Bilder av AS i fiktionen

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Bilder av AS i fiktionen

Inläggav KrigarSjäl » 2009-02-21 6:44:29

Läser för närvarande Kunzelmann & Kunzelmann av Carl-Johan Vallgren. Jag har med stor behållning läst flera tidigare verk och gillar den här också. Men så dök den här passagen upp på sidan 44:

Ett annat format, topphemligt än så länge men redan varmt omhuldat av Anna Bråkenhielm och hennes skrupellösa kollegor på Strix, gick ut på att lämna människor med olika grader av Aspergers syndrom vind för våg på en skärgårdsö för att se vad som månde hända.

Jag hyser inga större förhoppningar om att Vallgren skulle hitta hit, men om jag hade honom här hade jag velat fråga honom var någonstans han fått idén att aspergare skulle vara några slags lallande höns. Han kan omöjligt ha bekantat sig med Fitzgerald eller läst om våra lumpare här på forumet. I så fall hade han vetat att självaste general De Gaulle misstänkts ha varit aspergare.

Jag vet, du vill måla upp en sprudlande sarkastisk samtidskritisk text, men när du snackar om ditt skrivande att det 'är som att skriva en avhandling' och berättar om de år du plöjt konsthistoria gör du dig faktiskt en aning löjlig. Bättre kan du!

Om du verkligen ville knåpa ihop ett roligt textstycke skulle du skriva om ett gäng hippa medelklassare från kulturparnassen som släpps ner till karg jord och ylande vindar...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:05:48, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-21 10:23:30

Med skillnaden att vi är i en uppvärmd lägenhet och inte på en skärgårdsö så pågår Experimentet i eftermiddag!! :) Vi borde filma hur oerhört ointressanta vi ter oss ur ett braskande löpsedelsperspektiv och skicka till den gode Vallgren som jag inte läst då jag tyckt att det jag läst var pompöst, uppblåst och ja... tråkigt?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:05:48, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav weasley » 2009-02-21 13:59:01

LOLLOL

ROTFL

*ASG*

Jadu KS, det där var dagens garv! Med tanke på personerna på det här forumet skulle jag vilja påstå att överlevnadsdugligheten skulle vara maximal! Jag kan tända eld i snöstorm och vet vilka växter man kan äta i nödfall samt snara hare, Ganesh är en hejare på att laga mat, Inger skulle se till att vi alla hade goda belysningsmöjligheter, a-mamma skulle hålla ordning på oss alla och jag antar att du, KS, skulle ge dej på närmsta träd med yxan så vi har ved.

Jajävlar. JAg skulle däremot vilja se ett gäng stureplansbrats och finansvalpar hamna på den där ön! UTAN MOBILTÄCKNING!

**LMAO**
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 18:05:48, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav KrigarSjäl » 2009-02-21 15:49:03

Jag vet. Vi hade fixat allt. 8)
Istället för en massa rundsnack & gruppterapi hade vi gjort det viktiga först, sen hade vi tagit det lugnt och diskuterat intressanta ting.
Den där uppdelningen tycks folk ha väldigt svårt för, det är sällan gruppaktiviteter blir annat än kackel i hönsgården.
De enda jag vet förutom aspergare som funkar så är militärer och gamla knegare.

Är det något som skall göras funkar jag som en målsökande missil, inte som ngn sakletare från Astrid Lindgrens värld...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:05:48, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-22 20:21:27

weasley skrev:LOLLOL

ROTFL

*ASG*

Jadu KS, det där var dagens garv! Med tanke på personerna på det här forumet skulle jag vilja påstå att överlevnadsdugligheten skulle vara maximal! Jag kan tända eld i snöstorm och vet vilka växter man kan äta i nödfall samt snara hare, Ganesh är en hejare på att laga mat, Inger skulle se till att vi alla hade goda belysningsmöjligheter, a-mamma skulle hålla ordning på oss alla och jag antar att du, KS, skulle ge dej på närmsta träd med yxan så vi har ved.

Jajävlar. JAg skulle däremot vilja se ett gäng stureplansbrats och finansvalpar hamna på den där ön! UTAN MOBILTÄCKNING!

**LMAO**

Skulle jag hålla ordning på ER??? Jag som är en sån vimsmaja?? Jag kan möjligtvis söva er med att prata böcker (insåg igår hur väldigt tvångsmässigt det blivit det där med att vara Boktipset, nästan scary. Skyller glatt på ADHD-mecicinen. Aspigheten får full lyskraft antar jag..).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:05:48, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Aspkvinna » 2009-03-01 11:00:29

Har läst ut den nu och lite fiktion är det nog. Hade sett en film om sedelförfalskarna bara någon månad innan så just det avsnittet blev lite tradigt.

Men språket gillade jag och jag lyssnade på ljudbok där det är han själv som läser.

Storyn är helt ok men kommer inte att vara en sån bok jag känner har lyft mig i sinnet för den är så bra, men underhållande mycket mer än många.

Tänker man att det skulle vara lite sanning i det så är det ju ett tragiskt liv som skildras med en tillvaro som skulle kanske svår att balansera som det görs i boken så där är min känsla av att det blir fiktion, lite overklig.

Vill man göra film på den, nej, det är inte tillräckligt vass i farten utan lite för långsam.

Han har ju en hel del fakta om olika ämnen och det är ju hygglig resarch bakom så jag känner inte att det är en massa sakfel, möjligen det som redan påpekats ovan.

Värd att läsa, ja det tycker jag.
Aspkvinna

Anslöt: 2008-04-24

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in