Två datormysterier

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Två datormysterier

Inläggav Inger » 2009-03-01 5:50:56

1. När man sparar en sajt i Favoriter i IE så brukar många länkar sparas med sajtens egna mini-ikoner i marginalen, vilket gör dem lätta att hitta bland alla länkar. Jag har aldrig haft några problem med detta men på mammas nya begagnade laptop försvinner ikonerna hela tiden. Mamma vill väldigt gärna ha dem med sina originalikoner istället för standard-IE-ikonen.Så jag sparade varje sida på nytt och öppnade nytt fönster och då kom de tillbaka. Men sen när vi startade om datorn så försvann de igen. Nån som vet vad detta beror på och vad man kan göra åt det?

2. Får ibland mejl från folk där å, ä, ö ersätts av andra symboler, vilket gör texten närmast oläsbar. De förefaller ha mejlinställningarna på Western European, mer sällan i Unicode, men vilket de än väljer så kvarstår krafset. Är det för att det inte är i HTML? Men alla som skickar oformaterat får inte sina bokstäver utbytta mot krafs. Vad kan göras för att åtgärda problemet?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:17:35, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav ufo » 2009-03-01 6:11:29

Fråga 2
Jag skulle tro att problemet ligger hos avsändaren. Jag håller själv på att försöka få ordning på en webbmail-applikation som behandlar åäö som en kortlek beroende på vem som tager emot mailen.
Men vad jag kan läsa ur kommentarerna i programmet så verkar det som om man måste sända rätt format i förhållande till vilken mottagaren är.

Standarder nää va ska man med de till? :shock:
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 18:17:35, redigerad totalt 1 gång.
ufo

Anslöt: 2007-06-23

Inläggav barracuber » 2009-03-01 6:20:38

2:an.
Mail i HTML-format tycker jag aldrig blir bra, finns för många olika plattformar o klienter. Folk drabbades av multimediahysteri, räknade med att kunna se flashanimeringar direkt i outlook - fat chance.
Om mail i text vinner tillbaka terräng kanske mail kan överleva som applikation i framtiden.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:17:35, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav barracuber » 2009-03-01 6:34:19

1:an.
Kollade som hastigast. Dom kallas tydligen favicons, kolla gärna wikipedia. Verkar tydligen som att de inte skapas av webbläsaren (åtminstone int IE) utan SAJTEN måste vara BYGGD MED en favicon, vilket naturligtvis inte alla sajter är.

Kolla gärna upp något som heter FavOrg, om det kan hjälpa.

Själv kör jag http://delicious.com (för icke-känsliga favoriter). Då finns de kvar ifall datorn/windoze kraschar.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:17:35, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Inger » 2009-03-10 3:09:48

1. UFO, jodå problemet ligger helt klart hos avsändarna - som aldrig brukar ha nån aning om varför en del av deras mejl blir oläsliga.

2. barracuber, jag glömde tacka för detta tips (missade faktiskt att jag fått svar, troligen för att jag höll på och fibblade med modemet och fick olästa trådar avmarkerade då). Ska prova och ladda ner det på mammas dator nästa gång jag åker dit. Hittade också en förklaring till varför de finns ena stunden och försvinner nästa - det sker när datorn rensar de tillfälliga filerna.
Inger
Inaktiv

Inläggav Bror Duktig » 2009-03-10 7:22:44

IE brukar eller brukade ersätta faviconerna med standrardkuvert efter ett tag.

Jag brukade få uppdatera dem rätt ofta. Man kan uppdatera genom att klicka och dra lite i ikonen i URL-fältet. (Man kunde göra så i alla fall, jag använder inte IE längre sedan några år.)

När ni stänger av laptopen, avslutar ni IE ordentligt innan, och låter inte datorn stänga av den i avstängningsprocessen?
När jag lät min laptop stänga av alla program i stället för att avsluta dem ett och ett, så sparades inte förändringar som de skulle. Detta gällde dock FF, men kanske är det liknande för IE.
Jag märkte det först när jag började stänga av så här varje gång (ville spara sessioner...).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:17:35, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2009-03-11 2:07:14

För mamma försvann de när jag stängde ner programmet, de var väldigt instabila på hennes dator. På min sitter de dock som cement, hur jag än stänger av.
Inger
Inaktiv

ett annat mysterium

Inläggav imperativ » 2009-03-11 14:49:28

Hej.

Jag har ett annat mysterium. Min skollaptop som används till skolarbetet och har MASSOR med dyr, "konstig" programvara som mer än gärna smyger in i systemfilerna för att modifiera dessa vid installation. Datorn har två användarkonton varav det ena kontot är bundet till skolans server. Det andra kontot är som vilket vanligt adminkonto som helst. Nu till problemet:
Jag undrar hur det kommer sig att när jag är inloggad på det vanliga användarkontot inte kan logga ut, starta om, sätta i vänteläge, sätta i sovläge, stänga av, via de vanliga menyerna där man kan göra det där. Jag skulle kunna plugga in lite kommandon som går använda i kommandotolken, men är lite för lat tyvärr. Vill slippa använda powerknappen bara för att växla till det andra användarkontot. ^^

Mer mystisk är att "felet" ca vart annan, vart tredje månad byter konto. Men mysteriet ligger alltid på endast ett av de två användarkontona. Det ena kontot fungerar som väntat, alltid.

Någon som vet hur jag åtgärdar problemet? Någon som vet vad felet beror på? Varför felet uppkommit? osv. Finns det någon "expert" här? :!:

Jag har Visual Basic.net på skollappisen... någon som kan tipsa hur jag skulle kunna skriva ett eget litet program för att t. ex byta konto? :lol:
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 18:17:35, redigerad totalt 1 gång.
imperativ

Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Inger » 2009-03-12 1:10:35

Ännu ett mysterium...

Skriver från Zombies laptop nu. Båda är kopplade via routern till samma modem. Min dator får kontakt med mailservern men jag kommer inte ut på nätet vare sig via IE eller FF.

Vet inte om det har nåt att göra med att jag igår fick problem med mitt NOD32 som plötsligt inte kände igen min signatur fast jag förnyade prenumerationen i november. Klagade samt laddade snabbt ner AVG för att inte vara utan skydd under tiden. I morse funkade NOD igen och allt var frid och fröjd.

Men nu när jag kommer hem så kommer jag inte ut på nätet. Bör jag avinstallera AVG nu när NOD funkar?
Inger
Inaktiv

Inläggav Inger » 2009-03-12 1:41:20

Mysteriet löst. Det måste ha varit AVG i konflikt med NOD. Nu är AVG utsparkad och jag online igen. :D
Inger
Inaktiv

Återgå till IT-forum

Logga in