Överväger att gå ur som medlem (om forumets syfte)
Om man går ut på en parkering och vandaliserar 20 bilar får man 20 arga bilägare mot sig. Inget kontsigt med det.
Om man anklagar ett helt forum för att inte visa hänsyn när man skriver om träffar får man ett helt forum emot sig. Inget konstigt med det heller.
Om man anklagar ett helt forum för att inte visa hänsyn när man skriver om träffar får man ett helt forum emot sig. Inget konstigt med det heller.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Det ligger nog tyvärr en hel del i det. Vi behöver diskutera det, för det är fasansfullt sorgligt om det ska få negativa konsekvenser för dem som behöver forumet allra bäst.
Ja, verkligen. Det skulle vara fruktansvärt trist!
Senast redigerad av lettan 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Men när EN person låter mycket så får man inte inbilla sig att det är många.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
- Anslöt: 2007-11-30
Mats skrev:Om man går ut på en parkering och vandaliserar 20 bilar får man 20 arga bilägare mot sig. Inget kontsigt med det.
Tycker inte jag, det blir som ngn slags utfrysning, mobbning, Grimauld får väl tycka vad han vill utan att bli tillrättavisad. Det är ju grupptryck om en avviker från mängden och alla angriper honom för det. Jag trodde asperger var mer individulistiska inte gruppsökande.
lettan skrev:Mats skrev:Om man går ut på en parkering och vandaliserar 20 bilar får man 20 arga bilägare mot sig. Inget kontsigt med det.
Tycker inte jag, det blir som ngn slags utfrysning, mobbning, Grimauld får väl tycka vad han vill utan att bli tillrättavisad. Det är ju grupptryck om en avviker från mängden och alla angriper honom för det. Jag trodde asperger var mer individulistiska inte gruppsökande.
Fast om flera individer reagerar på att de direkt eller indirekt anklagas för nåt som är helt befängt, som individer, och inte alls går ihop om att frysa ut nån, utan bara försöker förklara sin syn på saken så kan det väl knappast kallas mobbning, eller ens liknas vid det? Läs hela tråden så tror jag det klarnar.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Tingeling skrev:Jag kan sällan närvara på träffar. Dels pga problem med transporterna men också för att jag helt enkelt inte alltid orkar med en massa nya intryck och människor. Det gör att jag sover ett par dagar efteråt och ibland måste jag då göra valet. Klara jobba eller gå på en träff.
Jag har däremot aldrig reflekterat över att andra skriver om det eller känt någon avund inför att andra lyckas bättre socialt.
Detta är dock ett stort problem att många av oss har svårt att orka ha ett socialt liv. Trots att man ofta vill.....Hur man löser det är troligtvis högst individuellt dessurom och ansvaret ligger här på individen i hög utsträckning.
Det går inte att fullständigt att göra om världen och andra människor.
Tingeling
Jag blir inte så utmattad av träffar med aspergers snarare med vanliga människor där jag måste tänka på hur jag uppför mig och att ingen tycker jag e konstig, jag måste hålla igen och hålla en fasad, det tar mycket energi.
lettan skrev:Mats skrev:Om man går ut på en parkering och vandaliserar 20 bilar får man 20 arga bilägare mot sig. Inget kontsigt med det.
Aspergare värderar även logiska beslut, och det är därför så många enats emot dessa påståenden.
Grimuald har all rätt i världen att tycka vad han vill, och jag kan själv komma på flera giltiga anledningar för en medlem att lämna forumet, men när anledningarna i detta fall verkar vara missuppfattningar angående folks intentioner så förstår jag om detta folk vill försvara sig och visa att de inte alls är så elaka.
- Mördarsnigel
Många klagar ofta på hur dåliga entisarna är på att sätta sig in i hur vi med AS fungerar, men först måste vi nog fundera på hur mycket vi själva förstår. Den starka viljan att bli accepterad och inte bli sedda som "muppar" får inte slå över i att vi börjar "rensa i de egna leden".
PRECIS
PRECIS
nallen skrev:Mördarsnigel skrev:Jag undrar vad det är för träffar där en massa människor hookar varandra för casual sex.
Det undrar jag oxo... tips?
Vi får kolla in de där ökända bowlingträffarna...
- Mördarsnigel
lettan skrev:Tycker inte jag, det blir som ngn slags utfrysning, mobbning, Grimauld får väl tycka vad han vill utan att bli tillrättavisad. Det är ju grupptryck om en avviker från mängden och alla angriper honom för det. Jag trodde asperger var mer individulistiska inte gruppsökande.
Man måste väl få uttrycka sin åsikt även om den råkar delas av flera? Jag ser inget "gruppsökande" i att flera på olika sätt uttrycker sina känslor inför utspelet eller försöker klarlägga fakta för en person som anklagar hela forumet för ditten och datten. Om nu många råkar tycka samma sak så kanske det är en indikation på att anklagelserna och kraven helt enkelt ÄR orimliga?
G berättade ju själv (så småningom) att den mobbing han upplevt utspelat sig på en träff ordnad av någon helt annan förening! Ändå angrep han kollektivt träffarrangörerna här som om det var någon av oss som hade utsatt honom för det.
Visst är det fint att du vill försvara en person som fått många emot sig, men nu var det han som började med anklagelser som sen visade sig inte ha med detta forum att göra ö h t. Då är det inte konstigt om olika medlemmar vill försvara sig och forumet mot dessa grundlösa anklagelser.
Ironiskt nog lyckas då den som drog igång det genom sina provocerande uttalanden och fortsatt ovilja/oförmåga att se sin egen del i det faktiskt själv skapa en situation som kan likna mobbing utan att vara det.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 3 gånger.
Så därför måste man ta hänsyn till alla bizarra individualistiska infall och åsikter som andra aspergianer för fram på forum?
Jag mår dåligt av att man använder bokstaven "a" i inlägg.
Slut genst med det nnrs begår jg självmord.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Visst får G tycka vad han vill, och visst ska man kunna uttrycka en åsikt utan att bli trackad för det.
Men problemet här här ju att G (indirekt) angripper andra genom att kräva att alla ska sluta prata om nåt som han inte gillar. hänger man på ett forum så får man ju finna sig i att diskussionen är i stort sett fri och att det kan förekomma sånt som man själv inte uppskattar. I synnerhet om man är känsligare än genomsnittet.
Men problemet här här ju att G (indirekt) angripper andra genom att kräva att alla ska sluta prata om nåt som han inte gillar. hänger man på ett forum så får man ju finna sig i att diskussionen är i stort sett fri och att det kan förekomma sånt som man själv inte uppskattar. I synnerhet om man är känsligare än genomsnittet.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Jag har träffat aspergare som har liknat Grimuald. Som faktiskt inte har förstått sådant som det Grimuald frågar om.
Även jag kan erinra mig sannolika troll som också har betett sig ungefär så.
Hur vet man? Fan fan fan.
Och det är inte de äktas fel, utan trollens.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 2 gånger.
"Flawed, du måste försöka stå ut med bokstaven a, jag hoppas det finns ett sätt jag kan hjälpa dig göra det på. Kan du förklara litet närmare vad som får dig att må dåligt av den?"
Uselt exempel, vill jag påstå.
Uselt exempel, vill jag påstå.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Jag har träffat aspergare som har liknat Grimuald. Som faktiskt inte har förstått sådant som det Grimuald frågar om.
Exakt! Det känns inte alls bra att behöva misstänka trollning när det kanske är en helt genuin person som råkade få en traumatisk händelse triggad av att läsa om träffarna, som mår jättedåligt och som p g a sin AS inte riktigt har de rätta verktygen för att kunna uttrycka det på ett sätt som väcker sympati istället för irritation.
Å andra sidan känns det inte heller bra att upprepade gånger ha fått sin godtrogenhet uttryttjad av någon som kanske sitter i andra änden och har jätteroligt åt hur lättlurade folk är igen och gratulerar sig själv till att än en gång ha lyckats imitera en lättstött aspergare och fått flera på kroken.
