Bostadsbidrag eller bostadstillägg - regler?
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Bostadsbidrag eller bostadstillägg - regler?
Har planer på att flytta hemmifrån (har även aktivitetsersättning för tillfället, vilket automatiskt ger mig bostadsbidragsrätten har jag för mig?)
Jag har då 2 saker i mitt bakhuve:
*Minns att jag hört sifftan 800, alltså att man får 800 spänn endast!
*Minns också att jag hört att man kollar på tidigare inkomster/ålder/hyra etc och därmed bestämmer en viss bidragssumma.
Vilket av dom stämmer?
Moderator: Kompletterade rubriken.
Jag har då 2 saker i mitt bakhuve:
*Minns att jag hört sifftan 800, alltså att man får 800 spänn endast!
*Minns också att jag hört att man kollar på tidigare inkomster/ålder/hyra etc och därmed bestämmer en viss bidragssumma.
Vilket av dom stämmer?
Moderator: Kompletterade rubriken.
Senast redigerad av Aspie89 2011-05-04 18:23:28, redigerad totalt 1 gång.
Hej igen och välkommen till vårt kära lands krångliga bidragssystem.
Clivipedia tar sig an och svarar
1.Om du är, om jag förstått på ditt användarnamn, ca 20år gammal, så har du rätt att söka bostadsbidrag till och med det att du är 29.
Info taget från Fk's hemsida:
Hur mycket kan jag få i bidrag?
* Du kan som mest få 1 100 kronor per månad i bostadsbidrag.
* Du kan få bidrag till de bostadskostnader som överstiger 1 800 kronor per månad.
* Du kan inte få bidrag för bostadskostnader över 3 600 kronor per månad.
* Du får inte bidrag för mer än 60 kvadratmeter.
* Du kan inte få bidrag om dina inkomster är högre än 77 000 kronor per år. Makar och sambos kan inte få bidrag om de tillsammans har inkomster som är högre än 94 000 kronor per år.
-----------
De flesta av dessa frågor du ställer finns faktiskt på Fk's hemsida.
finner du det krångligt finns det till och med högst upp på sidan, på deras sajt, en länk som heter "lättläst".
Clivipedia tar sig an och svarar
1.Om du är, om jag förstått på ditt användarnamn, ca 20år gammal, så har du rätt att söka bostadsbidrag till och med det att du är 29.
Info taget från Fk's hemsida:
Hur mycket kan jag få i bidrag?
* Du kan som mest få 1 100 kronor per månad i bostadsbidrag.
* Du kan få bidrag till de bostadskostnader som överstiger 1 800 kronor per månad.
* Du kan inte få bidrag för bostadskostnader över 3 600 kronor per månad.
* Du får inte bidrag för mer än 60 kvadratmeter.
* Du kan inte få bidrag om dina inkomster är högre än 77 000 kronor per år. Makar och sambos kan inte få bidrag om de tillsammans har inkomster som är högre än 94 000 kronor per år.
-----------
De flesta av dessa frågor du ställer finns faktiskt på Fk's hemsida.
finner du det krångligt finns det till och med högst upp på sidan, på deras sajt, en länk som heter "lättläst".
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 18:23:28, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte annat än hålla med om det är en massa krångliga regler kring alla bidrag och en passa papper som ska fyllas i.
Du skriver bostadsbidrag men jag förstår att det är bostadstillägg du menar.
Läs här: https://www.forsakringskassan.se/!ut/p/ ... PX07ykuY!/ och försök sedan fråga FK:s kundtjänst efter ansökningsproceduren och ev. mer du behöver veta.
Bostadsbidrag och bostadstillägg är INTE samma sak. Bostadsbidrag verkar vara svårare att få och det får man bara tom. man fyller 29 år om man inte har barn. Bostadstillägg kan endast de med sjuk eller aktivitetsersättning få.
Har man sjuk eller aktivitets ersättning kan man få bostadstillägg för att det ska lite kompensera den låga inkomsten (64%). Det har en dam på FK:s kundtjänst sagt till mig. Jag tror man har stor chans att få det men det går inte per automatik utan man måste ansöka och det ska beräknas hur mycket man ev. får ut.
Du skriver bostadsbidrag men jag förstår att det är bostadstillägg du menar.
Läs här: https://www.forsakringskassan.se/!ut/p/ ... PX07ykuY!/ och försök sedan fråga FK:s kundtjänst efter ansökningsproceduren och ev. mer du behöver veta.
Bostadsbidrag och bostadstillägg är INTE samma sak. Bostadsbidrag verkar vara svårare att få och det får man bara tom. man fyller 29 år om man inte har barn. Bostadstillägg kan endast de med sjuk eller aktivitetsersättning få.
Har man sjuk eller aktivitets ersättning kan man få bostadstillägg för att det ska lite kompensera den låga inkomsten (64%). Det har en dam på FK:s kundtjänst sagt till mig. Jag tror man har stor chans att få det men det går inte per automatik utan man måste ansöka och det ska beräknas hur mycket man ev. får ut.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 18:23:28, redigerad totalt 1 gång.
Som sagt, reglerna och beräkningen för hur man får bostadstillägg är ett skämt. Till och med en bekant som är matematiker reagerade på hur krångligt deras ekvation var.
Men det är ja lättare att få bostadstillägg om man har låg inkomst och det bygger inte alls på samma regler som det är vid bostadsbidrag.
Men det är ja lättare att få bostadstillägg om man har låg inkomst och det bygger inte alls på samma regler som det är vid bostadsbidrag.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor