Finns helvetet/ himmelriket? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad tror du händer när man dör?

Om man varit god så kommer man till himlen och blir en av Guds änglar. Och om man är ond så får man brinna i helvetets eld!
3
8%
Det blir bara svart.
14
36%
Man lever vidare på jorden som någon sorts ande/ energi.
1
3%
Annat
21
54%
 
Antal röster : 39

Inläggav KrigarSjäl » 2009-02-07 22:53:42

Det där är bara fantasier & skrönor, Tibbs. Vi kan lika gärna inrätta våra liv efter Star Trek.

Det som står i bibeln är ju liknelser, metaforer, inte sant??
Så säger ni kristna varje gång man tar upp något mer obekvämt från bibeln...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav missbutterfly » 2009-02-07 22:56:47

MsTibbs skrev:Däremot kan fallna änglar bli demoner.


Hur? :shock:
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav KrigarSjäl » 2009-02-07 22:58:32

Det mest kända exemplet är Satan, som skickades ner då han trotsade gud.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav missbutterfly » 2009-02-07 23:00:19

KrigarSjäl skrev:Det mest kända exemplet är Satan, som skickades ner då han trotsade gud.


Får man aldrig trotsa Gud? Om man bara råkar ställa en dum fråga till Gud då; räknas det som "trots"?..
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav moore » 2009-02-07 23:00:29

MsTibbs skrev:
moore skrev:
MsTibbs skrev:Jag vet inte vad världen vetenskapligt kallas, jag kallar den så. Världen med spöken, andar, änglar, demoner, kanske är de olika i olika "dimensioner"? För mig är detta inte en fråga om "god syn" utan eventuellt en helt annan värld, ett annat sinnestillstånd, en högre verklighet, där Sanningen finns. En reva i Matrix, en liten glimt av Annan Plats.


Jag är nyfiken på hur du kommit fram till att det på det viset?
Supernyfiken...


Vissa går genom väggar, andra inte, vissa kan skapa moln, andra dyka upp ur lösa luften. Vissa kan gradera ut från här till någon annanstans. Många exempel genom historien bland annat i Bibeln men även på andra ställen.


Vi måste bena ut det där inlägget lite...
Vem kan gå igenom väggar?

Vet att människan kan skapa regnmoln med hjälp av något som kallas "seeding". Men är det någon "annan" du syftar till?

Har du sett någon som dykt upp ifrån ingenstans?

Sen att använda Bibeln som någon form av referens tycker jag inte är så bra... Vet att det finns någon historia om en kille som bodde i en fisk aslänge och sen den där om jungfrufödseln som är ganska svår att åstadkomma.

Men du har sett eller upplevt de här sakerna eller är det någon som berättat det för dig och du trott dem?
Senast redigerad av moore 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
moore
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2008-11-14

Inläggav weasley » 2009-02-07 23:01:10

Om det finns ett helvete tror jag att det är kallt och snålblåst med isregn, döda fiskblickar överallt, panflöjtsmusik vart man än går och alla tvingas ha fula gula muminskor.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav missbutterfly » 2009-02-07 23:03:42

weasley skrev:Om det finns ett helvete tror jag att det är kallt och snålblåst med isregn, döda fiskblickar överallt, panflöjtsmusik vart man än går och alla tvingas ha fula gula muminskor.


*Hihi* :lol:
Ja, det vore ett straff i rätt bemärkelse, det!
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav KrigarSjäl » 2009-02-07 23:05:28

missbutterfly skrev:
KrigarSjäl skrev:Det mest kända exemplet är Satan, som skickades ner då han trotsade gud.


Får man aldrig trotsa Gud? Om man bara råkar ställa en dum fråga till Gud då; räknas det som "trots"?..

Som kristen ska du frukta gud, åtminstone sades det så förr. Därav 'gudfruktighet'.
Idag håller de på den myspysiga linjen med snack om kärlek etc, men förr var det idel plikt & obligatorium. Herrans tukt och förmaning, du vet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav moore » 2009-02-07 23:08:12

KrigarSjäl skrev:
missbutterfly skrev:
KrigarSjäl skrev:Det mest kända exemplet är Satan, som skickades ner då han trotsade gud.


Får man aldrig trotsa Gud? Om man bara råkar ställa en dum fråga till Gud då; räknas det som "trots"?..

Som kristen ska du frukta gud, åtminstone sades det så förr. Därav 'gudfruktighet'.
Idag håller de på den myspysiga linjen med snack om kärlek etc, men förr var det idel plikt & obligatorium. Herrans tukt och förmaning, du vet.


Nej guden som kristna har i sina berättelser(Bibeln) är ju inte alls trevlig och jävligt svartsjuk i och med att han blir skitsur om man tror på någon förutom honom...
Senast redigerad av moore 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
moore
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2008-11-14

Inläggav MsTibbs » 2009-02-07 23:11:33

missbutterfly skrev:
MsTibbs skrev:Däremot kan fallna änglar bli demoner.


Hur? :shock:


http://sv.wikipedia.org/wiki/Satan
Satan (heb. שטן), är ett hebreiskt verb med betydelsen "göra motstånd", "åklaga" eller "anklaga". I kristen och muslimsk tradition utgör det en benämning på djävulen eller synonymt med en personifiering av ondskan, en ängel som fallit från himmelen efter att ha misshagat Gud och nu verkar mot Gud och människan i ren ondska.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Demon
Demoner är enligt den judisk-kristna teologin fallna änglar som Satan drog med sig i syndafallet. Demonerna önskar att hävda sin rätt över världen, krossa mänskligheten och förstöra människornas själar. Demonerna vill att människan ska dyrka dem framför deras skapare, genom att erbjuda gåvor och välbehag som gentjänst, åtminstone till en början. Demonerna frågar sig vad Gud någonsin har givit människorna. De vill höja sig själva till deras rättmätiga plats, enligt dem själva.


I Bibeln ett citat (finns säkert fler):
Luk 10:17 De sjuttiotvå kommer tillbaka
De sjuttiotvå kom glada tillbaka och sade: "Herre, till och med demonerna lyder oss när vi uttalar ditt namn."

Luk 10:18 Han svarade: "Jag har sett Satan slungas ner från himlen som en blixt.

Luk 10:19 Ja, jag har gett er makt att trampa på ormar och skorpioner och att stå emot fiendens hela styrka, och ingenting skall skada er.

Luk 10:20 Men gläd er inte över att andarna lyder er, utan gläd er över att era namn är upptecknade i himlen."
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav missbutterfly » 2009-02-07 23:12:03

KrigarSjäl skrev:
missbutterfly skrev:
KrigarSjäl skrev:Det mest kända exemplet är Satan, som skickades ner då han trotsade gud.


Får man aldrig trotsa Gud? Om man bara råkar ställa en dum fråga till Gud då; räknas det som "trots"?..

Som kristen ska du frukta gud, åtminstone sades det så förr. Därav 'gudfruktighet'.
Idag håller de på den myspysiga linjen med snack om kärlek etc, men förr var det idel plikt & obligatorium. Herrans tukt och förmaning, du vet.
moore skrev:
Nej guden som kristna har i sina berättelser(Bibeln) är ju inte alls trevlig och jävligt svartsjuk i och med att han blir skitsur om man tror på någon förutom honom...


Varför får man inte tro på flera Gudar samtidigt :?:
Jag som trodde att svartsjuka/(avund) var en dödssynd..
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav MsTibbs » 2009-02-07 23:18:33

KrigarSjäl skrev:Det där är bara fantasier & skrönor, Tibbs. Vi kan lika gärna inrätta våra liv efter Star Trek.

Det som står i bibeln är ju liknelser, metaforer, inte sant??
Så säger ni kristna varje gång man tar upp något mer obekvämt från bibeln...


Anklagelser ofta utan grund kommer du med, så snabbt någon säger något gott om Bibeln.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav moore » 2009-02-07 23:19:00

MsTibbs skrev:
missbutterfly skrev:
MsTibbs skrev:Däremot kan fallna änglar bli demoner.


Hur? :shock:


http://sv.wikipedia.org/wiki/Satan
Satan (heb. שטן), är ett hebreiskt verb med betydelsen "göra motstånd", "åklaga" eller "anklaga". I kristen och muslimsk tradition utgör det en benämning på djävulen eller synonymt med en personifiering av ondskan, en ängel som fallit från himmelen efter att ha misshagat Gud och nu verkar mot Gud och människan i ren ondska.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Demon
Demoner är enligt den judisk-kristna teologin fallna änglar som Satan drog med sig i syndafallet. Demonerna önskar att hävda sin rätt över världen, krossa mänskligheten och förstöra människornas själar. Demonerna vill att människan ska dyrka dem framför deras skapare, genom att erbjuda gåvor och välbehag som gentjänst, åtminstone till en början. Demonerna frågar sig vad Gud någonsin har givit människorna. De vill höja sig själva till deras rättmätiga plats, enligt dem själva.


I Bibeln ett citat (finns säkert fler):
Luk 10:17 De sjuttiotvå kommer tillbaka
De sjuttiotvå kom glada tillbaka och sade: "Herre, till och med demonerna lyder oss när vi uttalar ditt namn."

Luk 10:18 Han svarade: "Jag har sett Satan slungas ner från himlen som en blixt.

Luk 10:19 Ja, jag har gett er makt att trampa på ormar och skorpioner och att stå emot fiendens hela styrka, och ingenting skall skada er.

Luk 10:20 Men gläd er inte över att andarna lyder er, utan gläd er över att era namn är upptecknade i himlen."


"Demoner är enligt den judisk-kristna teologin..""
Jag tycker att det är en viktig mening i sammanhanget. Demoner existerar för människor som tror att en kvinna kan bli med barn utan att någon ligger med henne. Skönt att de hade med den raden. Annars skulle ju det vara allmängiltigt.
Senast redigerad av moore 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
moore
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2008-11-14

Inläggav MsTibbs » 2009-02-07 23:25:01

moore skrev:
mstibbs skrev:Vissa går genom väggar, andra inte, vissa kan skapa moln, andra dyka upp ur lösa luften. Vissa kan gradera ut från här till någon annanstans. Många exempel genom historien bland annat i Bibeln men även på andra ställen.
Vi måste bena ut det där inlägget lite...
Vem kan gå igenom väggar?

Jag vet inte vem de är.

moore skrev:Vet att människan kan skapa regnmoln med hjälp av något som kallas "seeding". Men är det någon "annan" du syftar till?

Ja.

moore skrev:Har du sett någon som dykt upp ifrån ingenstans?

Dom kom förmodligen från "någonstans", men synbart dök de upp ur intet.

moore skrev:Sen att använda Bibeln som någon form av referens tycker jag inte är så bra... Vet att det finns någon historia om en kille som bodde i en fisk aslänge och sen den där om jungfrufödseln som är ganska svår att åstadkomma.

Det får stå för dig. Jag tror inte att alla kristna, till skillnad från de endast fysiskt lagda, tror att Alltet kan inskränkas till av människan kontrollerbar vetenskap. Finns Gud, så är hen högst sannolikt större och utöver det verk hen skapat.

moore skrev:Men du har sett eller upplevt de här sakerna eller är det någon som berättat det för dig och du trott dem?


Nu uttrycker du dig nedsättande, det tycker jag inte om. Ja, jag har själv sett det.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2009-02-07 23:29:07

missbutterfly skrev:
KrigarSjäl skrev:Det mest kända exemplet är Satan, som skickades ner då han trotsade gud.

Får man aldrig trotsa Gud? Om man bara råkar ställa en dum fråga till Gud då; räknas det som "trots"?..

moore skrev:
KrigarSjäl skrev:Som kristen ska du frukta gud, åtminstone sades det så förr. Därav 'gudfruktighet'.
Idag håller de på den myspysiga linjen med snack om kärlek etc, men förr var det idel plikt & obligatorium. Herrans tukt och förmaning, du vet.

