Träff för aspergare med barn 28 mars
Träff för aspergare med barn 28 mars
Det har debatterats vilt om träffar med eller utan barn och de flesta träffar verkar vara av det senare slaget. Vilket i sin tur är helt i sin ordning.
Men nu tycker jag att det är dags för en riktig röjarfest där vi med mer eller mindre busiga och avvikande barn får en chans att träffas utan att någon tittar snett eller ber en se efter sitt barn.
Min dotter har atypisk autism, ADHD, vissa trots- och självskadande beteenden samt medicinresistent eilepsi. Jag skulle gärna träffa andra aspergare, med eller utan barn, under mindre avslappnade former. Kaos med andra ord. Så är det för mig. Jag drar mig ofta för att träffa vänner som har barn. Det skulle kännas befriande att kunna träffa andra utmattade, slutkörda föräldrar och skratta tillsammans åt "eländet".
De utan barn som har mycket energi och intresse är förstås också välkomna. Det finns memory så det räcker för alla! Gården utanför har stor lekplats med gungor och klätterställningar.
Om intresse finns är ni välkomna till oss i Södertälje lördag den 28 mars. De som tar med egen madrass och sängkläder får gärna stanna till söndagen. Ja, vi är väldigt gränslösa... Med ett barn som mitt är det svårt att vilja vara anonym i sociala sammanhang. Hur är ni? Kommer ni?
Välkomna!
Men nu tycker jag att det är dags för en riktig röjarfest där vi med mer eller mindre busiga och avvikande barn får en chans att träffas utan att någon tittar snett eller ber en se efter sitt barn.
Min dotter har atypisk autism, ADHD, vissa trots- och självskadande beteenden samt medicinresistent eilepsi. Jag skulle gärna träffa andra aspergare, med eller utan barn, under mindre avslappnade former. Kaos med andra ord. Så är det för mig. Jag drar mig ofta för att träffa vänner som har barn. Det skulle kännas befriande att kunna träffa andra utmattade, slutkörda föräldrar och skratta tillsammans åt "eländet".
De utan barn som har mycket energi och intresse är förstås också välkomna. Det finns memory så det räcker för alla! Gården utanför har stor lekplats med gungor och klätterställningar.
Om intresse finns är ni välkomna till oss i Södertälje lördag den 28 mars. De som tar med egen madrass och sängkläder får gärna stanna till söndagen. Ja, vi är väldigt gränslösa... Med ett barn som mitt är det svårt att vilja vara anonym i sociala sammanhang. Hur är ni? Kommer ni?
Välkomna!
Senast redigerad av Isabell 2011-05-04 18:07:46, redigerad totalt 1 gång.
Låter urcharmigt! Jag hoppas jag kan den dagen... i så fall kommer jag absolut! Jag tar med barnet inom mig, som jag ju är vuxen nog att våga bejaka!
Måste avvakta lottningar av diverse slutspel och kval först bara, så jag vet om jag kan...
Måste avvakta lottningar av diverse slutspel och kval först bara, så jag vet om jag kan...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:07:46, redigerad totalt 1 gång.
Jag kommer, och tar sonen med mig, får fundera på övernattning.
Senast redigerad av Daycatcher 2011-05-04 18:07:46, redigerad totalt 1 gång.
- Daycatcher
- Anslöt: 2008-04-27
Åh, vilken kalasbra idé och vilket roligt initiativ!
Jag hoppas verkligen att det kommer att komma ett gäng busfrön då! Själv har jag inga barn och jag har svårt att se mej själv omgiven av ett gäng busfrön men om det är någon som behöver hjälp att ta sej till Isabell på något vis så kanske jag kan hjälpa till trots att jag bor i Uppsala - ett sånt här initiativ låter ju jätteroligt!
Jag hoppas verkligen att det kommer att komma ett gäng busfrön då! Själv har jag inga barn och jag har svårt att se mej själv omgiven av ett gäng busfrön men om det är någon som behöver hjälp att ta sej till Isabell på något vis så kanske jag kan hjälpa till trots att jag bor i Uppsala - ett sånt här initiativ låter ju jätteroligt!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:07:46, redigerad totalt 1 gång.
Jättekul idé tycker jag också även om jag själv knappast hör till målgruppen då jag varken har barn eller bor nära nog att ens överväga att komma.
I motsats till vad jag fått intrycket av att många andra barnlösa vuxna här på forumet gör, har jag alltid gillat att umgås med (mindre) barn.
I motsats till vad jag fått intrycket av att många andra barnlösa vuxna här på forumet gör, har jag alltid gillat att umgås med (mindre) barn.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:07:46, redigerad totalt 1 gång.
Får väl fundera på saken. Jag skulle bra gärna vilja träffa Isabells dotter, men det är lite långt till Stockholm. Om vi kommer, så blir det isf med en 14-åring + en 15-åring med blandade bokstäver.
Kollade just i umgänget med minsta sonen, och det är tydligen umgänge den 29 mars. Skulle alltså kunna passa ihop.
Vad finns det för möjligheter att övernatta för 4 personer mellan fredag kväll och söndag morgon?
Kollade just i umgänget med minsta sonen, och det är tydligen umgänge den 29 mars. Skulle alltså kunna passa ihop.
Vad finns det för möjligheter att övernatta för 4 personer mellan fredag kväll och söndag morgon?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:07:46, redigerad totalt 1 gång.
Vad roligt att det finns intresse! Nu blir jag jätteglad.
Alla är så välkomna. Vad kul det ska bli. När jag inte behöver ordna barnvakt vet jag ju att jag kan komma. Autisten i mig tycker om visshet och förutsägbarhet. Även om det nu aldrig blir som man tänkt ändå.
Som sagt, alla som har madrasser och sängkläder med kan övernatta. Fredag till söndag är ok om ni klarar av det! Min dotter är fem år gammal och kräver ständig uppmärksamhet.
Vi bor i en trerumslägenhet. En extra madrass finns. Om dottern sover hos mig finns även en extrasäng och extrarum. Det finns både vardagsrum och kök där det går att sova och stänga om sig. Lite privat vill man ju ha det även om en liten tjej tassar ned till en i sängen på morgonkvisten. Det får man räkna med, andra kan intyga... Tyvärr finns inga nycklar till innerdörrarna. Badrummet kan däremot låsas innifrån. Det finns badkar, som brukar uppskattas av aspergare... Blir barnen för jobbiga kan man ju gå och ta ett skumbad. På den här träffen har vi ju alla barnvakt!
Alla är så välkomna. Vad kul det ska bli. När jag inte behöver ordna barnvakt vet jag ju att jag kan komma. Autisten i mig tycker om visshet och förutsägbarhet. Även om det nu aldrig blir som man tänkt ändå.
Som sagt, alla som har madrasser och sängkläder med kan övernatta. Fredag till söndag är ok om ni klarar av det! Min dotter är fem år gammal och kräver ständig uppmärksamhet.
Vi bor i en trerumslägenhet. En extra madrass finns. Om dottern sover hos mig finns även en extrasäng och extrarum. Det finns både vardagsrum och kök där det går att sova och stänga om sig. Lite privat vill man ju ha det även om en liten tjej tassar ned till en i sängen på morgonkvisten. Det får man räkna med, andra kan intyga... Tyvärr finns inga nycklar till innerdörrarna. Badrummet kan däremot låsas innifrån. Det finns badkar, som brukar uppskattas av aspergare... Blir barnen för jobbiga kan man ju gå och ta ett skumbad. På den här träffen har vi ju alla barnvakt!
Hej Isabell, har du provat Ketogen diet på din dotter, min son, som jag skrev till dig om förut hade också svårbehandlad epilepsi. Jag hade honom på Ketogen diet ett par månader. Om det var det eller allmän mognad av hjärnan som fick hans epilepsi att först minska sedan försvinna vet jag inte. Till saken hör väl att dieten var lätt genomförbar på honom eftersom den baserade sig till större delen på sånt han själv valde helst som mat. Han levde i stort sett på mjölk, vispgrädde och smör under nästan 2 år
http://vetenskapsnytt.blogspot.com/2005 ... tabil.html
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 18:07:46, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Jag har ju såpass nära hem att jag inte behöver övernattning... men när du säger BADKAR....
Råka läsa i tråden. Alltså ska ni skumbada Pemer i badkar? Nu är jag virrig. Ska ta en tupplur...
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:07:46, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna skrev:Hej Isabell, har du provat Ketogen diet på din dotter, min son, som jag skrev till dig om förut hade också svårbehandlad epilepsi. Jag hade honom på Ketogen diet ett par månader. Om det var det eller allmän mognad av hjärnan som fick hans epilepsi att först minska sedan försvinna vet jag inte. Till saken hör väl att dieten var lätt genomförbar på honom eftersom den baserade sig till större delen på sånt han själv valde helst som mat. Han levde i stort sett på mjölk, vispgrädde och smör under nästan 2 år
Hej lillsanna!
Vad gulligt av dig. Jo, vi ska prova ketogen kost men det går inte innan vi får avlösning via LSS. Nu orkar jag knappt laga vanlig mat och det känns för jävligt. Min dotter har just nu haft ett nytt anfall och ligger och sover. Fan vad livet är grymt ibland. Dagispersonalen har anställt en egen sjukvårdskunnig person på heltid för min dotter (förutom resurspersonen på heltid till gruppen, antar jag) men jag får ingen avlösning så jag kan göra bra saker för henne... Jag har frågat personalen på bup om det är meningen att jag ska gå under innan vi får hjälp; om dottern eller jag ska behöva tvångsintas först. Inget hjälper.
LSS har inga akutinsatser. Väntetid gäller. Vi har väntat sen i somras. Bup har tagit ett halvår på sig att ge diagnos. Våra problem har bara förvärrats.
Ketogen kost är som det sista halmstrået. Jag vågar inte tänka på hur dotterns framtid kan bli.
Senast redigerad av Isabell 2011-05-04 18:07:46, redigerad totalt 2 gånger.
zeidon skrev:Pemer skrev:Jag har ju såpass nära hem att jag inte behöver övernattning... men när du säger BADKAR....
Råka läsa i tråden. Alltså ska ni skumbada Pemer i badkar? Nu är jag virrig. Ska ta en tupplur...
Okay lite taskigt men det var menat som skämt. Gick över gränsen där.
Ska skumbada min käft nu!
Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 18:07:46, redigerad totalt 1 gång.
Isabell skrev:Pemer får skumbada om han vill!
Såvida badrummet inte är upptaget av spyende dotter.
Han får väl skapa så mycket skum så att han inte syns?
Pemer kan förresten få skumbada i vårt bubbelbad oxå om han har vägarna förbi någon gång.
rdos skrev:Isabell skrev:Pemer får skumbada om han vill!
Pemer kan förresten få skumbada i vårt bubbelbad oxå om han har vägarna förbi någon gång.
Men inte jag?
Isabell skrev:rdos skrev:Isabell skrev:Pemer får skumbada om han vill!
Men inte jag?
Jodå, du är oxå välkommen såklart.
Kul, kanske att Pemer och jag kommer förbi och badar en dag eller så.
Va? Var det någon som sa något? Tydligen nån som inte gillade idén. Jag gick nog över gränsen igen.
Va? Var det någon som sa något? Tydligen nån som inte gillade idén. Jag gick nog över gränsen igen.
Senast redigerad av Isabell 2011-05-04 18:07:50, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:Du kan väl ta med dig DayCatcher + hela barnaskaran annars?
Äh, då blir han väl sotis på dig också.
Annars skulle det vara trevligt. Vid tillfälle.
För tillfället har vi tre barn och är gifta.
Senast redigerad av Isabell 2011-05-04 18:07:50, redigerad totalt 1 gång.
Apropå skumbad och mina statistbravader...
När jag var statist i ett inslag i Lustgården i TV3 och bland annat fick hångla i soffa med ett av de verkliga offren för en bedragare och sol-och-vårare - som alltså jag fick spela i rekonstruktionsscener där hon spelade sig själv - spelades det in några sekunder där det skulle föreställa att jag skumbadade i hennes badkar. De kom dock aldrig med i inslaget.
En handduk lades på badkarsbotten, jag tog av mig brallorna enbart och lade mig ner, skymd av duschdraperiet och så fick jag ett vinglas att hålla på badkarskanten, fick lägga upp ena benet lite på kanten och så gjorde de lite diskmedelsskum ute i köket och strök på på benet.
Så kan filmfusket gå till, och extra typiskt i sammanhanget att den sekvensen blev helt bortklippt. Så funkar det med film och tv...
När jag var statist i ett inslag i Lustgården i TV3 och bland annat fick hångla i soffa med ett av de verkliga offren för en bedragare och sol-och-vårare - som alltså jag fick spela i rekonstruktionsscener där hon spelade sig själv - spelades det in några sekunder där det skulle föreställa att jag skumbadade i hennes badkar. De kom dock aldrig med i inslaget.
En handduk lades på badkarsbotten, jag tog av mig brallorna enbart och lade mig ner, skymd av duschdraperiet och så fick jag ett vinglas att hålla på badkarskanten, fick lägga upp ena benet lite på kanten och så gjorde de lite diskmedelsskum ute i köket och strök på på benet.
Så kan filmfusket gå till, och extra typiskt i sammanhanget att den sekvensen blev helt bortklippt. Så funkar det med film och tv...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:07:50, redigerad totalt 1 gång.
Re: Träff för aspergare med barn 28 mars
Isabell skrev:Men nu tycker jag att det är dags för en riktig röjarfest där vi med mer eller mindre busiga och avvikande barn får en chans att träffas utan att någon tittar snett eller ber en se efter sitt barn.
Hur ska man tolka röjarfest ?
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 18:07:50, redigerad totalt 1 gång.