Hur min Asperger har hållt mig borta från narkotika

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ni med AS: Använder ni berusningsmedel i mindre utsträckning än andra utan AS?

Ja
87
69%
Nej
22
17%
Vet inte
17
13%
 
Antal röster : 126

Inläggav zeidon » 2009-03-01 14:31:32

earlydayminer skrev:Har inte ätit gräs så jag kan inte svara dig på det. Men jag tycker allting är farligt. :)


Du säger du provat "gräs". Vad menar du med det? Rökt marijuana?
:D
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav earlydayminer » 2009-03-01 14:38:22

zeidon skrev:
earlydayminer skrev:Har inte ätit gräs så jag kan inte svara dig på det. Men jag tycker allting är farligt. :)


Du säger du provat "gräs". Vad menar du med det? Rökt marijuana?
:D


Just precis. Tänka sig att det var den drogen du reagerade på! :-)005
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav MsTibbs » 2009-03-01 23:47:32

Jag har aldrig varit full. Jag snusade tre år på inrådan av min trafikskolelärare, men slutade tvärt med nikotin och kaffe då jag började med Concerta. Så det är snarare ett ADHD-relaterat bruk.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav zeidon » 2009-03-02 0:27:07

MsTibbs skrev:Jag har aldrig varit full


Det var som fan. Fast det är väl bra egentligen.
:)
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav nano » 2009-03-02 2:08:45

Jag har inte heller varit full, hur kom en trafikskollärare på iden att föreslå snus till en elev?
Låter minst sagt oansvarigt hittils.
Hade han/hon någon motivering till snuset?

Tänk om han föreslagit att ta diskmedel?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Jossan » 2009-03-02 2:25:55

Har rökt lite i perioder,

Dricker alkohol i måttlig mängd, har varit full några gånger , men det är inte fler än 10 . Kanske mer än fem, jag kommer inte riktigt ihåg
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav Django » 2009-03-02 5:29:47

Röker inte. Snusar inte. Dricker inte. Knarkar inte.
Senast redigerad av Django 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
Django
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2009-02-27

Inläggav mnordgren » 2009-03-02 5:47:00

Jag har smakat ett par glas vin, det är allt. Det har aldrig varit aktuellt att prova nåt annat, man har ju aldrig befunnit sig i en sån situation där man blir erbjuden. Nån lust att köpa lite sprit och dricka mig full har jag inte.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav MsTibbs » 2009-03-02 15:31:50

nano skrev:Jag har inte heller varit full, hur kom en trafikskollärare på iden att föreslå snus till en elev?
Låter minst sagt oansvarigt hittils.
Hade han/hon någon motivering till snuset?

Tänk om han föreslagit att ta diskmedel?


Snus/nikotin är centralstimulerande, precis som kaffe/koffein och Concerta/metylfenidat och amfetamin. Alla minskar de ADHD-symtom och gör en mer skärpt. Trafikläraren tyckte nog att jag var lite för ADHD:ig för att köra bil på ett tillräckligt bra sätt. :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Amfetamin here I come?

Inläggav Liljencroowna » 2009-03-02 21:36:21

Jag har smakat på alkohol någon gång, men inte blivit särskilt påverkad. Gott var likör, men man kan lika gärna äta godis. Socker är mitt absolut största beroende nämligen. Trots att jag äter enligt LCHF, har jag kvar mitt sug efter det där lugnande tillståndet där man skärper sig och klarar av livet. Åhhh... hoppas jag får min ADHD-diagnos snart. Concerta!

Har aldrig testat "droger" i övrigt. Har dock funderat på att testa amfetamin (men ta väldigt, väldigt lite), då jag är övertygad om min (möjliga) ADHD. Orkar liksom inte vänta. Snabba på! Speciellt när jag fick höra att det kunde ta ETT ÅR innan man får tid. ORKA!!!

Så, ja och nej, AS har nog påverkat mig till att hålla mig inom ramen för det som är tillåtet och kanske lite till. :)
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Re: Amfetamin here I come?