Nej guden som kristna har i sina berättelser(Bibeln) är ju inte alls trevlig och jävligt svartsjuk i och med att han blir skitsur om man tror på någon förutom honom...


Fel. Du skall icke andra GUDAR hava jämte mig. Bibeln säger också att det finns massa andra icke-jordiska väsen, det handlar inte primärt om förbud, snarare att man skall akta sig för att sätta lit till krafter man inte känner till, då dessa kan vara farliga.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav KrigarSjäl » 2009-02-07 23:29:56

MsTibbs skrev:
KrigarSjäl skrev:Det där är bara fantasier & skrönor, Tibbs. Vi kan lika gärna inrätta våra liv efter Star Trek.

Det som står i bibeln är ju liknelser, metaforer, inte sant??
Så säger ni kristna varje gång man tar upp något mer obekvämt från bibeln...


Anklagelser ofta utan grund kommer du med, så snabbt någon säger något gott om Bibeln.

Utan grund?? Så fort man frågar någon kristen om de verkligen tror på jungfrufödsel eller att Moses delade havet så får man till svar jaaa men man kan tolka det som liknelser...

I så fall har man medgivit att utsagorna är just sagor. Och som sådana inte mer verkliga än Star Trek.

Så nu frågar jag, inte anklagar, är det som står i bibeln liknelser eller tror du att händelserna skett på det sätt som beskrivits?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Savanten Svante » 2009-02-07 23:31:13

KrigarSjäl skrev:
missbutterfly skrev:
KrigarSjäl skrev:Det mest kända exemplet är Satan, som skickades ner då han trotsade gud.


Får man aldrig trotsa Gud? Om man bara råkar ställa en dum fråga till Gud då; räknas det som "trots"?..

Som kristen ska du frukta gud, åtminstone sades det så förr. Därav 'gudfruktighet'.
Idag håller de på den myspysiga linjen med snack om kärlek etc, men förr var det idel plikt & obligatorium. Herrans tukt och förmaning, du vet.


Herrens fruktan är vishetens begynnelse, står det på malmö latinskola.

För mig kan det lika gärna betyda att herren fruktar nåt.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav KrigarSjäl » 2009-02-07 23:32:32

KrigarSjäl skrev:
missbutterfly skrev:
KrigarSjäl skrev:Det mest kända exemplet är Satan, som skickades ner då han trotsade gud.

Får man aldrig trotsa Gud? Om man bara råkar ställa en dum fråga till Gud då; räknas det som "trots"?..

Som kristen ska du frukta gud, åtminstone sades det så förr. Därav 'gudfruktighet'.
Idag håller de på den myspysiga linjen med snack om kärlek etc, men förr var det idel plikt & obligatorium. Herrans tukt och förmaning, du vet.
MsTibbs skrev:
moore skrev:Nej guden som kristna har i sina berättelser(Bibeln) är ju inte alls trevlig och jävligt svartsjuk i och med att han blir skitsur om man tror på någon förutom honom...

Fel. Du skall icke andra GUDAR hava jämte mig. Bibeln säger också att det finns massa andra icke-jordiska väsen, det handlar inte primärt om förbud, snarare att man skall akta sig för att sätta lit till krafter man inte känner till, då dessa kan vara farliga.

Men det är ju bara prästen som känner till kristendomen. I vart fall har han alltid vetorätt gentemot församlingen som i ordningens namn alltid vet mindre. Då måste man ju som kristen sätta sin lit till krafter man inte känner till?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav MsTibbs » 2009-02-07 23:32:45

moore skrev:"Demoner är enligt den judisk-kristna teologin..""
Jag tycker att det är en viktig mening i sammanhanget. Demoner existerar för människor som tror att en kvinna kan bli med barn utan att någon ligger med henne. Skönt att de hade med den raden. Annars skulle ju det vara allmängiltigt.


Även andra religioner har ofta någon form av ond demon eller kraft med i läran. Att du tycker illa om allt vad andlighet är, har du givit prov på för längesedan.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 2 gånger.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lnovgo » 2009-02-07 23:32:49

Alternativ 2, alternativ 3 eller alternativ 4 i form av reinkarnation. Eftersom jag inte kan bestämma mig för vilketdera så valde jag alternativ 4 i form av "vet ej".
Senast redigerad av Lnovgo 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
Lnovgo
Inaktiv
 
Inlägg: 879
Anslöt: 2008-05-06

Inläggav moore » 2009-02-07 23:34:35

MsTibbs skrev:
moore skrev:
mstibbs skrev:Vissa går genom väggar, andra inte, vissa kan skapa moln, andra dyka upp ur lösa luften. Vissa kan gradera ut från här till någon annanstans. Många exempel genom historien bland annat i Bibeln men även på andra ställen.
Vi måste bena ut det där inlägget lite...
Vem kan gå igenom väggar?

Jag vet inte vem de är.

moore skrev:Vet att människan kan skapa regnmoln med hjälp av något som kallas "seeding". Men är det någon "annan" du syftar till?

Ja.

moore skrev:Har du sett någon som dykt upp ifrån ingenstans?

Dom kom förmodligen från "någonstans", men synbart dök de upp ur intet.

moore skrev:Sen att använda Bibeln som någon form av referens tycker jag inte är så bra... Vet att det finns någon historia om en kille som bodde i en fisk aslänge och sen den där om jungfrufödseln som är ganska svår att åstadkomma.

Det får stå för dig. Jag tror inte att alla kristna, till skillnad från de endast fysiskt lagda, tror att Alltet kan inskränkas till av människan kontrollerbar vetenskap. Finns Gud, så är hen högst sannolikt större och utöver det verk hen skapat.

moore skrev:Men du har sett eller upplevt de här sakerna eller är det någon som berättat det för dig och du trott dem?


Nu uttrycker du dig nedsättande, det tycker jag inte om. Ja, jag har själv sett det.


Inte min mening att låta nedlåtande. Jag tycker mest att det är intressant att se hur en person med en otroligt skild livsåskådning än jag själv tänker och baserar sin världsbild på för grunder.

Jag tycker att du skall försöka dokumentera dina iakttaganden i områden som att se någon som kan gå igenom en vägg eller likande. Tror att väldigt många skulle bli otroligt överraskade och häpna när något sådant såg dagens ljus.

Vi lär ju hur som helst få veta lite senare i livet(eller efter) vem som hade rätt.
Senast redigerad av moore 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 2 gånger.
moore
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2008-11-14

Inläggav MsTibbs » 2009-02-07 23:34:54

KrigarSjäl skrev:Så nu frågar jag, inte anklagar, är det som står i bibeln liknelser eller tror du att händelserna skett på det sätt som beskrivits?


Det ena utesluter inte det andra, som jag skrev förra gången vi hade denna diskussion.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2009-02-07 23:39:28

missbutterfly skrev:
KrigarSjäl skrev:Det mest kända exemplet är Satan, som skickades ner då han trotsade gud.

Får man aldrig trotsa Gud? Om man bara råkar ställa en dum fråga till Gud då; räknas det som "trots"?..


Nej. :) Satan ledde uppror och ville ta Guds plats, för att sannolikt få mer makt att göra det han nu gör, att ställa till ondska och lidande. Ond backstabber snarare än konstruktivt nyfiken och proaktiv.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav KrigarSjäl » 2009-02-07 23:40:15

MsTibbs skrev:
moore skrev:"Demoner är enligt den judisk-kristna teologin..""
Jag tycker att det är en viktig mening i sammanhanget. Demoner existerar för människor som tror att en kvinna kan bli med barn utan att någon ligger med henne. Skönt att de hade med den raden. Annars skulle ju det vara allmängiltigt.


Även andra religioner har ofta någon form av ond demon eller kraft med i läran. Att du tycker illa om allt vad andlighet är, har du givit prov på för längesedan.

Det kan jag inte minnas att han sagt. Andlighet är inte en synonym för religion...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:56:47, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Intressanta intressen



Logga in