Ljudproblem? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har eller har du haft något av följande?

Dövhet eller grav hörselskada
2
3%
Lindrig hörselnedsättning
4
5%
Hyperakusi (ljudöverkänslighet)
11
14%
Tinnitus
11
14%
Meniéres sjukdom
0
Inga röster
Svårt uppfatta verbal info el filtrera bort bakgrundsljud
16
20%
Örontäppa, öroninflammation, yrsel eller andra öronproblem?
2
3%
Flera av ovanstående (ange gärna i tråden)
26
33%
Normal hörsel och sällan eller aldrig öronproblem
7
9%
 
Antal röster : 79

Ljudproblem? (Omröstning)

Inläggav Inger » 2009-01-27 16:20:44

Aktuell fråga till aspergare: hur många har någon form av hörsel-/öronproblem?

Hyperakusi

Tinnitus

Ménières sjukdom
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:46:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lilla Gumman » 2009-01-27 16:42:55

Hej!

Jag har opererat höger öra för sprucken trumhinna två gånger när jag gick i mellanstadiet. Jag gick på hörselkontroller en gång om året fram till jag var femton, och då konstaterades det att hörseln på höger öra vär låg men inom normala värden.

Hösten 1996 gjorde en psykolog på Habiliteringen ett hörseltest. Han sa att vanligtvis är det ena örat dominantare än det andra, men jag hade inget öra som var dominant.

Ibland tycker jag att jag hör sämre, men det kan också vara att jag "stänger av" när jag blir trött. Jag kryssade dock i "lindrig hörselnedsättning" då jag faktiskt hör något sämre på höger öra än på vänster.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 17:46:13, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav earlydayminer » 2009-01-27 17:16:41

Jag hade mycket öroninflammationer som liten och hade rör i höger öra, men jag lyssnar för det mesta med höger öra eftersom jag vet att det örat är lite nedsatt, jag är väldigt ljudöverkänslig och det är skitjobbigt. Tror även att jag har en lindrig Tinnitus då det ibland dyker upp ett smått skärande entonigt rundgångsliknande ljud, men det brukar oftast bara hålla i under maximalt 15 sekunder och händer inte alltför ofta. Ibland när jag lägger mig så hör jag en råpitchad ständig ton, låter nästan som ett surr, som jag tror grundar sig i att datorn låter så mycket och att jag sitter vid den så ofta.

Ibland känns det som jag har superöron för jag hör nästan för bra, eller det kan jag inte säga att jag gör men att det känns så.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 17:46:13, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Alien » 2009-01-27 17:31:03

Jag har en känsla av att jag är mer känslig för ljud än andra och jag har svårt att filtrera bort störande ljud. Däremot har jag inte svårt att uppfatta verbal information. (En annan sak är att jag glömmer bort det mesta, men det har ju inte med hörseln att göra.)
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 17:46:13, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav ling0n » 2009-01-27 23:29:58

Har svårt att uppfatta verbal information, fast det tror jag iofs beror mer på koncentrationssvårigheter... kanske... Jag vet inte. Om jag sitter på en fest med hög musik så har jag svårt att följa med i samtal som andra verkar klara utan problem, så jag vet inte.
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 17:46:13, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav Mördarsnigel » 2009-01-27 23:34:00

wow hittills endast jag som inte har problem
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 17:46:13, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Inläggav ling0n » 2009-01-27 23:40:06

Jag tror inte jag har mycket problem heller egentligen. :)
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 17:46:13, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav tahlia » 2009-01-27 23:44:52

Från ungefär 4 års ålder hade jag öroninflammationer mellan 5 och 7 gånger per år. Detta pågick fram till jag nådde puberteten (vid 12 års ålder).
Det värkte hål 1 gång av 5 ungefär (trummhinnan brast), och pencillin var svårt eftersom det flytande bara vände och kom upp och tabletter kunde jag inte svälja förrän jag var 11.

Gick på konstanta hörselkontroller fram till gymnasieålder men har ingen hörselnedsättning till följd av dessa problem, trots att trummhinnan ärrats ett antal gånger på båda öronen.
Rör var det aldrig ens tal om, jag är väl för gammal för sånt. ;)

Jag är inte ljudkänslig per definition. Vissa ljud kan dock störa mig oerhört och vissa ljud gör att jag får börja om från början på boken om de dyker upp när jag läser.
Andra ljud lägger jag inte ens märke till, så jag antar att jag är "normal" på den punkten.
Min dotter är mycket ljudkänslig dock, men har bara haft en öroninflammation i sitt 11-åriga liv.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:46:13, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Zombie » 2009-01-27 23:45:21

Svårt att uppfatta verbal information, att skilja den från bakgrundsljud (för att inte tala om annat tal).

Örontäppa, yrsel vid örontäppa, ljudöverkänslighet vid sömn.

Vet inte om jag ska kategorisera som "egentlig" ljudöverkänslighet:
svårt med ljud i bostaden - från grannar, kylskåp, fläktar och dylikt. Tickande klockor, dunkande baskaggar och liknande är direkt outhärdliga.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 17:46:13, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Ljudproblem?

Inläggav Isabell » 2009-01-27 23:46:55

Har nog flyttat ett tiotal gånger enbart på grund av att jag störts av ljud från grannar.

Är subjektivt känslig för ljud. Delar upp ljud i vänliga och fientliga ljud.

Fientliga ljud är sådana jag inte själv kan påverka, t ex dunkadunka från grannar. Telefoner som ringer har oftast ett fientligt ljud, för de gör mig stressad. Fientliga ljud kan vara ticktacket av mammas vardagsrumsklocka samt kylskåp som surrar. Ett extremt fientligt ljud är det vakuumliknande ljud som uppstår när man tvingas använda öronproppar.

Vänliga ljud kan vara hårdrock på hög volym, när jag vill höra den musiken. Vänliga ljud kan vara att vakna till klassisk musik eller till fågelkvitter. Ett extremt vänligt ljud är den relativa tystnaden när alla malande ångesttankar tystnat.
Senast redigerad av Isabell 2011-05-04 17:46:13, redigerad totalt 1 gång.
Isabell
 
Inlägg: 2000
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Wherever I lay my hat...

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-01-28 0:12:57

Jag svarar inte på enkäten, men jag har faktiskt mycket svårt att somna om jag hör en tickande klocka. Är jag inte övertrött kan det ta flera timmar om jag inte har möjlighet att stänga av den. Jag har också ganska svårt att lära mig somna med kylskåpsljud och och vaknar väldigt tidigt och trött i huvudet på grund av trafikbuller om jag försöker sova med öppet fönster. Kan heller inte med att dela sovrum med folk som ska ha radion eller musik på när de ska somna. Sånt kan också hålla mig vaken i timtal.

Detsamma gäller faktiskt ljus. Standbyknappar på elektroniska apparater stänger jag av. Är det något som blinkar måste jag täcka över. Sken utifrån från gatlyktor går dock bra.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 17:46:13, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Zombie » 2009-01-28 0:31:25

Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 17:46:13, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Ljudproblem?

Inläggav Inger » 2009-01-28 0:34:11

Isabell skrev:Har nog flyttat ett tiotal gånger enbart på grund av att jag störts av ljud från grannar.

Är subjektivt känslig för ljud. Delar upp ljud i vänliga och fientliga ljud.

Fientliga ljud är sådana jag inte själv kan påverka, t ex dunkadunka från grannar. Telefoner som ringer har oftast ett fientligt ljud, för de gör mig stressad. Fientliga ljud kan vara ticktacket av mammas vardagsrumsklocka samt kylskåp som surrar. Ett extremt fientligt ljud är det vakuumliknande ljud som uppstår när man tvingas använda öronproppar.

Vänliga ljud kan vara hårdrock på hög volym, när jag vill höra den musiken. Vänliga ljud kan vara att vakna till klassisk musik eller till fågelkvitter. Ett extremt vänligt ljud är den relativa tystnaden när alla malande ångesttankar tystnat.

Detta var väldigt bra beskrivet! Kanske man kan få citera det om det skulle behövas för att öka förståelsen för ljudöverkänsligas och lättstörda?

Jag kan också gilla hårdrock eller techno på halvhög volym ibland, men bara när jag själv känner behovet och har möjlighet att stänga av när det blir för mycket. Tror nog att folk rent allmänt blir mer störda av ljud som andra åstadkommer än såna man själv är upphov till, men att känsliga personer upplever det som rent tortyr som man kan bli närmast ihjälstressad av, medan det för andra kanske bara är lite irriterande.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:46:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Flinta » 2009-01-28 0:34:18

Även jag är mer känslig för ljud än andra och har mkt svårt att filtrera bort störande ljud. Jag har även svårt att uppfatta verbal info, har Tinnitus och är mobilsjuk (extra känslig hörselnerv?)
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 17:46:13, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Inger » 2009-01-28 0:38:38

Zombie skrev:Svårt att uppfatta verbal information, att skilja den från bakgrundsljud (för att inte tala om annat tal).

Örontäppa, yrsel vid örontäppa, ljudöverkänslighet vid sömn.

Vet inte om jag ska kategorisera som "egentlig" ljudöverkänslighet:
svårt med ljud i bostaden - från grannar, kylskåp, fläktar och dylikt. Tickande klockor, dunkande baskaggar och liknande är direkt outhärdliga.

Knepigt när man hör ljud man helst vill slippa men har svårt att uppfatta ljud man vill höra. Blir som ett dubbelt handikapp som kan vara extra svårt att hantera, förklara och få förståelse för.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:46:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Ljudproblem?

Inläggav Zombie » 2009-01-28 0:39:58

Inger skrev:
Isabell skrev:Har nog flyttat ett tiotal gånger enbart på grund av att jag störts av ljud från grannar.

Är subjektivt känslig för ljud. Delar upp ljud i vänliga och fientliga ljud.

Fientliga ljud är sådana jag inte själv kan påverka, t ex dunkadunka från grannar. Telefoner som ringer har oftast ett fientligt ljud, för de gör mig stressad. Fientliga ljud kan vara ticktacket av mammas vardagsrumsklocka samt kylskåp som surrar. Ett extremt fientligt ljud är det vakuumliknande ljud som uppstår när man tvingas använda öronproppar.

Vänliga ljud kan vara hårdrock på hög volym, när jag vill höra den musiken. Vänliga ljud kan vara att vakna till klassisk musik eller till fågelkvitter. Ett extremt vänligt ljud är den relativa tystnaden när alla malande ångesttankar tystnat.

Detta var väldigt bra beskrivet! Kanske man kan få citera det om det skulle behövas för att öka förståelsen för ljudöverkänsligas och lättstörda?

Jag kan också gilla hårdrock eller techno på halvhög volym ibland, men bara när jag själv känner behovet och har möjlighet att stänga av när det blir för mycket. Tror nog att folk rent allmänt blir mer störda av ljud som andra åstadkommer än såna man själv är upphov till, men att känsliga personer upplever det som rent tortyr som man kan bli närmast ihjälstressad av, medan det för andra kanske bara är lite irriterande.

Och jag upptäcker än en gång att jag inte har tagit ett allvarligt problem jag har på allvar - i brist på etikett, "handikappidentitet", möjlighet att rättfärdiga moraliskt att jag har ett problem jag faktiskt har, efter ett halvt liv i tron att jag i grunden är normal.

Den avgrundsstora gradskillnaden mellan oss överkänsliga och normala människor - den som så lätt får dem att kalla en, eller en själv att känna sig som, en kverulant eller simulant.

"Närmast ihjälstressad" var ordet.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 17:46:14, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Ljudproblem?

Inläggav Isabell » 2009-01-28 0:45:22

Till Inger: Du får gärna citera, om det kan bidra med att öka förståelsen för det här problemet.

Det kan vara bra att lägga till att jag innan jag kommit till insikt om aspergerproblematiken blivit så vansinnigt arg på vissa, oförstående grannar att min "oproportionerliga autismilska" gjort att de förlorat all möjlighet till förståelse för min belägenhet.

Idag skulle jag i de flesta fall inte klaga på grannar. Det finns ju även de som roas av att se att andra blir provocerade och störda. Jag har även förstått att andra människor inte är lika ljudkänsiga. Det trodde jag ju förut...

Vad är då lösningen? För mig är fortfarande idealet ett hus invid skogen utan grannar.
Senast redigerad av Isabell 2011-05-04 17:46:14, redigerad totalt 1 gång.
Isabell
 
Inlägg: 2000
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Wherever I lay my hat...

Inläggav Inger » 2009-01-28 0:48:29

Flinta skrev:Även jag är mer känslig för ljud än andra och har mkt svårt att filtrera bort störande ljud. Jag har även svårt att uppfatta verbal info, har Tinnitus och är mobilsjuk (extra känslig hörselnerv?)

Innebär det att du får ont i örat när du talar i mobil?

Jag tyckter inte jag känner nåt av mobiler men har börjat använda sladd för säkerhets skull.

Däremot när jag hade sladdlös DECT-telefon hemma och pratade i den i typ 6 timmar i streck så fick jag jätteont i örat och kände hur hela området var starkt upphettat så att det riktigt brände och sved (det händer inte när jag pratar länge i vanlig telefon, då är det mer att man blir trött i örat av pratet, men den trådlösa gav en rent fysisk smärta som var helt olidlig). Efter det kunde jag inte tala i sladdlös utan att få tillbaka samma värk i örat så jag återgick till vanlig telefon. Är extra glad över det beslutet sen jag fick veta att DECT-telefonernas basenhet sänder som en minimobilmast i hemmet c:a 100 m i alla riktingar, och dessutom dygnet runt istället för bara när man ringer.

Hoppas det inte är sant att de ska avveckla trådtelenätet innan de hittar någon mer människovänlig frekvens att sända trådlös på. Just mikrovågor som kan grilla örat och hjärnan är verkligen ingen höjdaridé rent biologiskt... :roll:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:46:14, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Ljudproblem?

Inläggav Inger » 2009-01-28 0:52:38

Isabell skrev:Vad är då lösningen? För mig är fortfarande idealet ett hus invid skogen utan grannar.

Du skulle gilla det hos mig. Du får komma och hälsa på nån gång.

Tyvärr är problemet att när man bor ute i skogen så är civilisationen lite för långt borta, och när man bor nära civilisationen så bor det en massa andra människor där som prompt måste föra en massa oväsen hela tiden... :?

Jag vill helst bo på landet, men gärna på gångavstånd till stan. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:46:14, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Grimuald » 2009-01-28 0:56:49

Jag har ofta ont i öronen. Vet inte om det är normalt men jag tror det är meningslöst att söka vård för det. Ibland gör det ont som satan, man kan bli helt galen av smärtan.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 17:46:14, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Re: Ljudproblem?

Inläggav Isabell » 2009-01-28 0:58:42

Inger skrev:Du skulle gilla det hos mig. Du får komma och hälsa på nån gång.


Tack för det! :D Det låter som ett ställe jag skulle trivas på. Då kommer jag utan barn. :wink:
Senast redigerad av Isabell 2011-05-04 17:46:14, redigerad totalt 1 gång.
Isabell
 
Inlägg: 2000
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Wherever I lay my hat...

Inläggav Inger » 2009-01-28 0:59:08

Grimuald skrev:Jag har ofta ont i öronen. Vet inte om det är normalt men jag tror det är meningslöst att söka vård för det. Ibland gör det ont som satan, man kan bli helt galen av smärtan.

Det är inte normalt att ha ont i öronen. Om du inte sökt vård för det så vet du inte om det är nåt som går att åtgärda. Ska du inte ge läkarna en chans i alla fall?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:46:14, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Ljudproblem?

Inläggav Inger » 2009-01-28 1:00:25

Isabell skrev:
Inger skrev:Du skulle gilla det hos mig. Du får komma och hälsa på nån gång.


Tack för det! :D Det låter som ett ställe jag skulle trivas på. Då kommer jag utan barn. :wink:

Hehe, det blir utmärkt! :wink: Så kan du få höra lite fågelkvitter. Alt White Stripes.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:46:14, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Ljudproblem?

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-01-28 1:05:54

Har Tinnitus och lindrig hörselnedsättning. Jag var ett "öronbarn".
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 17:46:14, redigerad totalt 1 gång.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in