Fråga om ljud och grannar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Flinta » 2009-01-26 22:48:47

Vettigt tycker jag är att informera sin br-förening/hyresrättförening i förväg om man vet med sig att det kan finnas en ev risk att grannar kan störas vid t ex renoveringar (men inte vid t ex trumpetspeleri eller operasång några timmar/v på dagtid). Uppskattar dom grannar som skriftligen lämnar ett anslag i trapphuset och talar om att dom ska ha fest och att alla boende kan ringa på hos dom om dom stör /för mkt/.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 17:45:17, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Ljudfråga

Inläggav DC » 2009-01-26 23:40:32

Grimuald skrev:
Vilka ljud är tillåtna i bostad där det finns grannar ? Eller är alla ljud tillåtna? Finns det några skrivna riktlinjer eller prejudikat ?

Finns det hus som är anpassade för AS när det gäller ljudfrågan ?


Det där är ganska luddigt formulerat i hyreslagen. Det står något om att man ska iaktta sundhet och god ordning.

Man får spela musik men inte hur högt som helst och inte efter klockan 22 eller 23 (varierar). Men man får låta en hel del och grannarna måste acceptera detta när man bor i flerfamiljshus.

Jag kan berätta att jag flyttat minst 30 ggr i vuxen ålder pga att jag varit störd av ljud från grannarna.

Hus för ljudkänsliga vore fint. Jag känner inte till att det finns några sådana hus. Problemet är bara att man kan behöva väsnas själv ibland om man ska borra upp något på väggen t ex eller om man fyller år och har många gäster.

Helt tyst kan man aldrig få i lägenhet. Här skvalar det när grannen går på toaletten och det smälls i dörrar, klampas med skor osv. Väldigt tröttsamt. Jag har alltid radion på för det gör att jag inte hör grannljuden lika tydligt.

Man kan ansöka om antingen särskilt anpassad bostad eller handikappanpassning i form av ljudisolering. Jag känner dock inte till om någon fått beviljat något av detta med hänsyn till ljudkänslighet. Själv har jag fått avslag på mina ansökningar och har inte haft ork att överklaga.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:45:17, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Re: Ljudfråga

Inläggav Flinta » 2009-01-27 0:17:45

DC skrev:
Man kan ansöka om antingen särskilt anpassad bostad eller handikappanpassning i form av ljudisolering. Jag känner dock inte till om någon fått beviljat något av detta med hänsyn till ljudkänslighet. Själv har jag fått avslag på mina ansökningar och har inte haft ork att överklaga.


Jag har iaf fått berättat för mig om ett fall där en person m AS ansökte och beviljades ljudisolering. Tror det va i västra götaland.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 17:45:17, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Ljudfråga

Inläggav nallen » 2009-01-27 1:00:29

DC skrev:Jag har alltid radion på för det gör att jag inte hör grannljuden lika tydligt.

Har du provat nån sån brusskiva som man pratade om i den här tråden?
Jag störs inte särskilt mycket av ljud, men det kan tänkas bero på att jag har ganska mycket fläktbrus i min lägenhet som maskerar en del av grannarnas förehavanden.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 17:45:17, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19628
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Ljudfråga

Inläggav DC » 2009-01-27 8:06:51

nallen skrev:
Jag störs inte särskilt mycket av ljud, men det kan tänkas bero på att jag har ganska mycket fläktbrus i min lägenhet som maskerar en del av grannarnas förehavanden.


Fläktbrus? Bara ordet ger mig rysningar. Blir du inte trött i huvudet?
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:45:17, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav DC » 2009-01-27 8:15:36

Grimuald skrev:
Är det ingen risk att man anses som väldig petig om man till exempel anger att man störs av hundars tassande och då särskilt på nätterna?


Jo, den risken finns nog.

Man kan inte förbjuda en hund att röra sig nattetid. Man kan inte heller förbjuda folk att gå på toaletten nattetid. Tyvärr, för det senare är jag väldigt störd av eftersom jag ofta väcks av det.

MEN, om du vänder dig till hyresgästföreningen så kan de göra en mätning för att se om din lägenhet är alldeles för lyhörd. Är det så kan värden tvingas åtgärda problemet.

Vi som är så här ljudkänsliga borde verkligen tas lite mer på allvar. Det är ett stort och allvarligt problem anser jag. Jag skulle gärna se att man får med detta som en tydligare och självklarare del när man ansöker om särskilt anpassad bostad. Där utgår man som det är nu, mest från rörelsehinder.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:45:17, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Inger » 2009-01-27 8:29:49

Kan du inte ta upp det på OA-forumet också eftersom det verkar vara ett vanligt problem för aspergare? Tycker detta är något OA borde informera om och lobba för så att ljudkänsliga ska kunna få ljudisolerade bostäder utan en oherrans massa misstro och krångel med hyresvärdar eller myndigheter.

Jag ringde förresten runt till en del stora bostadsföretag och frågade om de inte kunde bygga särskilda hus för ljudkänsliga, men de var inte intresserade av ännu fler grupper att specialanpassa bostäder åt med alla allergiker, rörelsehindrade, elkänsliga m fl.

Dock verkar det räcka att man har turen att hamna i ett nybyggt hus för att det ska vara påfallande välisolerat som standard. Men då är förstås hyran högre än de flesta handikappade har råd med om man inte får särskilt bidrag för att täcka den högre kostnaden. Jag känner en som fått det men då hade han en massa läkarintyg och intyg på hyperakusi.

Det borde fler kunna få. För om man är så lättstörd att man aldrig kan slappna av eller sova ordentligt så tär det ju enormt på ens kanske redan knappa energi.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:45:17, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav DC » 2009-01-27 9:16:53

Inger skrev: Kan du inte ta upp det på OA-forumet också eftersom det verkar vara ett vanligt problem för aspergare? Tycker detta är något OA borde informera om och lobba för så att ljudkänsliga ska kunna få ljudisolerade bostäder utan en oherrans massa misstro och krångel med hyresvärdar eller myndigheter.


Jag vet inte om detta svaret var till mig men jag gör det gärna. Tycker absolut det här är en viktig fråga. Jag lever mitt i detta själv.

Inger skrev: Dock verkar det räcka att man har turen att hamna i ett nybyggt hus för att det ska vara påfallande välisolerat som standard.


Jag har en nära släkting som bor i nybyggt. Där är så lyhört att när grannen tvättar skakar hela min släktings vardagsrumsgolv. Det är byggt på någon slags stålkonstruktion.

Inger skrev: Men då är förstås hyran högre än de flesta handikappade har råd med om man inte får särskilt bidrag för att täcka den högre kostnaden. Jag känner en som fått det men då hade han en massa läkarintyg och intyg på hyperakusi.


Vad för slags bidrag var det? Intyg har jag ordnat många men mot kommunen har det inte hjälpt. Med lite exempel från andra håll i överklagan till Länsrätten i kombination med en välformulerad beskrivning (hur nu det ska gå till) samt diverse läkarintyg kanske jag kunde få rätt till slut och då har vi en dom som andra kan använda sig av också.

Inger skrev: Det borde fler kunna få. För om man är så lättstörd att man aldrig kan slappna av eller sova ordentligt så tär det ju enormt på ens kanske redan knappa energi.


Just så ja. Ständiga spänningar och stort obehag så fort det låter från grannar eller utifrån. Jag tror inte någon som inte själv upplever detta riktigt kan förstå hur plågsamt det är.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:45:17, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Inger » 2009-01-27 9:26:04

Jag kan fråga personen ifråga vid tillfälle. (Påminn mig gärna på OA också om jag skulle glömma för jag har rätt mycket att hålla reda på just nu.)

Nybyggda hus ska inte vara lyhörda, då är de felbyggda. B-isolering med treglasfönster har min vän i sitt nybyggda hyreshus i stan och det är verkligen påfallande tyst i hans lägenhet. Han har även frågat grannarna under om de hört nåt när han spelat högt eller haft gäster med klackar och de säger att de aldrig hört ett dugg.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:45:17, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav DC » 2009-01-27 9:43:43

Inger skrev:Jag kan fråga personen ifråga vid tillfälle. (Påminn mig gärna på OA också om jag skulle glömma för jag har rätt mycket att hålla reda på just nu.)


Ny tråd startad på OA-forum.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Re: Ljudfråga

Inläggav Glimma » 2009-01-27 12:04:07

Grimuald skrev:
IndividualThoughtPatterns skrev:Hör av dig till din hyresvärd och fråga.


Avskyr denna typ av svar. :evil: Det är nonsenssvar. De är idiotiska och vedervärdiga. Att svara på en fråga genom att hänvisa någon annanstans utan att ta sitt personliga ansvar och svara på frågan är uruselt.

Dessutom, att svara på detta sett som gjorts visar också på urusel förståelse av funktionshindret. Dylika svar borde ej vara tillåtna överhuvudtaget på denna typ av forum.

(Nu blir jag säkerligen bannad och avstängd pga min kritik vilket är det normala beteendet på forum och som jag har upplevt ett antal gånger men eftersom jag är övertygad om att yttrandefriheten är stark och en av de få rättigheter man har som människa så tar jag mig den friheten!)



Jag förstår inte din ilska. Han svarar ju helt rätt på din fråga. De är absolut inte idiotiska och vedervärdiga svar. Vad har personligt ansvar med detta att göra? Urusel förståelse för funktionshindret? Jag har själv asperger och jag upplever det snarare som att du har dålig förståelse för detta funktionshinder. Du glömmer att det fungerar olika från fall till fall. Allt detta visar på dålig försåelse för andra från din sida snarare. Men för att återgå till ditt problem.

Störande grannar har jag fått nog av och ska flytta för tredje gången. Min hyresvärd tar inte ansvar för sådant utan flyttar hellre på de som inte låter än de som låter. Det finns ngt som heter boendeanpassning och det ska finnas i varje kommun. Denna person kan hjälpa till med ljudisolering m m. Men om det är lägenhetshus byggda på 60-70-talet kan du inte räkna med att en ljudisolering hjälper. Detta eftersom golven är gjorda av betong och nästan omöjliga att isolera. Störs du väldigt mkt av dina grannar rekommenderar jag hörselskydd. Eller att gå och prata med dem. Men det tycker inte min hyresvärd om att man ska göra. De vill att man ringer dem men de gör absolut ingenting. Fast nu har de nog skällt lite på grannen ovanför mig, för hans säng knarrar inte lika fruktansvärt mkt som förut. Bad min boendeanpassare prata med hyresvärden. Min hyresvärd vräker enbart om man inte betalar hyran. Folk kan med andra ord festa hur mkt de vill utan att riskera någonting. USELT! Men det är väl för att det är ett kommunföretag.

Mitt tips till dig är att du ska tänka dig noga för hur det är där du bor om du ska flytta. T ex hur många grannar du har under dig, bredvid dig osv. Vad som stör dig mest! Är det ljudet från vattenkranar i toaletten kanske det inte är smart att ställa sängen närmast väggen till toaletten t ex. Lägenheten som jag flyttar till nu har jag valt med stor omsorg. Toaletten ligger närmast ytterdörren. Köket ligger emellan toaletten och sovrummet. Så förhoppningsvis störs jag inte av rinnande kranar då. Annat är att lägenheten ligger längst upp och längst ut i en huslänga. Vilket är bra eftersom det inte bor ngr grannar på min högra sida då. I källaren finns bara förråd så sannolikheten för att dagis eller tvättstuga ska in där ngn gång i framtiden är väldigt liten. Särskilt som tvättstugan redan finns två trappuppgångar ifrån i samma huslänga.

NU har jag bott längst ner närmast ytterdörren i trapphuset och det är jättejobbigt. Jag hör allt som görs i i trapphuset ovasett var jag är i lägenheten. Under mig har jag dagiset som stör alldeles för mkt och sängen kan jag bara ha vid en vägg och det är väggen närmast toan. Inget vidare bra! Har satt upp ett draperi för min ytterdörr och det hjälper lite ljudmässigt. Men inte tillräckligt.

När jag flyttade första gången kunde jag inte ens föreställa mig vilka problem detta funktionshinder skulle ställa till det för mig. Visste heller inte om dem då. Det värsta är ljudkänsligheten. Soc. föreslog en tvåa åt mig och så blev det. De menade att det är ju inte mitt fel att jag har dessa problem. Vilken de betalar för. Och om jag bor i en tvåa så kan jag varva mellan två rum om det låter för mkt i det ena. Lite tips från en som vet hur det är att ha jobbiga grannar.

Men Grimuald: Tycker du får skämmas lite för ditt första svar. Urusel förståelse för funktionshinder? Vad är det för en kommentar. Det har inte slagit dig att de som svarar dig här på forumet också har lika mkt funktionshinder som du?

Lycka till. Och som sagt! Det är ganska smart att ringa och fråga hyresvärden vad som gäller angående grannproblem. Även om de inte hjälper i praktiken vet du var du stå iaf!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Re: Ljudfråga

Inläggav Grimuald » 2009-01-27 12:48:25

Glimma skrev:Även om de inte hjälper i praktiken vet du var du stå iaf!

Känns som man är nedsänkt i ett träsk och helt oförmögen att komma någon vart. Är det så det ska vara? :cry:
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Re: Ljudfråga

Inläggav Glimma » 2009-01-27 14:21:55

Grimuald skrev:
Glimma skrev:Även om de inte hjälper i praktiken vet du var du stå iaf!

Känns som man är nedsänkt i ett träsk och helt oförmögen att komma någon vart. Är det så det ska vara? :cry:


Vet hur det kan vara. Har varit i träsket för länge. Men har du möjlighet så kontakta boendeanpassaren. De kanske ser saken ur ett annat perspektiv och kan hjälpa till. Som jag förstod det var det ljud av tassande tassar du hörde? Ingen höjdare. Låter ungefär lika trevligt som grannens knakande säng. Ibland när han är lite intim med sig själv, om säger så, har det faktiskt hänt att min soffa hoppat från golvet pga hans rörelser från sängen. Vidrigt! Sådana som vi med extrem ljudkänslighet ska nog helst bo längst upp i hyreshus. Eller helst i eget hus. Men det är inte alltid man har råd eller möjlighet till det sistnämnda.

Du kan inte ha svag musik på natten då? Då kanske det sållar bort obehagliga ljud som det som stör dig? Kanske en stereo med timer så att musiken stängs av av sig självt efter ngn timme? Det har hjälpt mig litegrann. Och om du får klagomål så kan du hänvisa till att grannens hund stör dig. Då kanske hyresvärden börjar förstå att det behövs ngn form av åtgärd?
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Re: Ljudfråga

Inläggav nallen » 2009-01-28 0:22:13

DC skrev:Fläktbrus? Bara ordet ger mig rysningar. Blir du inte trött i huvudet?

Nej. Vi pratar alltså fläktar (och hårddiskar) i datorerna, inte ventilationen.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19628
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Zombie » 2009-01-28 0:32:29

Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Ljudfråga

Inläggav DC » 2009-01-28 10:04:18

nallen skrev:
DC skrev:Fläktbrus? Bara ordet ger mig rysningar. Blir du inte trött i huvudet?

Nej. Vi pratar alltså fläktar (och hårddiskar) i datorerna, inte ventilationen.


Jahaa, okej. Det var en lite annan sak förstås. Min dator låter väldigt mycket. Tyvärr överröstar den inte grannen ovanför. Hon väckte min dotter strax efter 22 i går kväll genom att kasta en soffa i golvet tre gånger. Åtminstone lät det ungefär så. :evil:
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Re: Ljudfråga

Inläggav Aspkvinna » 2009-01-28 15:13:30

DC skrev:Min dator låter väldigt mycket.


Sonys Vaio-datorer har ett eget fläktsystem som sägs vara tystare än andra.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Re: Ljudfråga

Inläggav weasley » 2009-01-28 16:32:43

Aspkvinna skrev:
DC skrev:Min dator låter väldigt mycket.


Sonys Vaio-datorer har ett eget fläktsystem som sägs vara tystare än andra.


MacBook har ett fläktsystem som i värsta fall sisar litegrann om man installerar stora program. *rekommenderar MacBook*
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:45:21, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav DC » 2009-01-28 20:52:03

Jag har aldrig köpt en dator någonsin i mitt liv. De jag haft genom åren har jag fått av andra som köpt nya. Mina datorer skulle egentligen kastas men fick en ny chans i min ägo. Så jag är väldigt tacksam för att jag har en dator överhuvudtaget.

Men OM jag plötsligt skulle vinna på Lotto är min dröm att köpa en riktig superdator som är så tyst att man får leta efter den fastän den är på.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in