Jag tror mig ha svårt att veta vad jag tycker
36 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Jag tror mig ha svårt att veta vad jag tycker
Hej jag tror jag har svårt att veta vad jag tycker om saker och ting.
Är jag en samlare? Den frågan kan jag inte direkt svara på. Var dras gränsen?
Är jag bra på datorer? Svårt att dra gränsen för vad bra är.
Ser jag detaljer istället för helheten? Helheten som innefattar allt eller en avgränsad "helhet" inom en viss domän?
Så är det nog med alla ståndpunkter vilket jag tror har lett till ett missvisande testresultat som jag fick göra inom psykiatrin på läkares inrådan. Jag fick ett test på flera hundra frågor där jag skulle välja mellan två svarsalternativ. Nu vet jag inget om hur psykologen rättar dessa test men då jag kände igen likartade frågor så svarade jag likartat på dessa för att inte skapa paradoxer och därmed ansågs väl mina svar vara pålitliga. Jag försöker verkligen att svara som jag känner men hela livet har jag inriktat mig på vad andra tycker för att undvika konflikter.
Varför postar jag denna fråga här? Min psykiatriker tror jag har autism/asperger men diagnosen säger att jag inte har det.
Är jag en samlare? Den frågan kan jag inte direkt svara på. Var dras gränsen?
Är jag bra på datorer? Svårt att dra gränsen för vad bra är.
Ser jag detaljer istället för helheten? Helheten som innefattar allt eller en avgränsad "helhet" inom en viss domän?
Så är det nog med alla ståndpunkter vilket jag tror har lett till ett missvisande testresultat som jag fick göra inom psykiatrin på läkares inrådan. Jag fick ett test på flera hundra frågor där jag skulle välja mellan två svarsalternativ. Nu vet jag inget om hur psykologen rättar dessa test men då jag kände igen likartade frågor så svarade jag likartat på dessa för att inte skapa paradoxer och därmed ansågs väl mina svar vara pålitliga. Jag försöker verkligen att svara som jag känner men hela livet har jag inriktat mig på vad andra tycker för att undvika konflikter.
Varför postar jag denna fråga här? Min psykiatriker tror jag har autism/asperger men diagnosen säger att jag inte har det.
Senast redigerad av Gama 2011-05-04 17:58:53, redigerad totalt 1 gång.
Men om du har en psykiater nu, som tycker du har AS/autism, så är väl inte loppet kört än för dig att få diagnos? Ta upp dessa funderingar hos denne och hör vad hen har att säga.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:58:53, redigerad totalt 1 gång.
Re: Jag tror mig ha svårt att veta vad jag tycker
Gama skrev:Jag fick ett test på flera hundra frågor där jag skulle välja mellan två svarsalternativ. Nu vet jag inget om hur psykologen rättar dessa test men då jag kände igen likartade frågor så svarade jag likartat på dessa för att inte skapa paradoxer och därmed ansågs väl mina svar vara pålitliga. Jag försöker verkligen att svara som jag känner men hela livet har jag inriktat mig på vad andra tycker för att undvika konflikter.
När jag fyllde i frågeformulären reagerade jag också över att frågorna var svåra att tolka och svaren så underliga. "Jämfört med vadå?" var en följdfråga jag gärna ville ställa till de flesta av frågorna.
Men min psykolog gick igenom alla svar muntligt med mig och där jag undrade resonerade vi kring dem och så fyllde han i svaren så som det var tänkt att det skulle tolkas utifrån hur det var konstruerat.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 17:58:53, redigerad totalt 3 gånger.
Det är mycket känneteckande för oss aspiga att vi inser luckorna i enkäter och att vi svarar på dem ungefär som du gjort. Lustigt nog har du alltså visat ett tecken på aspighet genom att kanske ge svar som inte visar såna tecken.
Nå, vad du kan säga med säkerhet till din psykiatriker är att ett sådant formulär som du fyllt i är helt otillräckligt att avgöra aspighet med. Förhoppningsvis så vet redan vederbörande det men tänkte nåt i stil med att det inte skadade att låta dig fylla i det.
/ J
Nå, vad du kan säga med säkerhet till din psykiatriker är att ett sådant formulär som du fyllt i är helt otillräckligt att avgöra aspighet med. Förhoppningsvis så vet redan vederbörande det men tänkte nåt i stil med att det inte skadade att låta dig fylla i det.
/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 17:58:53, redigerad totalt 1 gång.
Och dom flesta testerna är gjorda så att samma fråga i sak frågas på många olika sätt så grundpersonligheten som man letar efter kommer fram i testet i alla fall oavsett om man inte kan svara på några få frågor.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 17:58:53, redigerad totalt 1 gång.
Hehe, jag minns ett frågeformulär någonstans som iofs inte var relaterat till AS såvitt jag vet, men efter ett antal frågor började jag ändra i testet.
Lägga till ord och meningar samt att stryka över.
Tyckte att det var ännu ett sånt där ofullständigt fomulär med frågor som bara frågar delvis.
Som om någon frågar "Vad tycker du om plattorna?"
Då börjar iaf jag undra, vilka plattor?
Takpattor, trädgårdsplattor, musikskivor, något jag sett eller plattor i allmänhet, något specifikt material eller för ett visst ändamål?
Majoriteten av plattor som finns i universum eller iaf på den här planeten har jag inte ens sett, ännu färre har jag hållit i.
Lägga till ord och meningar samt att stryka över.
Tyckte att det var ännu ett sånt där ofullständigt fomulär med frågor som bara frågar delvis.
Som om någon frågar "Vad tycker du om plattorna?"
Då börjar iaf jag undra, vilka plattor?
Takpattor, trädgårdsplattor, musikskivor, något jag sett eller plattor i allmänhet, något specifikt material eller för ett visst ändamål?
Majoriteten av plattor som finns i universum eller iaf på den här planeten har jag inte ens sett, ännu färre har jag hållit i.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:58:53, redigerad totalt 1 gång.
Men, det är väl en indikation på AS, att man har just svårt för sådana där frågeformulär
Det verkar inte finnas en enda aspergare som inte tyckte att det var väldigt svårt att fylla i, och som inte gjorde en massa anteckningar i kanten.
Det verkar inte finnas en enda aspergare som inte tyckte att det var väldigt svårt att fylla i, och som inte gjorde en massa anteckningar i kanten.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:58:53, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Jajjemen.
Om man skulle översätta formulären till att vara situationen man står inför när man ibland beställer pizza, där står exakt vad som hamnar på pizzan, inte ungefärligt utan exakt innehåll.
Frågorna kan ju ibland vara som om man beställer pizza i järnaffären.
En metod att fylla i formulären är ju att gissa och chansa istället för o vara säker på sitt svar.
Om man skulle översätta formulären till att vara situationen man står inför när man ibland beställer pizza, där står exakt vad som hamnar på pizzan, inte ungefärligt utan exakt innehåll.
En metod att fylla i formulären är ju att gissa och chansa istället för o vara säker på sitt svar.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:58:53, redigerad totalt 1 gång.
nano skrev:Om man skulle översätta formulären till att vara situationen man står inför när man ibland beställer pizza, där står exakt vad som hamnar på pizzan, inte ungefärligt utan exakt innehåll.
Hahahaha, nano, du är så himla rar och det där var den roligaste beskrivning av deras tester jag nånsin läst!
Beställa pizza i järnaffären!
LOL!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:58:53, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:nano skrev:Om man skulle översätta formulären till att vara situationen man står inför när man ibland beställer pizza, där står exakt vad som hamnar på pizzan, inte ungefärligt utan exakt innehåll.
Hahahaha, nano, du är så himla rar och det där var den roligaste beskrivning av deras tester jag nånsin läst!
Beställa pizza i järnaffären!
LOL!
Vore kanske inte så dumt, det har dom iallafall spisar.
Börje Frylmark skrev:A-spisar?
Om man inte har B-sperger.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:58:53, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:Börje Frylmark skrev:A-spisar?
Om man inte har B-sperger.
Förövrigt tänkte jag direkt Där har du ju svaret, på aspighetens vara eller icke-vara, när jag såg frågeställningarna i början.
Mitt fnulande på sånt som hur dumt ställda frågorna var i formulären och ur omöjliga de var att besvara så länge man inte hade dem tolkade och uttydda (som värsta bibelläsningen) var iaf tecken på AS, tyckte utredningsläkaren och psykologen.
Tänker inte NT på sånt?? Hur kan man INTE tänka på sånt? Det övergår mitt förstånd.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:58:53, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
alfapetsmamma skrev:
Tänker inte NT på sånt?? Hur kan man INTE tänka på sånt? Det övergår mitt förstånd.
Det handlar väl lite om sinne för proportioner. Jag tillhör nog dem som tänker en del på sånt ja. I varje fall har jag en tendens att klottra sönder enkäter jag får med diverse sidokommentarer och tycker inte om graderingsfrågor.
Men då får man ställa sig frågan - hur mycket roll spelar det egentligen om det här blir exakt rätt eller inte? Sen brukar man kunna släppa det mer eller mindre medvetet.
Flummigt ställda frågor förtjänar bara flummiga svar.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 17:58:53, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:Men då får man ställa sig frågan - hur mycket roll spelar det egentligen om det här blir exakt rätt eller inte? Sen brukar man kunna släppa det mer eller mindre medvetet.
Flummigt ställda frågor förtjänar bara flummiga svar.
EXAKT rätt finns inte, så det behöver jag inte tänka på, men det ska ju gärna vara "svarbara" frågor, iaf på en utredning... tycker jag.
Släppa det, eller gissa, eller flumma kan inte jag, inte i såna sammanhang iaf. Om jag inte finner frågan så ovidkommande och ointressant så jag inte skiter i den helt vill säga.
- alfapetsmamma
alfapetsmamma skrev:
EXAKT rätt finns inte, så det behöver jag inte tänka på, men det ska ju gärna vara "svarbara" frågor, iaf på en utredning... tycker jag.
När det gäller utredningssituationen är det ju (delvis) förståeligt men problemet att svara på luddiga frågor är väl generellt?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 17:58:53, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:alfapetsmamma skrev:
När det gäller utredningssituationen är det ju (delvis) förståeligt men problemet att svara på luddiga frågor är väl generellt?
Jag vet inte. Jag tänkte inte på frågor i allmänhet nu, jag tänkte på just utredningar och såna sammanhang.
Jag gillar väl inte luddighet, dubbla budskap, tvetydighet (som inte gäller flört och humor osv vill säga) överhuvudtaget, vare sig det gäller frågor eller uttalanden snarare!
- alfapetsmamma
Underbar tråd, som för mig förklarar en hel del och bara bekräftar mina aspie-funderingar.
Tack!
Tack!
Senast redigerad av Börje Frylmark 2011-05-04 17:58:53, redigerad totalt 1 gång.
- Börje Frylmark
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-01-02
Jag hatar datoriserade frågeformulär för att det inte går att skriva kommentarer eller lägga till egna rutor att kryssa i. Ofta passar inget av alternativen och då är det ju vilseledanden att svara alls, men ibland måste man svara för att ens kunna gå vidare med frågorna. Vilken idioti! Som man frågar får man svar, men de tror väl att de får ut något vettigt ur frågorna.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 17:58:53, redigerad totalt 1 gång.
På de delade frågorna brukar jag fråga vad det är de frågar efter. Förtydliganden brukar göra rutorna enklare att fylla i, än bara frågan i sig.
Återgå till Att leva som Aspergare