Överväger att gå ur som medlem (om forumets syfte)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sommar » 2009-02-27 22:00:56

Jag tappade bort just det i mitt inlägg att jag tycker man ska ha hög tolerans mot dem som försöker. De personer som inte uppför sig ordentligt oavsett orsak och inte verkar förstå felet de gör tycker jag nog vid närmare eftertanke att man bör säga till på ett försiktigt sätt i de fall det verkar löna sig. Klaga och se ner på folk har jag inte mycket till övers för.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 18:10:32, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad

Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Nilale » 2009-02-27 23:06:27

Psykologiska analyser av personer som inte deltar i tråden eller har lämnat forumet hör inte till ämnet och är ganska smaklöst. Vill man ta upp exempel för att förklara något så kan man göra det mer generellt enligt mig.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 18:10:32, redigerad totalt 1 gång.
Nilale

Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Inger » 2009-02-28 3:01:42

Håller med om att det är principiellt olämpligt att diskutera namngivna medlemmar som inte längre kan delta i diskusionen, och att det är bättre att tala i mer generella ordalag.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:10:32, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Grimuald » 2009-02-28 3:07:45

Bjäbbmonstret skrev:Men det är ju inte deras fel som ordnar dem och det kan ju faktiskt vara så att ingen just nu på forumet diskuterar sådana saker som man är intresserad av.

Idealbilden av ett forum är där alla får en chans att uttrycka sig utan att bli kränkta på något som helst sätt. Enligt sunda källor är människan okränkbar i grunden. Kränkning är alltså ett felaktigt beteende och bör beivras av ansvariga moderatorer så att en norm upprätthålls. Att uttrycka sig är dock fullt legitimt.

Problemet i detta fall är att en aktivitet initierad från detta forum har fått någon att må dåligt. Är detta acceptabelt på detta forum ?

Man kan jämföra med mobbing. Varför är mobbing förbjudet på olika ställen? Jo, därför att någon mår dåligt av det.

Borde det inte ligga i forumets intresse att alla är nöjda med de aktiviteter som initieras från detta forum ?

Enligt min åsikt är det ett misslyckande om en enda mår dåligt som ett resultat av aktiviteter skapade från detta forum.

Om undertecknad är den enda som har den åsikten eller endast några få då kan jag urskilja en strukturerad mobbingsituation även här.

Bjäbbmonstret skrev:Hur fungerar det när du själv startar trådar tycker du? Får du någon respons på dem?

Jag brukar få några få kommentarer. Det är allt. Dessvärre få som berikar men det ska man kanske vara nöjd med. Det anses ju vara fult att tala i egen sak.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 18:10:32, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald

Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Alien » 2009-02-28 3:17:08

Jag tycker inte att man ska ha som utgångspunkt att om en enda mår dåligt av något som skrivs, så får det inte skrivas om det. Då skulle man snart inte kunna skriva om någonting alls. T ex Fords positiva berättelse om hur det blivit bättre för honom. En som mår dåligt kan se det som ett hån. Men många andra kan se det som att det är positivt, något möjligt att sträva efter för dem också. Det måste vara mer objektiva kriterier.

Om något är mobbning eller kan inte enbart dömas efter hur någon känner det. Det måste också bero på vad som är avsikten och aktivitetens art. Avsiken är ju att folk ska må bättre av att träffas.

Om du mår dåligt av det Grimuald, så är det bättre att du startar en tråd just om att du mår dåligt och att du inte vet vad du ska göra. Du kan då få andras berättelser, goda råd etc. Även om du inte tycker du har någon direkt nytta av det, kan det ändå kännas bra. Men jag tycker inte att du ska kunna tvinga andra att avstå från att skriva om det roliga som de har upplevt/hoppas få uppleva.

Alltså jag anser inte heller att aktiviteter skapade på detta forum är det som egentligen får dig att må dåligt. Däremot kanske det påminner dig om något du saknar i ditt liv.

Jag kan bli påmind om jag saknar ett arbete om jag läser om andra som fått ett jobb eller bytt jobb. Men jag tycker för den skull inte att de ska låta bli att skriva om det.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:10:32, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Titti » 2009-02-28 3:43:53

Grimuald skrev:Idealbilden av ett forum är där alla får en chans att uttrycka sig utan att bli kränkta på något som helst sätt. Enligt sunda källor är människan okränkbar i grunden. Kränkning är alltså ett felaktigt beteende och bör beivras av ansvariga moderatorer så att en norm upprätthålls. Att uttrycka sig är dock fullt legitimt.

Problemet i detta fall är att en aktivitet initierad från detta forum har fått någon att må dåligt. Är detta acceptabelt på detta forum ?

Man kan jämföra med mobbing. Varför är mobbing förbjudet på olika ställen? Jo, därför att någon mår dåligt av det.

Borde det inte ligga i forumets intresse att alla är nöjda med de aktiviteter som initieras från detta forum ?

Enligt min åsikt är det ett misslyckande om en enda mår dåligt som ett resultat av aktiviteter skapade från detta forum.

Moderator:

Jag är moderator på detta forum sedan ett år tillbaka. Forumet som sådant arrangerar inte några träffar eller liknande. Det måste bygga på ett missförstånd från din sida. De träffar som nämns här är sådana som arrangeras av olika organisationer och/eller privatpersoner. Enskilda forumister väljer att berätta om dessa träffar såväl före som efter. De träffar som nämns är öppna för den som så önskar att delta i om man själv finner det lämpligt och möjligt.

Någon mobbing är det inte tal om. Läser du dagstidningar? Där skrivs om saker som händer, det annonseras olika evenemang som bio, teater, föreläsningar och annat. Tidningen fungerar som bärare av information men står inte själv som arrangör eller ansvarar på annat sätt för det som annonseras. Möjligen kan det finnas redaktionella texter kring dessa. Är tidningsannonser att jämställa med mobbing? Om inte alla kan eller vill åka på en charterresa, skall det då förbjudas annonser om det? Eller reportage kring olika resmål? Olika sociala aktiviteter, tex träffar av olika slag, annonseras också ofta liksom det skrivs om dem efteråt. Är det mobbing från tidningens sida? Liknande exempel kan hämtas från alla slags media.

Forumet har inte och tar inget som helst ansvar för vad enskilda forumister väljer att berätta om här. Det är ett gravt missförstånd från din sida.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Inger » 2009-02-28 3:46:38

Grimuald skrev:Idealbilden av ett forum är där alla får en chans att uttrycka sig utan att bli kränkta på något som helst sätt. Enligt sunda källor är människan okränkbar i grunden. Kränkning är alltså ett felaktigt beteende och bör beivras av ansvariga moderatorer så att en norm upprätthålls. Att uttrycka sig är dock fullt legitimt.

Du har missuppfattat vad en kränkning är. Om någon hade startat en aktivitet med det uttalade syftet att kränka personer som inte kan delta så hade det varit en kränkning. Men det är inte syftet med träffar. Syftet är att bereda glädje för de personer som har möjlighet att ta sig till de träffar som ordnas i olika delar av landet.

Träffar är inte mobbig. Även om någon mår dåligt av att andra går på träffar så är det tragiskt. Inte mobbing.

Du fattar inte. Detta forum drivs inte av Landstinget, RFA, annan aspie-förening eller hjälporganisation. Det är bara en mötesplats på nätet för personer med AS.

Ingen på forumet har någon som helst skyldighet att ordna några aktiviteter, än mindre att ordna aktiviteter som ALLA kan vara med på - det är en omöjlighet eftersom forumet har över 1500 medlemmar i olika åldrar som är utspridda över hela landet. De träffar som ordnas arrangeras inte av "forumet" utan av vanliga medlemmar med AS som efter bästa förmåga frivilligt tar på sig att ordna träffar ibland.

Som jag skrev i andra tråden; om någon gärna vill komma men har särskilda svårigheter så försöker ibland dessa frivilliga att göra vad de kan för att underlätta för mindre vana medlemmar. Men då måste man tala om vad man har för behov och insatsen är fortfarande helt frivillig i mån av ork - inget man kan kräva.

Skulle gissa att de allra flesta här på ett eller annat sätt verkligen får kämpa för att klara av sina egna liv och är nog inte alls så kapabla som du kanske tror. Jag t ex, kanske kan verka framåt på forumet och förefalla hur pigg och social som helst när man träffar mig men sen är jag helt utslagen i flera dagar, är trött eller sjuk var och varannan dag, allergisk mot det mesta, kan bara använda rösten ibland och behöver fortfarande hjälp med vissa saker. Andra som kan verka så dugliga på forumet kanske plågas ihjäl av ångest, fobier, kämpar med djupaste depression eller gråter floder när ingen ser.

Om undertecknad är den enda som har den åsikten eller endast några få då kan jag urskilja en strukturerad mobbingsituation även här.

Som sagt, du behöver nog läsa på lite om vad mobbing är för något. Mobbing är något en grupp gör aktivt mot någon annan. Om en person mår dåligt av något en grupp gör något tillsammans i största allmänhet och inte mot någon, så kan det inte rimligtvis vara mobbing.

Annars blir det ju som om jag skulle må dåligt för att jag inte kan spela golf och känna mig "mobbad" och "kränkt" om jag hade bekanta som pratade om hur trevligt de hade på sin senaste golfrunda. De spelar ju inte golf för att jävlas med mig utan för att de tycker det är trevligt. Inte heller pratar de om det för att kränka mig utan för att de har behov av att återknyta efter senaste gången de spelade. Att jag inte skulle ha råd, ork eller mod att gå med i golfklubben vore väl knappast deras problem? Tycker du ändå att de "mobbar" mig (i detta helt hypotetiska fall)?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav Grimuald » 2009-02-28 3:53:22

Inger skrev:Det där var väl synneligen orättvist mot weasley som bara var hygglig nog att upplåta sitt hem för träff!

Vad består orättvisan av i detta fall ? Menar du att jag försöker förringa weasleys insatser ? Då tror jag du har missat att jag är noga med att poängtera att weasleys insats är mycket hedervärd och säkerligen värd all den uppskattning som jag antar att hon har fått av nöjda besökare på träffen. Jag söker inget fel hos någon enskild individ. Jag försöker åskådliggöra ett problem på detta forum som kan få medlemmar att lämna forumet.

Inger skrev:Så de som vill träffas ska inte få göra det för att någon som inte kan, orkar, har råd etc kan känna sig utanför?

Min åsikt är som sagts tidigare att ingen ska behöva må dåligt på detta forum av aktiviteter initierade från detta forum. Vad folk gör privat är deras ensak. Tror inte att det är positivt för forumets rykte om det kommer ut att forumet struntar i huruvida forumets medlemmar tar skada av aktiviteter initierade av detta forum.

Inger skrev:Och det är weasleys fel om någon inte kan??

Varför i hela världen försöker du framställa min kritik som ett personangrepp på en enskild person? Jag angriper ett beteende på forumet, inget annat.

Inger skrev:Sen vill jag verkligen invända mot träffar som kontaktförmedling för vänsterprasslande! Man går väl på träffar för att träffa likasinnade, precis som man skulle gå på vilken annan träff som helst som handlar om något man är intresserad av; djur, tågbanor, lajv, SF etc. utan några som helst baktankar. Men ibland händer det när man minst anar det att man råkar bli kär i någon man träffar, sånt kan ju hända i vilket sammanhang som helst - det är väl så folk i allmänhet möts.

Men varför i hela världen ska detta forum uppmuntra till det ? Konsekvenserna kan bli svåra med ökad nativitet.

Inger skrev:Några träffar med s k "gruppledare" har nog inte jag varit på, på de träffar jag närvarit vid har det inte funnits några ledare ö h t. Du kanske menar samtalsgrupperna? Det är något annat än de vanliga träffarna. Har du klagomål på hur gruppledaren där hanterar gruppen så bör du adressera dina synpunkter till den personen/gruppen och inte till andra som ordnar träffar utan att för den skull vara någon "ledare".

Du menar att det i allmänhet är felaktigt beteende att "klaga"? Är det inte viktigt att upplysa så gott man kan om vad som pågår i det tysta ?

Inger skrev:I övrigt kan jag förstå om du är besviken över att inte få den respons på forumet du hade önskat. Ibland hjälper det att meddela sitt önskemål för att andra ska tänka på det. Säger man inget är det dock få som kan läsa tankar och lista ut det av sig själva.

Det var just själva tanken med att yttra sig. Det trista var dock att jag fick mothugg direkt. För mig är det uppenbart att om man yttrar sig så har det ett pris, ofta ett alltför högt pris så att man undrar över om det överhuvudtaget är någon vits att yttra sig överhuvudtaget. Här verkar som om trenden är att en liten klick proffsyttrare har tagit över. De lär nog hålla på med sina ordklyverier till döddagar. Undrar om de får ut något av det.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald

Inläggav Alien » 2009-02-28 4:03:31

Grimuald skrev: Jag försöker åskådliggöra ett problem på detta forum som kan få medlemmar att lämna forumet.

Jag tror inte många lämnar forumet av den orsaken.

Grimuald skrev:Min åsikt är som sagts tidigare att ingen ska behöva må dåligt på detta forum av aktiviteter initierade från detta forum. Vad folk gör privat är deras ensak. Tror inte att det är positivt för forumets rykte om det kommer ut att forumet struntar i huruvida forumets medlemmar tar skada av aktiviteter initierade av detta forum.

Detta forum har redan dåligt rykte av andra orsaker, alltför hård debatton.

Och tar du skada av att höra om andras positiva aktiviteter, så är det inte forumets fel utan pga att du själv mår dåligt.

Grimuald skrev: Det trista var dock att jag fick mothugg direkt. För mig är det uppenbart att om man yttrar sig så har det ett pris, ofta ett alltför högt pris så att man undrar över om det överhuvudtaget är någon vits att yttra sig överhuvudtaget. Här verkar som om trenden är att en liten klick proffsyttrare har tagit över. De lär nog hålla på med sina ordklyverier till döddagar. Undrar om de får ut något av det.

Om man yttrar sig måste man vara beredd på att andra säger emot. Tål man inte det, blir det nog svårt att vara på något forum alls.

Alla har rätt att yttra sig, om en del föredrar att göra det sällan eller aldrig, kan väl inte de mer pratsamma rå för.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Inger » 2009-02-28 4:24:58

Grimuald skrev:
Inger skrev:Det där var väl synneligen orättvist mot weasley som bara var hygglig nog att upplåta sitt hem för träff!

Vad består orättvisan av i detta fall ? Menar du att jag försöker förringa weasleys insatser ? Då tror jag du har missat att jag är noga med att poängtera att weasleys insats är mycket hedervärd och säkerligen värd all den uppskattning som jag antar att hon har fått av nöjda besökare på träffen. Jag söker inget fel hos någon enskild individ. Jag försöker åskådliggöra ett problem på detta forum som kan få medlemmar att lämna forumet.

Du anklagade specifikt weasley som person:
Grimuald skrev:Är du medveten att du skapar 2 grupperingar på detta forum genom att dela in medlemmar i de som..."

Weasley har inte "delat in", hon bara ordnade en träff. Det är inte hennes ansvar som enskild medlem att se till att hela forumet kan komma. De skulle f ö inte få plats i hennes lägenhet. Däremot hjälptes vi med bil åt att se till så att så många som möjligt skulle kunna komma genom att hämta upp folk på vägen mm. Om du hade annonserat ditt intresse så hade vi förstås försökt göra vad vi kunde för att du skulle kunna vara med också.

Grimuald skrev:
Inger skrev:Så de som vill träffas ska inte få göra det för att någon som inte kan, orkar, har råd etc kan känna sig utanför?

Min åsikt är som sagts tidigare att ingen ska behöva må dåligt på detta forum av aktiviteter initierade från detta forum. Vad folk gör privat är deras ensak. Tror inte att det är positivt för forumets rykte om det kommer ut att forumet struntar i huruvida forumets medlemmar tar skada av aktiviteter initierade av detta forum.

Att skada andra vore om vi ordnade aktiviteter där någon mobbades ut och behandlades illa. Så är inte fallet.

Om någon mår dåligt av att läsa om att andra har träffats så kan det inte rimligen räknas till något forumet kan hållas ansvarigt för. Det vore som om jag skulle stämma TV-bolagen för att att de visar nyheter som jag mår dåligt av att se.

Grimuald skrev:
Inger skrev:Och det är weasleys fel om någon inte kan??

Varför i hela världen försöker du framställa min kritik som ett personangrepp på en enskild person? Jag angriper ett beteende på forumet, inget annat.

Jag försöker inte framställa det som nånting alls, jag bara kommenterade din kommentar som riktade sig direkt till weasley. Om du menade hela forumet borde du inte ha nämnt henne vid namn.

Grimuald skrev:
Inger skrev:Sen vill jag verkligen invända mot träffar som kontaktförmedling för vänsterprasslande! Man går väl på träffar för att träffa likasinnade, precis som man skulle gå på vilken annan träff som helst som handlar om något man är intresserad av; djur, tågbanor, lajv, SF etc. utan några som helst baktankar. Men ibland händer det när man minst anar det att man råkar bli kär i någon man träffar, sånt kan ju hända i vilket sammanhang som helst - det är väl så folk i allmänhet möts.

Men varför i hela världen ska detta forum uppmuntra till det ? Konsekvenserna kan bli svåra med ökad nativitet.

Nu börjar jag starkt misstänka att du är np som är här och trollar igen. Är du på riktigt så får du verkligen ursäkta att jag misstänker det men det här börjar bli lite väl orimligt för att jag ska kunna tro att du menar allvar. Om man hittar en partner med AS så behöver det inte nödvändigtvis leda till barn. Du har hört talas om preventivmedel antar jag??? Och vad har du med att göra om folk skaffar barn eller ej??

Grimuald skrev:
Inger skrev:Några träffar med s k "gruppledare" har nog inte jag varit på, på de träffar jag närvarit vid har det inte funnits några ledare ö h t. Du kanske menar samtalsgrupperna? Det är något annat än de vanliga träffarna. Har du klagomål på hur gruppledaren där hanterar gruppen så bör du adressera dina synpunkter till den personen/gruppen och inte till andra som ordnar träffar utan att för den skull vara någon "ledare".

Du menar att det i allmänhet är felaktigt beteende att "klaga"? Är det inte viktigt att upplysa så gott man kan om vad som pågår i det tysta ?

Pågår i det tysta? Här pågår inget i det tysta. Forumträffarna annonseras helt öppet och skrivs om efteråt. Det var ju det du störde dig på?

Grimuald skrev:
Inger skrev:I övrigt kan jag förstå om du är besviken över att inte få den respons på forumet du hade önskat. Ibland hjälper det att meddela sitt önskemål för att andra ska tänka på det. Säger man inget är det dock få som kan läsa tankar och lista ut det av sig själva.

Det var just själva tanken med att yttra sig. Det trista var dock att jag fick mothugg direkt.

Vet du varför du fick mothugg? För att du gick till kollektivt angrepp på hela forumet för något som hänt dig i något annat sammanhang som inte har med formet att göra. Det är inte bästa sättet att väcka folks empati. Dina personliga erfarenheter av att få otrevligt brev av gruppledare för träff du varit på visade sig ju inte alls ha med de träffar som ordnas av medlemmar här att göra, eller hur? Ändå skrev du dina första inlägg anklagande det här forumet för saker du varit med om någon annanstans. Sen blir du förvånad när folk blir irriterade över anklagelserna eller inte fattar vad du snackar om.

Grimuald skrev:För mig är det uppenbart att om man yttrar sig så har det ett pris, ofta ett alltför högt pris så att man undrar över om det överhuvudtaget är någon vits att yttra sig överhuvudtaget. Här verkar som om trenden är att en liten klick proffsyttrare har tagit över. De lär nog hålla på med sina ordklyverier till döddagar. Undrar om de får ut något av det.

Jag har igår natt och nu i natt spenderat åtskilliga timmar på att försöka fatta vad dina klagomål och önskemål går ut på och se hur man skulle kunna underlätta för dig att komma på träffar. Andra har också svarat och försökt förstå. Men du verkar fortfarande mer intresserad av att klaga och anklaga än av att få hjälp att lösa själva problemet så att du också kan komma på träffar. Så jag frågar igen: vad önskar du?
Inger
Inaktiv

Inläggav Moggy » 2009-02-28 11:56:08

Grimuald skrev:

Skulle man endast göra sånt som ALLA tycker är bra och undvika ALLT som någon kan ta illa upp av så skulle man inte kunna göra nånting.

Jag tycker fortfarande det låter som att du missunnar andra att ha roligt bara för att deras aktiviteter inte passar dig.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Ganesh » 2009-02-28 12:24:31

Grimuald skrev:

Ja det är klart att det är!

Det är tråkigt att det blir så, men det kan inte vara förbjudet att bjuda in vänner och bekanta och andra till en träff. Även om det skulle innebära att någon mår dåligt av det.

Du har själv ett ansvar att ta reda på vad det är för träff, vad man förväntas göra där och annat kring träffen som är väsentligt för dig. Nu gjorde du inte det. Och vems är ansvaret för det? Admins? Moderatorernas?

Jag tar mig rätten att bjuda in vilka som helst till mitt hem utan att fråga dig. Och jag tar mig rätten att göra det här på forumet.

I framtiden kommer jag att ta mig rätten att bortse från det du skriver. Inte läsa det och inte kommentera det.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Inläggav Grimuald » 2009-02-28 12:57:04

Inger skrev:
Grimuald skrev:

Grimuald skrev:Är du medveten att du skapar 2 grupperingar på detta forum genom att dela in medlemmar i de som..."

Hur är det möjligt att en fråga kan tolkas som ett personangrepp? Jag efterfrågade ett svar i form av ja eller nej. Då hade jag varit mest nöjd. Då hade jag fått utrymme att ställa följdfrågor för att kunna bygga upp en bild av vad det hela handlar om. Frågeställningen kanske kan upplevas som hård men hårda frågor är ju tillåtet här enligt moderatorerna. Om man frågar någon: "Vad är klockan?" kan det tolkas som ett personangrepp? I min värld bygger ett personangrepp på att man påstår saker om någon annan och gärna med ett utropstecken i stil med: "Du är avundsjuk!" eller "Du är bitter!". Att mästra någon är också kränkande: "Du måste förstå att du har en skruv lös och att jag bestämmer vad du ska känna och tycka!". Det kan också vara i tredje person: "Han är långsam"
Grimuald

Inläggav weasley » 2009-02-28 12:58:19

Grimuald.

Att du tar så illa vid dej att det skrevs positivt om en träff du var inbjuden till (där du tom hade skickat PM och jag hade berättat lite om den) men inte bevistade övergår mitt förstånd.

Jag och väldigt många andra här på forumet vet hur det är att ha det skit och helvete, jävlars förbannade perkele och liknande dagar, veckor, månader, kanske ÅR av ångest och depression.

Men att förbjuda ANDRA att ha trevligt, att känna sej utanför något man är inbjuden till men inte dyker upp på, det begriper jag inte, mer än att jag ser att det uppenbarligen går att resonera så. Du gör ju det.

Inget av de möten som finns under avdelningen Träffar är något som Aspergerforum anordnar. Inger har förklarat det på ett ypperligt och fantastiskt bra sätt tidigare (otroligt bra jobbat, Inger!) så dina teorier om mobbing från Aspergerforum är tagna ur luften. Dessutom är träffarna som annonseras under Träffar öppna för alla som lyckas ta sej dit. Detta inkluderar även dej. Alltså kan det inte vara fråga om mobbing där heller.

Lite konstruktiva förslag på vad du kan göra istället för att känna dej mobbad när andra går på träff som du av någon anledning inte har möjlighet att bevista:

1) Besluta om en egen träff i din hemstad. Det måste inte alls vara hemma hos dej! Välj ut en bra plats, kanske ett café med lite avskild hörna. Många är ljudkänsliga och en del är också doftkänsliga. (TIPS: Om man reserverar bord åt ett sällskap på ett café brukar alla i sällskapet få rabatt på det man sedan beställer!)

2) Annonsera, genom att skapa en tråd under Träffar, att du anordnar en träff i din stad. Var ute i god tid, gärna någon månad innan. Många behöver lite tid på sej att vänja sej vid tanken på att åka någonstans.

3) Vänta på PM som frågar efter vägbeskrivningar, etc.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Inger » 2009-02-28 13:10:54

Grimuald skrev:
Inger skrev:
Grimuald skrev:Vad består orättvisan av i detta fall ? Menar du att jag försöker förringa weasleys insatser ? Då tror jag du har missat att jag är noga med att poängtera att weasleys insats är mycket hedervärd och säkerligen värd all den uppskattning som jag antar att hon har fått av nöjda besökare på träffen. Jag söker inget fel hos någon enskild individ. Jag försöker åskådliggöra ett problem på detta forum som kan få medlemmar att lämna forumet.

Hur är det möjligt att en fråga kan tolkas som ett personangrepp? Jag efterfrågade ett svar i form av ja eller nej. Då hade jag varit mest nöjd. Då hade jag fått utrymme att ställa följdfrågor för att kunna bygga upp en bild av vad det hela handlar om. Frågeställningen kanske kan upplevas som hård men hårda frågor är ju tillåtet här enligt moderatorerna. Om man frågar någon: "Vad är klockan?" kan det tolkas som ett personangrepp?

Jag skrev inte 'personangrepp', jag skrev att du anklagade weasley med din fråga och det var precis vad du gjorde. Du ställde inte bara en fråga som "Vad är klockan?" utan "Är du medveten om att du...?" Det är inte en fråga utan en kristallklar anklagelse i form av en s k retorisk fråga.

Så gott som alla dina inlägg i det här ämnet har en anklagande, mästrande, dömande och krävande ton och det är säkert den folk reagerar negativt på. Att du själv har en del i hur du bemöts verkar du inte ha reflekterat över? Om du inte är medveten om det själv så upplyser jag dig härmed om detta, eftersom det ofta är svårt att veta hur andra uppfattar en.

För varje inlägg du skriver börjar jag mer och mer misstänka att du bara trollar eftersom du inte alls verkar intresserad av att låta oss hjälpa dig lösa problemet utan bara hakar fast vid nya saker att klaga på.

Ditt sätt att debattera har tyvärr lite för stora likheter med Knoten och JohnNorum för att jag ska känna mig motiverad att fortsätta. Jag har gjort vad jag kunnat för att vara tillmötesgående och förklara. Är du inte intresserad av att lösa problemet så är inte jag intresserad av att fortsätta försöka förklara och vara behjälplig.
Inger
Inaktiv

Inläggav Moggy » 2009-02-28 13:38:09

Inger skrev:För varje inlägg du skriver börjar jag mer och mer misstänka att du bara trollar eftersom du inte alls verkar intresserad av att låta oss hjälpa dig lösa problemet utan bara hakar fast vid nya saker att klaga på.

Hmmmm, det var väl ungefär det jag har tänkt men inte vågat skriva...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Grimuald » 2009-02-28 13:43:18

weasley skrev:där du tom hade skickat PM

Vad betyder PM ?
Grimuald

Inläggav Mats » 2009-02-28 13:45:20

rdos skrev:
Mats skrev:
Grimuald skrev:Vad vill du bevisa, att du har rätt och att undertecknad har fel, att du är en bra människa och undertecknad en dålig människa ?

Jag vill bevisa att du inte diskuterar seriöst.

Grimuald skrev:Jag kan ej bedöma vad som är rimligt eller inte, utan endast ge uttryck för vad jag känner. Det heter "äkta glädje är delad glädje" men förutsätter att så verkligen är fallet och eftersom så inte är fallet på detta forum så känner jag mig tvungen att berätta som det är så inte någon inbillar sig något annat.

Och jag känner mig tvungen att berätta att jag inte uppskattar oseriösa förslag om bloggar.

Mats, det där är ett typexempel på hur du och några till ibland fungerar på forumet som jag verkligen inte gillar. Att tillskriva folk egenskaper som "oseriös", "virrig" och liknande är fult och kan liknas vid mobbing om det är en grupp av människor som gör så emot enstaka.

OK. Då vet jag att du tycker jag ägnar mig åt mobbing. Det är ingenting jag tänker ta åt mig av dock.

Jag vidhåller att Grimualds förslag om privata bloggar är oseriöst, och eftersom han inte kan presentera något vettigt alternativ är hans begäran om att inte skriva om träffar på forumet fullständigt orimlig.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Re: Gå ur som medlem...

Inläggav lettan » 2009-02-28 13:46:43

Grimuald skrev:Överväger starkt att gå ur som medlem.

Varför? Jo, därför att forumet motverkar sitt syfte.

Innan man kom hit trodde man att det var rätt plats för att dryfta olika komplicerade frågor, i mitt ofta kopplat till olika sociala och ofta dolda regler som man ofta på ett brutalt sätt får erfara ute i samhället. (Mobbning, förtryck, baktaleri, trakasserier, ryktesspridningar, allsköns elakheter, diskriminering från myndigheter och samhället). T.o.m. på träffar som ska vara upplysning om viktiga saker för denna diagnosgrupp kan man uppleva mobbing genom att man blir nedtystad av gruppledaren. Det är mycket obehagligt. Och känner man sig inte trygg med att prata inför andra på grund av hot om att bli nedtystad då håller mun och sluter sig och då är man tillbaka på ruta 1 och får börja om från början med lekskola, dagis, grundskola etc....

Här har jag själv startat mängder av trådar men det rinner bara ut i sanden utan någon som helst konklusion utan man blir rätt besviken på att ointresset till diskussion är rätt stort.

Sedan är ju mitt intryck att de olika träffarna som föreslås att de fungerar som någon sorts kontaktförmedling. Om det nu är så, så kan man väl vara tydliga med det. Att gå till en träff för att försöka bryta en ofrivillig isolering är något helt annat än att söka en sexuell partner som man kan vänsterprassla med.

Undrar nu om vad som händer om man väljer att gå ur som medlem. Kommer alla inlägg och trådar som man har skapat att raderas så att de ej kommer att förfölja en till döddagar ? Moderatorer svara gärna.

Ja, du har rätt, det blir aldrig någon konklusion, bara en massa tjafs och folk som ska tillrättavisa en hela tiden, det är tröttsamt, har börjat tröttna också. Men vissa saker ger faktiskt en hel del som tips om och olika erfarenheter om vård, utredningar, olika slags ersättnigar m.m, det har hjälpt mig mycket med det här forumet. Och även diskussioner om vissa aspekter av livet tex.
Senast redigerad av lettan 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
lettan

Anslöt: 2008-05-23

Inläggav Mats » 2009-02-28 13:54:00

Ett bra tips om man inte vill bli tillrättavisad är att själv låta bli att tillrättavisa.

Att uppmana forumets medlemmar att inte skriva om träffar är exempel på en tillrättavisning. Att man, när man gör det, själv blir tillrättavisad är både rimligt och logiskt.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Re: Gå ur som medlem...

Inläggav lettan » 2009-02-28 13:54:21

Grimauld skrev:Sedan är ju mitt intryck att de olika träffarna som föreslås att de fungerar som någon sorts kontaktförmedling. Om det nu är så, så kan man väl vara tydliga med det. Att gå till en träff för att försöka bryta en ofrivillig isolering är något helt annat än att söka en sexuell partner som man kan vänsterprassla med.

Först och främst så tror jag att de flesta går dit för träffa folk och bli vän med någon men kan tänka mig att vissa går dit för att träffa någon, har fått lite såna vibbar när jag gått dit! och det kan ju vara lite jobbigt när man bara är där för att träffa folk plus att en del aspergerkillar är dåliga på att tolka signaler och tror att man är intresserad av en trots att man har pojkvän liksom.

Sen missade jag att säga att i förra inlägget att det flesta diskussioner verkar urarta och handla om nåt annat och att folk börjar bråka. Men jag kan tänka mig att asperger väldigt gärna är "besserwissrar" och ska påpeka och tillrättavisa andra, jag har upplevt att många också ska liksom vara tvärtom och gillar att säga emot bara emotägandets skull, har träffat flera som är såna.
lettan

Inläggav lettan » 2009-02-28 13:59:44

Grimuald skrev:
weasley skrev:Jag har då inte annonserat en enda träff för att det ska vara nån kontaktförmedling!

Det har helt och enbart varit för att jag tycker det är roligt att träffa forumisterna och för att det alltid är så trevligt på träffarna!

Är du medveten att du skapar 2 grupperingar på detta forum genom att dela in medlemmar i de som :
• orkar
• har tid
• har lust
• kan rent fysiskt
• kan av psykiska och även psykologiska
• kan av ekonomiska skäl
närvara på en träff och de som inte kan svara upp mot det som krävs för att kunna bevista en träff.

Det kanske inte är så himla roligt att läsa om begivenheter, som givetvis är en stor och hedersam uppoffring av arrangören, om man själv inte anser sig tillhöra de som kan närvara. Förstärks inte deras utanförskap ?

Jo, kanske, men det är hur man upplever och tolkar det. Om du tolkar det som att det förstärker ditt utanförskap så gör det det för dig och om du tolkar det så att det berör dig alls och inte behöver förstärka ditt utanförskap. Det är upp till dig hur du väljer att bemöta det, man får helt enkelt ställa in sig att inte beröras.
lettan

Inläggav Mördarsnigel » 2009-02-28 14:10:14

Jag undrar vad det är för träffar där en massa människor hookar varandra för casual sex. Det är fan inget som förekommer ofta i Göteborg iaf.

Visst förekommer det att två personer, som möts via en träff, sedan blir involverade romantiskt, med medföljande sex (antar jag).

Att det skulle vara köttmarknad är däremot helt omöjligt. Vi har ju asperger för fan, hur sannolikt är det? Och jag har sett bilder från stockholmsträffarna. Det ser inte direkt ut som syndens högborg. Var kan ryktet ha uppstått?
Är det verkligen bowling ni håller på med hela kvällen nere i Skåne? Inga ormgropar? ;D

För att vara lite allvarlig så är min gissning att den där uppfattningen om kontaktförmedling på träffarna har uppstått från trådar där vissa medlemmar skriver om hur ensamma de är, och att andra medlemmar då har föreslagit träffar som ett sätt att hitta likasinnade människor på.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 18:10:33, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel

Anslöt: 2007-11-30

Inläggav lettan » 2009-02-28 14:17:06

Det känns lite som alla hackar på Grimauld och ingen går till försvar. Jag går dig till försvar.
lettan

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in