Överväger att gå ur som medlem (om forumets syfte)
Manar skrev:Man kanske kunde göra Träffar till ett låst forum man måste regga sig till. Grimuald är nog inte den enda som kan tycka det är plågsamt.
Moderator:
Jag ser inte problemet. Är man inte intresserad av träffar - varken av att delta eller av att läsa om dem så är det bara att låta bli att läsa i avdelningen. Det är en av de avdelningar där det är mest självklart vad som hör dit och inte på hela forumet.
Eller är det så svårt att avstå att vi bör agera förmyndare på något vis så att den som blir upprörd av det behöver hjälp att bli hindrad från att läsa?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:10:27, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald skrev:Mats skrev:Grimuald skrev:Det finns väl andra ställen där man kan dryfta hur "oerhört trevliga" träffarna är.
Vilka ställen syfter du på?
Privata bloggar.
1. Hur hittar jag till dessa privata bloggar?
2. Vad finns det för garanti för att du inte också hittar dem, läser dem och mår dåligt av det?
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 18:10:27, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:Träffarna är ju inte så privata iom att alla på AF bjuds in till dem.
Dels finns det krogar, nattklubbar, pubar med mera där man kan träffas. Dels finns det träffar som anordnas av FA, Attention samt kommuner och landsting. Kanske också fontänhus och likartat. De är allihop offentliga eller ganska offentliga.
Om vi här på forumet, några eller många, kommer överens om att träffas så faller det inte i den kategorin. Våra träffarna är visserligen inte formellt stängda, utan i realiteten öppna för alla på forumet (och ibland vissa andra) men de är inte offentliga i någon vettig mening.
Möjligen skulle man kunna säga halvöppna/halvstängda.
Men ett vardagsrum är och förblir privat, även om Weasley eller någon annan bjudit in här på forumet. Och det finns ingen offentlighet. Och lagar om tillgänglighet gäller inte.
Så privat är nog en bra beteckning. Även om träffen sker i ett hörn på ett kafé.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:10:27, redigerad totalt 1 gång.
Troligen är det många fler än de som är regade som läser under träffar.
Jag tycker att det är viktigt att "Träffar" är och förblir en olåst del av aspergerforum. Behovet av att hitta andra som liknar en själv är nog större än de som ser dessa träffar som stora "svarta hål".
Även om man har ett funktionshinder har man en skyldighet att ta ansvar för sitt eget sätt att hantera sina känslor när det gäller träffar irl. Alla har samma rätt att göra ett val, att avstå eller att gå på en träff.
Jag hade gärna vara med på W:s Uppsla träff, men just denna gång passade det inte in i mitt liv, men jag uppskattar iaf att få läsa om träffen och på så sätt ändå få ta del av den.
Jag tycker att det är viktigt att "Träffar" är och förblir en olåst del av aspergerforum. Behovet av att hitta andra som liknar en själv är nog större än de som ser dessa träffar som stora "svarta hål".
Även om man har ett funktionshinder har man en skyldighet att ta ansvar för sitt eget sätt att hantera sina känslor när det gäller träffar irl. Alla har samma rätt att göra ett val, att avstå eller att gå på en träff.
Jag hade gärna vara med på W:s Uppsla träff, men just denna gång passade det inte in i mitt liv, men jag uppskattar iaf att få läsa om träffen och på så sätt ändå få ta del av den.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 18:10:27, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald skrev:Moggy skrev:Det låter ju iaf som att du missunar folk att träffas och ha trevligt.
Privata träffar bör hållas privat. Detta är ej ett privat forum, detta är en samlingsplats främst för folk med AS, knappast en privat nattklubb eller liknande.
Det här är ju ingen "proffsforum" där enbart AS diskuteras, snarare ett socialt forum där vad som helst kan diskuteras.
Vill man inte läsa om nåt speciellt så låter man bli just dessa trådar. Har svårt att förstå ditt resonemang där du menar att andra ska avstå diskussioner för att desa inte passar just dig.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 18:10:27, redigerad totalt 1 gång.
Mats skrev:Ganesh:
Menar du att i och med att träffarna är privata bör man avstå från att skriva här på forumet hur man har uppfattat en träff man har varit på?
Inte alls. Jag ser gärna mer om träffar och upplevelser från dom.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 18:10:27, redigerad totalt 1 gång.
Som privatperson och anordnare av en nyligen inträffad träff kan jag inte riktigt förstå trådskaparens syfte med tråden.
Jag bjöd in till en träff. Hemma hos mej. För att träffa andra forumister. Det kom forumister från norr och söder, öster och väster. En del satt och läste en bok. Några pratade musik. Vissa fick tips och hjälp, peppning och goda råd. Någon lade sej och vilade en stund i ett eget rum. En del utbytte mängder av information om sina specialintressen.
Kort sagt, alla sorters människor samlades, stojade och accepterade varandra precis som de är.
Att tacka värdinnan och/eller resten av sällskapet när man haft en synnerligen trevlig och givande kväll känns ganska naturligt. Åtminstone för mej.
Så, för mej som upplät mitt hem för dessa roliga och intressanta människor känns det osannolikt att det skulle vara bara NÅGRA som var inviterade. I min inbjudan invitierades hela forumet. Även rdos, min ständige kombattant. Några kom, andra ville komma, en del ville inte komma. Sånt är livet. Det betyder INTE att någon är exkluderad.
Det betyder heller inte att det skulle finnas någon AGENDA med träffen. Jag har då aldrig haft ens en tanke på att något sånt skulle ens kunna misstänkas.
Grimuald om du är bitter eller avundsjuk eller på något sätt känner dej undanskuffad av att inte ha gått på träffen har du två saker du måste tänka på själv:
1) Varför kom du inte?
2) Varför anordnar du inte en egen träff i dina trakter?
Jag bjöd in till en träff. Hemma hos mej. För att träffa andra forumister. Det kom forumister från norr och söder, öster och väster. En del satt och läste en bok. Några pratade musik. Vissa fick tips och hjälp, peppning och goda råd. Någon lade sej och vilade en stund i ett eget rum. En del utbytte mängder av information om sina specialintressen.
Kort sagt, alla sorters människor samlades, stojade och accepterade varandra precis som de är.
Att tacka värdinnan och/eller resten av sällskapet när man haft en synnerligen trevlig och givande kväll känns ganska naturligt. Åtminstone för mej.
Så, för mej som upplät mitt hem för dessa roliga och intressanta människor känns det osannolikt att det skulle vara bara NÅGRA som var inviterade. I min inbjudan invitierades hela forumet. Även rdos, min ständige kombattant. Några kom, andra ville komma, en del ville inte komma. Sånt är livet. Det betyder INTE att någon är exkluderad.
Det betyder heller inte att det skulle finnas någon AGENDA med träffen. Jag har då aldrig haft ens en tanke på att något sånt skulle ens kunna misstänkas.
Grimuald om du är bitter eller avundsjuk eller på något sätt känner dej undanskuffad av att inte ha gått på träffen har du två saker du måste tänka på själv:
1) Varför kom du inte?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:10:27, redigerad totalt 1 gång.
Mats skrev:Grimuald skrev:Mats skrev:Vilka ställen syfter du på?
Privata bloggar.
2. Vad finns det för garanti för att du inte också hittar dem, läser dem och mår dåligt av det?
1. Fråga inte mig. Har ingen som helst aning. Känner bara till begreppet.
2. Du kan endast tro mig när jag berättar att jag ej läser bloggar. Saknar du tro så finns det ej garantier.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 18:10:27, redigerad totalt 1 gång.
Och varför skulle någon starta en privat blogg bara för att tacka värden/värdinnan för en trevlig träff? Det är liksom inte det bloggar är till för.
Den aktuella tråden om just den träffen brukar däremot kännas som det naturliga stället att uttrycka sin uppskattning. Och det är ju som sagt frivilligt att låta bli att läsa just de trådarna om man vet att man kommer må dåligt av att man inte kunde vara med.
Den aktuella tråden om just den träffen brukar däremot kännas som det naturliga stället att uttrycka sin uppskattning. Och det är ju som sagt frivilligt att låta bli att läsa just de trådarna om man vet att man kommer må dåligt av att man inte kunde vara med.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:10:27, redigerad totalt 1 gång.
Dessutom är tråden bra före träffen, t ex för att få veta att det blir en träff, vilka andra som kommer, för att diskutera samåkning etc. Skulle det vara bättre om inbjudande medlem i stället annonserade: "Nu ska jag ha en träff, välkommen in på min blogg och läs mer!"? Mår man dåligt av att öht läsa om träffar, skulle man må dåligt av det också.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:10:27, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:Dessutom är tråden bra före träffen, t ex för att få veta att det blir en träff, vilka andra som kommer, för att diskutera samåkning etc. Skulle det vara bättre om inbjudande medlem i stället annonserade: "Nu ska jag ha en träff, välkommen in på min blogg och läs mer!"? Mår man dåligt av att öht läsa om träffar, skulle man må dåligt av det också.
1) Alla har inte en blogg. En del vill inte. En del har inte tid. En del tycker inte de är tillräckligt intressanta för att ägna hela sidor åt sej själv. Själv ser jag inte någon som helst anledning att starta en blogg bara för att en enstaka person tar illa upp att jag bjuder in alla intresserade forumister till mej.
2) Folk kommer alltid att vilja träffas. Det står om det i tidningar (ROSING DEJTAR NY TJOMME!!) det talas om det i TV, folk går hand i hand på stan och det finns en särskild forumavdelning för träffar på det här forumet. Mår man dåligt av att veta att andra träffas finns det som jag ser det två saker man kan göra:
- A - Gå på en träff. Bilda sej en uppfattning. Vara sej själv och inse att det är OK.
- B - Undvika tv, tidningar, radio, forum och promenader på stan.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:10:27, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Som privatperson och anordnare av en nyligen inträffad träff kan jag inte riktigt förstå trådskaparens syfte med tråden.
Precis som har blivit --- En debatt i ett delikat ämne. Får tacka för uppmärksamheten.
weasley skrev:Jag bjöd in till en träff. Hemma hos mej. För att träffa andra forumister. Det kom forumister från norr och söder, öster och väster. En del satt och läste en bok. Några pratade musik. Vissa fick tips och hjälp, peppning och goda råd. Någon lade sej och vilade en stund i ett eget rum. En del utbytte mängder av information om sina specialintressen.
Weasley, hur relaterar du till personlig integritet och hemmets helgd ?
Är ditt hem något du vill att alla här ska känna till ?
weasley skrev:Kort sagt, alla sorters människor samlades, stojade och accepterade varandra precis som de är.
Vad är problemet med det?
weasley skrev:Att tacka värdinnan och/eller resten av sällskapet när man haft en synnerligen trevlig och givande kväll känns ganska naturligt. Åtminstone för mej.
Låter ju bara bra det. Imponerad av dina insatser.
weasley skrev:Så, för mej som upplät mitt hem för dessa roliga och intressanta människor känns det osannolikt att det skulle vara bara NÅGRA som var inviterade. I min inbjudan invitierades hela forumet. Även rdos, min ständige kombattant. Några kom, andra ville komma, en del ville inte komma. Sånt är livet. Det betyder INTE att någon är exkluderad.
Här ser jag direkt ett problem i dialogen. Du verkar utgå från att undertecknad är förbisedd. Men så är ej fallet. Jag hade planer på att försöka delta men avstod pga personliga tillkortakommanden.
weasley skrev:Det betyder heller inte att det skulle finnas någon AGENDA med träffen. Jag har då aldrig haft ens en tanke på att något sånt skulle ens kunna misstänkas.
Bra, då kan vi utesluta det.
weasley skrev:Grimuald om du är bitter eller avundsjuk eller på något sätt känner dej undanskuffad av att inte ha gått på träffen har du två saker du måste tänka på själv:
1) Varför kom du inte?
Jag är varken bitter eller avundsjuk. Det är befängt att ens påstå något sådant eftersom det ej överensstämmer med verkligheten. Förstår inte varför du försöker pådyvla undertecknad nedvärderande egenskaper ? Känner mig inte ens undanskuffad men hävdar ändock att man bör tänka på dem som ej kan närvara på träffen av olika anledningar när man skriver om den, alltså man kan ej utgå från att alla som ej har varit på träffen är intresserad av att få information om den. Sedan detta att man väljer vad man vill läsa - man kan strunta i att läsa överhuvudtaget, man kan ju skrota allt vad kommunikation heter också, bränna upp alla böcker etc. Jag trodde att tanken med ett forum är att man läser vad andra skriver och har en dialog.
1. Jag vet varför jag inte kom. Det var helt och hållet mitt beslut. Ett välgrundat beslut.
2. För att kunna anordna en träff måste man ha den sociala förmågan som det kräver vilket inkluderar mängder av saker som jag pga AS ej besitter. Dessutom måste man ha en övertro på att man kan klara av det vilket jag också saknar. Självkänsla och att man känner att man är välkommen ute i samhället är också viktigt, det saknar jag också. F n är det helt uteslutet och jag vågar ej släppa in någon alls innanför dörrarna därför att jag är rädd att jag får en stekpanna i huvudet om någon upptäcker ett fel och det finns miljoner fel i min bostad. Med lupp skulle jag nog hitta miljarder fel. Och det finns ingen möjlighet att göra något åt saken. Jag tror du frågar fel person. Fråga någon som har ett liv istället.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 18:10:27, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan känna att det här forumet har blivit en plats för de allra mest socialt högfungerande aspisarna och då blir det mindre plats över till dem som har svårt för det sociala (av en eller annan anledning). Det skapar lätt ett utanförskap i den egna gruppen.
Slutsatsen blir väl att det här forumet tyvärr inte är för alla aspisar, trots namnet. Zombie har varit inne på det tidigare, men det tål att upprepas: De som behöver gemenskapen mest blir utestängd från den, men inte på grund av en medveten strategi, utan på grund av hur forumet har utvecklats sedan jag själv blev medlem.
Jag har tagit upp detta tidigare, men det lär väl inte falla i god jord nu heller. De flesta verkar känna sig hotade av självkritik och går lätt i försvarsställning.
Slutsatsen blir väl att det här forumet tyvärr inte är för alla aspisar, trots namnet. Zombie har varit inne på det tidigare, men det tål att upprepas: De som behöver gemenskapen mest blir utestängd från den, men inte på grund av en medveten strategi, utan på grund av hur forumet har utvecklats sedan jag själv blev medlem.
Jag har tagit upp detta tidigare, men det lär väl inte falla i god jord nu heller. De flesta verkar känna sig hotade av självkritik och går lätt i försvarsställning.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 18:10:27, redigerad totalt 1 gång.
Vilka behöver forumet allra bäst?
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 18:10:27, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Visst kan väl osociala och sociala aspiesar dela forum. Är det någon av grupperna som inte vill dela, så står det dessa fritt att starta ett eget.
Självklart är det tråkigt att en del känner sig utanför. Jag kan också bli avundsjuk för att alla träffar hålls för långt bort, men bara för att man är avundsjuk behöver man inte vara missunnsam. Drar parallell till föräldrarforumet. Ska alla utan barn må dåligt för att även föräldrar med AS eller med barn med AS har ett hörn här? Jag tycker det är bra att "alla" får plats. Just nu är jag sällan inne och läser på Föräldraravdelningen, men skulle jag någon gång få för mig att skaffa barn så vet jag snabbt vart jag kan vända mig om jag vill prata om något. Samma sak; just nu kanske man inte orkar träffa någon, men det är bra att veta vart jag kan annonser/leta om jag väl bestämmer mig för att träffa andra i samma situation.
Grimauld, jag (tror att jag) förstår den utanförskap du kan känna, och jag delar den ibland. Det är inte fult att känna så. Jag anser ändå att det är bättre med ett stort forum med många underavdelningar, som nu, än att vi ska tvingas splittra upp och skapa 10 olika forum på olika platser som man ska hålla koll på (om man vill deltaga i alla). Har du själv något förslag på vad som kan göras för att du ska känna dig mindre utanför, utan att man minskar forumets möjligheter för andra. Jag kan tyvärr inte komma på något. Möjligen att man skapar fler underforum, men dessa måste ju fylla en funktion och jag kan i nuläget inte komma på fler underforum som skulle behövas (ur egen synvinkel).
Självklart är det tråkigt att en del känner sig utanför. Jag kan också bli avundsjuk för att alla träffar hålls för långt bort, men bara för att man är avundsjuk behöver man inte vara missunnsam. Drar parallell till föräldrarforumet. Ska alla utan barn må dåligt för att även föräldrar med AS eller med barn med AS har ett hörn här? Jag tycker det är bra att "alla" får plats. Just nu är jag sällan inne och läser på Föräldraravdelningen, men skulle jag någon gång få för mig att skaffa barn så vet jag snabbt vart jag kan vända mig om jag vill prata om något. Samma sak; just nu kanske man inte orkar träffa någon, men det är bra att veta vart jag kan annonser/leta om jag väl bestämmer mig för att träffa andra i samma situation.
Grimauld, jag (tror att jag) förstår den utanförskap du kan känna, och jag delar den ibland. Det är inte fult att känna så. Jag anser ändå att det är bättre med ett stort forum med många underavdelningar, som nu, än att vi ska tvingas splittra upp och skapa 10 olika forum på olika platser som man ska hålla koll på (om man vill deltaga i alla). Har du själv något förslag på vad som kan göras för att du ska känna dig mindre utanför, utan att man minskar forumets möjligheter för andra. Jag kan tyvärr inte komma på något. Möjligen att man skapar fler underforum, men dessa måste ju fylla en funktion och jag kan i nuläget inte komma på fler underforum som skulle behövas (ur egen synvinkel).
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 18:10:27, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald skrev:Mats skrev:Grimuald skrev:Privata bloggar.
1. Fråga inte mig. Har ingen som helst aning. Känner bara till begreppet.
2. Du kan endast tro mig när jag berättar att jag ej läser bloggar. Saknar du tro så finns det ej garantier.
1. Det svaret visar att din begäran att inte diskutera hur träffarna har varit på forumet är ogenomtänkt. Det alternativ du föreslår fungerar inte. Att bara slänga ur sig ett begrepp som man känner till men som man inte har en aning om hur det skulle lösa problemet är dessutom nonchalant.
Jag har förstått att du mår dåligt. Men att utifrån det begära att jag bör avstå från att kommentera en lyckad träff på forumet är orimligt. Du kräver att forumet ska visa förståelse och empati för dig, men du visar ingenting av detta tillbaka.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
Nilale skrev:Har du själv något förslag på vad som kan göras för att du ska känna dig mindre utanför, utan att man minskar forumets möjligheter för andra. Jag kan tyvärr inte komma på något.
Quotar mig själv eftersom jag är så egocentrisk.
Kom faktiskt på en liten sak som skulle kunna bidraga till att minska utanförskapet en del kan känna, och det är att man tänker lite extra på det nu när det faktiskt tagits upp, och att de som åker på träffar och så försöker än mer att hålla diskussionerna kring dessa i just forumet för träffar. Ofta ser man snack om träffarna lite här och där. Mig gör det egentligen ingenting, men det är tråkigt om det kan få folk att må dåligt, och det är en sådan liten enkel sak som ni "träffisar" skulle kunna försöka tänka på.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
Mats skrev:1. Det svaret visar att din begäran att inte diskutera hur träffarna har varit på forumet är ogenomtänkt. Det alternativ du föreslår fungerar inte. Att bara slänga ur sig ett begrepp som man känner till men som man inte har en aning om hur det skulle lösa problemet är dessutom nonchalant.
Vad vill du bevisa, att du har rätt och att undertecknad har fel, att du är en bra människa och undertecknad en dålig människa ?
Mats skrev:Jag har förstått att du mår dåligt. Men att utifrån det begära att jag bör avstå från att kommentera en lyckad träff på forumet är orimligt. Du kräver att forumet ska visa förståelse och empati för dig, men du visar ingenting av detta tillbaka.
Jag kan ej bedöma vad som är rimligt eller inte, utan endast ge uttryck för vad jag känner. Det heter "äkta glädje är delad glädje" men förutsätter att så verkligen är fallet och eftersom så inte är fallet på detta forum så känner jag mig tvungen att berätta som det är så inte någon inbillar sig något annat.
Den tredje meningen är ännu ett exempel på angrepp.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
Nilale skrev:Möjligen att man skapar fler underforum, men dessa måste ju fylla en funktion och jag kan i nuläget inte komma på fler underforum som skulle behövas (ur egen synvinkel).
Jag föreslår underforumet: "Osociala avdelningen". Där ska allt prat om egna barn, kärleksrelationer, pojkvänner/flickvänner, träffar, fungerande jobb etc vara förbjudet. Över huvud taget ska det vara förbjudet att uttrycka glädje över någonting man har lyckats med där.
Däremot ska det vara både tillåtet och välkommet att klaga på "idioter" man har stött på t.ex. inom vården, på försäkringskassan, på kollektiva färdmedel, etc. Det ska anses synnerligen olämpligt att ta på sig någon egen skuld och reflektera över vad man själv kunde ha gjort bättre för att ett möte med en eller flera "idioter" varit misslyckat.
Ett exempel på trådrubrik i "Osociala avdelningen" skulle kunna vara: "Barn borde inte få åka buss". I den tråden tänker jag mig att alla skriver hur hemskt det är när man tvingas dela buss med barnfamiljer/skolklasser. Om någon i den tråden försöker försvara barnens rätt att åka buss bör denne avfärdas med lämpliga invektiv. "Idiot" duger bra.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 18:10:28, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter