Fundering om sammanslagning av trådar mm.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Fundering om sammanslagning av trådar mm.

Inläggav weasley » 2009-02-01 15:24:09

Som alla stammisar har sett dyker det ofta upp nya som gärna ställer en av två frågor:

1) Har jag AS? (Och en lång beskrivning)

2) Har person Y AS? (Och en lång beskrivning)

En tanke jag har fått är om vi skulle kunna slå ihop massor av de trådarna till två trådar, den ena då namngiven exvis

"Har jag AS?"

och den andra namngiven till

"Hur vet jag om någon i bekantskapskretsen har AS?"

Sen kan man skapa en klistrad metatråd som hänvisar till dessa.

Anledningen att jag funderar över detta är för att då får man bättre koll på vad som svaras till vem, som det är nu så blir det ju så att vissa får massa svar, medan andra knappt får några svar alls. Personligen tycker jag det känns lite synd eftersom alla ju antagligen är bekymrade - men samtidigt går det liksom inte att skriva samma sak om och om igen bara för att det dyker upp någon ny med exakt samma fråga.

Vad tycker ni andra? Låter det som en bra idé? Jag tror att många som kommer och är lite vilsna kanske kan känna sej bättre till mods om de får en lång tråd med allehanda uppgifter att läsa. Kanske de kan känna igen sej däri? Plus, det blir ju lättare att poängtera för ALLA att vi här på forumet må vara otroligt insatta en del av oss, men vi är fortfarande inga mirakelarbetare och att ge intryck via kortfattade inlägg är vanskligt.

Synpunkter? Åsikter? Dissning? Hyllning? Motförslag? Gnäll?

EDIT: Om det beslutas att omsätta några av dessa funderingar som framkommer i praktiken, tar jag gärna moderatorsrollen i detta! *gillar att sortera*
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:48:23, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Zombie » 2009-02-01 15:34:01

En risk är ju för långa trådar. En annan att en del kanske känner behov av så att säga mer utrymme för personliga svar. Men har det gått hyggligt hittills med filmer, musikvideor, språkfrågor, pianospel, tandvårdskort, datorsäkerhet och vad det nu är mer, så är det nog värt att prova.

Eller, om någon tycker det blir för opersonligt, befarar för lång tråd osv. - så åtminstone ett öppet underforum under "Allt om Asperger", så att den undrande omedelbart ser alla trådar av andra i samma sits.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 17:48:23, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-01 15:39:42

Ett bekymmer är att många inte verkar leta ens, eller bry sig om att läsa vad andra skrivit. Man kan ha skrivit ett långt, påläst, uttömmande inlägg om nåt och så kommer ändå en fråga om precis det man skrivit två inlägg längre ner. Såg det nyss på ADHD-forum, om melatonin. Det var rent komiskt hur enögda och liksom Min navel är jordens medelpunkt-aktiga somliga inlägg kan vara...

Men som idé tycker jag det är bra. Om det funkar.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:48:23, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2009-02-01 15:49:45

alfapetsmamma skrev:Ett bekymmer är att många inte verkar leta ens, eller bry sig om att läsa vad andra skrivit. Man kan ha skrivit ett långt, påläst, uttömmande inlägg om nåt och så kommer ändå en fråga om precis det man skrivit två inlägg längre ner. Såg det nyss på ADHD-forum, om melatonin. Det var rent komiskt hur enögda och liksom Min navel är jordens medelpunkt-aktiga somliga inlägg kan vara...

Ja, sannerligen. Det kräver mycket av moderatorerna om det ska funka. Antar att du har tänkt på det, weasley? ;-)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie

Inläggav rdos » 2009-02-01 15:54:01

Enkelt att lösa. Förbjud alla ämnen som återkommer mer än 2 gånger per månad. :twisted:

Så, nu har vi förbjudit:

1. Har jag AS?
2. Har min kompis AS?
3. Är min diagnos rätt?
4. Vilka mediciner tar ni?
5. Relationer
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Inger » 2009-02-01 16:01:06

Jag är jätteför weasleys idé.

Därutöver skulle jag gärna se någon sorts rekommendation om att i sitt första inlägg försöööka att inte skriva en kilometerlång lista med potentiella AS-drag, tätt packade till en kompakt textmatta utan luft mellan raderna, som många av oss får svårt att ens läsa, än mindre svara på

För att inte överanstränga hjärnan och ögonen hoppar jag av princip över alla inlägg som är mer än typ 5-10 rader långa, om de inte är extremt intressanta och/eller jag är extra pigg den dan, då kan jag i undantagsfall göra undantag.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Mats » 2009-02-01 16:08:04

Svår fråga.

