Intervjupersoner sökes till C-uppsats om AS

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Elina » 2009-03-07 11:30:23

MsTibbs skrev:Posta frågorna här så är det nog många som svarar. Jag kan vara med över MSN också om det passar dig bättre.

Jag har valt att använda mig av intervju som metod eftersom jag vill göra ett begränsat antal intervjuer på djupet. Att posta frågorna här skulle förmodligen ge lite annorlunda svar än om man pratar över msn. Hade jag haft mer tid för den här uppsatsen hade jag kunnat använda mig av båda metoderna, men nu har jag tyvärr inte det.

Däremot postar jag gärna de teman som intervjuerna kommer att handla om ändå, så får folk här på formet gärna dela med sig av sina berättelser. Även om jag inte kommer att använda mig av det i min uppsats så tycker jag och förmodligen många andra här på forumet att det vore intressant att höra.

/Elina
Senast redigerad av Elina 2011-05-04 18:21:44, redigerad totalt 1 gång.
Elina
Ny medlem

Anslöt: 2009-03-05

Inläggav Elina » 2009-03-07 11:47:49

Detta är de teman som kommer att tas upp i intervjuerna:

*Att få en diagnos
*Egna relationen till diagnosen
*Andras reaktioner på diagnosen
*Relationen till andra med samma diagnos
*Att leva med AS
Elina
Ny medlem

Inläggav Elina » 2009-03-07 12:30:56

Bjäbbmonstret skrev:Jaha Elina...

- Hur kommer det sig att du har valt det här ämnet?
- Hur kan personerna här på forumet som väljer att delta i studien få del av dina resultat?

Jag är själv inte aktuell för undersökningen men jag tycker generellt att det är många som är ute efter intervjupersoner i olika sammanhang men det är aldrig lätt att få en bild av vad man låter sig utnyttjas för.

Tycker inte heller att det handlar om en särskilt bra presentation av projektet även om den är förhållandevis anständig i förhållande till hur det ibland kan se ut.

Hej Bjäbbmonstret!

Jag har valt ämnet därför att jag länge varit intresserad av vad det betyder för en människa att få en diagnos. Att jag valde just diagnosen Asperger är för att jag träffat en del aspergare och sett hur deras diagnoser både hjälpt dem och stjälpt dem.

Det är absolut inte min mening att någon av dem jag kommer att intervjua ska känna sig utnyttjad! Deltagandet sker ju frivilligt och man får när som helst avsluta intervjun utan motivering.

När uppsatsen blir klar kommer den att publiceras i sin helhet på uppsatser.se. Om du är intresserad rekommenderar jag dig att gå in där och läsa uppsatserna "wrong planet" och "Diagnosens vara eller icke vara", vilket är två uppsatser som inspirerat mig.

Jag berättar gärna mer om projektet om du berättar för mig vad det var du saknade i presentationen.

Med vänlig hälsning

/Elina
Elina
Ny medlem

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-07 14:13:18

Elina skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Jaha Elina...

- Hur kommer det sig att du har valt det här ämnet?
- Hur kan personerna här på forumet som väljer att delta i studien få del av dina resultat?

Jag är själv inte aktuell för undersökningen men jag tycker generellt att det är många som är ute efter intervjupersoner i olika sammanhang men det är aldrig lätt att få en bild av vad man låter sig utnyttjas för.

Tycker inte heller att det handlar om en särskilt bra presentation av projektet även om den är förhållandevis anständig i förhållande till hur det ibland kan se ut.

Hej Bjäbbmonstret!

Jag har valt ämnet därför att jag länge varit intresserad av vad det betyder för en människa att få en diagnos. Att jag valde just diagnosen Asperger är för att jag träffat en del aspergare och sett hur deras diagnoser både hjälpt dem och stjälpt dem.

Det är absolut inte min mening att någon av dem jag kommer att intervjua ska känna sig utnyttjad! Deltagandet sker ju frivilligt och man får när som helst avsluta intervjun utan motivering.

När uppsatsen blir klar kommer den att publiceras i sin helhet på uppsatser.se. Om du är intresserad rekommenderar jag dig att gå in där och läsa uppsatserna "wrong planet" och "Diagnosens vara eller icke vara", vilket är två uppsatser som inspirerat mig.

Jag berättar gärna mer om projektet om du berättar för mig vad det var du saknade i presentationen.

