Tråden om trädgård och krukväxter
Eftersom jag bara är intresserad av blommor som återkommer så köper och sår jag fröer under hösten.
Fast grönsaker får man ju så om varje vår.
Fast grönsaker får man ju så om varje vår.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:37:46, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
- Anslöt: 2007-11-30
Nu äntligen har en del av mina fröer, som jag köpte i höstas, kommit ner i jorden. Jag sådde den 26/1, och så här ser det ut idag:
Sallad:
Här är lika mycket sallad till...
I blåbärssoppakartongen bredvid finns persilja, men där är det bara 3 st som precis börjar synas att de är på väg upp genom jorden.
När jag har köpt mer jord ska jag så morötter, och sen är det spenaten också... Och så bonuspåsarna jag fick med tomat och basilika, måste väl också få komma ner i jorden nån gång...
Sallad:
Här är lika mycket sallad till...
I blåbärssoppakartongen bredvid finns persilja, men där är det bara 3 st som precis börjar synas att de är på väg upp genom jorden.
När jag har köpt mer jord ska jag så morötter, och sen är det spenaten också... Och så bonuspåsarna jag fick med tomat och basilika, måste väl också få komma ner i jorden nån gång...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 16:37:48, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
- Anslöt: 2007-03-16
Nya inköp
Idag har jag impulsshoppat sex krukväxter. Jag har ingen plats i mina fönster, så jag får nog börja hänga upp saker och inte bara använda fönsterbrädan.
Varje hushåll bör ha åtminstone en brudorkidé. Jag har nyss gett bort min till mamma, eftersom jag är petig med färgval och den var för rosa/neongrön.
Därför så var jag ju tvungen att köpa en snygg phalaenopsis. Den ser ut ungefär såhär fast den är gräddvit istället för kallvit, och blombladen är bruntintade på baksidan.
Den hade lite ruttna rötter dock, så jag fick rabatt, och råd att plantera i vitmossa. Eftersom jag skaffade min första orkidé 2008 så kan jag inget om dem än, så det här ska bli lärorikt.
Vidare så hittade jag kardemumma som krukväxt.
Även om den är skittråkig utseendemässigt så har jag länge letat efter både den och kanel. Kanel återstår att finna, men jag har fjäskat med ett garden center som ska leta åt mig.
Jag hittade en växt som jag köpte i ren förvåning. Den tillhör samma släkte som en av de absolut tråkigaste och folkligaste blommande krukväxterna i Sverige, nämligen våreld, kalanchoe.
Den här sorten hade samma bladverk, men blommorna var hängande klockor i en dämpad antikrosa ton.
Appropå folkliga växter:
Jag har förut försökt att hitta en enda tilltalande pelargon, men misslyckats. De är helt enkelt för tråk-stämplade för mig. Hur snygg blomman än må vara så är bladen där och drar tillbaks helhetsintrycket till tråkets högborg. De enda acceptabla var några botaniska sorter som aldrig finns i handeln.
Ska i vår prova på några fuchsior också, som ska vara helvita. Men de ljuger alltid på bilderna, så vi får se.
Plantagen sålde ut lite udda saker för halva priset, vilket var precis den motivation jag behövde för att våga prova på en Camelia. Den heter 'Swan Lake'. En knopp har redan trillat av, men nu är den på plats och ska ej röras mer, så man kan ju alltid hoppas. Jag tänker inte ens läsa skötselråden igen för jag blir bara trött. Det är en sån omöjlig växt att tillfredsställa. Så det blir my way or the highway för den.
Efter en halvtimmer sökande på nätet kom jag fram till vad det var för suckulent jag fallit för, och ve och fasa, det var också en kalanchoe! Hemskt hemskt.
Den här heter kalanchoe tomentosa. Jag älskar allt rostfärgat, så den här växten är välkommen trots sin tråk-familj. Det är den enda gråljusa växten i mitt hem. Allt annat är grönbladigt förutom ludisia-orkidén som har mörkröda blad.
Och bara för att den kostade 20kr så blev det en liten luftrenare också. Alla mina växter är ämnade att blomma sooner or later, så det här är min enda gröna växt.
Asplenium Nidus "Crispy Wave"
Varje hushåll bör ha åtminstone en brudorkidé. Jag har nyss gett bort min till mamma, eftersom jag är petig med färgval och den var för rosa/neongrön.
Därför så var jag ju tvungen att köpa en snygg phalaenopsis. Den ser ut ungefär såhär fast den är gräddvit istället för kallvit, och blombladen är bruntintade på baksidan.
Den hade lite ruttna rötter dock, så jag fick rabatt, och råd att plantera i vitmossa. Eftersom jag skaffade min första orkidé 2008 så kan jag inget om dem än, så det här ska bli lärorikt.
Vidare så hittade jag kardemumma som krukväxt.
Även om den är skittråkig utseendemässigt så har jag länge letat efter både den och kanel. Kanel återstår att finna, men jag har fjäskat med ett garden center som ska leta åt mig.
Jag hittade en växt som jag köpte i ren förvåning. Den tillhör samma släkte som en av de absolut tråkigaste och folkligaste blommande krukväxterna i Sverige, nämligen våreld, kalanchoe.
Den här sorten hade samma bladverk, men blommorna var hängande klockor i en dämpad antikrosa ton.
Appropå folkliga växter:
Jag har förut försökt att hitta en enda tilltalande pelargon, men misslyckats. De är helt enkelt för tråk-stämplade för mig. Hur snygg blomman än må vara så är bladen där och drar tillbaks helhetsintrycket till tråkets högborg. De enda acceptabla var några botaniska sorter som aldrig finns i handeln.
Ska i vår prova på några fuchsior också, som ska vara helvita. Men de ljuger alltid på bilderna, så vi får se.
Plantagen sålde ut lite udda saker för halva priset, vilket var precis den motivation jag behövde för att våga prova på en Camelia. Den heter 'Swan Lake'. En knopp har redan trillat av, men nu är den på plats och ska ej röras mer, så man kan ju alltid hoppas. Jag tänker inte ens läsa skötselråden igen för jag blir bara trött. Det är en sån omöjlig växt att tillfredsställa. Så det blir my way or the highway för den.
Efter en halvtimmer sökande på nätet kom jag fram till vad det var för suckulent jag fallit för, och ve och fasa, det var också en kalanchoe! Hemskt hemskt.
Den här heter kalanchoe tomentosa. Jag älskar allt rostfärgat, så den här växten är välkommen trots sin tråk-familj. Det är den enda gråljusa växten i mitt hem. Allt annat är grönbladigt förutom ludisia-orkidén som har mörkröda blad.
Och bara för att den kostade 20kr så blev det en liten luftrenare också. Alla mina växter är ämnade att blomma sooner or later, så det här är min enda gröna växt.
Asplenium Nidus "Crispy Wave"
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:37:57, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
Om jag har sex orkidéer som alla har olika latinska namn före sitt sortnamn, vad säger jag då att jag har sex olika av? Arter? För sorten är väl typ phalaenopsis "blurp", medans phalaenopsis "blorp" är en annan sort?
Om någon är nördigare än mig så kan ni väl upplysa om korrekt sätt.
Här är en lista över mina orkidéer:
Burrageara "Stefan Isler"
Dendrobium "Viva White"
Brassia "Toscana"
Miltonidium "Caribbean Evening Glow"
Ludisia discolor
Calanthe vestita var. harishii
Phalaenopsis - okänd
Se bild i min förra post.
Om någon är nördigare än mig så kan ni väl upplysa om korrekt sätt.
Här är en lista över mina orkidéer:
Burrageara "Stefan Isler"
Dendrobium "Viva White"
Brassia "Toscana"
Miltonidium "Caribbean Evening Glow"
Ludisia discolor
Calanthe vestita var. harishii
Phalaenopsis - okänd
Se bild i min förra post.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:38:05, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
Jag såg jättevackra blommor förra gången jag var på ICA, krukväxter som kryllade av lila småblommor. De skulle verkligen matchat till färgerna i mitt vardagsrum. Det enda problemet var att det var 17 minusgrader... Så jag skippade det... (De skulle hunnit frysa ihjäl flera gånger om innan jag var hemma, för jag skulle inte direkt hem, som om det skulle hjälpt...)
Mina odlingar håller jag på att vattna ihjäl. De fick väl lite för mycket vatten nån gång, och för små hål i botten, så nu har jag inte vattnat dem på 1-2 veckor, och jorden är fortfarande rätt blöt, och börjar mögla... Typiskt mig, att aldrig kunna vara lagom; antingen dör mina växter av torka, eller så vattnar jag ihjäl dem... *suck*
Får väl se om de kommer igen... Jag skruvade upp elementet ett tag, för att jorden skulle torka upp bättre i värmen, men då började de växa nåt enormt, så nu är de långa och rangliga...
Mina odlingar håller jag på att vattna ihjäl. De fick väl lite för mycket vatten nån gång, och för små hål i botten, så nu har jag inte vattnat dem på 1-2 veckor, och jorden är fortfarande rätt blöt, och börjar mögla... Typiskt mig, att aldrig kunna vara lagom; antingen dör mina växter av torka, eller så vattnar jag ihjäl dem... *suck*
Får väl se om de kommer igen... Jag skruvade upp elementet ett tag, för att jorden skulle torka upp bättre i värmen, men då började de växa nåt enormt, så nu är de långa och rangliga...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 16:38:05, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
Ja det är svårt att få till den med frösådder. Mina blir alltid för rangliga.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:38:05, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
frösådd
Ställ dem lite svalt och hyfsat mörkt. Det kan räcka med att ställa dem i en garderob dagtid medan det är ljust och låta dem stå på fönsterbrädan med öppet fönster resten av dygnet.
Skulle de ändå bli rangliga brukar det fungera att sas rulla ihop dem till lagom höjd och sätta rullen i jorden, den brukar då få rötter vilket får växten att frodas bättre.
Skulle de ändå bli rangliga brukar det fungera att sas rulla ihop dem till lagom höjd och sätta rullen i jorden, den brukar då få rötter vilket får växten att frodas bättre.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-04 16:38:05, redigerad totalt 1 gång.
Re: frösådd
lillsanna skrev:Ställ dem lite svalt och hyfsat mörkt. Det kan räcka med att ställa dem i en garderob dagtid medan det är ljust och låta dem stå på fönsterbrädan med öppet fönster resten av dygnet.
Svalt förstår jag, men mörkt? Växer de inte mer då, för att komma upp i ljuset? Öppet fönster tror jag inte är nån bra idé. Senaste nätterna har det varit ca -28 grader här...
- Ensamflickan
- Inaktiv
öppet fönster vid -28
Nja det verkar inte vara någon bra idé Hos dig räcker det nog med att de står i fönstret för att de ska få det svalt.
Jag har mer eller mindre nollgradigt.
Jag har mer eller mindre nollgradigt.
Re: mörkt
lillsanna skrev:Nej, växterna strävar mot ljuset och blir på det sättet också *längre* än nöden kräver.
Så du menar alltså att man kan lura växterna att stanna lite i växten, om man ställer dem helt mörkt, så att det inte finns nåt ljus att sträva efter? Och att de då växer till sig på bredden istället?
- Ensamflickan
- Inaktiv
Ja :)
Det har fungerat för mig iallafall. Jag började med ett mörkt rum, men med ett litet fönster. Då strävade plantorna mot fönstret, långa och alla rakt mot fönstret.
Sen mörklade jag rummet helt och sen dess har det funkat. De blir inte jättebreda, men iallafall inte superlånga. Bredden kommer sen när ljus och värme längre fram på våren är de rätta.
Sen mörklade jag rummet helt och sen dess har det funkat. De blir inte jättebreda, men iallafall inte superlånga. Bredden kommer sen när ljus och värme längre fram på våren är de rätta.
Re: Ja :)
lillsanna skrev:Det har fungerat för mig iallafall. Jag började med ett mörkt rum, men med ett litet fönster. Då strävade plantorna mot fönstret, långa och alla rakt mot fönstret.
Ljus har jag artificiellt med både lysrör och växtlampor, som jag kan rikta direkt mot vissa plantor. Så ljus kan de få hur mycket de vill. Värme likaså; i sovrummet har jag det lite svalare, men i vardagsrummet varmare (ca 23 grader). Båda rummen har fönster mot sydöst. (Vardagsrummet har även fönster mot S-V.)
Vad mer kan de små plantorna begära? (Förutom då att jag inte vattnar ihjäl dem/alt. glömmer bort att vattna dem...)
- Ensamflickan
- Inaktiv
Idag var jag på orkidé-afton på Blomsterlandet i Partille.
Det var en föreläsning, och invigning av deras orkidé-vecka, med stort sortiment. Föreläsaren hade för kvällen med sig lite ovanligare sorter, från sitt företag Stenåsa i Varberg.
Jag köpte en lätt honungsdoftande orkidé som heter Adaglossum Summit 'Frenchtown':
Den är 60cm hög och har en helt outslagen blomstängel på gång, utöver den stängel som redan blommar, så den lär ge nöje länge.
Det återstår att se om någon av mina orkidéer förutom brudorkidén någonsin går i blom igen efter att de flyttat hem till mig ;]
Den andra jag köpte var från föreläsarens egna sortiment. Den heter Macodes Petola, och uppskattas mest för sitt bladverk. Den är tydligen släkt med juvelorkidén (ludisia) jag köpte före jul, som finns på bild i min tidigare post.
Bladen har ett fins ådernät som är extremt dekorativt, men det sjuka är att ådernätet glittrar! Som om man har ritat mönstret på bladen med lim och strött på glitter.
Jag har googlat runt, men effekten verkar vara näst intill omöjligt att fånga på bild. Närbilden här är det enda som ens antyder guld-grönt gitter:
Det var en föreläsning, och invigning av deras orkidé-vecka, med stort sortiment. Föreläsaren hade för kvällen med sig lite ovanligare sorter, från sitt företag Stenåsa i Varberg.
Jag köpte en lätt honungsdoftande orkidé som heter Adaglossum Summit 'Frenchtown':
Den är 60cm hög och har en helt outslagen blomstängel på gång, utöver den stängel som redan blommar, så den lär ge nöje länge.
Det återstår att se om någon av mina orkidéer förutom brudorkidén någonsin går i blom igen efter att de flyttat hem till mig ;]
Den andra jag köpte var från föreläsarens egna sortiment. Den heter Macodes Petola, och uppskattas mest för sitt bladverk. Den är tydligen släkt med juvelorkidén (ludisia) jag köpte före jul, som finns på bild i min tidigare post.
Bladen har ett fins ådernät som är extremt dekorativt, men det sjuka är att ådernätet glittrar! Som om man har ritat mönstret på bladen med lim och strött på glitter.
Jag har googlat runt, men effekten verkar vara näst intill omöjligt att fånga på bild. Närbilden här är det enda som ens antyder guld-grönt gitter:
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:38:09, redigerad totalt 1 gång.
- Mördarsnigel
Jag har aldrig haft en hibiscus, men jag läste mig till att man ska använda gödning (författaren föreslår Substral blandad på halv styrka) i vattnet 9 ggr av 10 under hela växtperioden mars-oktober för att få en riklig blomning. Substral är ett vanligt märke på flytande växtnäring. Man brukar hitta den i mataffärer bl.a.
- Mördarsnigel
Tack för tipset. Ska satsa på det i år.
Mars säger du...hmmm...det är ju redan mars!
Handlar i morron.
Du kan få ett skott. Från en växt som jag tog med från Indien där moderplantan växte vilt.
Mars säger du...hmmm...det är ju redan mars!
Handlar i morron.
Du kan få ett skott. Från en växt som jag tog med från Indien där moderplantan växte vilt.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:38:09, redigerad totalt 1 gång.
Den vanligaste färgen på vilda hibiscusar är röd eller? Har du fått den att blomma hemma hos dig?
- Mördarsnigel
Blommorna blir persikoorangerosa, om du nu kan se det framför dig. Ja den har blommat. Men inte varje år. Ett år var det mycket blommor. Oftast bara ett fåtal. Och ibland inga alls.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:38:09, redigerad totalt 1 gång.
Runåbergs Fröer har en majs med vita, svarta, blåsvarta, gula, orange, röda, vinröda, violetta frön.
http://www.runabergsfroer.se/asp/Main.a ... on&id=3090
möjligen liknande http://flickr.com/photos/21686909@N07/3033153653/
violett morot
http://www.runabergsfroer.se/asp/Main.a ... on&id=2217
Om du ej har tillräckligt med målla i din trädgård.
http://www.runabergsfroer.se/asp/Main.a ... on&id=6750
det finnas gula, lila och röda sockerärter i tillägg til de gröna
http://daughterofthesoil.blogspot.com/2 ... pdate.html
denna röda majssort kanske möjlig här i söder
http://daughterofthesoil.blogspot.com/2 ... -2008.html
vad er era favorit växter för doft?
http://www.runabergsfroer.se/asp/Main.a ... on&id=3090
möjligen liknande http://flickr.com/photos/21686909@N07/3033153653/
violett morot
http://www.runabergsfroer.se/asp/Main.a ... on&id=2217
Om du ej har tillräckligt med målla i din trädgård.
http://www.runabergsfroer.se/asp/Main.a ... on&id=6750
det finnas gula, lila och röda sockerärter i tillägg til de gröna
http://daughterofthesoil.blogspot.com/2 ... pdate.html
denna röda majssort kanske möjlig här i söder
http://daughterofthesoil.blogspot.com/2 ... -2008.html
vad er era favorit växter för doft?
Senast redigerad av arterie 2011-05-04 16:38:09, redigerad totalt 1 gång.
Jag gillar lukten av egenodlade morötter. De luktar grönt på ett gott sätt. Egenodlade tomater har också en god, lite stark lukt.
Annars så gillar jag typ alla doftande blommor. I trädgården har jag lite lökväxter som ska dofta, samt schersmin, rosor, pion och kejsarolvon.
Inomhus har jag några orkidéer och två sorters jasmin.
Angående snygga grönsaker så har jag mitt midrag på första sidan i den här tråden. De bönorna var för övrigt Extremt lättodlade. Alla jag sådde kom upp.
Har ni någon växt som, enligt er själva, inte luktar gott?
Annars så gillar jag typ alla doftande blommor. I trädgården har jag lite lökväxter som ska dofta, samt schersmin, rosor, pion och kejsarolvon.
Inomhus har jag några orkidéer och två sorters jasmin.
Angående snygga grönsaker så har jag mitt midrag på första sidan i den här tråden. De bönorna var för övrigt Extremt lättodlade. Alla jag sådde kom upp.
Har ni någon växt som, enligt er själva, inte luktar gott?
- Mördarsnigel
Mördarsnigel skrev:Har ni någon växt som, enligt er själva, inte luktar gott?
Prästkragar, eller om det är en nära släkting.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 16:38:09, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Du kanske tänker på kamomill. Den luktar ganska läskigt.
Många ört-téer är kamomillsmakande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamomill
Många ört-téer är kamomillsmakande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamomill
- Mördarsnigel
Återgå till Intressanta intressen