Som sagt, inte de äktas fel utan trollens. Den som är äkta hoppas jag har förståelse för om man till slut blir lite (sunt) misstänksam.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Moderator:
Jag antar att det är denna fråga du menar:
Du har tidigare fått svar på frågan men jag upprepar gärna det. Det händer absolut ingenting. Du avstår bara från att logga in här mera. Precis som alla andra ställen du gått till tidigare - du går inte dit mer.
Om du vill kan jag inaktivera kontot. Då kan du inte längre logga in på det.
Dina inlägg står kvar som du skrev dem. Vi tar inte bort inlägg. Skälet till det är att det då skulle uppstå märkliga tomrum i diskussioner där andra svarar på inlägg som inte längre finns kvar.
Att dina inlägg finns kvar innebär inga problem. Vem du är i verkliga livet vet vi inget om i alla fall. Det du själv har skrivit i din presentation kan du själv ta bort liksom avataren. Då kvarstår bara ditt nick, registreringsdatum och uppgift om antal inlägg samt möjlighet att läsa dessa. Men vi vet fortfarande inte vem du egentligen är.
Grimuald skrev:Finns det ingen vänlig själ här som kan svara på frågan ?
Jag antar att det är denna fråga du menar:
Grimuald skrev:Undrar nu om vad som händer om man väljer att gå ur som medlem. Kommer alla inlägg och trådar som man har skapat att raderas så att de ej kommer att förfölja en till döddagar ? Moderatorer svara gärna.
Du har tidigare fått svar på frågan men jag upprepar gärna det. Det händer absolut ingenting. Du avstår bara från att logga in här mera. Precis som alla andra ställen du gått till tidigare - du går inte dit mer.
Dina inlägg står kvar som du skrev dem. Vi tar inte bort inlägg. Skälet till det är att det då skulle uppstå märkliga tomrum i diskussioner där andra svarar på inlägg som inte längre finns kvar.
Att dina inlägg finns kvar innebär inga problem. Vem du är i verkliga livet vet vi inget om i alla fall. Det du själv har skrivit i din presentation kan du själv ta bort liksom avataren. Då kvarstår bara ditt nick, registreringsdatum och uppgift om antal inlägg samt möjlighet att läsa dessa. Men vi vet fortfarande inte vem du egentligen är.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
Jag tycker dock att det är synd om du skulle hoppa av. Jag beklagar verkligen om du har en massa erfarenheter av mobbing och utfrysning bakom dig, och hoppas du skall känna dig välkommen till detta forum. Dock måste du förstå att det ingår i normerna för korrekt uppförande att inte misunna andra glädje, bara för att man själv mår dåligt.
Jag skulle rent ut vilja säga att de som inte vill tillåta andra att känna någon glädje, så länge de själva är deprimerade är dåliga människor, som faktiskt inte förtjänar någon medkänsla. Ingen kräver att du skall hoppa och dansa av glädje, för att det går bra för någon annan, men du kan inte heller förvänta dig att hela världen skall stanna, bara för att Grimuald mår dåligt, eller att man måste tänka på dig dygnet runt, för att visa att man bryr sig.
Dock vill jag ge alla människor en chans att bättra sig, så om du hädanefter kan unna andra människor glädje, även om du själv mår dåligt är jag beredd att dra ett streck över detta och ge dig både en andra- och tredje chans, eftersom jag verkligen vill att du skall kunna känna dig välkommen någonstans.
