WORLD AUTISM DAY 2 april
32 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
WORLD AUTISM DAY 2 april
WORLD AUTISM DAY
den 2 april är det autismens dag...
- en chans att sprida kunskap!
FN bestämde att autism/asperger syndrom skulle ha en egen dag och den 2 april 2008 var den första dagen...
För att sprida detta har jag själv nu ordnat med utställning på byns bibliotek, böcker, folders och info. Talat med rektorn - info, till personal och mailat med tidningen och föreningen autism, mailat TV4 också och bett dom uppmärksamma denna dag!
http://www.autismspeaks.org/sponsoredev ... ss_day.php
http://www.autism.se/
den 2 april är det autismens dag...
- en chans att sprida kunskap!
FN bestämde att autism/asperger syndrom skulle ha en egen dag och den 2 april 2008 var den första dagen...
För att sprida detta har jag själv nu ordnat med utställning på byns bibliotek, böcker, folders och info. Talat med rektorn - info, till personal och mailat med tidningen och föreningen autism, mailat TV4 också och bett dom uppmärksamma denna dag!
http://www.autismspeaks.org/sponsoredev ... ss_day.php
http://www.autism.se/
Senast redigerad av stenbock66 2011-05-04 18:31:56, redigerad totalt 1 gång.
- stenbock66
- Anslöt: 2007-12-02
Hej!
Jag skulle kunna sätta upp lappar på dagcenter där jag går. Här ska spridas information om autism och AS!
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag skulle kunna sätta upp lappar på dagcenter där jag går. Här ska spridas information om autism och AS!
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 18:32:01, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Pemer skrev:Vad kan vi här på forumet göra... vad kan OA göra... hmm....
Något vill man ju göra!
Jag skulle föredra om OA valde att uppmärksamma 18 Juni istället:
http://en.wikipedia.org/wiki/Autistic_Pride_Day
Autism Speaks är ju en än mer autistfientlig organistion än vårt RFA här i landet, då de ser AST som en sjukdom som man skall försöka bota. Jag vill verkligen inte gå i deras ledband!
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:32:01, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Hm... my bad... verkar som att 18 juni verkar vettigare att uppmärksamma, ja... påläst man är, då...
Ingen är perfekt. Tur att du och jag är överens om en sådan grej i alla fall.
Nu hänger jag inte med, den 2 april står det om i RFA's tidning Ögonblick, dom ska själva denna dag ha utdelning av Årets Pusselbit Hälsoministern kommer dit också, Flera föreningar lokala inom autism är engagerade den 2 april...
Har jag länkat till någon knasig sida ber jag om ursäkt och vars kommer den 18 juni ifrån?
Den 2 april har ju FN bestämt.
Ska läsa länken om den 18 juni!
Har jag länkat till någon knasig sida ber jag om ursäkt och vars kommer den 18 juni ifrån?
Den 2 april har ju FN bestämt.
Ska läsa länken om den 18 juni!
Senast redigerad av stenbock66 2011-05-04 18:32:01, redigerad totalt 1 gång.
- stenbock66
- Anslöt: 2007-12-02
18 juni är en högtidsdag för neurodiversitet och Autistisk stolthet medan 2 April uppmärksammas av organisationer som har en ensidigt negativ syn på AST som RFA och det än värre Amerikanska Autism Speaks som ser AST som sjukdomar som man ska gå in för att bota. Därför tycker jag att OA (www.aspergare.org) snarare borde uppmärksamma 18 juni.
Läs gärna länken om 18 juni.
Läs gärna länken om 18 juni.
Jag delar Milycs uppfattning och önskar att folk ger fan i att 'informera' om AS på dagcenter. Vad fan har folkhälsoministern med AS att göra? Ska vi uppmärksamma några borde det vara arbetsgivarorganisationerna.
För sjuttioelfte gången: klumpa inte ihop AS med autism och HFA.
För sjuttioelfte gången: klumpa inte ihop AS med autism och HFA.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:32:01, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Årets Pusselbit = klubben för inbördes beundran? Troligen kommer ingen "vanlig NT" eller någon med egen diagnos få ta del av detta pussel.
För övrigt är jag urless på alla olika dagar som ska uppmärksammas.