Jag kan tänka mig att de flesta som startar en har-jag-AS-tråd i hela sitt liv har känt sig väldigt annorlunda mot alla andra i sin omgivning. Med en sådan bakgrund är det lätt hänt att hjärnan har ställt in sig på att det inte finns någon annan i hela världen som liknar en själv. Att i det läget behöva dela tråd med andra (som man på förhand "vet" inte har samma problem som man själv har) kanske är ett för stort steg?

Lutar år att lägga min röst på Zombies förslag om ett öppet underforum under Allt om Asperger. Tror iofs att många nya kommer att missa det och starta sin har-jag-AS-tråd i Allt om Asperger ändå. Det kommer i så fall att kräva tålamod, överseende och en del jobb med att flytta trådar från moderatorernas sida. Det finns också en viss risk att någon får svar av typen: "Posta i rätt avdelning, idiot!"...

Jag hoppas att det här inlägget kan räknas till "Synpunkter", "Åsikter" och "Motförslag" (om än veliga) men inte till "Dissning" eller "Gnäll".
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 1 gång.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-01 16:15:10

Inger skrev:För att inte överanstränga hjärnan och ögonen hoppar jag av princip över alla inlägg som är mer än typ 5-10 rader långa, om de inte är extremt intressanta och/eller jag är extra pigg den dan, då kan jag i undantagsfall göra undantag.

För mig är det ofta(st) så också, men inte av princip utan nödvändighet... Önskar det inte var så. :(

Menar alltså att det inte bara är självbevarelsedrift och smarthet, utan att jag bara inte KAN läsa sånt. Det börjar snurra och jag får läsa om och läsa om. Det gör jag bara om det är en tenta det gäller, och det är ju inte aktuellt längre... vilket också är sorgligt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma

Inläggav Zombie » 2009-02-01 16:56:56

Mats skrev:Jag hoppas att det här inlägget kan räknas till "Synpunkter", "Åsikter" och "Motförslag" (om än veliga) men inte till "Dissning" eller "Gnäll".

Inte veligt heller, tycker jag. Spindligt. ;) Genomtänktaste svaret hittills.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Inläggav MsTibbs » 2009-02-01 17:06:46

alfapetsmamma skrev:
Inger skrev:För att inte överanstränga hjärnan och ögonen hoppar jag av princip över alla inlägg som är mer än typ 5-10 rader långa, om de inte är extremt intressanta och/eller jag är extra pigg den dan, då kan jag i undantagsfall göra undantag.

För mig är det ofta(st) så också, men inte av princip utan nödvändighet... Önskar det inte var så. :(

Menar alltså att det inte bara är självbevarelsedrift och smarthet, utan att jag bara inte KAN läsa sånt. Det börjar snurra och jag får läsa om och läsa om. Det gör jag bara om det är en tenta det gäller, och det är ju inte aktuellt längre... vilket också är sorgligt.

Samma här... jag hoppar inte inlägg av elakhet eller ignorans, vissa inlägg klarar jag inte ta till mig ens om jag koncentrerar mig mycket, detta kan vara pga konstigt formulerade meningar, avsaknad av punkt och stor bokstav och/eller värst av allt, ingen "luft" mellan mängder av textrader. Långa inlägg med "luft" har jag mycket lättare att läsa.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Ganesh » 2009-02-01 17:48:41

Går det att fundera kring att man skulle kunna vara aspie utan att det blir en gigantisk existentiell fråga. Tror inte det va? Tvärtom är det nog oftast en upplevelse av livsavgörande betydelse. Och vart vänder man sig med den?

Vem/vilka kan tänkas förstå vad det är när man pratar om hur man resonerar och funderar kring detta med alla dess konsekvenser och aspekter och perspektiv?

Hittar man hit så är det här den uppenbara platsen att ventilera sin oro, ångest, förhoppningar eller vad det nu är man funderar på. Till nykomlingar med sådana funderingar kan man inte säga:

"OK, men fatta dig kort och kärnfullt och utan utvikningar. Och redigera bort det ovidkommande och redigera in mycket luft. Annars läser vi inte."

Det är modigt att skriva sitt första inlägg, i synnerhet om det handlar om tex nyss ha fått en diagnos, eller att snart få en. Låt alla nykomlingar formulera sig som de vill och ta upp det de vill/behöver ta upp. Synpunkter på hur folk uttrycker sig kommer tids nog.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Inläggav Alien » 2009-02-01 17:55:07

rdos skrev:Enkelt att lösa. Förbjud alla ämnen som återkommer mer än 2 gånger per månad. :twisted:

Så, nu har vi förbjudit:

1. Har jag AS?
2. Har min kompis AS?
3. Är min diagnos rätt?
4. Vilka mediciner tar ni?
5. Relationer

Eller skapar underforum för alla dessa ämnen. 1, 2 och 3 tycker jag iofs är varianter av samma ämne.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-01 19:26:51

MsTibbs skrev: Långa inlägg med "luft" har jag mycket lättare att läsa.

Har nyligen upptäckt att jag skriver "Aspergerforum-säkrat" även på andra ställen numera. Max fyra rader i ett stycke och så vidare. :)
alfapetsmamma

Inläggav weasley » 2009-02-01 19:49:34

Jag håller med Ganesh i det han skriver att när man hittar hit är det ofta en del existensiella frågor med i bilden, frågor som "vem är jag" "kan det vara såhär" mm mfl osv. Sådana frågor är ju väldigt viktiga för personen, viktiga att ställa, och viktiga att få ventilera. Det är viktigt att de får ta plats.

Problemet blir ju att många har svarat samma saker på samma frågor om och om igen och till slut ids man inte. När nyhetens behag är över kanske man inte orkar bry sej om person X som registrerat sej och skriver ett låångt inlägg om alla sina funderingar. Och jag har all förståelse för att man tycker det blir tjatigt till slut - det som är nytt för X är ju rejält gammal skåpmat för stammis A.

Det var av den anledningen jag tänkte att det kunde vara en idé att slå ihop trådar och göra en klistrad metatråd. För jag känner ändå någon sorts ansvar för att person X får ventilera lite, läsa några lugnande inlägg, andras tankar och erfarenheter. I den klistrade metatråden skulle då person X teoretiskt sett kunna få svar på sina frågor och samtidigt ställa sina egna, reflektera lite över sin egen situation.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Aspkvinna » 2009-02-01 19:57:55

Kan ingen skrivkunnig person sätta ihop en artikel som täcker de flesta skriva-första-gången frågorna som vi kan hänvisa till i ett välkomstmail när man blir medlem?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Anslöt: 2008-04-24

Inläggav Ganesh » 2009-02-01 21:30:24

Välkomstmail, bra idé.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Inläggav DC » 2009-02-01 21:47:52

Ta gärna med att det blir så oerhört mycket lättare att läsa om man delar upp sitt inlägg i mindre stycken.

Med en rad emellan orkar man läsa lite till. En lång text i ett enda stycke läser jag sällan.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv

Anslöt: 2008-01-03

Inläggav jonsch » 2009-02-01 21:58:56

Faktiskt vore det nog risk för att folk tvärtom skulle känna sig ovälkomna! Utsparkade ur stammisarnas gemenskap tills dess att ma lärt sig det grundläggande.

Å andra sidan orkar kanske inte stammisarna svara på samma grejer gång efter gång men gör det något? De som håller på att bli stammisar svarar säkert gärna istället! Det medför att de gamla sällan lär känna de nya... det kanske är ett problem. Jag gillar det inte själv men det kanske är naturligt, eller blir det så att de nya går miste om gemenskapen? Blir det så att de går miste om, ähm, vår visdom?

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav barracuber » 2009-02-01 22:52:46

Aspkvinna skrev:Kan ingen skrivkunnig person sätta ihop en artikel som täcker de flesta skriva-första-gången frågorna som vi kan hänvisa till i ett välkomstmail när man blir medlem?

Välkomstmail tror jag ärligt talat inte mycket på. Folk får ganska mycket mail och även annars orkar man inte läsa alla mail man får, framför allt inte mail på mer än 10-15 rader.

Tror heller inte mycket på information typ Läs Detta Först som man ofta ser på nätforum. Tror JOR nämnde nån gång att han märkt att folk inte orkar läsa sånt.

Jag tror mer på FAQ - Frequently Asked Questions. Det är en standard på alla typer av sajter, inte bara forum, så folk är mer vana vid det. Och alla förväntar sig och kräver att de ska vara luftigt och koncist skrivna, lätta att ta till sig, lätta att förstå och hitta i, det ska inte krävas massvis med energi.

Om man tar Weasleys idé med klistrad metatrådar med de vanligaste ämnena och förpackar det ungefär som en FAQ - det kan jag tro på.

Det krävs nog rätt mycket överblick att skriva en sådan FAQ bra. Den eller de som skriver behöver nog vara en stammis som känner till forumets historia och de vanligaste ämnena rätt väl.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav alfapetsmamma » 2009-02-02 1:06:54

weasley skrev:Problemet blir ju att många har svarat samma saker på samma frågor om och om igen och till slut ids man inte. När nyhetens behag är över kanske man inte orkar bry sej om person X som registrerat sej och skriver ett låångt inlägg om alla sina funderingar. Och jag har all förståelse för att man tycker det blir tjatigt till slut - det som är nytt för X är ju rejält gammal skåpmat för stammis A.

Hela inlägget var klokt och nåt jag håller med om, men det här citerade är nåt jag verkligen har känt av själv. Jag har känt mig som en automat som går in och försöker motarbeta vanföreställningar och fördomar och svarar på frågor fast jag varken orkar eller har lust längre.

Tilläggas kan att jag är på fler forum som handlar om samma saker, ungefär (mest Allt för föräldrars forum, på snacken om autismspektrum och bokstavsbarn, och så på ADHD-forum, där folk generellt är mindre pålästa än här, men ofta trevligare i tonen mot varann).

Så JAG skulle välkomna en FAQ Eller Nybörjare? Börja här! Sån finns på Lockig.se och det hänvisas konsekvent men vänligt dit. När folk läst där är de välkomna att fråga vidare. Det här är ju inte samma upplägg, i och med att det är så mycket personligare, men ändå...

Man kunde ha nåt åtminstone nåt om att Du måste inte vara empatistörd, humor- och fantasilös för att vara aspergare! Du kan vara så väl mänsklig som trevlig. VI är ju det, moahahahhaa.
alfapetsmamma

Inläggav Inger » 2009-02-02 1:25:31

:lol:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lilla Gumman » 2009-02-02 11:16:54

Hej!

Jag tror att en FAQ/infotext kan se ut ungefär så här:

Välkommen till Aspergerforum!

Några enkla skrivregler
Skriv som du känner. Men tänk på att dela in texten i mindre stycken. Skriv ungefär fyra eller fem rader i varje stycke. Dela av varje stycke med en blankrad. Då blir det lättare för alla latt läsa.
Det går att få färg på texten du skriver. Använd färg med förnuft. En del tycker att det blir svårare att läsa, så färglägg inte hela texten.

Formatera texten
När man skriver ett nytt inlägg eller svarar på någons inlägg går det att formatera texten ungefär som i Word.

Markera texten som du vill formatera och tryck på fet, kursiv eller understruken.

För att få punkter, trycker man på knappen List. Före varje punkt kan man skriva [*] så blir det en punkt framför precis som i ett vanligt ordbehandlingsprogram.

Med knappen Img infogar man bilder, och med URL webbadresser.

Om man trycker på en knapp utan att ha markerat något, blir det en stjärna på knappen och det blir en hakparentes där markören befinner sig. Det betyder att man kan skriva texten efter hakparentesen och sedan trycka en gång till på den knappen. Vips så har texten man nyss skrev blivit formaterad. I vissa webbläsare ser man inte hakparentesen där markören befinner sig, utan den hamnar i stället längst ner i meddelandet.

Vett och etikett
Diskussioner kan ibland bli rätt häftiga, och det är okej. Det är inte tillåtet att bryta mot svensk lag. Hets mot folkgrupp, porr och liknande tillåts inte. Det är heller inte tillåtet med personangrepp.

En avatar är bilden till vänster, under användarnamnet. En avatar får vara max 100x100 pixlar. Det är trevligt att ha en personlig bild, som man förknippar med användarnamnet. Tänk på att en del kan uppleva en animerad bild som väldigt rörig och störande. Använd inte heller avatarer som kan upplevas som stötande.

Regelbrott
Den som bryter mot forumets regler får en varning. Upprepade varningar kan leda till att man blir bannad (avstängd) för kortare eller längre tid. Den som beter sig riktigt illa kan bli bannad för alltid. Var inte rädd för att kontakta moderatorerna om du undrar över något.

Tja, någonting sådant. Kanske fler punkter (orkar inte tänka nu) men inte för mycket text och inte för långt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav JOR » 2009-02-02 11:25:44

Flitigt jobbat du med nicket "Lilla gumman".

En sak jag lärt mig som mod/admin.

Tyvärr så är det inte tydligt nog för vissa :-/

Finns ett par trådar angående vad som skall anses som personangrepp.

Står förvisso i reglerna att det är moddarna som avgör detta. Men det är väldigt godtyckligt. Så min kamp med mig själv har tidigare varit hur man så kortfattat, tydligt och lättläst förklarar vad som är ok och inte, men det gav jag upp då jag insåg att det går att snora till det något enormt.

Samma med vad som anses grovt språk och offensiva avatarer. Allt är relativt. Och har man med aspiesar att göra med så är allt eller inget offensivt, verkar det som :-(
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker

Anslöt: 2005-10-11

Inläggav Lilla Gumman » 2009-02-02 12:34:53

Hej!

Tack, JOR. Jag förstår ditt dilemma.

Men jag tycker ändå att vi bör ha FAQ eller liknande. Alla som är nya på ett forum undrar liknande saker. Då är det bättre att ha en FAQ att hänvisa till. Sen kan ju både moderatorerna och vi som är gamla rävar i forumet såklart hjälpa till att svara på frågor som inte ryms i FAQ.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 17:48:27, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in