Med vänlig hälsning

/Elina

Tack för tipsen! Är intresserad av på vilket sätt folk upplevt att diagnosen stjälpt dem. Ska kolla in dina tips och se om det står nåt där, eller om det är nåt som kommer att framkomma i det du skriver.

Själv ligger jag utanför din målgrupp, för jag är över fyrtio, därav att jag inte svarat dig.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:21:44, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav sommar » 2009-03-07 14:21:11

Jag vill också gärna delta om det finns plats kvar och man kan svara utan att chatta.

Jag kan bara hålla med de andra om att du gjort en väldigt bra och ambitiös presentation.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 18:21:44, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Elina » 2009-03-07 14:32:06

Lästips till Alfapetmamma:
s. 35 i "Diagnosens vara eller icke vara"
Elina
Ny medlem

Inläggav Elina » 2009-03-10 15:58:11

sommar skrev:Jag vill också gärna delta om det finns plats kvar och man kan svara utan att chatta.

Hej sommar!
Jag har av någon anledning svårt att skicka personliga meddelanden till dig! Vill du maila mig i stället?
Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig.

gusbratel@student.gu.se

Mvh. Elina
Elina
Ny medlem

Inläggav Elina » 2009-03-17 12:13:17

Hej alfapetsmamma!
Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig.
Jag kan av någon anledning inte skicka personliga meddelanden till dig, så vill du maila mig i stället?

gusbratel@student.gu.se

Mvh. Elina
Elina
Ny medlem

Inläggav jonsch » 2009-03-17 12:55:46

Jag vill bara bara göra två saker:

1. Sälla mig till ovationskören! Föredömlig seriös frågeställning (vars vinkling jag personligen råkar gilla också), föredömlig beskrivning!

2. Komma med mitt "aldrig kan man va riktigt nöjd". Uppsatsen blir ju så deprimerande meningslös när antalet intervjuer är så litet, urvalet kan ju bli precis hur missvisande som helst.

Ja jo jag vet vad uppsatsen tjänar till och varför intervjuerna är så få. För att få tid/råd att göra meningsfulla undersökningar måste man nå en viss akademisk position, genom att göra såna här uppsatser först, på C-, D- och kanske rentav doktorandnivå, jag vet.

Kommer du att understryka hur meningslös undersökningen är? Tänker du kämpa dig vidare upp tills du kan göra meningsfulla? I så fall (även om du nog har fått ihop dina fem redan) skulle jag kunna ställa upp för intervju.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:21:44, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Elina » 2009-03-17 13:13:10

jonsch skrev:Jag vill bara bara göra två saker:

1. Sälla mig till ovationskören! Föredömlig seriös frågeställning (vars vinkling jag personligen råkar gilla också), föredömlig beskrivning!

2. Komma med mitt "aldrig kan man va riktigt nöjd". Uppsatsen blir ju så deprimerande meningslös när antalet intervjuer är så litet, urvalet kan ju bli precis hur missvisande som helst.

Ja jo jag vet vad uppsatsen tjänar till och varför intervjuerna är så få. För att få tid/råd att göra meningsfulla undersökningar måste man nå en viss akademisk position, genom att göra såna här uppsatser först, på C-, D- och kanske rentav doktorandnivå, jag vet.

Kommer du att understryka hur meningslös undersökningen är? Tänker du kämpa dig vidare upp tills du kan göra meningsfulla? I så fall (även om du nog har fått ihop dina fem redan) skulle jag kunna ställa upp för intervju.

Jag håller med dig om att fem intervjuer är i underkant. Men, precis som du själv skrev är det en fråga om tid. Jag vill gärna göra liknande undersökningar på högre akademisk nivå i framtiden, och komer i så fall att intervjua fler personer. Men var sak har sin tid, och just nu befinner jag mig bara på C-nivå, dessutom skriver jag ensam, vilket gör att jag har ännu mindre tid än om jag hade haft en uppsatspartner. Men faktum är att jag har tänkt om lite angående urvalet. Jag har tänkt göra lite fler än fem intervjuer, ungefär sju till åtta. Inte så stor skillnad, men lite. Så om du eller någon annan som läser detta är intresserad, välkommen att höra av dig till mig! Jag har även tänkt om angående ålder på intervjupersoner. Även de som är under 25 eller över 35 är välkomna att höra av sig.

Skriv ett mail till gusbratel@student.gu.se. Skriv helts inte pm, för jag har haft bekymmer med att besvara sådana.

Mvh Elina
Elina
Ny medlem

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in