Utredningen snart klar

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Utredningen snart klar

Inläggav Mariette » 2009-02-09 20:21:51

Den neuropsykiatriska utredningen närmar sig sitt slut och i dag träffade jag läkaren som är psykiatriker och som jag förstår har det sista ordet angående en eventuell diagnos eller inte. Han gav i från sig konstiga läten under utfrågningen och hade tics vilket resulterade i att jag vid ett tillfälle började gapskratta. Då spände han blicken i mig som om jag vore från en annan planet. Han kallade mig även vid fel namn och visste inte hur gammal jag var. Jag fick rätta honom. Han sa att han lite hastigt hade gått igenom det jag berättat för psykologen (vid alla de tillfällen vi träffats) och ursäktade sig för att jag fick svara på samma frågor hon redan hade ställt. Jag frågade om han inte hade läst igenom det hon skrivit angående min barndom och mycket annat. Hela samtalet med honom gick ut på att jag skulle redogöra för min barndom. Hur många syskon har du, kände du dig välkommen i familjen etc. Jag sa att detta har jag redan svarat på när psykologen frågat. Han gick inte in på min problematik vilken är anledningen till att jag går på utredning. Då det är socialtjänsten som har kommenderat mig dit under hot om indragen ersättning (socialbidrag), det ska tilläggas att socialtjänsten betalar utredningen hos en denna privata aktören, undrar jag vilket förtroende ni skulle få för en läkare likt honom och för de som är involverade i utredningen. Jag har träffat en socionom, en psykolog (vid flera tillfällen) innan jag kom till denna pajas.
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 17:57:47, redigerad totalt 1 gång.
Mariette

Anslöt: 2009-02-03

Inläggav Pajas » 2009-02-09 21:30:16

Är det något fel på att vara en Pajas? :lol: (Förlåt, kunde inte låta bli...)

Förhoppningsvis är han tillräckligt kompetent för att avgöra om du har någon diagnos eller inte...

/pajas
Senast redigerad av Pajas 2011-05-04 17:57:47, redigerad totalt 1 gång.
Pajas
Ny medlem

Anslöt: 2008-11-15

Inläggav MsTibbs » 2009-02-09 21:32:00

Det första jag tänker, är att han vill höra DIG säga det. Hur du uttrycker dig, vad du väljer att svara på etc. Inte bara lita sig på psykologens kortfattade TOLKNING av vad du sagt.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:57:47, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav nano » 2009-02-09 21:52:19

Men är det inte lite undeligt med faktafel som kommer från en psykolog?
Och vad jag förstår rätt många dessutom?

Mariette, får jag fråga, vad gillar du att göra i livet?
Är nyfiken, nu pratar jag inte om sådant du kan eller har kunskap för eller gått utbidning för eller har inom räckhåll.
Utan jag tänker på vad du vill, vad du är nyfiken på?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:57:47, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Säga sanningen

Inläggav Mariette » 2009-02-09 22:15:26

nano skrev:Men är det inte lite undeligt med faktafel som kommer från en psykolog?

Är nyfiken, nu pratar jag inte om sådant du kan eller har kunskap för eller gått utbidning för eller har inom räckhåll.

Min högsta önskan är att få säga sanningen via media. Jag har läst journalisthögskolan på universitetet i göteborg (det krävdes högskolepoäng och deras egna intagningsprov). Jag blev antagen och fullföljde utbildningen. Jag hade tidigare en teologie kandidatexamen vid samma universitet. Jag har förstått att det är via kontakter man kan få journalistjobb/arbeten och jag saknar kontakter. Jag är en av de bästa grävarna (journalister) och det enda jag saknar är arbete som jag kan lägga ner min själ i. Hjälp mig och ge mig ett arbete utan tycke synd om hela världen. Jag vill arbeta nu men vägrar att skriva i blaskan att det är så synd om terroristerna i rosengård, bergsjön eller i andra getton.
Mariette

Inläggav Mariette » 2009-02-09 22:16:24

nano skrev:Men är det inte lite undeligt med faktafel som kommer från en psykolog?

Mariette

Inläggav nano » 2009-02-09 22:27:32

Jag bor själv i ett sånt där område folk tror det är livsfarligt att bo i, har en vän som inte törs åka hit för han är rädd att få åka hem i liksäck.
Ryktet är kraftigt överdrivet.

Med det inte sagt att jag skulle tycka att det skulle vara det minsta bra att kasta sten eller skicka raketer på folk för att man vill ha en moske eller något.

Finns enligt polisen 3 personer här i området som tror de har någon sorts bestämmanderätt över alla andra och pangar rutor och repar bilar och åker i fängelse för rån ibland.
Just nu sitter de nog inne för det har inte pangats rutor på länge såvitt jag vet.

Har märkt att tidningar har en förmåga att göra en höna av en fjäder.
nano

Inläggav Mariette » 2009-02-09 22:52:02

nano skrev:Jag bor själv i ett sånt där område folk tror det är livsfarligt att bo i, har en vän som inte törs åka hit för han är rädd att få åka hem i liksäck.
Ryktet är kraftigt överdrivet.

Med det inte sagt att jag skulle tycka att det skulle vara det minsta bra att kasta sten eller skicka raketer på folk för att man vill ha en moske eller något.

Finns enligt polisen 3 personer här i området som tror de har någon sorts bestämmanderätt över alla andra och pangar rutor och repar bilar och åker i fängelse för rån ibland.
Just nu sitter de nog inne för det har inte pangats rutor på länge såvitt jag vet.

