SVT 2 Thomas Quick dokumentär (Hannes Råstam)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Milyc » 2009-02-16 13:33:24

Snacka om att slösa med allmänna medel att låta någon sitta på rättspsyk och ta denna totalt meningslösa "vård" i anspråk år efter år och dessutom dra igång dessa vansinnigt kostsamma utredningar.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:55:28, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Alien » 2009-02-16 16:12:32

Milyc skrev:Snacka om att slösa med allmänna medel att låta någon sitta på rättspsyk och ta denna totalt meningslösa "vård" i anspråk år efter år och dessutom dra igång dessa vansinnigt kostsamma utredningar.
Ja, utredningarna verkar inte vara professionellt underbyggda. Men betr att han sitter på rättspsyk, vad är alternativet för en farlig person? Hade han suttit i fängelse hade han snart kommit ut igen. En psykopat kan inte vårdas frisk, den måste vara inlåst. Men nu är det inte heller säkert att han är psykopat, han kanske "bara" är sadist och narcissist.

Att han är (el i var) livsfarlig kan det inte råda något tvivel om:
I maj 1970 döms för första gången den 20-årige Thomas Quick, som då fortfarande hette Sture Bergvall, för ofredande, otukt med barn och otuktigt beteende, till sluten psykiatrisk vård. Thomas Quick befanns skyldig till att vid fyra tillfällen sexuellt ha antastat unga pojkar. I det allvarligaste fallet hade han kvällstid tagit sig in på Falu lasarett där han jobbade som sjukvårdsbiträde och våldfört sig på en patient. Under våldtäkten tog han stryptag på pojken som blev medvetslös. Quick har vittnat om att han trodde att han dödat pojken men tingsrätten ogillar åtalet för försök till dråp eftersom tingsrätten inte är övertygad om att Thomas Quick tänkte döda pojken. Den rättspsykiatriska undersökning som görs slår fast att Thomas Quick är "inte bara farlig utan under vissa förhållanden utomordentligt farlig för annans personliga säkerhet till liv och lem".

I mars 1974 begår Thomas Quick nästa brott som det inte heller råder något tvivel om att han är skyldig till. Under ett besök i Uppsala, försöksutskriven från Säter, knivhugger han livshotande en tillfälligt bekant man som han följt med hem efter att de träffats på en gayklubb. Quick överfaller mannen när denne kommer ut från toaletten genom att slå honom i huvudet med en stekpanna och knivhugger honom därefter med ett tiotal hugg - flera av dem var för sig livshotande. Överfallet rubriceras som försök till dråp men eftersom Thomas Quick återförs till Säter för fortsatt sluten vård undgår han åtal - så kallad åtalsunderlåtelse.

Den 14 december 1990 begår Thomas Quick på nytt ett allvarligt brott. Den då 40-årige Quick genomför tillsammans med en 16-årig partner ett rån där Quick håller familjen till en lokal bankchef som gisslan medan partnern tvingar med sig mannen till banken för att hämta ut 245.000 kronor. Efteråt vittnar gisslan om att Thomas Quick uppträtt närmast bestialiskt och hotat dem till livet, bland annat genom att hugga med en kniv i väggen och i sängen där ett barn låg och sov. Den 16-årige partnern döms i juni 1991 till tre års fängelse medan Thomas Quick döms till fortsatt sluten psykatrisk vård för stöld, grov stöld och grovt rån. Under förhören har det dessutom framkommit att Quick ljugit om en händelse där han påstår att han rånats på 145.000 kronor, pengar som tillhörde hans dåvarande arbetsgivare Bingoalliansen i Falun.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=866082&rss=1399

Nej, den mannen vill jag ska vara inlåst, kosta vad det kosta vill:
Långt innan Quick började erkänna mord var hans farlighet väl dokumenterad i domstolar och i rättspsykiatriska utredningar:

1970 dömdes han, 19 år gammal, till rättspsykiatrisk vård för sexuella övergrepp mot tre småpojkar.

”Blodet vällde ur munnen”
Quick åtalades även för att försökt strypa en nioårig pojke som låg inlagd på det sjukhus där han vid denna tid arbetade.

[I] förhör berättade Quick själv om hur han försökt döda pojken:

Spoiler: visa
– Jag klämde hårdare och hårdare tills ögonen stod upp i pannan, jag såg bara vitögonen på honom. Blodet vällde ur munnen på gossen och sprutade ur näsan på honom.

Det var nu han fick diagnosen sexualsadist.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4012572.ab

Här berättar ett av hans offer:
Kvällen den 7 mars 1974 gick jag ut på lokal i Uppsala. Där befann sig också Sture Bergvall. Jag hade aldrig träffat honom men började samspråka. Han var väldigt verbal, pratade mycket om att han var vuxenstuderande och höll på att få sin gymnasiekompetens. Vi hade trevligt och en halvtimme efter midnatt bjöd jag honom hem till min studentlägenhet - jag läste statskunskap vid Uppsala universitet.

Väl hemma hos mig gick jag på toaletten. Jag glömmer aldrig hans ansiktsuttryck när jag kom ut därifrån. Blicken var helt vild och jag får fortfarande kalla kårar när jag tänker på den. Han kom emot mig och stack kniven i mig om och om igen. Jag såg mitt eget blod spruta på väggar och golv. Jag försökte värja mig, men jag hade inte en chans.

Innan han lämnade lägenheten torkade han bort eventuella fingeravtryck. Samtidigt låg jag och höll på att förblöda. Jag fick tolv djupa hugg av förskäraren och slag av skaftet på en stekpanna mot mitt huvud. Till slut lyckades jag ringa 90000 och få fram att jag höll på att förblöda. Ambulanspersonalen kom först inte in i porten och jag kravlade ut i studentkorridoren, desperat efter hjälp. Det sista jag minns är att jag såg vita rockar och att jag lades på en bår.

Jag blev kvar på Akademiska sjukhuset i flera veckor. Av rättsläkarassistentens utlåtande framgår att jag fått svåra skärskador i bland annat lungsäcken, levern, vänstra låret, högra axelhålan, osv. Rättsläkarassistenten slår också fast att jag avlidit av skadorna om jag inte kommit under snabb läkarbehandling.

http://newsmill.se/artikel/2008/12/15/jag-var-nara-att-mordas-av-thomas-quick

Om Thomas Quick inte är en mördare, så är det tack vare turen.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:55:28, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47139
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Milyc » 2009-02-16 17:03:14

Alien skrev:Men betr att han sitter på rättspsyk, vad är alternativet för en farlig person? Hade han suttit i fängelse hade han snart kommit ut igen. En psykopat kan inte vårdas frisk, den måste vara inlåst.


Från rättspsyk kan man vara ute mycket snabbare än från fängelse om man man tilldöms livstidsstraff. Psykopati eller någon annan personlighetsstörning är för övrigt inget skäl i sig självt att döma någon till psykvård.

Ett vetttigt alternativ till att hålla folk permanent inlåsta tycker jag personligen annars är dödstraff. Problemet med det är att man ju inte kan kompensera oskylldigt staffade i efterhand så då tycker jag livstids fängelse i verkligt mening är bättre.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:55:28, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Alien » 2009-02-16 17:42:39

Milyc skrev:
Alien skrev:Men betr att han sitter på rättspsyk, vad är alternativet för en farlig person? Hade han suttit i fängelse hade han snart kommit ut igen. En psykopat kan inte vårdas frisk, den måste vara inlåst.


Från rättspsyk kan man vara ute mycket snabbare än från fängelse om man man tilldöms livstidsstraff. Psykopati eller någon annan personlighetsstörning är för övrigt inget skäl i sig självt att döma någon till psykvård.

Ett vetttigt alternativ till att hålla folk permanent inlåsta tycker jag personligen annars är dödstraff. Problemet med det är att man ju inte kan kompensera oskylldigt staffade i efterhand så då tycker jag livstids fängelse i verkligt mening är bättre.


Ja, i USA hade han säkert kunnat få dödsstraff el livstid. Där anses man inte galen nog att slippa straff, om man inte är totalt okunnig om att det man gör är juridiskt straffbart. Och det är inte många som är det.

Men här gjordes väl minst en rättspsykatrisk bedömning av TQ, som gjorde att han dömdes till vård. Och han har suttit inne längre än han skulle ha gjort om han dömts till fängelse. (En annan sak är att han fick för fria permissioner.) Så det kan slå åt båda hållen, när straffet inte är tidsbestämt.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:55:29, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47139
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-16 20:20:59

Jag säger inte att han är ofarlig, inte alls, kanske t o m farlig.

MEN det jag starkt ifrågasätter är hur en psykolog ensam, utan kritik, som det beskrivs i programmet, har varit den person som har pratat med honom år ut och år in och så en psykiater och även han själv.

Dessa två har byggt sin karriär runt TQ under lång tid. Vi pratar ju decennier.

Jag skulle föredra, och har förstått att det finns på en del håll i nutid, ett team som går igenom svårare fall och detta för att ingen ska bli hemmablind och för oemotsagd. Undvika projiceringar och det som han själv beskriver eufori att han gör som hon tänkt sig att han ska göra.

"Experimentet" TQ borde mer ha kritiskt granskats som det nu har framställts att han kunnat manipulera för frågan är om det hade varit lika lätt med flera.

Om det nu är sant det som framkommit i reportagen :?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:55:29, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Parvlon » 2009-02-17 18:36:16

filfras skrev:Att genomskåda psykopater [..]
De tre indikatorerna


    långvarig sängvätning i barndomen
    grymhet mot djur
    pyromani

vilka benämns MacDonald-triaden, är relevanta för psykopater tillika seriemördare.
Jag hoppas det finns starkare faktorer som avgör om en människa ska benämnas som psykopat eller ej i folkmun, och särskilt när det gäller diagnotisering. I Sverige är som jag fattat det "antisocial personlighetsstörning" den diagnos som ställs istället för psykopati. Sen så tror jag man lär få fullt upp ifall man går och "genomskådar" folk som man misstänker att de är psykopater. Det finns för många idioter nu för tiden. När det gäller Quick så är jag bara intresserad av ifall han är oskyldig dömd som den värste mördaren eller ej. Att det skulle vara TUREN som avgör det, som Alien skrev är ju dock tvärtom. Man behöver inte vara psykopat för att söka uppmärksamhet. (eller bli en fri människa).
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 16:55:29, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav filfras » 2009-02-18 14:06:07

Parvlon skrev:
filfras skrev:Att genomskåda psykopater [..]
De tre indikatorerna


    långvarig sängvätning i barndomen
    grymhet mot djur
    pyromani

vilka benämns MacDonald-triaden, är relevanta för psykopater tillika seriemördare.
Jag hoppas det finns starkare faktorer som avgör om en människa ska benämnas som psykopat eller ej i folkmun, och särskilt när det gäller diagnotisering. I Sverige är som jag fattat det "antisocial personlighetsstörning" den diagnos som ställs istället för psykopati. Sen så tror jag man lär få fullt upp ifall man går och "genomskådar" folk som man misstänker att de är psykopater. Det finns för många idioter nu för tiden. När det gäller Quick så är jag bara intresserad av ifall han är oskyldig dömd som den värste mördaren eller ej. Att det skulle vara TUREN som avgör det, som Alien skrev är ju dock tvärtom. Man behöver inte vara psykopat för att söka uppmärksamhet. (eller bli en fri människa).


Precis vad jag menade med min första synpunkt - samhället borde verkligen försöka ringa in psykopatnaturen, så att säkra diagnoser kunde ställas, istället för de gissningar åt olika håll som nu tycks vara legio.
Senast redigerad av filfras 2011-05-04 16:55:29, redigerad totalt 1 gång.
filfras
Inaktiv
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2008-05-09

Inläggav Milyc » 2009-02-18 16:10:54

Varför ska man formellt diagnostsera någon enskild med psykopati egentligen då tillståndet inte är botbart och inte heller skäl att placera någon på rättspsyk istället för fängelse?

Däremot ser jag det som positivt för samhället om denna personlighetstyp kunde definieras och kunskap om att den finns kan spridas så att fler kan få upp öganonen för vilka sorters människor man gör bäst i att akta sig för.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:55:29, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav filfras » 2009-02-18 17:43:48

Jag håller fullständigt med dig. Att diagnosticera enskilda individer har inget självändamål, men hänger ihop med vårt gemensamma önskemål att tydligare kunna uppfatta manipulationsförsök och psykopatiskt beteende. En formulerad beteendediagnos vore därför ändamålsenlig.
Senast redigerad av filfras 2011-05-04 16:55:29, redigerad totalt 1 gång.
filfras
Inaktiv
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2008-05-09

Inläggav EF » 2009-02-21 9:53:36

Parvlon skrev:Håller med om att EF verkade dra en vals, jag tror att de flesta anhöriga till vilket mordoffer som helst hade reagerat på det jag skrev i en tidigare post:
Min uppfattning var att många av de som är anhöriga till de påstådda offren är missnöjda med hur ärendena har hanterats
Slarvig formulering av mig, kom på det lite för sent. Men eftersom EF inte försvarar sig som en del lögnare gör tills de blir helt blå så kan det ju tyda på att h*n är ärlig dock..


Jag har absolut INTE dragit en vals. Jag är en person som aldrig hittar på en massa. Däremot kan jag missförstå eller blir missförstådd.

Såg förresten först nu vad ni hade skrivit i tråden eftersom jag inte fått något meddelande om detta som jag brukar få.

Om jag ska bli påhoppad och dömd av vissa att dra valser så tänker jag inte fortsätta svara på era frågor heller.

Jag skulle ju kunna berätta vad min mördade syster hette för att bli trovärdig för er som misstror mig. Det finns massor av sidor om henne på nätet. Men jag tänker inte göra det för då avslöjar jag ju min ID
Senast redigerad av EF 2011-05-04 16:55:29, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav filfras » 2009-02-21 13:43:12

Proffe Slimp skrev:Alltså samma Thomas Blomgren som hamnade på samma förstasida i Falukuriren som Quick?

För om menar det så är du antagligen jättedålig på internet eller ett ännu sämre troll.
EF skrev:Tja, hur ska man veta vad som är sant eller inte? När det gäller Blomgren så har jag i över 40 år fått höra att det skulle vara Quick som var förövaren, men vem vet. Jag påstår absolut inte att han är skyldig utan skriver bara det jag hört. Men efter all info den senaste tiden så vet man varken bu eller bä.
Det jag vet efter vittnesbörd är att Quick befann sig på samma plats som Blomgren vid tillfället för mordet. Vad som verkligen hände kan inte jag svara på.
Översättning: Min fantasiator fick slut på hittepå. (Hur skall jag nu få uppmärksamhet?)


Detta inlägg är det som på ett subtilt sätt kastar misstankar på EF ["Min fantasiator fick slut på hittepå. (Hur skall jag nu få uppmärksamhet?)"]. Fingranskar man vad EF har skrivit så inser man att hon är helt och hållet vederhäftig. Hon redovisar vad hon har hört och läst, och anger också korrekt sina källor. Proffe Slimps påhopp får i sammanhanget ses som ett illustrativt exempel på psykopatisk manipuleringsmetod.
filfras
Inaktiv
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2008-05-09

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in