Däremot tycker jag att man ska hålla isär vad RFA gör och står för och WORLD AUTISM DAY som dag . Sedan behöver man inte sympatisera med RFA bara för att man som organisation väljer att medverka-
Personligen tycker jag att det är synd att inte OA visar upp sin syn på AST och vad det kan innebära, vid detta tillfälle. Om man nu ska ha speciella dagar som uppmärksammar olika saker .
Vad USA anser om AST är för mig helt ointressant, för mig är det viktigare att nå ut med vad det kan innebära att ha en diagnos inom AST här i Sverige i första hand.
Troligen är detta en dag som kommer att uppmärksammas av meida i någon form. Varför inte ta kontakt med media och låta dem interjuva OA vid detta tillfälle.
För övrigt är jag urless på alla olika dagar som ska uppmärksammas.
Däremot tycker jag att man ska hålla isär vad RFA gör och står för och WORLD AUTISM DAY som dag . Sedan behöver man inte sympatisera med RFA bara för att man som organisation väljer att medverka-
Personligen tycker jag att det är synd att inte OA visar upp sin syn på AST och vad det kan innebära, vid detta tillfälle. Om man nu ska ha speciella dagar som uppmärksammar olika saker .
Vad USA anser om AST är för mig helt ointressant, för mig är det viktigare att nå ut med vad det kan innebära att ha en diagnos inom AST här i Sverige i första hand.
Troligen är detta en dag som kommer att uppmärksammas av meida i någon form. Varför inte ta kontakt med media och låta dem interjuva OA vid detta tillfälle.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 18:32:01, redigerad totalt 1 gång.
Men vad skall jag vara stolt över?
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 18:32:01, redigerad totalt 1 gång.
- Proffe Slimp
- Anslöt: 2008-08-03
Sam skrev:
Däremot tycker jag att man ska hålla isär vad RFA gör och står för och WORLD AUTISM DAY som dag .
------
Troligen är detta en dag som kommer att uppmärksammas av meida i någon form.
Pemer skrev:
Hm... my bad... verkar som att 18 juni verkar vettigare att uppmärksamma, ja... påläst man är, då...
Sam har rätt. Milyc och Pemer fel.
Är man intresserad av att vara med och påverka opinionsbildningen kring AST ska man naturligtvis vara med 2 april.
Att bojkotta 2 april för att man inte gillar RFA eller Attention eller något annat är sektbeteende. Det är en tom gest vars enda syfte är att göda det egna egot. Att få en att känna sig som en skinande vit Jediriddare i kamp mot onskans makter. Men det leder inte till något, alltså en tom och meningslös gest.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:32:01, redigerad totalt 1 gång.
Ja, det är nog galet att gräva ner sig i en grop den 2 april, och försöka hoppa fram bara den 18 juni i stället...
Man bör nog ändå ge sig tillkänna och visa att man finns den 2 april, men däremot passa på tillfället att säga vad man tycker i grundläggande frågor. T ex att vi kommer att ha något större evenemang den 18 juni, och varför vi tycker den dagen är viktig att uppmärksamma.
Bristen på respons på första pressmeddelandet visar att vi inte är i position att sätta dagordningen, vi är i händerna på vad media känner för att ta upp och belysa eller inte. Så vi måste nog svälja stoltheten och jamsa med rätt mycket om vi ska kunna bli tagna på allvar. Hur inkonsekvent det än låter. Och 2 april är nog en dag vi bör åtminstone hålla oss framme och visa att vi också finns.
Syns vi inte, finns vi inte.
Hålla oss framme, men understryka vad VI tycker. Det är nog det bästa.
Man bör nog ändå ge sig tillkänna och visa att man finns den 2 april, men däremot passa på tillfället att säga vad man tycker i grundläggande frågor. T ex att vi kommer att ha något större evenemang den 18 juni, och varför vi tycker den dagen är viktig att uppmärksamma.
Bristen på respons på första pressmeddelandet visar att vi inte är i position att sätta dagordningen, vi är i händerna på vad media känner för att ta upp och belysa eller inte. Så vi måste nog svälja stoltheten och jamsa med rätt mycket om vi ska kunna bli tagna på allvar. Hur inkonsekvent det än låter. Och 2 april är nog en dag vi bör åtminstone hålla oss framme och visa att vi också finns.
Syns vi inte, finns vi inte.
Hålla oss framme, men understryka vad VI tycker. Det är nog det bästa.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:32:01, redigerad totalt 1 gång.
lettan skrev:Men är inte Aspergers Syndrom och Högfungerande autism samma sak?
