Voxra och Zyban (bupropion)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav docfrasse » 2009-02-03 22:26:43

alfapetsmamma skrev:
docfrasse skrev:
Bror Duktig skrev:EDIT: Löjligt förresten, det där ämnet har ju två användningsområden (kanske fler).
I vissa andra fall så förskriver man läkemedel för att man är ute efter deras bieffekter, så det var en mycket konstig förklaring du fick.

Jag gissar att förklaringen alfapetmamma fick grundade sig på den läkarens kunskaper i ämnet. ADHD-medicinering rent allmänt är något mycket nytt för vuxenpsykiatrin. I Sverige är ännu Zyban endast godkänt på indikationen rökavänjning. [...]
En mycket tilltalande egenskap med Zyban är just att den inte kvaddar den sexuella lusten och förmågan som många andra antidepressiva gör, och att den inte brukar orsaka viktökning.

Fast i stort sett allt det här SA jag till honom, och det går ju att kolla upp att det stämmer/inte är osant. Inte så mycket svårare än att kolla i FASS, tycker jag. Jag sa bl.a att det var märkligt att inte det ingick i högkostnadsskyddet, för att Läkemedelsverket sagt att det inte var nog annorlunda andra anti-depp, med tanke på att det inte var samma biverkningar som med SSRI som libidostörningar och viktökning. Jag sa inte bara Jag vill ha Voxra... men han sa nej, då.

Nu fick jag det, men jag tycker inte det har nån jätteverkan, iaf inte ännu. Snart två veckor på 150 mg. Borde det märkas mer eller inte? Förstås olika på olika patienter.... Det jag märker mest är att det är tröstlöst att bli sömnig och jag får ta sovsaker de flesta dagarna vilket jag inte gillar.

Jag är bara lite mer samlad och har mer ork, eller jämnare ork istället för orkeslös kontra hyper + hyperenergisk. På koncentration, minne och sånt har jag inte märkt nån skillnad ännu.

Tacksam för åsikter. :)

Ge det några veckor till och - framför allt - hör dig för med människor i din närhet om de märkt något, och i så fall vad. Skatta förändringar med hjälp av skattningsformulär. Följ upp såväl verkningar som biverkningar. Vi med ADHD är som grupp notoriskt kass på att själva bedöma medicineffekter.
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 17:45:26, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-03 23:08:00

docfrasse skrev:Ge det några veckor till och - framför allt - hör dig för med människor i din närhet om de märkt något, och i så fall vad. Skatta förändringar med hjälp av skattningsformulär. Följ upp såväl verkningar som biverkningar. Vi med ADHD är som grupp notoriskt kass på att själva bedöma medicineffekter.

Jag har frågat folk omkring mig. Ingen har sagt nåt nu. Det som har sagts om medicin förut är "Lugnare och mer samlad" när jag testade Strattera (det var BUP-läkaren som sa det, inte nån annan). När jag testade cs sa folk bara att biverkningarna märktes.. eller konsekvenserna av biverkningarna snarare.

Läkaren har inte gett mig några skattningsformulär, har du några att tipsa om?

Renrasiga ADHD-are eller även oss dubbeldiagnosare? Jag brukar nämligen få höra dels att jag har bra självkännedom (självinsikt och är bra på att verbalisera det jag vet/känner kring mig själv, bl.a sa utredningsläkaren det flera gånger), dels att jag är galet analytisk och uppmärksam, fast det brukar ofta sägas inte som nåt positivt utan som "Snälla, låt hjärnan vila lite och andas"...

Inte så jädra lätt att göra på ren vilja, särskilt om man inte ens vet hur det skulle kännas att inte peta sönder saker och vända och vrida på dem.

Antagligen är jag ganska "terapiskadad" eller i alla fall märkt också. Fem år två gånger i veckan hos psykodynamiker sätter nog sina spår...

Men tack för tipsen iaf! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:45:26, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Peter » 2009-02-19 17:19:24

Nu har jag också fått VOXRA (även om jag inte börjar förrän i morgon eller på lördag). Vi får se vad som händer (även om läkaren trodde att de första 30 dagarna kommer jag nog inte tycka att det händer speciellt mycket alls)...

Jag verkar ha drabbats av en konstig läkare. Han lyssnar på vad jag säger, anser att patienten ska vara med på eventuella mediciner han skriver ut och verkar i allmänhet kompetent men öppen för att erkänna när han har mindre erfarenhet inom vissa områden. Skumt... :) Tror ni man bör anmäla till patientnämnden? ;)
Senast redigerad av Peter 2011-05-04 17:45:26, redigerad totalt 1 gång.
Peter

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-19 17:25:32

Peter skrev:Nu har jag också fått VOXRA (även om jag inte börjar förrän i morgon eller på lördag). Vi får se vad som händer (även om läkaren trodde att de första 30 dagarna kommer jag nog inte tycka att det händer speciellt mycket alls)...

Jag verkar ha drabbats av en konstig läkare. Han lyssnar på vad jag säger, anser att patienten ska vara med på eventuella mediciner han skriver ut och verkar i allmänhet kompetent men öppen för att erkänna när han har mindre erfarenhet inom vissa områden. Skumt... :) Tror ni man bör anmäla till patientnämnden? ;)

Men, det är ju toppennyheter!! :)

Jag märkte ganska raskt att jag fick mer ork även till tradiga saker. För övrigt ingen verkan på ADHD-symtom, men jag ökade dosen fr.o.m idag och kanske det händer mer då?

Lycka till!!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:45:26, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Inläggav Bror Duktig » 2009-02-19 18:25:28

Peter skrev:Jag verkar ha drabbats av en konstig läkare. Han lyssnar på vad jag säger, anser att patienten ska vara med på eventuella mediciner han skriver ut och verkar i allmänhet kompetent men öppen för att erkänna när han har mindre erfarenhet inom vissa områden. Skumt... :) Tror ni man bör anmäla till patientnämnden? ;)

:D
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:45:26, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-19 19:29:34

Peter skrev:Nu har jag också fått VOXRA (även om jag inte börjar förrän i morgon eller på lördag). Vi får se vad som händer (även om läkaren trodde att de första 30 dagarna kommer jag nog inte tycka att det händer speciellt mycket alls)...

Men du, får man säga Grattis då!

Bra jobbat och komma iväg.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 17:45:26, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Anslöt: 2008-04-24

Inläggav EF » 2009-02-21 13:20:44

Oj, här hade det skrivits mycket sen jag sista var här!
Varför får jag inga meddelanden till min e-mail om att det skrivits i tråden längre?

Nu har jag i varje fall tagit Voxra i några veckor och ska öka dosen till 300 om ett par veckor säger min läkare.

Jag har gått upp och ner som en jojjo i mitt mående sen jag började med Voxra. Ibland är jag ganska pigg och orkar ta tag i kaoset i mitt hem. Men ganska snabbt faller jag ner i depp igen.

Ett tag var jag så deppig att jag fick självmordstankar. Jag bara grät och grät hejdlöst i några dagar.

Är så upp och ner i måendet att jag funderar på om voxra utlöst något bipolärt i mig? Det stod visst något om voxra och bipolärt i packsedeln om jag inte minns fel.

På ett sätt mår jag bättre och på vissa sätt sämre. Svårt att förklara tycker jag. Men jag känner att jag är mer "vaken" samtidigt som jag är så oerhört orolig, nervig och jätte rädd hela tiden. Men det kan ju ha med min PTSD att göra?

Ni som använder Voxra. Tar ni era piller på morgonen eller kvällen? Jag ska ju egentligen ta den på morgonen säger läkaren, men eftersom jag blivit så trött den senaste tiden då jag tagit voxra så har jag testat på eget bevåg att ta den på kvällen vilket verkar funka bättre för mig.
Senast redigerad av EF 2011-05-04 17:45:26, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv

Anslöt: 2008-06-28

Inläggav EF » 2009-02-22 9:37:04

Glömde säga att min stelhet i lederna och fibrosmärtan kommit tillbaka, sen jag slutade med den förra medicinen och började med Voxra.

Så det kanske är något att tänka på för er med fibro
EF
Inaktiv

Inläggav Bror Duktig » 2009-02-22 9:48:38

Vad är det för medicin du har slutat med, EF?
Bror Duktig

Inläggav EF » 2009-02-22 10:20:08

Bror Duktig skrev:Vad är det för medicin du har slutat med, EF?

Paroxetin är den jag tagit längst tid. Men jag har oxå haft Lyrica, Mitrazapin, Cymbalta och nån mer jag inte minns namnet på nu.
EF
Inaktiv

Inläggav Bror Duktig » 2009-02-22 10:29:18

EF: ok.

Det jag tänkte på var att vissa mediciner kan minska ledvärk m.m. så att det kanske är avsaknaden av dem som orsakar problemen, inte Voxra.
Fast detta skrivet utan att jag har läst om biverkningar om Voxra, i FASS.
Bror Duktig

Inläggav EF » 2009-02-22 11:20:44

Bror Duktig skrev:EF: ok.

Det jag tänkte på var att vissa mediciner kan minska ledvärk m.m. så att det kanske är avsaknaden av dem som orsakar problemen, inte Voxra.
Fast detta skrivet utan att jag har läst om biverkningar om Voxra, i FASS.

Jo, precis så är det. Den andra medecinen minskade fibrosmärtan, men inte voxra.

Anledningen till att jag började med Voxra var att jag inte mådde bättre av de andra medicinerna, förutom värken då förståss. Men som i de flesta fall så blir det att välja mellan "pest eller kolera" som man brukar säga.

Ledvärk är väl förresten en ganska vanlig biverkning av medicinerna om jag inte minns helt fel. Orkade inte läsa igenom biverkningarna igen :oops:
EF
Inaktiv

Inläggav Bror Duktig » 2009-02-22 11:23:38

Men borde man inte kunna kombinera?
De där medicinerna brukar ju påverka signalsubstansbalanserna, och man kan ju behöva flera.

Själv känner jag effekt av både SSRI och Lamictal, och tror också att Voxra skulle kunna hjälpa ytterligare, då vissa starka symptom tyder på lågt dopamin.

Nu låter jag kanske som värsta tablettfreaket, men efter att ha försökt stimulera kroppens egen förmåga genom kost, så har jag insett att jag åtminstone måste ha medicinhjälp för att "vända på den onda spiralen".

Kanske har jag också använt stilnoct och SSRI så länge att mer permanenta (eller semipermanenta) obalanser befästs.
Bror Duktig

Inläggav EF » 2009-02-22 11:37:54

Voxra går visst inte att kombinera hur som helst. Jag var tvungen att avbryta med Paroxetin tvärt och vara utan i minst två veckor innan jag började med Voxra. Tror det stod nåt om det i bipacksedeln oxå.
EF
Inaktiv

Inläggav Bror Duktig » 2009-02-22 12:57:03

EF skrev:Voxra går visst inte att kombinera hur som helst. Jag var tvungen att avbryta med Paroxetin tvärt och vara utan i minst två veckor innan jag började med Voxra. Tror det stod nåt om det i bipacksedeln oxå.

Ok. Tråkigt. Kanske det finns något annat som du kan kombinera med?
Jag känner inte till Paroxetin, är det SSRI?
Bror Duktig

Inläggav EF » 2009-02-22 13:01:49

Ja, Paroxetin är visst ett SSRI.

https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... nformation

Ska prata med min läkare om detta på fredag. Återkommer kanske med mer info då :wink:
EF
Inaktiv

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-22 20:35:42

EF skrev:Voxra går visst inte att kombinera hur som helst. Jag var tvungen att avbryta med Paroxetin tvärt och vara utan i minst två veckor innan jag började med Voxra. Tror det stod nåt om det i bipacksedeln oxå.

Det jag blivit sagd att kunna kombinera med Voxra är CS. Det är sant att det står att andra kombinationer är kontraindikerade ja.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:45:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-22 20:38:06

Jag tar min på morgonen. Känner igen en del av det du berättar med att både vara piggare men också oroligare, ledsnare osv, samt trött som en gnu ibland. Jag är på 300 mg sen några dagar. Ska se hur det funkar. Just nu känns det lite väl hyper emellanåt.
alfapetsmamma

Inläggav EF » 2009-02-22 22:05:55

alfapetsmamma skrev:Jag tar min på morgonen. Känner igen en del av det du berättar med att både vara piggare men också oroligare, ledsnare osv, samt trött som en gnu ibland. Jag är på 300 mg sen några dagar. Ska se hur det funkar. Just nu känns det lite väl hyper emellanåt.

Mmmm, jag gillar inte den där hyperkänslan. Känner mig äckligt orolig, nervig och rädd på något konstigt sätt :(
Senast redigerad av EF 2011-05-04 17:45:27, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-22 22:39:18

EF skrev:
alfapetsmamma skrev:Jag tar min på morgonen. Känner igen en del av det du berättar med att både vara piggare men också oroligare, ledsnare osv, samt trött som en gnu ibland. Jag är på 300 mg sen några dagar. Ska se hur det funkar. Just nu känns det lite väl hyper emellanåt.

Mmmm, jag gillar inte den där hyperkänslan. Känner mig äckligt orolig, nervig och rädd på något konstigt sätt :(

Fortsätter jag känna mig så hyper så går jag ner på lägre dos igen. Ska testa att ta liiiiite Ritalin till, för att se om det går att stävja lite av bokstäverna också, och inte bara bli piggare och har omöjligt att somna, som jag glömde skriva förut. Min läkare ansöker om licens för Metamina åt mig. Hoppas på det, och att jag får mindre biverkningar av den än jag fått av Ritalin och Concerta.
alfapetsmamma

Inläggav EF » 2009-02-22 22:48:43

Vad fick du för biverkningar av ritalinet? Jag kanske skulle ta och prova min dotters ritalin på eget bevåg :? Känner mig så himla stirrig
EF
Inaktiv

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-22 22:59:29

EF skrev:Vad fick du för biverkningar av ritalinet? Jag kanske skulle ta och prova min dotters ritalin på eget bevåg :? Känner mig så himla stirrig

Måååånga... men värst av Concerta. Ångest, hjärtrusning, labilitet, huvudvärk, illamående, sömnlöshet, stissighet osv. Fick betablockerare och blev så hjärt-långsam att jag trodde jag hade fått hjärtinfarkt när jag försökt springa efter en buss.

Måste lägga min unge nu, hinner inte skriva mer för ögonblicket. Det står en del om det på ADHD-forum, men det är det gamla och jag vet inte i vilka trådar det står heller... :(
alfapetsmamma

Inläggav EF » 2009-02-22 23:03:49

alfapetsmamma skrev:
EF skrev:Vad fick du för biverkningar av ritalinet? Jag kanske skulle ta och prova min dotters ritalin på eget bevåg :? Känner mig så himla stirrig

Måååånga... men värst av Concerta. Ångest, hjärtrusning, labilitet, huvudvärk, illamående, sömnlöshet, stissighet osv. Fick betablockerare och blev så hjärt-långsam att jag trodde jag hade fått hjärtinfarkt när jag försökt springa efter en buss.

Måste lägga min unge nu, hinner inte skriva mer för ögonblicket. Det står en del om det på ADHD-forum, men det är det gamla och jag vet inte i vilka trådar det står heller... :(

Usch då, det låter ju inget vidare :( Lägg du ungen, jag måste ut med hundarna nu :wink:
EF
Inaktiv

Inläggav Aura Lux » 2009-02-23 1:41:30

Jag äter Ritalin sen 10 dgr tillbaka, har känt av hjärtklappning en hel del, aptitlöshet/illamående, huvudvärk, svårt att somna, varit rätt speedad emellanåt, samt haft en del ångest kvällstid. Biverkningarna har ökat med dosen och på 5 mg två gånger per dag mår jag nu bra och har färre och lindrigare biverkningar. Jag har också mått bättre än på länge, känt mig gladare, piggare, lugnare och har mycket mer tålamod, blir inte alls lika lätt arg. Men blir biverkningarna värre igen, eller inte försvinner, kommer jag nog att överväga att prova något annat.
Senast redigerad av Aura Lux 2011-05-04 17:45:27, redigerad totalt 1 gång.
Aura Lux

Anslöt: 2008-08-21

Återgå till Aspergare och vården

Logga in