ang förstående komunikation

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

ang förstående komunikation

Inläggav Lord_Dagorahz » 2009-03-10 0:48:22

Well godagens igen ärende herrar och damer :D .Well idag blir det inga kängor jag kommer leverera.Det väntar jag med till nästa jul ist :twisted: .Orsak till detta motiverar jag enligt följande utsaga.Det passar bättre att utdela kängor på julen :) .För det är ju på då man ska ge bort saker.Well nog med poesi nu,och indirekt till ämnet.Nått jag jag funderat på är om det finns dom som kan komunicera utan att använda gester och kroppsspråk ? Och ända få fram det budskapet dom vill ge. :?
Senast redigerad av Lord_Dagorahz 2011-05-04 18:26:24, redigerad totalt 1 gång.
Lord_Dagorahz

Anslöt: 2007-12-20

Inläggav earlydayminer » 2009-03-10 1:37:05

Om man betonar rätt ord vid rätt tillfälle. Jag är supersäker på att det är så! Jag luskar runt lite lätt på det området, försöker lära mig men det är svårt. Det gäller att man planerar vad man ska säga, sen tänker man vilka tänkbara svar det kan finnas på det man säger och har man rätt svar utvalt så funkar det ganska okej. Det går att testa genom att ljuga något så fruktansvärt och få personen att tro en, men sådant är jag dålig på. Det går bara några sekunder innan jag berättar om jag finner mig överdriva. :lol:

Jag säger inte att jag gick upp halv ett när jag gick upp 12:34!

Det är väl det jag kan tänka mig.

Edit: Jag vet inte. Hade jag vetat så skulle jag inte sitta här som en mupp. Det känns dock säkert att det är så.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:26:24, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Re: ang förstående komunikation

Inläggav KrigarSjäl » 2009-03-10 1:56:32

Lord_Dagorahz skrev:Nått jag jag funderat på är om det finns dom som kan komunicera utan att använda gester och kroppsspråk ? Och ända få fram det budskapet dom vill ge. :?

Har du hört talas om alfabetet?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:26:29, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Whiteline » 2009-03-10 10:12:30

Mmmm, men då måste man ju se till att vara fullständigt snustorr när man pratar, så att mottagaren inte misstolkar signaler i ditt kroppspråk. Vad för slags information menar du, menar du pragmatisk information eller känslomässigt laddad information? Pragmatisk information kan man ju uttrycka utan kroppspråk i alla lägen, men för känslomässig information så beror det ju på mottagaren. Inte alla människor kan acceptera att människor berättar för dem hur de känner sig istället för att de visar hur de känner sig; det skulle antagligen gå lättare om den hypotetiska mottagaren visste att du hade asperger.

I min vardag så försöker jag hålla en neutral utstrålning med tendenser till vänlighet/distans/dominant aggression beroende på situation och person, men eftersom du frågar så antar jag att ditt kommando av kroppspråk inte är så välutvecklat?
Senast redigerad av Whiteline 2011-05-04 18:26:29, redigerad totalt 1 gång.
Whiteline

Anslöt: 2009-02-26

Inläggav missbutterfly » 2009-03-10 12:47:09

Lord_Dagorahz skrev:Nått jag jag funderat på är om det finns dom som kan komunicera utan att använda gester och kroppsspråk ? Och ända få fram det budskapet dom vill ge. :?

Ibland kan det räcka med en blick för att få fram ett budskap. Då främst när det gäller rang (bland de flesta arter) så brukar den starkaste (ledaren) vara den som viker av med blicken sist.
Att ha en stilla och genomträngande blick gör ofta andra osäkra och ibland "rädda".

I vissa situationer är ögonen faktiskt det bästa redskap vi har för kommunikation.
Tror inte att det är en tillfällighet direkt att det finns ordspråk som "En blick kan säga mer än tusen ord".
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 18:26:29, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly

Anslöt: 2007-02-13

Inläggav Lord_Dagorahz » 2009-03-12 0:53:00

[quote="Whiteline"]Mmmm, men då måste man ju se till att vara fullständigt snustorr när man pratar, så att mottagaren inte misstolkar signaler i ditt kroppspråk. Vad för slags information menar du, menar du pragmatisk information eller känslomässigt laddad information? Pragmatisk information kan man ju uttrycka utan kroppspråk i alla lägen, men för känslomässig information så beror det ju på mottagaren

Detta va intressant well sure visst kan individen i fråga se torr och trisst ut.. Men om han inte vet hur han ska förmedla sig så ställer han ju inte heller till några problem. Tror att visst behövs det kropps språk.. i viss mån.. men blir det för mycke så tycker man att det bli mer överdrivet och då blir det rörigt ist.. Men jag gillar diskutera med folk som är torra och trissta och sk tråkiga av sig. Tycker på någe vis att det blir lite enklare att fokusera sig på dialogen då.
Senast redigerad av Lord_Dagorahz 2011-05-04 18:26:29, redigerad totalt 1 gång.
Lord_Dagorahz

Anslöt: 2007-12-20

Inläggav Isabell » 2009-03-12 1:44:22

Ja, det vore ju trevligt och väldigt bra för energinivån om orden hade samma betydelse för andra som för mig. Det är väl därför jag tycker det är så avkopplande att umgås med andra autister. Man säger vad man menar och menar vad man säger. :wink: Och sen STÅR man verkligen för det man sagt...Försöker att hålla mig inom rimliga gränser som inte sårar någon annan...
Isabell

Anslöt: 2008-11-14

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in