Var dock medveten om en sak: allt hänger inte på din omgivning, du måste själv försöka anstränga dig lite också, ifall du vill bli omtyckt och komma med i gänget. Gör du det, så hoppas jag att de flesta här på forumet tänker låta dörren stå öppen för dig.
ps1. en annan sak som du måste inse är att ifall ingen svarar på ett inlägg som du skriver innebär det inte per automatik att vi vill frysa ut dig/inte tycker om dig. Det har helt enkelt inte funnits någon som var intresserad av det som stod i inlägget, och om du tänker efter lite, så kanske du inser att du inte heller varit intresserad av att svara på alla inlägg som skrivits här. ds1.
ps2. Den röda tråd jag hittar i vad som verkar vara dina stora problem är att du verkar otroligt egocentrisk; du utgår från att hela världen kretsar kring dig och inser inte att du bara är en i mängden, precis som alla vi andra. Om du skaffar dig lite perspektiv och ändrar din världsuppfattning, så kommer du med största säkerhet att se sammanhang, som du tidigare missat. ds2.
Jag tycker dock att det är synd om du skulle hoppa av. Jag beklagar verkligen om du har en massa erfarenheter av mobbing och utfrysning bakom dig, och hoppas du skall känna dig välkommen till detta forum. Dock måste du förstå att det ingår i normerna för korrekt uppförande att inte misunna andra glädje, bara för att man själv mår dåligt.
Jag skulle rent ut vilja säga att de som inte vill tillåta andra att känna någon glädje, så länge de själva är deprimerade är dåliga människor, som faktiskt inte förtjänar någon medkänsla. Ingen kräver att du skall hoppa och dansa av glädje, för att det går bra för någon annan, men du kan inte heller förvänta dig att hela världen skall stanna, bara för att Grimuald mår dåligt, eller att man måste tänka på dig dygnet runt, för att visa att man bryr sig.
Dock vill jag ge alla människor en chans att bättra sig, så om du hädanefter kan unna andra människor glädje, även om du själv mår dåligt är jag beredd att dra ett streck över detta och ge dig både en andra- och tredje chans, eftersom jag verkligen vill att du skall kunna känna dig välkommen någonstans.
Var dock medveten om en sak: allt hänger inte på din omgivning, du måste själv försöka anstränga dig lite också, ifall du vill bli omtyckt och komma med i gänget. Gör du det, så hoppas jag att de flesta här på forumet tänker låta dörren stå öppen för dig.
ps1. en annan sak som du måste inse är att ifall ingen svarar på ett inlägg som du skriver innebär det inte per automatik att vi vill frysa ut dig/inte tycker om dig. Det har helt enkelt inte funnits någon som var intresserad av det som stod i inlägget, och om du tänker efter lite, så kanske du inser att du inte heller varit intresserad av att svara på alla inlägg som skrivits här. ds1.
ps2. Den röda tråd jag hittar i vad som verkar vara dina stora problem är att du verkar otroligt egocentrisk; du utgår från att hela världen kretsar kring dig och inser inte att du bara är en i mängden, precis som alla vi andra. Om du skaffar dig lite perspektiv och ändrar din världsuppfattning, så kommer du med största säkerhet att se sammanhang, som du tidigare missat. ds2.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 3 gånger.
Titti skrev:Moderator:Grimuald skrev:Finns det ingen vänlig själ här som kan svara på frågan ?
Jag antar att det är denna fråga du menar:Grimuald skrev:Undrar nu om vad som händer om man väljer att gå ur som medlem. Kommer alla inlägg och trådar som man har skapat att raderas så att de ej kommer att förfölja en till döddagar ? Moderatorer svara gärna.
Stort tack för svaret men det jag undrar är vad PM betyder ?
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 18:10:34, redigerad totalt 1 gång.
PM är Privat Meddelande. Eller Private Message.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 18:10:34, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
ford skrev:Dock måste du förstå att det ingår i normerna för korrekt uppförande att inte misunna andra glädje, bara för att man själv mår dåligt.
I vilken källa kan man läsa om de s k normerna?
Dessutom. är det inte ett faktum att just aspergare har stora problem med dolda saker. Verkar rätt konstigt att man på ett forum kan kräva att man ska följa en dold regel som ska vara ett stort problem för just personer med AS. Kan det vara så att merparten här inte alls har AS ? Det verkar ju hursomhelst inte vara något krav att man har genomgått en neuropsykiatrisk utredning. Förbryllande är det.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 18:10:38, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter