funderar på om jag hör till aspie-skaran.
7 inlägg
• Sida 1 av 1
funderar på om jag hör till aspie-skaran.
nu har jag suttit och läst igenom diverse trådar, gjort tester, har som väntat klassificerats som en asperger.
nåja, nu ska jag berätta lite om var symtomen stämmer in....
here goes: jag skulle nog för det blotta ögat ses som en vanlig kille på 16år... klädstilen är nog lika vilken tonåring som helst skulle jag tro.
jag har dock onekligen en excentrisk gångstil- och ansiktsuttrycken likaså...
folk brukar ofta säga till mig att jag ser trött ut, även fast jag inte är trött, och att jag ser vilsen ut...
brukar ibland helt stanna upp när jag är ute och går för att tänka, jag kopplar bara bort det andra för ett tag...
har blivit hånad och mobbad i de flesta skolor jag gått på....
antagligen jag som vet minst om saken i fråga, har varit blyg och osäker genom åren...även fast jag har haft kompisar...
på djupet intresserad av filosofi, läsa kan också vara roligt ibland...
gillar att skriva också...men det mesta har med att jag mått dåligt.
begåvningskurvan är väldigt ojämn, matte och språk har jag alltid haft lätt för...
dock när det kommer till kroppsliga saker så går det käpprätt åt helvete, exempelvis träslöjd, skrivstil, måla o.s.v...
dålig finmotorik stämmer också in...
har väldigt svårt för att tala inför grupper också, blir nervös..
varit deprimerad till och från, pga lackande livslust och för att jag blivit utfryst...
om det är något mer ni skulle vilja veta, fråga...
tror ni jag har asperger?
vore skönt att få höra på era åsikter.
nåja, nu ska jag berätta lite om var symtomen stämmer in....
here goes: jag skulle nog för det blotta ögat ses som en vanlig kille på 16år... klädstilen är nog lika vilken tonåring som helst skulle jag tro.
jag har dock onekligen en excentrisk gångstil- och ansiktsuttrycken likaså...
folk brukar ofta säga till mig att jag ser trött ut, även fast jag inte är trött, och att jag ser vilsen ut...
brukar ibland helt stanna upp när jag är ute och går för att tänka, jag kopplar bara bort det andra för ett tag...
har blivit hånad och mobbad i de flesta skolor jag gått på....
antagligen jag som vet minst om saken i fråga, har varit blyg och osäker genom åren...även fast jag har haft kompisar...
på djupet intresserad av filosofi, läsa kan också vara roligt ibland...
gillar att skriva också...men det mesta har med att jag mått dåligt.
begåvningskurvan är väldigt ojämn, matte och språk har jag alltid haft lätt för...
dock när det kommer till kroppsliga saker så går det käpprätt åt helvete, exempelvis träslöjd, skrivstil, måla o.s.v...
dålig finmotorik stämmer också in...
har väldigt svårt för att tala inför grupper också, blir nervös..
varit deprimerad till och från, pga lackande livslust och för att jag blivit utfryst...
om det är något mer ni skulle vilja veta, fråga...
tror ni jag har asperger?
vore skönt att få höra på era åsikter.
Senast redigerad av cognitive delight 2011-05-04 18:26:34, redigerad totalt 2 gånger.
- cognitive delight
- Anslöt: 2009-03-10
Kan så vara, känner du så själv att du nog har asperger eller känner du dig tveksam? Känner du någon med asperger som du kan jämföra dig med, eller känner du någon som kan saker om AS? Det är lättare att bedöma i verkliga livet. Ofta "känner" man om folk kan ha en släng autism. Tester kan vara en indikator även om de inte är stensäkra, vad fick du för resultat? Klockren AS eller på gränsen?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:26:34, redigerad totalt 1 gång.
känner varken någon som har AS, ingen i mina kretsar har såvitt jag vet kunskap om asperger.
på testerna fick jag en klockren AS.
på testerna fick jag en klockren AS.
Senast redigerad av cognitive delight 2011-05-04 18:26:34, redigerad totalt 1 gång.
- cognitive delight
Ingen kan diagnosticera någon annan på internet. Det enda vi på internet kan göra är att ge möjliga förklaringar i bästa fall.
Vill du veta mer rekommenderar jag en ordentlig genomläsning av den här tråden:
vanliga-fra ... t8504.html
Vill du veta mer rekommenderar jag en ordentlig genomläsning av den här tråden:
vanliga-fra ... t8504.html
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:26:34, redigerad totalt 1 gång.
Visserligen har weasley rätt, både i att våra åsikter bara är våra åsikter och i att du kan hitta så gott som alla tänkbara åsikter i den där tråden hon länkar till, men
jag anar att du egentligen skriver för att du är orolig över diagnosen. OM du är det så kanske det hjälper dig att tänka att AS är två bokstäver på ett papper. Du, däremot, är du precis som du är, ingenting har förändrats med diagnosen.
Folk kanske behandlar dig som förut, andra kanske inte och där spelar det roll att du fått diagnos, visst. Det spelar också roll ifall du kan sno åt dig några användbara extraresurser (dem har du förtjänat) m.h.a. diagnosen och så har du ju fått en fot i det här gänget om du vill ha den här. Extraresurser vet somliga en massa om vad man har rätt till, det kanske du har läst.
Det är allt. I övrigt är allt som förut, på gott och ont. Kanske, kanske inte kan du känna igen dig här i det som du är lysande, halvkass respektive usel på. Sätt att tänka/känna kan folk ibland också känna igen sig i, och det äar väl bra. Ibland känner man igen sig i en idiot, ibland i en medelsvensson och ibland i ett geni. Om du kan känna igen dig i somliga aspiesar så må det vara hänt, du är den du är i vilket fall.
Vissa här får allt bättre grepp om livet och det kan kanske ge något att läsa om deras utveckling; det är ungefär allt vi kan göra för varandra.
Hmm, välja slutkläm, låt mig uppfylla fördomarna och välja den från "Liftarens Guide...": TA DET LUGNT
jag anar att du egentligen skriver för att du är orolig över diagnosen. OM du är det så kanske det hjälper dig att tänka att AS är två bokstäver på ett papper. Du, däremot, är du precis som du är, ingenting har förändrats med diagnosen.
Folk kanske behandlar dig som förut, andra kanske inte och där spelar det roll att du fått diagnos, visst. Det spelar också roll ifall du kan sno åt dig några användbara extraresurser (dem har du förtjänat) m.h.a. diagnosen och så har du ju fått en fot i det här gänget om du vill ha den här. Extraresurser vet somliga en massa om vad man har rätt till, det kanske du har läst.
Det är allt. I övrigt är allt som förut, på gott och ont. Kanske, kanske inte kan du känna igen dig här i det som du är lysande, halvkass respektive usel på. Sätt att tänka/känna kan folk ibland också känna igen sig i, och det äar väl bra. Ibland känner man igen sig i en idiot, ibland i en medelsvensson och ibland i ett geni. Om du kan känna igen dig i somliga aspiesar så må det vara hänt, du är den du är i vilket fall.
Vissa här får allt bättre grepp om livet och det kan kanske ge något att läsa om deras utveckling; det är ungefär allt vi kan göra för varandra.
Hmm, välja slutkläm, låt mig uppfylla fördomarna och välja den från "Liftarens Guide...": TA DET LUGNT
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:26:34, redigerad totalt 1 gång.
jo, det är sant.
tack för länktipset weasley, och ni andra.
självklart är det svårt att få ett objektivt svar på något subjektivt. självfallet.
frågar i lite bekräftelse behov, jag vet inte varför det skulle sitta bra dock..
tack för länktipset weasley, och ni andra.
självklart är det svårt att få ett objektivt svar på något subjektivt. självfallet.
frågar i lite bekräftelse behov, jag vet inte varför det skulle sitta bra dock..
Senast redigerad av cognitive delight 2011-05-04 18:26:34, redigerad totalt 1 gång.
- cognitive delight
Återgå till Att leva som Aspergare