Det är faktiskt två olika diagnoser, även om det är svårt med exakta gränsdragningar. Det sista jag hörde är att man ska strama upp diagnosticerandet. Svaret är alltså nej, det är inte samma sak.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
I Storbrittanniien finns National Autistic Society, NAS. NAS är sas deras RFA. Här är en länk till deras sida om World Autism Day.
Det är en global företeelse som kommer att betyda mer för oss med AST än något annat. (Det finns saker att kritisera [hos tex Autism Speaks saker som är oerhört motbjudande] och diskutera, men det tycker jag är en annan sak.)
Att som Milyc vill, ställa sig vid sidan om, innebär två saker. Dels överlämnar man 2 april till våra "fiender" som kan använda dagen som plattform och megafon. Och dels att vi avstår från att delta i opinionsbildning och diskussion OM OSS SJÄLVA(?). Vilket är bisarrt.
Det är en global företeelse som kommer att betyda mer för oss med AST än något annat. (Det finns saker att kritisera [hos tex Autism Speaks saker som är oerhört motbjudande] och diskutera, men det tycker jag är en annan sak.)
Att som Milyc vill, ställa sig vid sidan om, innebär två saker. Dels överlämnar man 2 april till våra "fiender" som kan använda dagen som plattform och megafon. Och dels att vi avstår från att delta i opinionsbildning och diskussion OM OSS SJÄLVA(?). Vilket är bisarrt.
Jag ställer mig sida vid sida med Milyc i den här frågan. Kompromissande kan ni andra hålla på med.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Jag ställer mig sida vid sida med Milyc i den här frågan. Kompromissande kan ni andra hålla på med.
Det är en vacker hållning. Lika ren och obefläckad som Jesu avelse.
De renläriga och rättrogna samtalar inte med andra. De kompromissar inte. Därför bildar de sekter. Det är bra för ens självbild. Man behöver bara tala med de som tycker likadant. Vilket betyder att man bara får medhåll och ryggdunkningar.
Men det är bara ens självbild det är bra för. Och större egon är det enda som åstadkoms.
Utveckling är en dialektisk process. Och då krävs kritik och diskussion. Dvs en eller fler samtalspartners.
Är man med i en sekt bara för att man inte har lust att lyssna på tanter och sammanklumpas med autister?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Och jag har nog inte en känsla av att OA ska vara en sekt som sitter bredvid. Hålla oss framme och försöka skapa opinion när så är påkallat var väl lite poängen...
Gå ut med något klatschigt om någon egen åsikt, och sedan hänvisa till någon kommande egen aktivitet den 18 juni. Det tycker jag verkar vettigast i så fall. Sedan kan man markera att man inte hyllar och firar själva World Autism Day på olika sätt för att hålla ryggen fri.
Man kan sända ut sin pressinfo någon dag innan, men nämner inte World Autism Day alls, och mycket sådant...
Gå ut med något klatschigt om någon egen åsikt, och sedan hänvisa till någon kommande egen aktivitet den 18 juni. Det tycker jag verkar vettigast i så fall. Sedan kan man markera att man inte hyllar och firar själva World Autism Day på olika sätt för att hålla ryggen fri.
Man kan sända ut sin pressinfo någon dag innan, men nämner inte World Autism Day alls, och mycket sådant...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:32:01, redigerad totalt 1 gång.
Det var värst vad "Milyc vill" en massa saker som jag inte ens reflekterat över. Nog kan OA i någon form yttra sig i samband med att AST "kommer på tapeten" 2 april för att inte låta RFA stå helt oemotsagda då.
Jag anser dock fortfarande att är det något datum av detta slag som OA borde se till att särskilt uppmärksamma själva så är det 18 juni. Jag tycker det behövs ett tillfälle då neurodiversitetsperskektivet uppmärksammas primärt och då tycker jag 18 juni passar bra. Då skulle vi inte komma i skuggan av RFA och övriga etablisemangets idéer om oss.
Jag anser dock fortfarande att är det något datum av detta slag som OA borde se till att särskilt uppmärksamma själva så är det 18 juni. Jag tycker det behövs ett tillfälle då neurodiversitetsperskektivet uppmärksammas primärt och då tycker jag 18 juni passar bra. Då skulle vi inte komma i skuggan av RFA och övriga etablisemangets idéer om oss.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor