Fråga om ljud och grannar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fråga om ljud och grannar

Inläggav Grimuald » 2009-01-26 1:13:46

Vilka ljud är tillåtna i bostad där det finns grannar ? Eller är alla ljud tillåtna? Finns det några skrivna riktlinjer eller prejudikat ?

Finns det hus som är anpassade för AS när det gäller ljudfrågan ?


Moderator: Förtydligade rubriken.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Re: Ljudfråga

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-01-26 1:17:18

Hör av dig till din hyresvärd och fråga.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Ljudfråga

Inläggav Grimuald » 2009-01-26 1:41:19

IndividualThoughtPatterns skrev:Hör av dig till din hyresvärd och fråga.


Avskyr denna typ av svar. :evil: Det är nonsenssvar. De är idiotiska och vedervärdiga. Att svara på en fråga genom att hänvisa någon annanstans utan att ta sitt personliga ansvar och svara på frågan är uruselt.

Dessutom, att svara på detta sett som gjorts visar också på urusel förståelse av funktionshindret. Dylika svar borde ej vara tillåtna överhuvudtaget på denna typ av forum.

(Nu blir jag säkerligen bannad och avstängd pga min kritik vilket är det normala beteendet på forum och som jag har upplevt ett antal gånger men eftersom jag är övertygad om att yttrandefriheten är stark och en av de få rättigheter man har som människa så tar jag mig den friheten!)
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Re: Ljudfråga

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-01-26 1:59:53

Well... Jag är också "funktionshindrad" och jag tycker att om man vill ha information så är det bästa sättet att gå till källan.

Allra mest för att

1. Hyresvärdar/dylikt kan ha olika regler för såna här saker.

2. Att om jag får informationen från nån som bestämmer reglerna verkar det mycket mer legitimt än att få en massa svar från folk på nätet.

3. Att ett formellt samtal tar 2-5 min istället för att diskutera saken X antal timmar till X antal dagar på nätet igenom text.

Står fast vid mitt uttalande då det är det jag hade gjort. Och tycker inte att du har nån rätt att "dömma" mig på något sätt. Tagga ned. (Detta är dock orelevant till det egentliga ämnet).

F ö kan du säkert maila det företag som råder om i det området du bor/ämnar att bo om det inte passar att ringa.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Re: Ljudfråga

Inläggav Le_inimitable » 2009-01-26 10:02:09

Grimuald skrev:Finns det några skrivna riktlinjer eller prejudikat ?
Socialstyrelsen har allmänna råd, som är just riktlinjer: http://www.sos.se/sosfs/2005_6/2005_6.htm

I de domar som finns kan "Bedömningen av vad som anses vara en olägenhet för människors hälsa måste enligt miljöbalken utgå ifrån vad människor i allmänhet anser vara en olägenhet och inte från en enskild persons reaktion i det enskilda fallet." vara en ganska typisk formulering. Du och jag får alltså inte nån särbehandling.

Prejudikat på att man får spela musik finns: http://gamla.hd.se/bostad/2003/10/27/sv ... e_grannar/

Finns det hus som är anpassade för AS när det gäller ljudfrågan ?
Jag vet att det har byggts tysta hus, men vad jag vet inte som anpassning för nån viss grupp, till skillnad mot allergikerhus.

http://www.nyteknik.se/nyheter/bygg/byg ... e#comments
http://www.newsdesk.se/pressroom/ssc_sk ... ssc-259294
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav KrigarSjäl » 2009-01-26 10:03:59

>Övriga ämnen.
Att posta i rätt avdelning är väl det minsta man kan begära av en som varit här länge... :roll:
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Ljudfråga

Inläggav Grimuald » 2009-01-26 11:37:44

IndividualThoughtPatterns skrev:Well... Jag är också "funktionshindrad" och jag tycker att om man vill ha information så är det bästa sättet att gå till källan.

Vad menas med "funktionshindrad" ? Antingen är man funktionshindrad eller ej. Försöker du markera att det funktionshinder du har är en bluff ?

IndividualThoughtPatterns skrev:1. Hyresvärdar/dylikt kan ha olika regler för såna här saker.

Jag förutsätter att om hyresvärdar har särskilda bestämmelser för ljud i sina hyreshus så är de på ett tydligt och synligt sätt anslagna på informationstavlan därstädes.

IndividualThoughtPatterns skrev:2. Att om jag får informationen från nån som bestämmer reglerna verkar det mycket mer legitimt än att få en massa svar från folk på nätet.

Min avsikt var inte att få "en massa svar från folk på nätet". Målgruppen är personer som är djupt insatta i AS och även djupt insatta i ljudproblemet. Därför skickades inlägget hit och inte anslagen varsomhelst.

IndividualThoughtPatterns skrev:3. Att ett formellt samtal tar 2-5 min istället för att diskutera saken X antal timmar till X antal dagar på nätet igenom text.

Är du helt ointresserad av kvaliteten i en dialog? Ett formellt samtal på 2-5 min kan bara leverera floskler och en och annan pleonasm. Jag söker tvärtom ett djupt och fylligt informellt svar som tar upp de grundläggande aspekterna i frågan. Vad är det annars för mening med att ha en dialog?

IndividualThoughtPatterns skrev:Står fast vid mitt uttalande då det är det jag hade gjort. Och tycker inte att du har nån rätt att "dömma" mig på något sätt. Tagga ned. (Detta är dock orelevant till det egentliga ämnet).

Tja, gjort är gjort. Det är dock väldigt tröttsamt att mötas av nonsens-svar. Det är jämförbart med att fråga "Vad är klockan?" och få till svar "Ring fröken ur.". Det är ett typexempel på "ickedialog" vilket verkar få väldigt stort spelrum nuförtiden. Detta forum är kanske fel plats för informativa dialoger. Någon som vet ?

IndividualThoughtPatterns skrev:F ö kan du säkert maila det företag som råder om i det området du bor/ämnar att bo om det inte passar att ringa.

Denna mening begriper jag överhuvudtaget inte. Någon som gör det ?
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav ling0n » 2009-01-26 12:27:51

Jag tycker att det var en bra idé att ringa värden. De vet ju allra bäst vad som gäller i just ditt område, det kan omöjligtvis någon annan veta. Då får du korrekt information istället för gissningar. Tycker du reagerar överdrivet otrevligt på någon som bara försökte vara snäll och hjälpa dig i rätt riktning. Alla kan inte komma med de exakta svar som du tänkt dig jämt och ständigt.
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav beek » 2009-01-26 14:01:20

Grimuald skrev:
IndividualThoughtPatterns skrev:

F ö kan du säkert maila det företag som råder om i det området du bor/ämnar att bo om det inte passar att ringa.


Denna mening begriper jag överhuvudtaget inte. Någon som gör det ?

Jag antar att han/hon menar att om du inte vill ringa så kan du säkert maila. Många här kanske har lite telefonnojja.
Senast redigerad av beek 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
beek
Inaktiv
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2008-05-05

Inläggav geocache » 2009-01-26 14:07:17

Hej Grimuald!

Jag antar det mera handlar om själva nivån på olika ljud. Prat, musik, hundskall, spika upp tavlor. Jag har vid ett par tillfällen dagtid använt cirkelsåg(!) och slagborrmaskin utan att någon av grannarna eller hyresvärden hört av sig och klagat.

Hoppas jag inte gjorde dig upprörd eller så av att svara dig så här :oops:?

Av geocache
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Grimuald » 2009-01-26 14:17:44

ling0n skrev:Jag tycker att det var en bra idé att ringa värden.

Jag tycker däremot inte att det är bra idé. Värden har ett arbete att sköta och det är allmänt känt att man bör undvika att kontakta folk i arbete om det inte är absolut nödvändigt. Min erfarenhet är att man blir brutalt förolämpad om man stör folk som arbetar även om man betalar för sig.

ling0n skrev:De vet ju allra bäst vad som gäller i just ditt område, det kan omöjligtvis någon annan veta.

Menar du att regler för ljud är olika i olika bostadsområden? Och varför då om man får fråga?

ling0n skrev:Tycker du reagerar överdrivet otrevligt på någon som bara försökte vara snäll och hjälpa dig i rätt riktning.

Jag upplevde inte personen som särskilt snäll och jag är ytterst tveksam att det är någon som helst hjälp.

ling0n skrev:Alla kan inte komma med de exakta svar som du tänkt dig jämt och ständigt.

Vilket leder till att man får leva i ovisshet, otrygghet, ångest och oro samt sömnproblem därför att man aldrig för veta sådant som vanliga NT-människor blir matade med i uppväxten.
Är detta rättvisa? Varför kan inte de som vet leverera ett svar? Njuter de som vet av att andra måste leva i ovisshet?
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Sam » 2009-01-26 14:56:15

För det första skriver du inte vilken typ av ljud det gäller eller vilken tid på dygnet som du störs. Hur ska vi kunna hjälpa dig med ett svar? Ett svar från oss säger inget om vad som gäller hos din hyresvärd.

Ingen, varken vi eller vanliga NT får något gratis.
Vill vi veta vad som gäller i vår fastighet, pratar vi med vår hyresvärd. Det är hyresvärdens jobb att finnas till för sina boende.

Bor man i ett vanligt fler familjshus, så får man räkna med att det är ljud från grannar.

