Nya sjukförsäkringsreglerna - Ättestupa?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Debbido » 2009-02-08 1:00:59

Klicka på texten så blir den läslig!
Bild

Jaha, så fick jag in en protest-insändare i tidningen, till sist. Därmed har jag dragit mitt strå till stacken, mitt försök att värna de demokratiska principerna om alla människors lika värde.

Fast, det känns ändå fjuttigt. Vad göra mer? Hmmm, anmäla Sverige till Europadomstolen för brott mot de mänskliga rättigheterna? Kollade på Googles. Nej, det verkar som att man bara kan anmäla rent konkreta fall till Europadomstolen, inte lagstiftarna - shit!

Nåväl, då får jag väl samla på mig ett antal "fall" och hjälpa dem att försöka sätta dit Sverige. Känns som en rätt omöjlig uppgift, i detta demokratins svarta decennium. :-)081

Jag har själv en "icke tidsbegränsad sjukersättning", som det heter. Det är visst "bara" de som har en tidsbegränsad sjukersättning som ligger taskigt till. Ca 80 000 kan förlora den till nästa årsskifte. Vet inte om detta verkligen är den totala mängden människor med tidsbegränsad sjukersättning/aktivitetsersättning? Är det verkligen inte fler än så?

Någon som greppat katastrofens omfattning?

Om bara de döende kan få ersättning utgår genast alla neuropsykiatriskt handikappade. Kan DET vara möjligt? Men ingen vill väl ha OSS?!

En ung bekant med ADD/aspergerdrag ska omprövas snart. Då får jag se vad som händer rent konkret. Inga rehabiliteringsinsatser har satts in hittills. Det vanligaste tycks vara att man bara får ett brev från FK där man meddelas att ytterligare sjukersättning inte beviljas. Undrar om dödshjälp beviljas?
Debbido

Anslöt: 2007-09-24

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in