AS/empatistörd
44 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
alfapetsmamma skrev:Vad jag minns av ditt förra inhopp här är att du sa nåt, fick reaktioner och sen sa att du hade blivit påhoppad. Jag upplevde inte det som påhopp minns jag och minns att jag undrade hur det stod till med tolkandet av vad andra säger och gör.
Det är mycket möjligt att jag kände mig orättvist påhoppad, men kommentarer som *bullskit* uppfattar jag som mycket kränkande, i synnerhet när den som kastar ur sig sig låter påskina att den har kunskaper jag har för att den läser psykologi...... det jag skrev var faktiskt inte mina åsikter utan forskningsresultat jag läst.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 18:05:18, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:Vem/vilka har varit osympatiska?
Det är tydligen hela moderatorteamet plus några till som är "sympatistörda" och som har "annorlunda empati".
Det är väl därför den postades under "Synpunkter på Aspergerforum".
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 18:05:18, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna skrev:oops citattecken kom fel, hoppas du greppar vad som var mitt inlägg och vad som var citat
_________________Vad jag minns av ditt förra inhopp här är att du sa nåt, fick reaktioner och sen sa att du hade blivit påhoppad. Jag upplevde inte det som påhopp minns jag och minns att jag undrade hur det stod till med tolkandet av vad andra säger och gör.
Det är mycket möjligt att jag kände mig orättvist påhoppad, men kommentarer som *bullskit* uppfattar jag som mycket kränkande, i synnerhet när den som kastar ur sig sig låter påskina att den har kunskaper jag har för att den läser psykologi...... det jag skrev var faktiskt inte mina åsikter utan forskningsresultat jag läst.
Jodå, jag kan nog se skillnad på att jag skrivit det ena och att du skrev det andra!
![Very Happy :D](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jag minns inte termen bullshit (som det antagligen stod) men är ETT olämpligt ord/omdöme det du baserar det första inlägget på? Det kan det väl inte vara?
Moderator Titti:
Rättade citatet och tog bort ett dublettinlägg pga det.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:05:18, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Om någon postade "Jag tror inte alls på det du just skrev" istället för att skriva "bullshit" så blir ingen kränkt. Då är det istället bara vanlig kritik som man kan vänta sig på ett diskussionsforum.
Jag tror att debattklimatet här på forumet är rätt hårt. Det kan nog särskilt verka rått för folk som inte tar vissa ord i mun, men om man ser till vad medlemmen menade med vad h*n skrev så skulle det inte krylla av påhopp längre. Somliga väljer helt enkelt att använda grovt generaliserande ord för att slippa göra långa utlägg.
Fast visst förekommer påhopp ganska friskt, men oftast mellan några få, som kan hantera det.
Jag tror att debattklimatet här på forumet är rätt hårt. Det kan nog särskilt verka rått för folk som inte tar vissa ord i mun, men om man ser till vad medlemmen menade med vad h*n skrev så skulle det inte krylla av påhopp längre. Somliga väljer helt enkelt att använda grovt generaliserande ord för att slippa göra långa utlägg.
Fast visst förekommer påhopp ganska friskt, men oftast mellan några få, som kan hantera det.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 18:05:18, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
- Anslöt: 2007-11-30
Micke skrev:
Det är tydligen hela moderatorteamet plus några till som är "sympatistörda" och som har "annorlunda empati".
Inte nödvändigt vis hela moderatorteamet, men det är ändå de som står för tillsägelser och tillfälliga avstängningar.
alfapetsmamma skrev:
Jag minns inte termen bullshit (som det antagligen stod) men är ETT olämpligt ord/omdöme det du baserar det första inlägget på? Det kan det väl inte vara?
ja bullshit
![Smile :)](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/icon_smile.gif)
mördarsnigel skrev:
Om någon postade "Jag tror inte alls på det du just skrev" istället för att skriva "bullshit" så blir ingen kränkt. Då är det istället bara vanlig kritik som man kan vänta sig på ett diskussionsforum.
Helt riktigt uppfattat. Och det kan ligga lite i det du skriver att somliga väljer helt enkelt att använda grovt generaliserande ord för att slippa göra långa utlägg. Men då får man kanske också vara beredd på att det finns de som reagerar på såna inlägg.
Mördarsnigel skrev:Somliga väljer helt enkelt att använda grovt generaliserande ord för att slippa göra långa utlägg.
Ja det är smidigare så. Istället för att tråka ut forumsmedlemmarna med mina tankebanor skriver jag resultatet av vad jag tänkt.
Att snacka i forum är att använda en snabb medial kommunikationsform, och de bästa inläggen är de som sorterar i mellanrummet reportage och SMS.
Om någon vill skriva & läsa avhandlingar eller romaner tycker jag att de ska göra just detta istället för att skriva sådant på forumet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:05:18, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
lillsanna skrev:
ja bullshitoch nej det var inte bara det det baserade sig på utan mer att jag uppfattar det som att vissa får tillsägelser för bagateller emedan andra kan utrycka sig i princip hur grovt som helst.
Aha.. Jag skulle gärna vilja se faktiska exempel.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:05:18, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Jag begriper inte meningen med den här tråden. Jag tillhör moderatorsgänget, en av dem som ger tillsägelser, flyttar trådar och eventuellt varnar folk. Jag är dock alltid väldigt tydlig med när jag skriver som forumist och när jag skriver som moderator.
Jag är medveten om att jag ofta kan uppfattas som fyrkantig eftersom jag är väldigt mån om att vara korrekt, men att lite löst kalla alla moderatorer för empatistörda är snudd på trots mot moderator.
Exakt VAD är det som är empatistört? Och vad hade trådskaparen väntat sej på det här forumet? Vad vill trådskaparen ha för slags debattklimat?
Att i korthet säga "Nej, jag håller inte med dej." är inte empatistört. Det är endast och enbart fråga om en annorlunda åsikt. Klarar man inte att andra inte är som man själv, klarar man inte att andra har sina egna erfarenheter och upplevelser, sina egna funderingar och livsfilosofier så är det absolut INTE samma sak som att dessa andra är empatistörda. Nej, det handlar som sagt bara om skillnader i åsikter.
Empati är INTE att ständigt hålla med alla andra.
Nu spånar jag lite kring empatistördheten i mitt inlägg. Det är möjligt att jag skjuter helt bredvid målet här, men det beror på det jag inledde inlägget med; jag har ingen aning om vad det trådskaparen menar.
Jag är medveten om att jag ofta kan uppfattas som fyrkantig eftersom jag är väldigt mån om att vara korrekt, men att lite löst kalla alla moderatorer för empatistörda är snudd på trots mot moderator.
Exakt VAD är det som är empatistört? Och vad hade trådskaparen väntat sej på det här forumet? Vad vill trådskaparen ha för slags debattklimat?
Att i korthet säga "Nej, jag håller inte med dej." är inte empatistört. Det är endast och enbart fråga om en annorlunda åsikt. Klarar man inte att andra inte är som man själv, klarar man inte att andra har sina egna erfarenheter och upplevelser, sina egna funderingar och livsfilosofier så är det absolut INTE samma sak som att dessa andra är empatistörda. Nej, det handlar som sagt bara om skillnader i åsikter.
Empati är INTE att ständigt hålla med alla andra.
Nu spånar jag lite kring empatistördheten i mitt inlägg. Det är möjligt att jag skjuter helt bredvid målet här, men det beror på det jag inledde inlägget med; jag har ingen aning om vad det trådskaparen menar.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:05:18, redigerad totalt 1 gång.
Tittar vi på ordet empati
http://sv.wikipedia.org/wiki/Empati
så verkar det finnas 9 olika definitioner, vilken av dessa är det du menar?
Vad är empati för dig?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Empati
så verkar det finnas 9 olika definitioner, vilken av dessa är det du menar?
Vad är empati för dig?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 18:05:18, redigerad totalt 1 gång.
Ursäkt
Vet inte om jag postar rätt, men tänkte be om ursäkt för mitt ältande runt empati. Det fanns iofs en orsak, och jag försökte ärligt förstå.
Har aldrig ansett att AS = empatistörd, men var tvungen att testa med utgångsläge psyk.
Tja, jag fattade inget iallafall och har med hjälp av medicin äntligen lyckats släppa det hela och acceptera att jag inte kommer kunna förstå.
Så jag vill ge en ursäkt till dem som känt sig påhoppade, det var ärligt inte min avsikt att hoppa på någon utan bara ett sätt att via provokation kanske förstå sånt som hänt på hemmafront.
Sanna
Har aldrig ansett att AS = empatistörd, men var tvungen att testa med utgångsläge psyk.
Tja, jag fattade inget iallafall och har med hjälp av medicin äntligen lyckats släppa det hela och acceptera att jag inte kommer kunna förstå.
Så jag vill ge en ursäkt till dem som känt sig påhoppade, det var ärligt inte min avsikt att hoppa på någon utan bara ett sätt att via provokation kanske förstå sånt som hänt på hemmafront.
Sanna
Det här med AS och empati är ju, om jag får avbryta ältandet en smula, ganska intressant. Själv uppfattar jag mig inte som oempatisk, däremot är jag om jag inte passar mig otroligt självcentrerad och "glömmer" att bry mig om andra. Har andra här liknande erfarenheter?
Senast redigerad av Whiteline 2011-05-04 18:05:22, redigerad totalt 1 gång.
Re: Ursäkt
lillsanna skrev:Så jag vill ge en ursäkt till dem som känt sig påhoppade, det var ärligt inte min avsikt att hoppa på någon utan bara ett sätt att via provokation kanske förstå sånt som hänt på hemmafront.
Sanna
Ett stort och hjärtligt tips från mej:
Om du lät bli att uttala dej kategoriskt (som tex i den här trådens början) utan istället förklarade en situation du har varit med om och sedan ställde frågor rörande den situationen skulle du GARANTERAT få mycket färre arga/upprörda/irriterade/oförstående/etc svar.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:05:22, redigerad totalt 1 gång.
Det här med AS och empati är ju, om jag får avbryta ältandet en smula, ganska intressant.
Det tycker jag iofs också, men saker som hänt gjorde det svårt att vara neutralt bara intresserad just nu.
Om du lät bli att uttala dej kategoriskt (som tex i den här trådens början) utan istället förklarade en situation du har varit med om och sedan ställde frågor rörande den situationen skulle du GARANTERAT få mycket färre arga/upprörda/irriterade/oförstående/etc svar.
Det ligger nog väldigt mycket i det, och i normala fall skulle jag sannolikt inte varit så tvärsäker, men det har hänt rätt jobbiga grejer på hemmafront som gjort att jag snarare blivit fixerad än intresserad av ämnet som sådant och jag ville bara få fram åsikter som gjorde att jag kunde försöka bilda mig en bild av situationen. Dessvärre insåg jag nog inte att jag samtidigt sårade somliga.
Jag blev väl inte mycket klokare och har dessvärre fått inse att personen jag försökte förstå faktiskt är empatistörd, men om det är AS eller psykopati vete fåglarna. Jag vill ju inte tro att det är AS, för de flesta aspergare jag träffat har faktiskt varit empatiska eller möjligen haft en för mig väldigt annorlunda empati, så X är kanske psykopat förutom AS...
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 18:05:22, redigerad totalt 1 gång.
Whiteline skrev:Det här med AS och empati är ju, om jag får avbryta ältandet en smula, ganska intressant. Själv uppfattar jag mig inte som oempatisk, däremot är jag om jag inte passar mig otroligt självcentrerad och "glömmer" att bry mig om andra. Har andra här liknande erfarenheter?
Jag är besatt av att verka "hövisk/väluppfostrad" så jag glömmer aldrig bort andra.
Gick förbi en kille/man med keps för en timme sedan utanför mitt hem. Han spottade just när jag passerade. 5 meter bort stod han. Min impuls var att han menade nåt med mig och jag stannade upp och glodde på honom. Stoppade impulsen att gå bort och "knäcka" honom. Hade han tittat på mig hade jag nog gått fram till honom och lekt lite med honom. Hur får han avgöra själv.
Jag kan ställa en fråga till nån tex och beroende hur han svarar så ger jag honom en slags "respons".
Så jag är mer "självcentrerad" på det sättet. Tror oftast ALLT som händer är kopplat till mig.
Hmm då är jag ju inte "hövisk/väluppfostrad". Där ser man.
![Smilie :-)056](http://www.aspergerforum.se/images/smilies/eusa_naughty.gif)
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:05:22, redigerad totalt 1 gång.
Jag är också väldigt mån om att vara artig och hövisk...........typ gammaldags uppfostran, men när man mår psykiskt så dåligt att man knappt kan hålla förnuftet inom rimliga gränser så faller liksom detta. Och jag har mått fruktansvärt dåligt, mycket handlar om insikter efter min dotters död och de har inte varit roliga och där spelade denne emapatidåliga individ tyvärr en stor roll
Så jag erkänner utan omsvep, mycket av det jag skrev var inte särkilt genomtänkt och ibland på gränsen till rena tokerier. Tur att min läkare insåg hur dåligt jag faktiskt mådde (för det gjorde inte jag) och satte in antidepp igen, så nu har jag kommit tillbaks till ett mindre sjukt ältande av saker och ting som jag ju faktiskt inte kan ändra på iallafall.
Så jag erkänner utan omsvep, mycket av det jag skrev var inte särkilt genomtänkt och ibland på gränsen till rena tokerier. Tur att min läkare insåg hur dåligt jag faktiskt mådde (för det gjorde inte jag) och satte in antidepp igen, så nu har jag kommit tillbaks till ett mindre sjukt ältande av saker och ting som jag ju faktiskt inte kan ändra på iallafall.
Tack tack det gör jag nog, jag är normalt sett en glad skit som inte brukar ge upp i första taget, men den här gången gick det längre än någonsin förr och det otäcka var att jag inte ens förstod det själv utan bara malde på om empatistörd..... fast det inte var den största orsaken till hur jag mår utan bara var den som fick det att tippa över.
lillsanna skrev:Tack tack det gör jag nog, jag är normalt sett en glad skit som inte brukar ge upp i första taget, men den här gången gick det längre än någonsin förr och det otäcka var att jag inte ens förstod det själv utan bara malde på om empatistörd..... fast det inte var den största orsaken till hur jag mår utan bara var den som fick det att tippa över.
Jättebra att du tog din läkares råd på allvar och tackade ja till den medicin du blev erbjuden!
Där ser man så lätt det kan uppstå missförstånd när man skriver saker i affekt! Jag misstänker att många kände sej påhoppade och anklagade av ditt allra första inlägg, men nu när du har förklarat anledningen till "utbrottet" (obs! citationstecknen!) så tror jag du märker att om man bara är TYDLIG med att man skriver i affekt så har väldigt många här väldigt mycket förståelse för det!
Och som jag sa. Det är alltid mycket bra att precisera VARFÖR man är frustrerad/arg/etc så att inte vi övriga forumister tar åt oss och tror att du talar direkt till oss. Då hamnar man väldigt lätt i försvarsställning och så kan storbråk uppstå.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:05:22, redigerad totalt 1 gång.
- Kod: Markera allt
Där ser man så lätt det kan uppstå missförstånd när man skriver saker i affekt! Jag misstänker att många kände sej påhoppade och anklagade av ditt allra första inlägg, men nu när du har förklarat anledningen till "utbrottet" (obs! citationstecknen!) så tror jag du märker att om man bara är TYDLIG med att man skriver i affekt så har väldigt många här väldigt mycket förståelse för det!
Ja det är väl så det är
Älska mig mest, när jag förtjänar det minst, för det är då jag behöver det mest.
Fast det är ju egentligen helt ologiskt bland människor man inte känner. Men mådåligt får ju inte direkt fram en bästa sidor här i livet
Återgå till Att leva som Aspergare