Uppdrag Granskning om Tourettes syndrom
2 inlägg
• Sida 1 av 1
Uppdrag Granskning om Tourettes syndrom
Uppdrag granskning IDAG!
TID: 20:00 - 21:00, Idag, 11 februari 2009
Uppdrag granskning
Samhällsprogram. Säsong 9. Avsnitt 5 av 22. Osman, 22, har Tourettes syndrom och har sedan han var liten plågats av svåra skakningar i kroppen. En operation i Turkiet kanske kan hjälpa honom, men vem ska ta notan? Dessutom: Vad händer med Gnosjöandan när Sverige går in i en lågkonjunktur? "Uppdrag granskning" tillbringade ett dygn i den småländska stad som fått symbolisera svensk företagsamhet. Även 12/02 i SVT24, 12/02 i SVT1, 14/02 i SVT2 och 16/02 i SVT24.
TID: 20:00 - 21:00, Idag, 11 februari 2009
Uppdrag granskning
Samhällsprogram. Säsong 9. Avsnitt 5 av 22. Osman, 22, har Tourettes syndrom och har sedan han var liten plågats av svåra skakningar i kroppen. En operation i Turkiet kanske kan hjälpa honom, men vem ska ta notan? Dessutom: Vad händer med Gnosjöandan när Sverige går in i en lågkonjunktur? "Uppdrag granskning" tillbringade ett dygn i den småländska stad som fått symbolisera svensk företagsamhet. Även 12/02 i SVT24, 12/02 i SVT1, 14/02 i SVT2 och 16/02 i SVT24.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:58:58, redigerad totalt 1 gång.
Såg programmet. Det verkar ju gått bra för killen med Tourettes efter operationen. Har man så besvärliga tics som honom kan jag förstå att man väljer operation. Skulle dock få gå väldigt långt om jag skulle våga låta någon gå in och mixtra med min hjärna. Det är ju en långt ifrån säker metod. Det finns risk för att dö och inga garantier för att det verkligen blir bättre efteråt. Svårt val att ställas inför. Jag såg ett annat program (från USA) där en läkare opererade barn, trots dessa risker. Det tycker jag är att gå för långt. Tycker att det borde finnas en åldersgräns. Den pojken i reportaget fick ingen lindring av operationen utan skulle genomgå en ny när han vuxit färdigt.
- pointblank
- Anslöt: 2006-11-12