Inläggav zeidon » 2009-03-02 21:38:53

Liljencroowna skrev:Jag har smakat på alkohol någon gång, men inte blivit särskilt påverkad. Gott var likör, men man kan lika gärna äta godis. Socker är mitt absolut största beroende nämligen. Trots att jag äter enligt LCHF, har jag kvar mitt sug efter det där lugnande tillståndet där man skärper sig och klarar av livet. Åhhh... hoppas jag får min ADHD-diagnos snart. Concerta!

Har aldrig testat "droger" i övrigt. Har dock funderat på att testa amfetamin (men ta väldigt, väldigt lite), då jag är övertygad om min (möjliga) ADHD. Orkar liksom inte vänta. Snabba på! Speciellt när jag fick höra att det kunde ta ETT ÅR innan man får tid. ORKA!!!

Så, ja och nej, AS har nog påverkat mig till att hålla mig inom ramen för det som är tillåtet och kanske lite till. :)


Jag misstänker jag har ADHD också. ADD är jag 100% säker på.

Jag har ENORMA koncentrationsproblem och är hyperaktiv som fan oftast. Måste vara nåt utöver AS jag har.
Också funderat testa liten dos Amfetamin för att se om jag blir LUGN. Skulle vara skönt att bli det. Totalt HYPER nu tex... som en orkan.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav Liljencroowna » 2009-03-02 21:42:50

Just det!

Jag är beroende av kaffe också!
Det är mer kaffe nu än förut, eftersom jag inte får något socker!

Många lattar, speciellt. Gillar mjölk och tycker att rent kaffe smakar ganska illa. :D
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Re: Amfetamin here I come?

Inläggav Liljencroowna » 2009-03-02 21:48:01

zeidon skrev:
Liljencroowna skrev:Jag har smakat på alkohol någon gång, men inte blivit särskilt påverkad. Gott var likör, men man kan lika gärna äta godis. Socker är mitt absolut största beroende nämligen. Trots att jag äter enligt LCHF, har jag kvar mitt sug efter det där lugnande tillståndet där man skärper sig och klarar av livet. Åhhh... hoppas jag får min ADHD-diagnos snart. Concerta!

Har aldrig testat "droger" i övrigt. Har dock funderat på att testa amfetamin (men ta väldigt, väldigt lite), då jag är övertygad om min (möjliga) ADHD. Orkar liksom inte vänta. Snabba på! Speciellt när jag fick höra att det kunde ta ETT ÅR innan man får tid. ORKA!!!

Så, ja och nej, AS har nog påverkat mig till att hålla mig inom ramen för det som är tillåtet och kanske lite till. :)


Jag misstänker jag har ADHD också. ADD är jag 100% säker på.

Jag har ENORMA koncentrationsproblem och är hyperaktiv som fan oftast. Måste vara nåt utöver AS jag har.
Också funderat testa liten dos Amfetamin för att se om jag blir LUGN. Skulle vara skönt att bli det. Totalt HYPER nu tex... som en orkan.


Intressant och kul att det finns andra som en själv.
Till och med min hab-kurator håller med om jag åtminstone har ADD, eftersom jag ofta är distraherad när vi pratar. Nu får ju inte han säga vad jag har och inte... men men. :)

Jag växlar mellan att vara urtrött och superseg, och att vara jättepigg och hyper. Brukar till och med trötta ut mig själv. Vill ju inte vara sån...

Märker du att din eventuella AD-någonting tar ut vissa AS-drag eller tvärtom? Själv är jag ganska slarvig som exempel, vilket jag tycker är ett ADHD-drag som inte alls stämmer med den generella bilden av AS. Dessutom är jag lättdistraherad och lättstörd, vilket inte heller stämmer med bilden av AS - som ju ska "göra en" väldigt koncentrerad på en sak: och på tal om det, jag måste ha sjukt många sidor på internet samtidigt uppe för att kunna göra en sak. Växlar hela tiden. :P
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav sugrövmanövern » 2009-03-02 21:50:48

Att jag är socialt efterbliven pga AS har väl gjort att jag knarkat mindre än jag skulle ha velat. Fattade ju inte hur man bar sig år för att skaffa grejerna. Ecstasy hade varit intressant tex.

