Jag tror mig ha svårt att veta vad jag tycker
36 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
MsTibbs skrev:På de delade frågorna brukar jag fråga vad det är de frågar efter. Förtydliganden brukar göra rutorna enklare att fylla i, än bara frågan i sig.
Problemet brukar vara att svaret är "skriv det första du tänker på" eller "det är en öppen fråga".
Ingen bra metod att fråga aspergare på.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:58:53, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:Problemet brukar vara att svaret är "skriv det första du tänker på" eller "det är en öppen fråga".
Vid alla sådana tillfällen lämnar jag ett blankt svar eller en flersidig uppsats. Alternativt (bara för att jävlas) lämna enstaka ord av typen: ok, jaha?, vadå?, nej?, ja?, tomt, blankt, ???, !!! osv.
Jag brukar ha svårt att tycka saker helt plötsligt. För att det ska gå få fram en åsikt från mig kring något alls så måste jag ha jobbat mig genom all fakta jag kan finna, all propaganda, alla andras uppfattning och tillsist sammanställa och bearbeta. Resultatet blir tråkigt logiskt och ibland totalt onyanserat. Ibland måste jag t.o.m uppleva det också innan jag kan uttala mig.
Det betyder att mina åsikter kan förändras med tiden eftersom världen inte står stilla. Det innebär också att jag per automatik uppfattas som "trögtänkt" vid tillsynes ordinära frågeställningar.
Jag är givetvis inte sånhär 100% av gångerna.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 17:58:53, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:MsTibbs skrev:På de delade frågorna brukar jag fråga vad det är de frågar efter. Förtydliganden brukar göra rutorna enklare att fylla i, än bara frågan i sig.
Problemet brukar vara att svaret är "skriv det första du tänker på" eller "det är en öppen fråga".
Ingen bra metod att fråga aspergare på.
Jag har fått förklarande när jag frågat. Utan att de "avslöjat" vad de är ute efter förstås.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:58:53, redigerad totalt 1 gång.
imperativ skrev:Jag brukar ha svårt att tycka saker helt plötsligt. För att det ska gå få fram en åsikt från mig kring något alls så måste jag ha jobbat mig genom all fakta jag kan finna, all propaganda, alla andras uppfattning och tillsist sammanställa och bearbeta. Resultatet blir tråkigt logiskt och ibland totalt onyanserat. Ibland måste jag t.o.m uppleva det också innan jag kan uttala mig.
Det betyder att mina åsikter kan förändras med tiden eftersom världen inte står stilla. Det innebär också att jag per automatik uppfattas som "trögtänkt" vid tillsynes ordinära frågeställningar.
Jag är givetvis inte sånhär 100% av gångerna.
Coolt, vilken igenkänning! Jag gör också så, måste samla fakta innan jag kan fatta ett konsekvent och genomtänkt beslut.
Undantaget är vissa situationer som egentligen endast kan besvaras med en känsla, tex "tycker jag om den här personen" eller "vilken är din favoriträtt".
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:58:53, redigerad totalt 1 gång.
I testerna nu i utredningen har jag bättre på att svara med eget rakt svar än när jag får svartalternativ för då börjar jag vela runt och hitta all världens kopplingar Hur är det?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 17:58:58, redigerad totalt 1 gång.
Det går inte att välja något av svarsalternativen för att alla passar in någonstans, någon tid.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 17:58:58, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Hej intressanta svar som jag känner igen mig i. Nu har jag fått asperger som diagnos även om jag inte är helt säker på att det är något jag har men jag litar på hon som gjort bedömningen.
Senast redigerad av Gama 2011-05-04 17:58:58, redigerad totalt 1 gång.
Samma här. Nästan alla sådana frågor besvarar jag spontant med någon variant av "det beror på vad man menar", eftersom frågorna ofta är så dåligt specificerade att vilket svar som helst kan vara riktigt. Först efter ordentlig genomlysning, både av frågan och av svarsalternativen, är det möjligt för mig att svara något som jag är någotsånär tillfredsställd med, men med reservation för eventuell ny information som jag ännu inte har tillgång till. När jag väl har en åsikt så står jag för den till 100 procent fram till dess ny information framkommer som får konsekvenser på svaret. Av det skälet kan jag låta som om jag inte kommer ändra mig ens under pistolhot, men sen fem sekunder senare byta åsikt rakt av, eftersom jag fick reda på något jag inte visste tidigare, som fick frågan att komma i ett annat ljus.
Senast redigerad av Peter 2011-05-04 17:58:58, redigerad totalt 1 gång.
Förstår exakt hur du menar, känns som att livet består av en bunt val hit och dit, välj från hjärtat istället för hjärnan, det är där du verkligen känner vad DU vill, hjärnan säger åt dig vad som är bäst i längden, min sämsta egenskap i livet var att jag hade EXTREMT svårt att säga nej och alltid ville göra andra glada, och fast jag gjorde folk glada och nöjda så mådde jag skit eftersom jag började glömma mer och mer vad JAG ville med mitt liv, jag levde ANDRAS liv, och drogerna fick mig att vara blind för det helt, jag förstod inte det tills jag en dag insåg det, och nu försöker jag reda upp livet och bara följa instinkten som säger till MIG vad som är rätt för mig... Gör inte samma misstag, våga alltid säga nej om du står inför ett val som du inte vill göra, man kan inte leva på att göra andra glada ifall man inte gör sig själv glad först...
Senast redigerad av phoenix 2011-05-04 17:58:58, redigerad totalt 1 gång.
Re: Jag tror mig ha svårt att veta vad jag tycker
Tror att oförmåga att kunna relatera till frågorna och sedan svara ordentligt tyder på bristande abstraktionsförmåga. Vilket kan vara en hint att man har nån av diagnoserna. (Det var nåt i den stilen dom sa till mig, Dock bättre formulerat).
Tror att det finns en skillnad på psykologer som följer manualer slaviskt och halvt om halvt bortser från personen i fråga, och de som använder manualen som ett verktyg och ser till personen där den har problem.
Tror att det finns en skillnad på psykologer som följer manualer slaviskt och halvt om halvt bortser från personen i fråga, och de som använder manualen som ett verktyg och ser till personen där den har problem.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 17:58:58, redigerad totalt 1 gång.
- IndividualThoughtPatterns
- Anslöt: 2008-12-10
Det här fungerar!
Jag har hittat detta, kolla länken.
Efter mitt stångande med "NT" världen kan jag nu andas ut.
TRE finns på hemsidan:http://www.emir.se/start.htm
En intressant länk: http://www.consciousmedianetwork.com/me ... erceli.htm
Efter mitt stångande med "NT" världen kan jag nu andas ut.
TRE finns på hemsidan:http://www.emir.se/start.htm
En intressant länk: http://www.consciousmedianetwork.com/me ... erceli.htm
Återgå till Att leva som Aspergare