, redigerad totalt 2 gånger.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav Titti » 2009-03-19 21:53:18

sommar skrev:
Titti skrev:

Moderator:

Håller med men gjorde ett undantag för jag ville svara, vilket jag tycker jag har full rätt till och det är lite jobbigt att sitta och pm:a flera personer som skrivit när jag varit iväg och jobbat, mm. Nu riskerar jag väl en varning.. men det tar jag i så fall.

Moderator:

Eftersom du trotsar mitt klara och entydiga besked att låta tråden hålla sig till ämnet, fullt medveten om att du riskerar en varning och ändå medvetet fortsätter får du inte en varning utan blir avstängd från att posta på forumet en vecka framöver.

Du har varit aktuell för olika former av disciplinåtgärder förr och uttalat trots mot moderator betraktar jag som ett av de grövsta "brotten" man kan göra sig skyldig till på ett internetforum.

Beslutet meddelat även i PM.
Titti

Inläggav ford » 2009-03-19 22:02:28

I så fall känner jag mig faktiskt delskyldig då jag svarat sommar. Föreslår att hon får en sista chans att visa att hon kan hålla sig till ämnet istället, då själva grundsyftet med tråden (att anordna en träff) faktiskt är ett hedervärt initiativ.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:05:57, redigerad totalt 1 gång.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav Titti » 2009-03-19 23:10:17

ford skrev:I så fall känner jag mig faktiskt delskyldig då jag svarat sommar. Föreslår att hon får en sista chans att visa att hon kan hålla sig till ämnet istället, då själva grundsyftet med tråden (att anordna en träff) faktiskt är ett hedervärt initiativ.

Moderator:

Jag instämmer i att grundsyftet är gott, självfallet. De övriga detaljerna kring träffen, i den mån ni vill och känner behov av det, kan ni ta via PM, vilket jag tagit hänsyn till. Hon kan både läsa och skriva PM. I övrigt diskuterar vi inte moderation i trådarna.

Vilket för övrigt påminner mig om att Ford får en varning för att även han svarat i tråden efter min uppmaning att låta bli. Meddelas även i PM.
Titti

Inläggav Tess » 2009-03-19 23:36:37

Varför inte bara låsa denna tråd om sommar ändå inte kan posta?
Senast redigerad av Tess 2011-05-04 18:05:57, redigerad totalt 1 gång.
Tess

Anslöt: 2007-01-28

Inläggav Titti » 2009-03-20 0:08:33

Tess skrev:Varför inte bara låsa denna tråd om sommar ändå inte kan posta?

Moderator:

Andra kan posta i den och hon kan läsa vad som skrivs och vill hon någon något i anledning av det kan hon ta kontakt via PM.
Titti

Inläggav Tess » 2009-03-20 8:51:17

Jo, det är klart.
Tess

Inläggav tvilling99 » 2009-03-23 14:51:18

Blev det någon träff?
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 18:05:57, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99

Anslöt: 2007-05-07

Inläggav Tess » 2009-03-23 16:16:01

Sommar kan ju inte skriva.
Tess

Inläggav tvilling99 » 2009-03-23 17:53:53

Tess skrev:Sommar kan ju inte skriva.

Om någon annan var där så kan väl de skriva det.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 18:05:57, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99

Anslöt: 2007-05-07

Inläggav Tess » 2009-03-24 17:15:10

Jo, det har du ju rätt i. Tänkte inte på det. :)
Tess

Återgå till Träffar

Logga in