Jag kommer inte att bli AS-utredd
39 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
jonsch skrev:weasley skrev:Jag förordar att om man överväger medicinering -ska- man göra detta i samråd med läkare.
Jo men det innebär, för att vara petig, att du antingen ändrat dig eller skrivit fel. För, återigen,jonsch skrev:weasley, du råkade faktiskt skriva "måste prova", enligt Lnovgos citat. Det kan väl inte tolkas som annat än en direkt uppmaning till att just prova?
Jag skrev "måste prova" ja. Orden ryckta ur sitt sammanhang kan tydligen tolkas som att jag uppmanar/rekommenderar/förordar/etc någon att ta mediciner. Läser man hela meningen syns det att jag syftar på att mediciner inte fungerar lika på alla och att man (tillsammans med sin läkare) måste prova ut vilken medicin som fungerar.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Det lilla jag har snappat upp, brottsstycken här och där, är som jag skrev förut att man kan "få" schizofreni och att det också kan "botas".
Ja, men min psykiatriker menar i princip att jag fick det redan när jag var ungefär tre år gammal och sedan fick det ännu mer när jag verkligen började bli galen på riktigt, medan jag menar att jag alltid har varit aspergare och att det sedan hände något så att jag blev psykiskt sjuk när jag blev psykiskt sjuk och att jag absolut inte var schizofren dessförinnan.
Senast redigerad av aliasFrollo 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
- aliasFrollo
- Anslöt: 2009-01-29
aliasFrollo skrev:Ja, men min psykiatriker menar i princip att jag fick det redan när jag var ungefär tre år gammal och sedan fick det ännu mer när jag verkligen började bli galen på riktigt, medan jag menar att jag alltid har varit aspergare och att det sedan hände något så att jag blev psykiskt sjuk när jag blev psykiskt sjuk och att jag absolut inte var schizofren dessförinnan.
Aha, då förstår jag.
Det är jättesvårt för mej att uttala mej om något säkert. Jag har för mej att DSM eller ICD finns på nätet, kanske du kan skriva ut sidorna om schizofreni samt Asperger och "bocka för" det som du tycker stämmer in på dej (kanske lägga till lite egna kommentarer också) och sen visa din psykiatriker?
Sen kan det ju vara så också att du upplever det mer stigmatiserande att ha en schizofreni-diagnos och av den anledningen värjer dej mot den, jag har för mej att du skrev något liknande innan det började märkas ord här.
Ibland kan man ju också sakna sjukdomsinsikt, att man inte fattar att man själv (som är så perfekt, fantastisk, rolig och enastående ;-D ) skulle kunna ha någon problematik alls. Jag tycker inte det verkar så på dej dock.
Det enda jag vet om schizofreni är att man kan hallucinera och prata med saker som ingen annan ser att de finns där. Jag har inte läst din "galen"-tråd så jättenoga så jag vet inget om varför din psykiatriker är så säker på sin sak. Ett vet jag dock, och det är att din psykiatriker antagligen känner dej bättre än någon av oss här och det enda tips jag kan ge dej är det jag skrev först i det här inlägget.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
Nå w, jag modifierar mig litet. Om du velat undvika att Frollo skulle tolka dig som att du förordar mediciner, så kunde du exempelvis ha gjort ett tillägg.
Nu skrev du att vissa mediciner är bra för vissa, andra för andra. Sedan skrev du
till vilket du skulle kunna ha tillagt "ifall ni kommer fram till att medicin vore det bästa för dig" eller något liknande. För som sagt, som det står så är det väldigt lätt att tolka som ett förordande om medicinering. Kanske har vi ordat färdigt om den detaljen nu (skriver jag som ordar mest om den)?
Nu skrev du att vissa mediciner är bra för vissa, andra för andra. Sedan skrev du
weasley skrev:Precis samma sak är det för dej i din situation. Du och din läkare måste prova.
till vilket du skulle kunna ha tillagt "ifall ni kommer fram till att medicin vore det bästa för dig" eller något liknande. För som sagt, som det står så är det väldigt lätt att tolka som ett förordande om medicinering. Kanske har vi ordat färdigt om den detaljen nu (skriver jag som ordar mest om den)?
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
aliasFrollo: Jag hoppas att du inte blir allt för illa berörd av att ha känslan av att ha blivit orättvist diagnostiserad, för det är ju inte så farligt! Du verkar ändå vara en hyffsat klipsk person (Jag har bara läst i denna tråden, och missat någon tidigare) och dina funderingar har säkert grund på något vis. Att din psykolog skulle hålla med är dock en helt annan femma och jag tycker som det sagts tidigare, visa upp dina "bevis" för varför det är så som du säger. Är personen orubblig så har du väl rätt att byta? Det kanske är för stressande dock, att "börja om" med en ny. Hur som haver önskar jag dig lycka till med livet och välmående i den mån det går!
/Alexander
/Alexander
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
aliasFrollo skrev:Ja, men min psykiatriker menar i princip att jag fick det redan när jag var ungefär tre år gammal och sedan fick det ännu mer när jag verkligen började bli galen på riktigt, medan jag menar att jag alltid har varit aspergare och att det sedan hände något så att jag blev psykiskt sjuk när jag blev psykiskt sjuk och att jag absolut inte var schizofren dessförinnan.
Det senare låter väldigt sannolikt i mina öron. Att din psykiater skulle förstå det där bättre än du själv tror jag inte ett dugg på. Liksom jag tror att "avsaknad av sjukdomsinsikt" är något som byggts in i DSM för att psykiatrin ska kunna ställa diagnoser som de som får dem ofta inte alls känner igen sig i.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
Byta läkare kan ju vara en idé ja.
Det är verkligen inte så att man kan lita rakt av på vad en läkare anser.
De är ofta "specialintresserade" av något vilket kan göra att de lättare tolkar problem "åt sitt intressehåll" så att säga.
Det är ju också ett faktum att folk ibland får en massa olika diagnoser innan man kommer fram till rätt. Speciellt vi aspergare har ofta fått ett flertal konstiga diagnoser genom åren.
Med tanke på kunskapsläget vad gäller AS (även inom psykvården) så är det inte alls omöjligt att AS missas och avfärdas.
OBS: Jag kan inte veta hur det ligger till för just dig AliasFrollo, men jag menar att om du tvivlar på din diagnos, och verkligen tror att du kan ha AS också, så kan du byta läkare för att få fler åsikter. Man kan väl även skriva en egenremiss för att få bli utredd.
Det är verkligen inte så att man kan lita rakt av på vad en läkare anser.
De är ofta "specialintresserade" av något vilket kan göra att de lättare tolkar problem "åt sitt intressehåll" så att säga.
Det är ju också ett faktum att folk ibland får en massa olika diagnoser innan man kommer fram till rätt. Speciellt vi aspergare har ofta fått ett flertal konstiga diagnoser genom åren.
Med tanke på kunskapsläget vad gäller AS (även inom psykvården) så är det inte alls omöjligt att AS missas och avfärdas.
OBS: Jag kan inte veta hur det ligger till för just dig AliasFrollo, men jag menar att om du tvivlar på din diagnos, och verkligen tror att du kan ha AS också, så kan du byta läkare för att få fler åsikter. Man kan väl även skriva en egenremiss för att få bli utredd.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
aliasFrollo skrev:Hemskt vad mycket tjafs det blev om mina mediciner. Jag äter av medicinerna, och när jag väl hade bestämt mig för att följa medicineringen hade jag faktiskt inte tänkt att använda AS-diagnosen som en förevändning att sluta med det när jag fick den.
Jag tycker att schizofrenidiagnosen är hemskt obehaglig. Jag får inget grepp om vad schizofreni egentligen innebär, bara att det innebär att allting bara är fel, fel, fel, och att man är galen, har varit galen eller är ödesbestämd att bli galen.
Nu är om inte allting så i alla fall mycket i mitt liv bara fel, fel, fel, och vi här på Aspergerforum har i bästa demokratiska anda kommit fram till att jag förmodligen är galen, men därifrån till att hävda att jag alltid har varit om inte galen så i alla fall förutbestämd att bli det och att mina AS-drag inte var/är AS-drag utan tecken på begynnande galenskap, det är faktiskt som jag ser det väldigt långt.
Jag har aldrig haft känslan av att människor generellt "accepterar mig som jag är", och min psykiatriker är inget undantag. Om jag bara fick en lagom tung diagnos så föreställer jag mig att det i alla fall skulle kännas lättare...
Om det är för dyrt att ställa npf-diagnoser så kunde väl i alla fall psykiatrisk vårdpersonal kosta på sig en lite tolerant inställning!
Det tjafsas rätt mycket här om det man inte trodde det skulle tjafsas om. Kan bli rätt underhållande ibland och rätt meningslöst andra gånger. Varför ber du inte att få komma till en annan psykolog? Britt Lissdaniels är en legitimerad jätteduktig psykolog som finns på nätet. Brittliss.com tror jag hennes hemsida heter. Du kan söka på hennes namn. Dock tror jag inte att det funkar med remisser i hennes fall. Men du kanske kan fråga henne?
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
Ni som kan sånt här, är det inte så att schizofreni betraktas som en långvarig svårbehandlad sjukdom medan psykoser kan vara mer kortvariga och tillfälliga?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Här i Stockholm går det att ta direkt kontakt utan remiss, med ett utredningsteam för ett första bedömnings samtal. Under detta samtal görs en bedömning om det är aktuellt för att ställas i kö för vidare utredning.
Om kö tiden är lång så kan man åberopa vårdgarantin.
Även om de helst ser att det går genom remiss
Hur det ser ut i överig landet vet jag inte.
Om kö tiden är lång så kan man åberopa vårdgarantin.
Även om de helst ser att det går genom remiss
Hur det ser ut i överig landet vet jag inte.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 18:26:39, redigerad totalt 1 gång.
jag tror att en del av problemet kan vara att det inte finns några definitiva tester för aspergers. Man kan ju ha psykos problematik tillsammans med as men då måste man nog vänta till psykosen går över innan man kan göra en utredning.
När man gör utredningen så är ju testerna till största del tester av funktionen man har vid testtillfället. I kriterierna nämns hur "funktionsnedsättningen inte ska kunna förklaras bättre av någon annan genomgripande störning i utvecklingen eller schizofreni"
bell
När man gör utredningen så är ju testerna till största del tester av funktionen man har vid testtillfället. I kriterierna nämns hur "funktionsnedsättningen inte ska kunna förklaras bättre av någon annan genomgripande störning i utvecklingen eller schizofreni"
bell
Återgå till Aspergare och vården