Why girls with AS might not be diagnosed - atikel i Newsweek
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Why girls with AS might not be diagnosed - atikel i Newsweek
Artikel i amerikanska magasinet Newsweek från 13/11 2008, fokus på flickor och AS.
http://www.newsweek.com/id/168868
http://www.newsweek.com/id/168868
Senast redigerad av Aura Lux 2011-05-04 18:19:59, redigerad totalt 1 gång.
Ja visst!
I korthet handlar artikeln om varför flickor och kvinnor är så underdiagnosticerade, och hur detta sannolikt beror på att AS tar sig annorlunda uttryck än hos pojkar och män.
Som exempel nämns att flickor/kvinnor med AS i mindre utsträckning har problem med motoriken, ett bredare spektrum av specialintressen som ofta även är mer socialt accepterade (hästar, böcker) och ett starkare behov av att socialisera, trots svårigheter. Man tror att dessa skillnader kan komma att förändra diagnoskriterierna på sikt.
Man har även noterat att flickor/kvinnor med AS-diagnos är mer benägna att kopiera och imitera andras beteenden, och har en större önskan att passa in. Något som kan innebära stora identitetsproblem, men även bli allvarligt om man hamnar i "dåligt sällskap".
Detta är min personliga tolkning, om någon har synpunkter eller tillägg så är det fritt fram!
I korthet handlar artikeln om varför flickor och kvinnor är så underdiagnosticerade, och hur detta sannolikt beror på att AS tar sig annorlunda uttryck än hos pojkar och män.
Som exempel nämns att flickor/kvinnor med AS i mindre utsträckning har problem med motoriken, ett bredare spektrum av specialintressen som ofta även är mer socialt accepterade (hästar, böcker) och ett starkare behov av att socialisera, trots svårigheter. Man tror att dessa skillnader kan komma att förändra diagnoskriterierna på sikt.
Man har även noterat att flickor/kvinnor med AS-diagnos är mer benägna att kopiera och imitera andras beteenden, och har en större önskan att passa in. Något som kan innebära stora identitetsproblem, men även bli allvarligt om man hamnar i "dåligt sällskap".
Detta är min personliga tolkning, om någon har synpunkter eller tillägg så är det fritt fram!
Senast redigerad av Aura Lux 2011-05-04 18:19:59, redigerad totalt 1 gång.
En av mina gamla favvo-sidor från låååångt innan vi fick diagnos här hemma.
http://www.lul.se/templates/page____3649.aspx
Flickor med Aspergers syndrom
Man har tidigare trott att få flickor har Aspergers Syndrom, men efter hand har vi fått en ökad kunskap och omprövat detta. Bara 1 av 20 utav Hans Aspergers kliniska urval av barn med ”autistisk personlighet” var en flicka. Utvecklingen sedan dess har gått därhän att i de senaste undersökningar anser man att det finns minst 1 flicka/4 pojkar. Än så länge finns inte så mycket forskning kring flickor med Aspergers Syndrom. De studier som finns domineras av pojkar. Ett undantag är Flickprojektet vid Göteborgs Universitet som undersökt 100 flickor med neuropsykiatriska problem och deras skolsituation.
Får diagnosen senare än pojkar
Flickor får Asperger-diagnos flera år senare än pojkar. Deras mammor har ofta tidigt varit medvetna om sina flickors svårigheter och påtalat dem utan att få gehör. Det är t ex vanligt att flickor med Aspergers Syndrom tidigt har sömnstörningar, speciella matvanor och matkrav. Flickor med Aspergers Syndrom beskrivs ibland som pojkflickor.
När flickorna söker hjälp är det ofta för annat än primära Asperger-svårigheter. De söker i stället för t ex depression, accelererande skolproblem eller relationsproblem i familjen. Dessa problem kan delvis ses som konsekvenser av att flickorna inte fått rätt stöd och hjälp.
Ett skäl till att det är svårare att urskilja flickors Asperger-problematik är att de kriterier som används vid diagnostik är utformade för att beskriva pojkars svårigheter. Ett annat kan vara att flickorna under lågstadietiden ofta blir omhändertagna av snälla flickkompisar som fungerar som hjälpjag. Det verkar också som att flickor med Aspergers Syndrom har bättre förmåga än pojkar att imitera andras beteende, de lär sig att spela sociala roller så att de verkar mer socialt kompetenta än de i verkligheten är. Ytterligare ett problem vid diagnostisering är att flickornas beteende kan vara olika i skolan jämfört med hemma. De klarar med ansträngning att hålla ihop sig i skolan och blir mycket trötta. När de kommer hem är förmågan att ta motgångar låg, vilket kan leda till utbrott. De ger sig ibland på andra familjemedlemmar fysiskt, ett beteende som är ganska ovanligt för flickor. Många flickor med Aspergers Syndrom beskrivs som extremt kravundvikande och kan försöka komma ur situationen genom att prata om annat. Att klaga över olika mindre krämpor kan också vara ett sätt att slippa krav.
Svårigheter med att välja och fatta beslut sig är också vanligt. Detta kan leda till att man blir handlingsförlamad i ganska enkla vardagliga situationer, som t ex att komma i väg till skolan för att man inte kan välja vad man ska ta på sig.
Specialintressen
De flesta flickor med Aspergers Syndrom har specialintressen precis som pojkar med Aspergers Syndrom, även om flickornas intressen inte behöver vara lika uttalade. Inriktningen på intressena kan också vara mindre udda och mer flickaktiga t ex djur, hästar, folkgruppers kulturer, ”såpoperor” eller seriefigurer.
Utveckling
Personer med Aspergers Syndrom har ofta en ojämn utveckling. Många ligger begåvningsmässigt bra till medan den känslomässiga mognaden tar längre tid. Förmågan att klara vardagliga aktiviteter är i allmänhet nedsatt. Det kan gälla bordsskick, personlig hygien, att passa tider, orientera sig lokalmässigt eller ta personligt ansvar på en nivå som är rimlig för åldern.
Tilläggssvårigheter
Många flickor med Aspergers Syndrom har tilläggssvårigheter. Depression är mycket vanligt och många har AD/HD. De kan ha svårt med impulskontroll, att koncentrera sig och ha en allt för hög/låg aktivitetsnivå. Somliga flickor med Aspergers Syndrom pratar enbart i vissa miljöer eller sammanhang och/eller bara med utvalda personer. En del flickor har så stora problem med mat och ätande att deras beteende kan kallas anorektiskt. Det är mycket vanligt med störd dygnsrytm och sömnsvårigheter, framförallt i tonåren. Att man plågas av tvångsbeteenden och tvångstankar är vanligt. Dessa kan t ex ta sig uttryck i ett behov av att ständigt börja om från början eller överdriven oro för smitta eller sjukdom.
Hur blir det sedan?
Flickor och kvinnor med Aspergers Syndrom har endast diagnostiserats under senare år. Därför saknas fortfarande forskning om hur deras liv utvecklas. Personer med autismspektrumstörningar som får tidiga stödinsatser och har en god begåvningsnivå får bättre förutsättningar för en bra framtida utveckling.
Författare: Susanne Barr Carling, Kerstin Nilsson, Habilitering för barn och vuxna i Uppsala län och Anna-Karin Östlin, Institutionen för neurovetenskap BUP, Akademiska sjukhuset
Faktagranskad av: Svenny Kopp, barnpsykiater och överläkare på avdelningen för Barnneuropsykiatri, Drottning Silvias Barn- och Ungdomssjukhus, Göteborg, ansvarig för Flickprojektet
http://www.lul.se/templates/page____3649.aspx
Flickor med Aspergers syndrom
Man har tidigare trott att få flickor har Aspergers Syndrom, men efter hand har vi fått en ökad kunskap och omprövat detta. Bara 1 av 20 utav Hans Aspergers kliniska urval av barn med ”autistisk personlighet” var en flicka. Utvecklingen sedan dess har gått därhän att i de senaste undersökningar anser man att det finns minst 1 flicka/4 pojkar. Än så länge finns inte så mycket forskning kring flickor med Aspergers Syndrom. De studier som finns domineras av pojkar. Ett undantag är Flickprojektet vid Göteborgs Universitet som undersökt 100 flickor med neuropsykiatriska problem och deras skolsituation.
Får diagnosen senare än pojkar
Flickor får Asperger-diagnos flera år senare än pojkar. Deras mammor har ofta tidigt varit medvetna om sina flickors svårigheter och påtalat dem utan att få gehör. Det är t ex vanligt att flickor med Aspergers Syndrom tidigt har sömnstörningar, speciella matvanor och matkrav. Flickor med Aspergers Syndrom beskrivs ibland som pojkflickor.
När flickorna söker hjälp är det ofta för annat än primära Asperger-svårigheter. De söker i stället för t ex depression, accelererande skolproblem eller relationsproblem i familjen. Dessa problem kan delvis ses som konsekvenser av att flickorna inte fått rätt stöd och hjälp.
Ett skäl till att det är svårare att urskilja flickors Asperger-problematik är att de kriterier som används vid diagnostik är utformade för att beskriva pojkars svårigheter. Ett annat kan vara att flickorna under lågstadietiden ofta blir omhändertagna av snälla flickkompisar som fungerar som hjälpjag. Det verkar också som att flickor med Aspergers Syndrom har bättre förmåga än pojkar att imitera andras beteende, de lär sig att spela sociala roller så att de verkar mer socialt kompetenta än de i verkligheten är. Ytterligare ett problem vid diagnostisering är att flickornas beteende kan vara olika i skolan jämfört med hemma. De klarar med ansträngning att hålla ihop sig i skolan och blir mycket trötta. När de kommer hem är förmågan att ta motgångar låg, vilket kan leda till utbrott. De ger sig ibland på andra familjemedlemmar fysiskt, ett beteende som är ganska ovanligt för flickor. Många flickor med Aspergers Syndrom beskrivs som extremt kravundvikande och kan försöka komma ur situationen genom att prata om annat. Att klaga över olika mindre krämpor kan också vara ett sätt att slippa krav.
Svårigheter med att välja och fatta beslut sig är också vanligt. Detta kan leda till att man blir handlingsförlamad i ganska enkla vardagliga situationer, som t ex att komma i väg till skolan för att man inte kan välja vad man ska ta på sig.
Specialintressen
De flesta flickor med Aspergers Syndrom har specialintressen precis som pojkar med Aspergers Syndrom, även om flickornas intressen inte behöver vara lika uttalade. Inriktningen på intressena kan också vara mindre udda och mer flickaktiga t ex djur, hästar, folkgruppers kulturer, ”såpoperor” eller seriefigurer.
Utveckling
Personer med Aspergers Syndrom har ofta en ojämn utveckling. Många ligger begåvningsmässigt bra till medan den känslomässiga mognaden tar längre tid. Förmågan att klara vardagliga aktiviteter är i allmänhet nedsatt. Det kan gälla bordsskick, personlig hygien, att passa tider, orientera sig lokalmässigt eller ta personligt ansvar på en nivå som är rimlig för åldern.
Tilläggssvårigheter
Många flickor med Aspergers Syndrom har tilläggssvårigheter. Depression är mycket vanligt och många har AD/HD. De kan ha svårt med impulskontroll, att koncentrera sig och ha en allt för hög/låg aktivitetsnivå. Somliga flickor med Aspergers Syndrom pratar enbart i vissa miljöer eller sammanhang och/eller bara med utvalda personer. En del flickor har så stora problem med mat och ätande att deras beteende kan kallas anorektiskt. Det är mycket vanligt med störd dygnsrytm och sömnsvårigheter, framförallt i tonåren. Att man plågas av tvångsbeteenden och tvångstankar är vanligt. Dessa kan t ex ta sig uttryck i ett behov av att ständigt börja om från början eller överdriven oro för smitta eller sjukdom.
Hur blir det sedan?
Flickor och kvinnor med Aspergers Syndrom har endast diagnostiserats under senare år. Därför saknas fortfarande forskning om hur deras liv utvecklas. Personer med autismspektrumstörningar som får tidiga stödinsatser och har en god begåvningsnivå får bättre förutsättningar för en bra framtida utveckling.
Författare: Susanne Barr Carling, Kerstin Nilsson, Habilitering för barn och vuxna i Uppsala län och Anna-Karin Östlin, Institutionen för neurovetenskap BUP, Akademiska sjukhuset
Faktagranskad av: Svenny Kopp, barnpsykiater och överläkare på avdelningen för Barnneuropsykiatri, Drottning Silvias Barn- och Ungdomssjukhus, Göteborg, ansvarig för Flickprojektet
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:19:59, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Inlägg: 7383
- Anslöt: 2008-05-03