Vad finns det för stöd och hjälp där ni bor?
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Vad finns det för stöd och hjälp där ni bor?
Vet inte om denna fråga varit uppe förut men jag har då och då funderat över hur möjligheten till stöd och hjälp ser ut i olika delar av landet och i olika kommuner.
Där jag bor så finns det inget boendestöd t ex. Om man behöver hjälp i hemmet så är det hemtjänsten som gäller. Det enda stöd med mer kunskap om AS är en beteendevetare som är på vårdcentralen en gång i veckan. Jag har fått ett personligt ombud från en annan kommun men hon hade aldrig haft någon kontakt med personer med npf tidigare så våra första möten gick åt till att informera henne om hur jag fungerar och vilka svårigheter som kan följa med AS. Lånade även ut böcker och diverse tidsskrifter till henne för att hon skulle kunna sätta sig in i min problematik lite bättre. Har även fått kontakt via LSS men hon har bara tid att komma hit varannan till var tredje månad. Däremellan ska jag kunna ringa henne om det är något jag behöver prata om men hon är väldigt svår att få tag i då hon jobbar i flera kommuner, varav en lite större stad.
Så, hur ser det ut där du bor?
Där jag bor så finns det inget boendestöd t ex. Om man behöver hjälp i hemmet så är det hemtjänsten som gäller. Det enda stöd med mer kunskap om AS är en beteendevetare som är på vårdcentralen en gång i veckan. Jag har fått ett personligt ombud från en annan kommun men hon hade aldrig haft någon kontakt med personer med npf tidigare så våra första möten gick åt till att informera henne om hur jag fungerar och vilka svårigheter som kan följa med AS. Lånade även ut böcker och diverse tidsskrifter till henne för att hon skulle kunna sätta sig in i min problematik lite bättre. Har även fått kontakt via LSS men hon har bara tid att komma hit varannan till var tredje månad. Däremellan ska jag kunna ringa henne om det är något jag behöver prata om men hon är väldigt svår att få tag i då hon jobbar i flera kommuner, varav en lite större stad.
Så, hur ser det ut där du bor?
Senast redigerad av annorlunda 2011-05-04 17:45:04, redigerad totalt 1 gång.
- annorlunda
- Anslöt: 2007-09-02
Hjälp och stöd? Vad är det?
Men det är ungefär så det är här. Inte ens sk NPF-team är speciellt insatta i någonting och någon hjälp kan man inte räkna med.
Mig gör det detsamma eftersom jag starkt ogillar att förlora min självständighet på någon punkt. Men det är säkerligen våldsamt frustrerande för de som faktiskt behöver stöd och hjälp.
Men det är ungefär så det är här. Inte ens sk NPF-team är speciellt insatta i någonting och någon hjälp kan man inte räkna med.
Mig gör det detsamma eftersom jag starkt ogillar att förlora min självständighet på någon punkt. Men det är säkerligen våldsamt frustrerande för de som faktiskt behöver stöd och hjälp.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:45:04, redigerad totalt 1 gång.
* Boendestöd med inriktning aspergerpersoner
* Boenden med inriktning aspergerpersoner
* Arbetsterapeut både på vuxenhabiliteringen och på handikapp(whatever det kallas) för hjälpmedel och anpassning av bostad mm.
* Sjukgymnast (bla för dem med dålig motorik).
* Kurator/Psykolog/Psykoterapeut bla med aspergerkunskaper både för samtal och för konkret hjälp.
* God Man och Förvaltare.
* Neuropsykiatrisk enhet på sjukhuset (primärt för barn iofs) med diverse personal bland annat psykiater som bland annat ger utbildningar och föräldrastöd.
* Vuxenhabiliteringen med bla informationsgrupp och social färdighetsträning för AS-personer.
* Nätverket Asp privatpersoner som själva har asperger som träffas annanvar vecka på fritidsgård och gör vad som helst de känner för, socialt.
* Attention.
* Föreningen Autism.
* Boenden med inriktning aspergerpersoner
* Arbetsterapeut både på vuxenhabiliteringen och på handikapp(whatever det kallas) för hjälpmedel och anpassning av bostad mm.
* Sjukgymnast (bla för dem med dålig motorik).
* Kurator/Psykolog/Psykoterapeut bla med aspergerkunskaper både för samtal och för konkret hjälp.
* God Man och Förvaltare.
* Neuropsykiatrisk enhet på sjukhuset (primärt för barn iofs) med diverse personal bland annat psykiater som bland annat ger utbildningar och föräldrastöd.
* Vuxenhabiliteringen med bla informationsgrupp och social färdighetsträning för AS-personer.
* Nätverket Asp privatpersoner som själva har asperger som träffas annanvar vecka på fritidsgård och gör vad som helst de känner för, socialt.
* Attention.
* Föreningen Autism.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:45:04, redigerad totalt 1 gång.
Thalia: jag förstår vad du menar och jag var väl lite mer så tidigare. Efter den senaste depressionen så har jag dock haft mer behov av stöd för att orka med någonting vettigt öht och få hjälp att planera hur jag ska lägga upp mina dagar. När jag gör egna scheman har jag en tendens att glömma bort att lägga in pauser. Detta resulterar i några veckors oavbrutet springande hit och dit för att sedan sluta med att jag sover i princip dygnet runt för att återhämta mig.
- annorlunda
Det verkar som om det finns mycket stöd och hjälp att få om man bor i rätt län/kommun. Intressant att se hur mycket det kan skilja. Vore roligt med fler svar för att se hur det ser ut i övriga län/kommuner.
- annorlunda
Här finns endast det som kommunen inte kan komma undan. I stort sett.
Det finns personligt ombud dock, men bara för psykiskt funktionshindrade (där de trollat bort npf:are och låtsas att de inte tillhör psykiskt funktionshindrade).
Det finns personligt ombud dock, men bara för psykiskt funktionshindrade (där de trollat bort npf:are och låtsas att de inte tillhör psykiskt funktionshindrade).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:45:04, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Idag ringde jag Tandvårdsenheten, som är det ställe man ska ringa till när man inte har LSS-insatser och ändå vill ha tandvårdsstödsintyg. Den jag talade med på info-tjänsten hänvisade till nån annan. Jag ringde den andra.
Tror ni mig om jag säger att hon hänvisade mig till Infotjänsten? FAST jag sagt Hej, jag heter si och så, jag har nyss talat med Infotjänsten kring en ansökan för att få tandvårdskort och hon hänvisade mig till dig. Jag har inga LSS-insatser för övrigt och vill inte ha några heller då jag inte bedömer att något som erbjuds är något för mig. Därför ringer jag till er, som biståndsbedömaren på LSS sagt att jag ska.
Sen följde en lång drapa från, om att jag måste styrka att jag hade LSS-insats...!?!? Jag sa nåt om att jag ju just SAGT att jag INTE hade LSS-insatser och då sa hon att hon ändå inte hade tid att prata, kunde jag återkomma om en timme.
När jag ringde efter en timme och fem minuter hade telefontiden gått ut för fem minuter sen. Suck. Det ska fan vara mupp.
Tror ni mig om jag säger att hon hänvisade mig till Infotjänsten? FAST jag sagt Hej, jag heter si och så, jag har nyss talat med Infotjänsten kring en ansökan för att få tandvårdskort och hon hänvisade mig till dig. Jag har inga LSS-insatser för övrigt och vill inte ha några heller då jag inte bedömer att något som erbjuds är något för mig. Därför ringer jag till er, som biståndsbedömaren på LSS sagt att jag ska.
Sen följde en lång drapa från, om att jag måste styrka att jag hade LSS-insats...!?!? Jag sa nåt om att jag ju just SAGT att jag INTE hade LSS-insatser och då sa hon att hon ändå inte hade tid att prata, kunde jag återkomma om en timme.
När jag ringde efter en timme och fem minuter hade telefontiden gått ut för fem minuter sen. Suck. Det ska fan vara mupp.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 17:45:04, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Ingenting alls med inriktning på asperger. Man får hänga med på andra verksamheter där det går.
Boendestöd är ganska nytt här. Man har även ett boende sedan ett par år men de flesta som bor där har psykiska sjukdomar och/eller missbruksproblem. Det bor en person där med asperger och han är ständigt missförstådd och kränkt. Jag bodde där själv några månader och det var riktigt otrevligt. Personalen saknar kompetens. Alla är socionomer.
Du får väl inte betala för hemtjänsten?
Boendestödet är väl förresten en insats enligt SOL?
Boendestöd är ganska nytt här. Man har även ett boende sedan ett par år men de flesta som bor där har psykiska sjukdomar och/eller missbruksproblem. Det bor en person där med asperger och han är ständigt missförstådd och kränkt. Jag bodde där själv några månader och det var riktigt otrevligt. Personalen saknar kompetens. Alla är socionomer.
Du får väl inte betala för hemtjänsten?
Boendestödet är väl förresten en insats enligt SOL?
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:45:04, redigerad totalt 1 gång.
DC skrev:Boendestödet är väl förresten en insats enligt SOL?
Jag har enligt SoL. Man kan också få boendestöd enligt LSS. Psykiatrin har boendestöd som har mentalskötarutbildning (eller tom sjuksköterskor i psykiatrin) jag vet ej om dessa räknas som yyterligare en typ av boendestöd?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:45:08, redigerad totalt 1 gång.
LSS är alltså till för att man inte ska hänvisas till att söka via SoL det man nu har rätt till enligt LSS. Så man får inte bli hänvisad att söka avgiftsbelagt via SoL det som ska vara avgiftsfritt enligt LSS. Vilket det mesta i LSS ska vara.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:45:08, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:LSS är alltså till för att man inte ska hänvisas till att söka via SoL det man nu har rätt till enligt LSS. Så man får inte bli hänvisad att söka avgiftsbelagt via SoL det som ska vara avgiftsfritt enligt LSS. Vilket det mesta i LSS ska vara.
Behöver jag betala avgift för boendestöd om det går under SoL?
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 17:45:08, redigerad totalt 1 gång.
DC: Jag vet inte om jag skulle behöva betala för hemtjänst. Tackade nej till det eftersom jag själv har jobbat där och det känns konstigt att ha sina fd arbetskamrater rännande i lägenheten för att hjälpa en med städning och disk.
Senast redigerad av annorlunda 2011-05-04 17:45:08, redigerad totalt 1 gång.
- annorlunda
Flinta skrev:Pemer skrev:LSS är alltså till för att man inte ska hänvisas till att söka via SoL det man nu har rätt till enligt LSS. Så man får inte bli hänvisad att söka avgiftsbelagt via SoL det som ska vara avgiftsfritt enligt LSS. Vilket det mesta i LSS ska vara.
Jag hoppas inte det!!! Men jag tror rent allmänt att man brukar ta betalt för insatser enligt SoL. Därmed min brasklapp.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:45:08, redigerad totalt 1 gång.
annorlunda skrev:DC: Jag vet inte om jag skulle behöva betala för hemtjänst. Tackade nej till det eftersom jag själv har jobbat där och det känns konstigt att ha sina fd arbetskamrater rännande i lägenheten för att hjälpa en med städning och disk.
Ja det kan jag förstå.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:45:08, redigerad totalt 1 gång.
Flinta skrev:
Nej inte om du ingår i personkretsen där asperger och autism finns med. Här får man bara boendestöd enligt SOL och det kostar inget.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:45:08, redigerad totalt 1 gång.
DC skrev:Flinta skrev:
Nej inte om du ingår i personkretsen där asperger och autism finns med. Här får man bara boendestöd enligt SOL och det kostar inget.
Det är så jag fått för mig att det funkar här hos mig eftersom det inte finns ngn boedestödstjänst under LSS här.
Återgå till Aspergare och vården