Vad göra? (skulder)
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Vad göra? (skulder)
En bekants bror som har AS och en god man verkar ha råkat ut för en bedragerska, historien är sorglig och tragisk, han har en tendens att totalt förlora omdömet när han dricker och brukar ringa sk betal linjer för att få kontakt med kvinnor, vilken han gjorde även senaste gången han söp till och kom då i kontakt med en kvinna som lurade i honom att hon ville komma och hälsa på honom i Sthlm (själv uppgav hon att hon bodde i Gbg) men att hon inte hade pengar till bensin till sin bil så han gav henne en tusenlapp som han satte in på hennes konto, sen ringde hon och ville ha pengar till ett kontantkort och det fick hon också, när hon sa att hon var i Jönköping så ville hon ha mer pengar för att däcket hade gått sönder så där fick hon en tusenlapp till..efter detta så sa hon att polisen hade tagit henne för fortkörning när hon närmat sig Sthlm och beslagtagit hennes bil och därför inte kunde komma till honom..det tragiska är att han tagit flera sms-lån för att kunna ge henne dessa pengar, vilket hon lovade att hon skulle betala igen.
Sen ringde hon och ville att han skulle ansöka om ett nytt sms lån till sin bror, han fick personens personummer och ansökte om ett lån som inte godkändes, då ville hon att han skulle ta ett nytt lån igen..vilket han som tur var inte gjorde...hon har inte velat avslöja sin egen idientitet för honom...det är så uppenbart att hon bara lurar och manipulerar honom hela tiden..nu sitter han som fattig sjukpensionär med flera över 4 tusen i SMS lån skulder och kan inte betala sin hyra denna månad..så nu vill han ta ett nytt lån för att kunna betala av på de gamla och sin hyra..annars blir han ju vräkt..hela denna historia är en soppa och en tradegi.. självklart skäms han och vill inte fråga sina föräldrar och syskon om lån.. men situationen är ju akut..har ni några tips?
Sen ringde hon och ville att han skulle ansöka om ett nytt sms lån till sin bror, han fick personens personummer och ansökte om ett lån som inte godkändes, då ville hon att han skulle ta ett nytt lån igen..vilket han som tur var inte gjorde...hon har inte velat avslöja sin egen idientitet för honom...det är så uppenbart att hon bara lurar och manipulerar honom hela tiden..nu sitter han som fattig sjukpensionär med flera över 4 tusen i SMS lån skulder och kan inte betala sin hyra denna månad..så nu vill han ta ett nytt lån för att kunna betala av på de gamla och sin hyra..annars blir han ju vräkt..hela denna historia är en soppa och en tradegi.. självklart skäms han och vill inte fråga sina föräldrar och syskon om lån.. men situationen är ju akut..har ni några tips?
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 17:45:54, redigerad totalt 3 gånger.
Låter som ett klassiskt fall av bedrägeri och borde polisanmälas snarast! Om han har kvar hennes 'brors' personnummer torde det väl vara en ledtråd för polisen att börja nysta i? Även tidningar borde informeras så att de kan varna allmänheten för sånt här (igen).
Sen undrar jag om låneföretaget gjorde en kreditprövning innan de lånade ut pengarna? Om de inte gjorde det har man chans att slippa betala om man drar ärendet i domstol. Likaså om de befunnits utnyttja någons oförstånd, vilket kanske skulle kunna vara fallet här.
Råd och stöd vid skuldsanering kan man få av Insolvens.se
Hittade också en jättebra sajt om skuldfällor och fattigdom: Fattiga.se
Borde finnas fondmedel att söka för såna här situationer men jag har tyvärr inte lyckats hitta någon passande. Kanske någon annan är bättre än jag på att leta?
Sen undrar jag om låneföretaget gjorde en kreditprövning innan de lånade ut pengarna? Om de inte gjorde det har man chans att slippa betala om man drar ärendet i domstol. Likaså om de befunnits utnyttja någons oförstånd, vilket kanske skulle kunna vara fallet här.
[url=http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=71&dok_id=GW12421]Svar på fråga 2008/09:421 Sms-lån
[/url]
Otto von Arnold har frågat mig vad jag avser att göra för att undvika att fler konsumenter hamnar i en omöjlig lånespiral innan det nya konsumentkreditdirektivet träder i kraft.
Jag vill inledningsvis framhålla att det redan i dagens lagstiftning finns möjligheter att ingripa. Till exempel kan domstol i vissa undantagsfall befria konsumenten från betalningsskyldighet när det inte gjorts en fullgod kreditprövning. Dessutom kan oskäliga avtalsvillkor och förfaranden som innebär ocker också angripas enligt dagens lagstiftning. När det gäller frågan om ocker kan jag föreställa mig att det finns unga som ingått avtal på grund av lättsinne eller oförstånd. Det finns en bestämmelse i avtalslagen om att avtalet är ogiltigt om man utnyttjar någons lättsinne eller oförstånd och den ersättning man tar ut är uppenbart oproportionerlig.
Problemen med sms-lån har väckt stor uppmärksamhet. Det visar inte minst de många frågor och interpellationer som jag besvarat om sms-lån. Inom departementet pågår arbetet med att genomföra det nya konsumentkreditdirektivet. Det ska vara genomfört i maj 2010. Målsättningen är att en promemoria om genomförandet ska vara klar inom kort för att därefter remitteras. I promemorian tas åtgärder mot problemen med sms-lån upp.
Jag vill inte föregripa promemorian, men som jag bland annat nämnde i den senaste interpellationsdebatten om sms-lån i december förra året kan vi inte ha en ordning med bristfälliga eller uteblivna kreditprövningar som riskerar att försätta människor i skuldfällor.
Justitieminister Beatrice Ask
Råd och stöd vid skuldsanering kan man få av Insolvens.se
Hittade också en jättebra sajt om skuldfällor och fattigdom: Fattiga.se
Borde finnas fondmedel att söka för såna här situationer men jag har tyvärr inte lyckats hitta någon passande. Kanske någon annan är bättre än jag på att leta?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:45:54, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare