Nya regler hos försäkringskassan
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Nya regler hos försäkringskassan
Hej!
Jag hörde idag att från och med första januari i år har Försäkringskassans regler angående sjukersättning trots studier ändrats.
Det är nu mera tillåtet att studera och ändå ha kvar sin sjukersättning,
Tänkte att det kunde vara bra att tipsa om, ifall någon har missat det, och känner att det skulle vara värdefull information.
Jag hörde idag att från och med första januari i år har Försäkringskassans regler angående sjukersättning trots studier ändrats.
Det är nu mera tillåtet att studera och ändå ha kvar sin sjukersättning,
Tänkte att det kunde vara bra att tipsa om, ifall någon har missat det, och känner att det skulle vara värdefull information.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 18:08:06, redigerad totalt 1 gång.
Kan någon beviljas sjukersättning idag ? Vilka är kraven ? Måste man stå med ena foten i graven ? Om man beviljas sjukersättning, innebär det att man ej får delta i aktiviteter av social natur ? Accepterar myndigheterna att man som enskild arbetar tills man stupar eller vill de hellre att man uppsöker vårdinrättning för utredning innan det är för sent ?
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 18:08:06, redigerad totalt 1 gång.
Myndigheterna vill nog det som kostar minst. I ett kort perspektiv.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 18:08:06, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Det gäller bara folk som är över 30 eller? De som har sjuk- och inte aktivitetsersättning antar jag?
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 18:08:06, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
- Anslöt: 2007-11-30
Grimuald skrev:Kan någon beviljas sjukersättning idag ? Vilka är kraven ? Måste man stå med ena foten i graven ? Om man beviljas sjukersättning, innebär det att man ej får delta i aktiviteter av social natur ? Accepterar myndigheterna att man som enskild arbetar tills man stupar eller vill de hellre att man uppsöker vårdinrättning för utredning innan det är för sent ?
För att få sjukersättning (permanent sjukersättning/förtidspension) måste man vara 100% icke arbetsför med en kronisk orsak. Man måste ha prövats mot hela arbetsmarknaden (utom prostitution/knarklangning och annat då).
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:08:06, redigerad totalt 1 gång.
zeidon skrev:Grimuald skrev:Kan någon beviljas sjukersättning idag ? Vilka är kraven ? Måste man stå med ena foten i graven ? Om man beviljas sjukersättning, innebär det att man ej får delta i aktiviteter av social natur ? Accepterar myndigheterna att man som enskild arbetar tills man stupar eller vill de hellre att man uppsöker vårdinrättning för utredning innan det är för sent ?
För att få sjukersättning (permanent sjukersättning/förtidspension) måste man vara 100% icke arbetsför med en kronisk orsak. Man måste ha prövats mot hela arbetsmarknaden (utom prostitution/knarklangning och annat då).
Och hur stor del av befolkningen gäller det ? Eller: Finns det överhuvudtaget någon människa som motsvarar kraven ?
Kan man ha en arbetsförmåga på 1 % och vilken instans i vårt byråkratiska samhälle är ansvarig för den bedömningen ?
Det finns väl många människor som har beviljats sjukersättning före 1:a juli, 2008, Det är ju faktiskt bara 2009, nu och dessutom i början på året.
Ja, jag tror att det bara gäller folk över 30, För att få sjukersättning räcker det väl med att man är sjuk, och sjukskrivs från det jobb man tidigare hade.
Jag tyckte att det här var en bra grej, , eftersom det betyder att dem nu kan testa på att studera och ändå behålla sjukersättningen,
Och det är väl bra för dem som vill, Alla som är över 30 och permanent sjukskrivna motsvarar kraven, och det är nog ganska många,
Ja, jag tror att det bara gäller folk över 30, För att få sjukersättning räcker det väl med att man är sjuk, och sjukskrivs från det jobb man tidigare hade.
Jag tyckte att det här var en bra grej, , eftersom det betyder att dem nu kan testa på att studera och ändå behålla sjukersättningen,
Och det är väl bra för dem som vill, Alla som är över 30 och permanent sjukskrivna motsvarar kraven, och det är nog ganska många,
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 18:08:06, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald skrev:Och hur stor del av befolkningen gäller det ? Eller: Finns det överhuvudtaget någon människa som motsvarar kraven ?
Kan man ha en arbetsförmåga på 1 % och vilken instans i vårt byråkratiska samhälle är ansvarig för den bedömningen ?
Det är läkaren på Försäkringskassan som betämmer arbetsförmågan vad jag vet. Han baserar det på en annan läkares omdöme, en man träffat.
Men FK läkaren kan ändra omdömet till vad han/hon vill.
Man kan troligtvis ha 1% arbetsförmåga. Då är man inte berättigad till permanent sjukersättning. Då blir det socialen om man nu inte kan få ett jobb med 1% arbetstid.
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:08:06, redigerad totalt 1 gång.
aktivitetse ... 79-14.html
här är en länk i denna tråd till ett dokument om vad som ska tittas på för att bedöma arbetsförmåga och det görs i en försäkringsmedicinsk utredning.
här är en länk i denna tråd till ett dokument om vad som ska tittas på för att bedöma arbetsförmåga och det görs i en försäkringsmedicinsk utredning.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:08:06, redigerad totalt 1 gång.
Jossan skrev:Det finns väl många människor som har beviljats sjukersättning före 1:a juli, 2008, Det är ju faktiskt bara 2009, nu och dessutom i början på året.
Vet man vilka sjukdomar de lider av? Är det endast dödliga sjukdomar som gäller typ HIV, böldpest, smittkoppor, lungsot etc
Jossan skrev:Ja, jag tror att det bara gäller folk över 30, För att få sjukersättning räcker det väl med att man är sjuk, och sjukskrivs från det jobb man tidigare hade.
Hur är det om man klarar att arbeta på en arbetsplats men har stora svårigheter att ta sig dit, kan det vara skäl för sjukskrivning ?
Jossan skrev:Jag tyckte att det här var en bra grej, , eftersom det betyder att dem nu kan testa på att studera och ändå behålla sjukersättningen,
Går det att leva på sjukersättningen ?
Jossan skrev:Och det är väl bra för dem som vill, Alla som är över 30 och permanent sjukskrivna motsvarar kraven, och det är nog ganska många,
Är kraven offentliga ?
Grimuald skrev:Jossan skrev:Det finns väl många människor som har beviljats sjukersättning före 1:a juli, 2008, Det är ju faktiskt bara 2009, nu och dessutom i början på året.
Vet man vilka sjukdomar de lider av? Är det endast dödliga sjukdomar som gäller typ HIV, böldpest, smittkoppor, lungsot etc
http://www.manpower.se/Uploaded/3CA6986 ... 922DDF.pdf
I det här dokumentet kan du läsa vad som man tittar på för att se hur arbetsförmågan är hos en person som ska bedömmas. Detta är bestämt av Socialstyrelsen som mall för en försäkringsmedicinsk utredning som för många är den utredning man får gå igenom hos Försäkringskassan för att bedömmas.
En hel del i testet som visar hur svårt man har med allt i livet och efter en kartläggning kan arbetsförmåga bestämmas.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 18:08:06, redigerad totalt 1 gång.