De droger jag provat har dock inte gett någon fräsig upplevelse. Jag har tagit olika grejer i ångestdämpande syfte eftersom läkarna vägrat ge mig benso. Bla heroin, hasch, opium, amfetamin, GHB med mera. Min hjärna verkar inte mottaglig för effekterna, får ut lika mycket av att dricka en kopp kaffe typ. Dvs nada eller hjärtklappning och illamående.

Det mesta får mig att spy. Verkar ha någon slags överkänslighet. Alkohol smakar stjärt, men jag självmedicinerade med det när jag var yngre. för att palla med att gå till jobbet, till muppverksamheter, våga bråka med socialtanter med mera. Började varje dag med en starköl till frukost. Men något beroende har jag aldrig känt av.

Det enda jag fastnat för till viss del är cigaretter, röker i perioder. Tills astmabesvären eller illamåendet tar överhanden. Har haft uppehåll flera år ibland, det är ju så dyrt med cigg.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Amfetamin here I come?

Inläggav zeidon » 2009-03-02 21:59:40

Liljencroowna skrev:Intressant och kul att det finns andra som en själv.


Säger samma tillbaka!
:)

Liljencroowna skrev:Till och med min hab-kurator håller med om jag åtminstone har ADD, eftersom jag ofta är distraherad när vi pratar. Nu får ju inte han säga vad jag har och inte... men men. :)


Jag är oftast väldigt "distraherad" när jag samtalar med någon. Vet jag måste "fokusera" men jag kan inte typ. Fokuserar en liten stund och sen flyger tankarna iväg till en annan planet ungefär.

Liljencroowna skrev:Jag växlar mellan att vara urtrött och superseg, och att vara jättepigg och hyper. Brukar till och med trötta ut mig själv. Vill ju inte vara sån...


Som jag. Innan trodde jag att jag var deprimerad. Men det är jag inte. Jag liksom switchar mellan hyper och superseg. Ungefär som man "vilar" när man är superseg och sen blir man HYPER igen helt plötsligt.
Det switchar oftast flera gånger per dag upp och ned.
Brukar ibland vara smått ledsen över att jag blivit deprimerad och sen helt plötsligt blir jag SUPERPOSITIV och solen börjar skina. *pang* typ.

Liljencroowna skrev:Märker du att din eventuella AD-någonting tar ut vissa AS-drag eller tvärtom? Själv är jag ganska slarvig som exempel, vilket jag tycker är ett ADHD-drag som inte alls stämmer med den generella bilden av AS. Dessutom är jag lättdistraherad och lättstörd, vilket inte heller stämmer med bilden av AS - som ju ska "göra en" väldigt koncentrerad på en sak: och på tal om det, jag måste ha sjukt många sidor på internet samtidigt uppe för att kunna göra en sak. Växlar hela tiden. :P


Jo jag har en enorm vilja att ha städat men sen kan det bli stökigt ändå. Känns fel fast rätt ändå.

Nej jag är inte "koncentrerad" på en sak. Jag har 5 bollar i luften hela tiden. Kan analysera en melodi samtidigt som jag programmerar ett dataprogram samtidigt som jag analyserar världsekonomin och läser Expressen. Allt på en gång. Jag liksom "switchar" hit och dit blixtsnabbt.

Många sidor uppe. Jo Samma också. Inte ensam om det heller då. Bra att veta!
:)

Kör alltid 5-10 fönster med porr tex på en gång. Ett måste.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav zeidon » 2009-03-02 22:06:18

sugrövmanövern skrev:Att jag är socialt efterbliven pga AS

Tycker du verkar social. Märker ingen efterblivenhet alls faktiskt. Du kanske har fel (maybe its in your head). Du är ju urtrevlig och kul att "ha att göra med". Hehe

sugrövmanövern skrev:Alkohol smakar stjärt


Sitter och tänker. Kan du inte köpa lite annorlunda alkohol än den du testat. Finns god alkohol. Eller kan man blanda en jätteLYXIG drink med ett pytte-pytte-paraply i.

Har du också smakat stjärt? Jag råkade göra det på en lesbisk tjej när jag hade 3-kant med henne och min brud. Sikta på slidan men den träffa "fel". Så det var intressant. Tjejen var 19 år och supersnygg. Stora blå ögon och putläppar. Så jag tänkte inte något speciellt. Fast jag kanske inte har något emot nåns rumpa egentligen... hm. Usch!

:-)036
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav sugrövmanövern » 2009-03-02 22:14:12

zeidon skrev:
sugrövmanövern skrev:Att jag är socialt efterbliven pga AS

Tycker du verkar social. Märker ingen efterblivenhet alls faktiskt. Du kanske har fel (maybe its in your head). Du är ju urtrevlig och kul att "ha att göra med". Hehe
Jo jag har ju utvecklats, idag skulle jag säkert lättare få tag på knark tex. Men nu behövs det inte längre, eftersom doktorerna ger mig precis vad jag vill ha mot ångest och så där.

På internet kan man ju fundera lite innan man formulerar sig. IRL är jag ungefär som Butthead i Beavis & Butthead. Uh huhu huh.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav zeidon » 2009-03-02 22:16:27

sugrövmanövern skrev:På internet kan man ju fundera lite innan man formulerar sig. IRL är jag ungefär som Butthead i Beavis & Butthead. Uh huhu huh.


LOL

Vet hur det känns faktiskt. Fast jag kan fejka jag är Nobelpristagare också och prata fiiis-förnämt. *sniff*
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Re: Amfetamin here I come?

Inläggav MsTibbs » 2009-03-03 1:06:39

zeidon skrev:Kör alltid 5-10 fönster med porr tex på en gång. Ett måste.


Hur stor variation är det och hur mycket tankekraft behövs då på en skala? :roll:
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Amfetamin here I come?

Inläggav zeidon » 2009-03-03 1:09:21

MsTibbs skrev:
zeidon skrev:Kör alltid 5-10 fönster med porr tex på en gång. Ett måste.


Hur stor variation är det och hur mycket tankekraft behövs då på en skala? :roll:


Manligt idiot skämt mellan män... ifrån idioten mig. Till en man som inte är idiot kan tilläggas.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav nano » 2009-03-03 1:30:56

zeidon skrev:....Fast jag kan fejka jag är Nobelpristagare också och prata fiiis-förnämt. *sniff*
Tvivlar på att särskilt många nobelpristagare är fisförnäma faktiskt.
Enligt vad jag har hört är det vanligt att de är trevliga men klumpiga förvånansvärt ofta.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav zeidon » 2009-03-03 1:40:01

nano skrev:Enligt vad jag har hört är det vanligt att de är trevliga men klumpiga förvånansvärt ofta.


Jag är inte det minsta klumpig. Så jag kan glömma Nobelpris. Jag spelade lite hockey när jag var mindre. Tränade väl upp kroppen eller nåt.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Inläggav nano » 2009-03-03 5:27:55

Jag spelade också div spel, fast jag kunde knappt göra mål om jag stod i det, jag hade bort bollen, men å andra sidan var jag lika bra att ha bort bollen för motståndaren med så jag brukade vara back, motståndarna ville inte komma nära mig för det brukade betyda att bollen for i slumpvis riktning och jag var tydligen oberäknelig på spelplanen.
Tror det beror på mitt underbara dåliga bollsinne.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav zeidon » 2009-03-03 12:14:45

nano skrev:Jag spelade också div spel, fast jag kunde knappt göra mål om jag stod i det, jag hade bort bollen, men å andra sidan var jag lika bra att ha bort bollen för motståndaren med så jag brukade vara back, motståndarna ville inte komma nära mig för det brukade betyda att bollen for i slumpvis riktning och jag var tydligen oberäknelig på spelplanen.
Tror det beror på mitt underbara dåliga bollsinne.


Saknar också bollsinne. Spelade back i ishockey. Var bra på att tacklas med vetenskaplig precision. Räknade ut i förväg i vilken "bana objektet" skulle åka och vart det skulle vara om några sekunder. Sen "SMACK".
Rätt kul faktiskt! En flög baklänges ned i isen och tappade hockeyhjälmen. Sen fick han en min som om han hade nåt på tvären i analet.
:D
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:10:17, redigerad totalt 1 gång.
zeidon
 
Inlägg: 513
Anslöt: 2008-12-05

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in