Hur ser ditt skrivbord ut?
Bror Duktig skrev:Någon på ett annat forum, sade att man kan ladda ned sådana till sin XP.
Han kallade dem inte widgets, utan gadgets. Så du kanske kan söka på båda de orden. Min heter gadgets, så det kanske är PC:s ord för dem.
Mac OSX uppfann "widgets" typ för skitlängesen. Sen tog de givetvis patent på det och ooops! Samma sak dyker upp för windows senare, men med namnet "gadgets". Oj, vad nyskapande. Vista är ripoff från Mac OSX...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:52:05, redigerad totalt 1 gång.
Great! Jag stör mig på det också när jag är på windowsdatorer, att jag måste klicka på massa flikar för att hitta fönstret jag vill till, att jag måste SPARA bilder på nätet, även de temporära, istället för att bara dra dem med ett klick till skrivbordet och lägga dem i en hög... saknar dockan där programmen är, så man inte måste in i mappträdet o leta, jag stör mig på den långa processen för att ens stänga av windowsskiten...
Ja, jag kommer köpa en ny mac... dethär går bara inte... jag har världens ångest över att inte bara kunna ladda ner vad som helst, utan att systemet blir helförstört... att inte kunna bränna en skiva på ett begripligt sätt, att behöva gå in i fem miljoner fönster istället för ett enda, att det inte finns någon logik hur saker är uppbyggda, att programskitarna inte är EN fil, utan massa restfiler som skräpar överallt, att datorskiten inte fattar att jag vill skicka bluetoothbilder till den, att den frågar om jag vill "kongruera" Handi varje gång handi larmar, istället för once and for all begripa att jag inte VILL det! ÅÅÅÅÅH!!!!!!!!!!
Mac, oh, mac I need you so...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:52:07, redigerad totalt 1 gång.
t jag måste SPARA bilder på nätet, även de temporära, istället för att bara dra dem med ett klick till skrivbordet och lägga dem i en hög
Går i Windows.
jag stör mig på den långa processen för att ens stänga av windowsskiten...
Vilken menar du då, att hålla inne knappen på lådan i några sekunder? Eller att dra ur kabeln vilket också är smidigt.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 17:52:07, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan skrev:MsTibbs skrev:Förmodligen finns det mängder även här att ladda ner, men man skall generellt vara försiktig med att ladda ner saker särskilt program till Windows.
Säger fröken som precis skaffat windowsdator... Det gäller att ha ett bra antivirusprogram. Jag har Norman, och det söker automatiskt av allting jag laddar ner, innan det avslutar nedladdningen. Vista är inte heller lika sårbart som XP.
Åsså förväntas man BETALA för skiten också?
ADHD är dum i huvvet jaow. Jag har ingen Normann mer, han dog. Han brukade vara med mig och fiska.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:52:07, redigerad totalt 2 gånger.
MsTibbs skrev:
Windowsdator: Google Desktop. Kommer med automatiskt om man har Windows Vista. Jag vet ej om man kan fixa det till tex Windows XP. Förmodligen finns det mängder även här att ladda ner, men man skall generellt vara försiktig med att ladda ner saker särskilt program till Windows.
Google Desktop finns för XP. Gadgetsarna är trevliga och det finns mycket att välja bland. Nackdelen är att man måste installera desktopsökningen, som både tar cpu (ibland rejält) och en del plats. Fast indexeringen går att stänga av.
Finns säkert konkurrenter men kommer inte på några.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:52:07, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
"Mac OSX uppfann "widgets" typ för skitlängesen. Sen tog de givetvis patent på det och ooops! Samma sak dyker upp för windows senare, men med namnet "gadgets". Oj, vad nyskapande. Vista är ripoff från Mac OSX..."
Sorry, men detta är inte korrekt. "Gadgets" fanns med redan i de tidiga longhord-byggena som var ute typ 2002. I osx kom widgets med Tiger, som var ute hösten 2005.
Sorry, men detta är inte korrekt. "Gadgets" fanns med redan i de tidiga longhord-byggena som var ute typ 2002. I osx kom widgets med Tiger, som var ute hösten 2005.
Senast redigerad av Jonas3 2011-05-04 17:52:07, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:Great! Jag stör mig på det också när jag är på windowsdatorer, att jag måste klicka på massa flikar för att hitta fönstret jag vill till, att jag måste SPARA bilder på nätet, även de temporära, istället för att bara dra dem med ett klick till skrivbordet och lägga dem i en hög... saknar dockan där programmen är, så man inte måste in i mappträdet o leta, jag stör mig på den långa processen för att ens stänga av windowsskiten...
Ja, jag kommer köpa en ny mac... dethär går bara inte... jag har världens ångest över att inte bara kunna ladda ner vad som helst, utan att systemet blir helförstört... att inte kunna bränna en skiva på ett begripligt sätt, att behöva gå in i fem miljoner fönster istället för ett enda, att det inte finns någon logik hur saker är uppbyggda, att programskitarna inte är EN fil, utan massa restfiler som skräpar överallt, att datorskiten inte fattar att jag vill skicka bluetoothbilder till den, att den frågar om jag vill "kongruera" Handi varje gång handi larmar, istället för once and for all begripa att jag inte VILL det! ÅÅÅÅÅH!!!!!!!!!!
Ungefär sådär kände jag mig när jag var tvungen att använda mac på ett jobb...
Det handlar mest om att lära sig hur det fungerar, sen är det busenkelt. Fast jag lyckades ju aldrig lära mig mac, så jag har ju förstås inget att jämföra med...
Men det finns många windowskunniga här, så det är bara att fråga om allt du undrar över, så är det säkert nån som kan hjälpa dig att få ut mesta möjliga av din windowsdator. För sååå dåliga är de faktiskt inte...
Och sååå rädd behöver du inte vara för att ladda ner saker, bara du har ett bra antivirusprogram. Om det inte scannar av automatiskt, är det bara att högerklicka på filen du precis laddat ner - innan du öppnar den! - och i snabbmenyn välja genomsök med ditt antivirusprogram (eller vad det nu står, på min står det Norman Virus Control). (Du kan välja själv var du vill att nedladdade filer ska sparas, t ex på skrivbordet, så är det lätt att hitta dem...)
Fråga på bara!
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 17:52:07, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
- Anslöt: 2007-03-16
Jonas3 skrev:"Mac OSX uppfann "widgets" typ för skitlängesen. Sen tog de givetvis patent på det och ooops! Samma sak dyker upp för windows senare, men med namnet "gadgets". Oj, vad nyskapande. Vista är ripoff från Mac OSX..."
MacOSX är ett färdigt utgivet OS. Longhorn var ett testos. Knappast lämplig jämförelse.
Mac OS X 10.4 "Tiger" släpptes den 29 april 2005. Bland nyheterna märktes Automator, Dashboard och Spotlight. Under ytan tillkom Core Image och Core Video samt utökat 64-bitarsstöd. Tiger kom också att implementera stöd för Intels x86-arkitektur i samband med Apples övergång från PowerPC-arkitekturen till x86 under 2006.
Windows Vista är ett operativsystem för persondatorer som lanserades officiellt den 30 november 2006 och 30 januari 2007 för privatpersoner. Windows Vista utvecklades under arbetsnamnet Longhorn åren 2001-2005[1]. Operativsystemet var färdigutvecklat 8 november 2006 och släpptes för privatpersoner 30 januari 2007.[2]
Ensamflickan skrev:MsTibbs skrev:Great! Jag stör mig på det också när jag är på windowsdatorer, att jag måste klicka på massa flikar för att hitta fönstret jag vill till, att jag måste SPARA bilder på nätet, även de temporära, istället för att bara dra dem med ett klick till skrivbordet och lägga dem i en hög... saknar dockan där programmen är, så man inte måste in i mappträdet o leta, jag stör mig på den långa processen för att ens stänga av windowsskiten...
Ungefär sådär kände jag mig när jag var tvungen att använda mac på ett jobb...
Det handlar mest om att lära sig hur det fungerar, sen är det busenkelt. Fast jag lyckades ju aldrig lära mig mac, så jag har ju förstås inget att jämföra med...
Men det finns många windowskunniga här, så det är bara att fråga om allt du undrar över, så är det säkert nån som kan hjälpa dig att få ut mesta möjliga av din windowsdator. För sååå dåliga är de faktiskt inte...
Och sååå rädd behöver du inte vara för att ladda ner saker, bara du har ett bra antivirusprogram. Om det inte scannar av automatiskt, är det bara att högerklicka på filen du precis laddat ner - innan du öppnar den! - och i snabbmenyn välja genomsök med ditt antivirusprogram (eller vad det nu står, på min står det Norman Virus Control). (Du kan välja själv var du vill att nedladdade filer ska sparas, t ex på skrivbordet, så är det lätt att hitta dem...)
Fråga på bara!
Jag har haft och aktivt använt Windows i över tio år, samt haft som extradator i fyra. Även när jag vet vart saker ligger, så är det ändock många fler moment (klickningar och rutor att gå igenom) man måste gå igenom för att nå fram än på mac.
MsTibbs skrev:Jag har haft och aktivt använt Windows i över tio år, samt haft som extradator i fyra. Även när jag vet vart saker ligger, så är det ändock många fler moment (klickningar och rutor att gå igenom) man måste gå igenom för att nå fram än på mac.
Genvägar?
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 17:52:07, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 17:52:09, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
@ MsTibbs: Man kan dra bilder till skrivbordet och spara, på min windowsdator.
Kanske är den långsam att stänga av, men jag klickar på "stäng av" och sedan gör jag något annat, jag står inte kvar och tittar på den
Det är värre att min dator har blivit så långsam på att starta. Behöver omformateras, men det är ju såååååååå tråkigt att spara alla backupfiler och behöva installera alla jäkla program igen (plus en massa extrafiler till program som var gjorda för XP).
Kanske är den långsam att stänga av, men jag klickar på "stäng av" och sedan gör jag något annat, jag står inte kvar och tittar på den
Det är värre att min dator har blivit så långsam på att starta. Behöver omformateras, men det är ju såååååååå tråkigt att spara alla backupfiler och behöva installera alla jäkla program igen (plus en massa extrafiler till program som var gjorda för XP).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:52:09, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
sssssm skrev:t jag måste SPARA bilder på nätet, även de temporära, istället för att bara dra dem med ett klick till skrivbordet och lägga dem i en hög
Går i Windows.
Finns drag-and-drop? Hur då?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:52:09, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan skrev:MsTibbs skrev:Jag har haft och aktivt använt Windows i över tio år, samt haft som extradator i fyra. Även när jag vet vart saker ligger, så är det ändock många fler moment (klickningar och rutor att gå igenom) man måste gå igenom för att nå fram än på mac.
Genvägar?
How? Programgenvägar har jag bla på skrivbordet (hur tusan förminskar man ikonerna om det ens går?) men menyer i övrigt, tja.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:52:09, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:sssssm skrev:t jag måste SPARA bilder på nätet, även de temporära, istället för att bara dra dem med ett klick till skrivbordet och lägga dem i en hög
Går i Windows.
Finns drag-and-drop? Hur då?
Bara klicka på bilden och håll knappen nere och dra. Jag gjorde det precis med din avatar, och den hamnade på mitt skrivbord... (Men jag slängde den igen, för jag ser ingen anledning att ha din avatar på min hårddisk...) Det här var nytt för mig också!
MsTibbs skrev:Ensamflickan skrev:MsTibbs skrev:Jag har haft och aktivt använt Windows i över tio år, samt haft som extradator i fyra. Även när jag vet vart saker ligger, så är det ändock många fler moment (klickningar och rutor att gå igenom) man måste gå igenom för att nå fram än på mac.
Genvägar?
How? Programgenvägar har jag bla på skrivbordet (hur tusan förminskar man ikonerna om det ens går?) men menyer i övrigt, tja.
Hur man minskar ikonerna på skrivbordet vet jag inte (det kanske nån annan kan svara på?), därför försöker jag städa bort dem så mycket som möjligt. Jag har t ex en mapp på skrivbordet med genvägar till program jag öppnar ibland, men inte alltför ofta, för att slippa leta i alla mapparna på startmenyn för att hitta dem i röran där...
För att skapa genvägar, oavsett om det är till program, mappar eller filer, så använd höger musknapp, klicka-håll nere-och dra dit du vill ha den. Då får du upp en snabbmeny, och där väljer du "skapa genvägar här" .
Program du använder ofta kan du ha i snabbstartfältet.
Högerklicka på programikonen och välj "lägg till i snabbstartfältet" i snabbmenyn som kommer upp.
(Var ju bara tvungen att visa upp mitt nya skrivbord... )
Nåt mer du undrar över? (Kul att jag för en gångs skull kan svara på lite frågor, och inte bara själv fråga en massa... )
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 17:52:10, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
Eller hur! Snabbstarten är kärlek.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 17:52:10, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
[img]http://lh5.ggpht.com/_2_RCCuRZ3G8/SZrTRtlcZSI/AAAAAAAAANw/mDNcHTRnORE/s800/death.png[/img]
[img]http://lh6.ggpht.com/_2_RCCuRZ3G8/SGf1Aorw1pI/AAAAAAAAAHI/gSI3vj0mzv4/s800/snapshot2.png[/img]
[img]http://lh5.ggpht.com/_2_RCCuRZ3G8/SObqA0MvoLI/AAAAAAAAAIw/aRXdBw6nmhE/s800/snapshot7.png[/img]
[img]http://lh6.ggpht.com/_2_RCCuRZ3G8/SGf1Aorw1pI/AAAAAAAAAHI/gSI3vj0mzv4/s800/snapshot2.png[/img]
[img]http://lh5.ggpht.com/_2_RCCuRZ3G8/SObqA0MvoLI/AAAAAAAAAIw/aRXdBw6nmhE/s800/snapshot7.png[/img]
Senast redigerad av Whiteline 2011-05-04 17:52:18, redigerad totalt 1 gång.
wow, dom var annorlunda whiteline. Gillar den i mitten, var hittade du den?
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 17:52:18, redigerad totalt 1 gång.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03