Har märkt att tidningar har en förmåga att göra en höna av en fjäder.

Jag bor inte i ett sådant område. Har du läst vad jag skrivit.
Mariette

Inläggav nano » 2009-02-09 23:45:40

Ja det har jag och jag ser fortfarande inte att utlänningar per definition skulle vara något problem.
Vissa personer däremot.

Jag var just i duschen och tänkte på ditt första inlägg, fick tanken att du var/är arg, är det korrekt?
I så fall undrar jag varför du är arg, om det i så fall kan vara en annan orsak än jag tror det är.
nano

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-02-09 23:54:55

Mariette: oavsett vad man tycker om situationen i Rosengård i vintras så är det en milsvid skillnad mellan ett gäng kravallande ungdomar och en terroristattack och har man inte bättre ordning på begreppen än så är jag tacksam för att du inte har fått ett jobb där du kan sprida okunnig dynga inom etablerade media oavsett hur bra du är på att uttrycka dig.

Du kanske skulle ha försökt satsa på att bli informatör eller webbredaktör åt något företag i stället. Där det är en ännu större fördel att inte bry sig om att hålla sig till sanningen.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 17:57:47, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav MsTibbs » 2009-02-10 0:01:42

I dagsläget är det förmodligen svårt att få ett på heltid BETALT journalistjobb, som journalist och skriva invandringskritiskt, det förekommer inga sådana tidningar i Sverige tror jag. Kanske jobba som journalist om annat ämne, Hem&Fritid eller något?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:57:47, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Mariette » 2009-02-10 0:10:33

Pajas skrev:Är det något fel på att vara en Pajas? :lol: (Förlåt, kunde inte låta bli...)

Förhoppningsvis är han tillräckligt kompetent för att avgöra om du har någon diagnos eller inte...

/pajas

Han har förmodligen fått sina egna diagnoser men varför ska jag betala för dom när jag söker hjälp?
Senast redigerad av Mariette 2011-05-04 17:57:51, redigerad totalt 1 gång.
Mariette

Inläggav Titti » 2009-02-10 0:14:56

Moderator:

Jag uppmanar samtliga att hålla sig till ämnet för tråden. Om så inte sker kommer tråden att låsas.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 17:57:51, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav A » 2009-02-10 1:15:54

Mariette

Jag förmodar att du har träffat OL i Malmö eller Uppsala, möjligen i Sthlm, han jobbar nog på alla ställen.
Isf har han Tourette men det gör honom inte mindre kunnig, han är faktiskt det.
Din uppfattning om div ting kommer säkert att bidra till att du får rätt diagnos.
Senast redigerad av A 2011-05-04 17:57:51, redigerad totalt 1 gång.
A

Anslöt: 2005-10-22

Inläggav A » 2009-02-10 1:18:51

Med anledning av en del uttalanden i denna tråden, samt din andra tråd som nu är låst, så har jag väldigt svårt att förstå ditt val av studieområde, teologi och journalistik? Eller de har kanske inte längre något med människosyn, värderingar och tolerans att göra?
Senast redigerad av A 2011-05-04 17:57:51, redigerad totalt 1 gång.
A

Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Inger » 2009-02-10 6:59:25

Mariette skrev:Min högsta önskan är att få säga sanningen via media. Jag har läst journalisthögskolan på universitetet i göteborg (det krävdes högskolepoäng och deras egna intagningsprov). Jag blev antagen och fullföljde utbildningen. Jag hade tidigare en teologie kandidatexamen vid samma universitet. Jag har förstått att det är via kontakter man kan få journalistjobb/arbeten och jag saknar kontakter. Jag är en av de bästa grävarna (journalister) och det enda jag saknar är arbete som jag kan lägga ner min själ i. Hjälp mig och ge mig ett arbete utan tycke synd om hela världen. Jag vill arbeta nu men vägrar att skriva i blaskan att det är så synd om terroristerna i rosengård, bergsjön eller i andra getton.

Vad ska vi kunna göra åt det? Tror du att du hamnat på ett forum för tidningsägare??
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:57:51, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2009-02-10 7:03:35

A skrev:Mariette

Jag förmodar att du har träffat OL i Malmö eller Uppsala, möjligen i Sthlm, han jobbar nog på alla ställen.
Isf har han Tourette men det gör honom inte mindre kunnig, han är faktiskt det.
Din uppfattning om div ting kommer säkert att bidra till att du får rätt diagnos.

Ja, det låter som han. Han är inte precis trevlig, ändå är han rätt bra på att ställa diagnos. Kanske t o m extra kunnig eftersom han har en del av problematiken själv. Så skenet kan bedra.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:57:51, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-10 12:43:41

Mariette skrev:
Pajas skrev:Är det något fel på att vara en Pajas? :lol: (Förlåt, kunde inte låta bli...)

/pajas

Han har förmodligen fått sina egna diagnoser men varför ska jag betala för dom när jag söker hjälp?

Att man har neuropsykiatriska funktionshinder innebär på intet vis att man är efterbliven eller okunnig eller oförmögen att göra ett jobb som t ex att utreda folk för samma funktionshinder. Om du har såna fördomar om en läkare, hur ser du på ditt eget funktionshinder? Lika intolerant som på annat du visat i flera trådar nu?
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Aspergare och vården

Logga in