Hur du blir bemöt handlar till stor del på din egen attityd.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Grimuald » 2009-01-26 15:04:56

Tack för dina tips, L'inimitable ! :)
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Lakrits » 2009-01-26 15:08:53

Grimuald skrev:Jag tycker däremot inte att det är bra idé. Värden har ett arbete att sköta och det är allmänt känt att man bör undvika att kontakta folk i arbete om det inte är absolut nödvändigt. Min erfarenhet är att man blir brutalt förolämpad om man stör folk som arbetar även om man betalar för sig.

Att svara på den här typen av frågor ingår i värdens arbetsuppgifter. Eftersom du uppenbarligen vill ha svar på din fråga, så får det väl åtminstone ur din synvinkel anses vara om inte livsavgörande så i alla fall viktigt. Du kan således ringa din värd utan att känna skuld över att du stör dem i deras arbete, eftersom du som hyresgäst är en del av detsamma. Att inte ringa till sin värd med relevanta frågor som den här bara för att det inte kan anses vara av samma vikt som akuta ärenden hjälper varken dig eller värden. De är betjänta av att få veta vad som stör dig i din bostad och i dess omgivningar, och du är betjänt av att få svar på dina funderingar.

I annat fall kan du, om du är medlem i någon av de två, ringa hyresgästföreningen och/eller HSB. De har anställda som svarar på den här typen av frågor och som dessutom kan vidarebefordra dig till de det vederbör på myndigheter och liknande.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Grimuald » 2009-01-26 15:12:03

KrigarSjäl skrev:>Övriga ämnen.
Att posta i rätt avdelning är väl det minsta man kan begära av en som varit här länge... :roll:


Nu hänger jag inte alls med. Så vitt jag vet är det allmänt känt att människor med AS är mer känsliga för ljudintryck jämfört med folk i gemen. Därför tycker iallafall jag att detta är absolut rätt plats. Det är en AS-fråga och ingenting annat.

Sedan kan man också diskutera vad man anser vara lång tid. Själv känner jag mig som en nybörjare här men andra kanske inte håller med.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav weasley » 2009-01-26 15:23:10

Kontakta hyresvärden, alternativt bostadsrättsföreningen. De har alltid aktuell och uppdaterad information, tillsammans med praxis, principer och lokala föreskrifter gällande boendemiljön.

Bättre svar än så är svårt att ge, eftersom detaljerna varierar. Generellt sett anses det vara otillåtet med störande oljud mellan 22 och 06. Vad som betecknas som störande oljud får du fråga hyresvärden/bostadsrättsföreningen du bor hos om.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav ling0n » 2009-01-26 16:05:46

Grimuald skrev:
ling0n skrev:Alla kan inte komma med de exakta svar som du tänkt dig jämt och ständigt.

Vilket leder till att man får leva i ovisshet, otrygghet, ångest och oro samt sömnproblem därför att man aldrig för veta sådant som vanliga NT-människor blir matade med i uppväxten.
Är detta rättvisa? Varför kan inte de som vet leverera ett svar? Njuter de som vet av att andra måste leva i ovisshet?


Väldigt underligt beteende att kräva att andra ska tala om saker för dig bara sådär. Det är ingen annan som blivit matad med den informationen heller från födseln.

Om ingen här vet, men gissar att man kan höra av sig till hyresvärden, antingen via telefon, mejl, eller ett personligt besök, kan du inte nöja dig med det då? Hyresvärdens jobb är att just vara värd för sina hyresgäster, hjälpa dem och ge dem information. Att kalla människors hjälpande hand för nonsens är att vara otacksam och oartig om du frågar mig. Fråga inte då, om du inte vill ha de svar som nu kan tänkas komma. Googla som alla andra istället.
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav Grimuald » 2009-01-26 16:06:50

beek skrev:
Grimuald skrev:
IndividualThoughtPatterns skrev:

F ö kan du säkert maila det företag som råder om i det området du bor/ämnar att bo om det inte passar att ringa.


Denna mening begriper jag överhuvudtaget inte. Någon som gör det ?

Jag antar att han/hon menar att om du inte vill ringa så kan du säkert maila. Många här kanske har lite telefonnojja.


Jo, detta med kommunikationssätt är ett problem i sig. Alla har sina för-och nackdelar.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Grimuald » 2009-01-26 16:16:25

geocache skrev:Hej Grimuald!

Jag antar det mera handlar om själva nivån på olika ljud. Prat, musik, hundskall, spika upp tavlor. Jag har vid ett par tillfällen dagtid använt cirkelsåg(!) och slagborrmaskin utan att någon av grannarna eller hyresvärden hört av sig och klagat.

Hoppas jag inte gjorde dig upprörd eller så av att svara dig så här :oops:?

Av geocache


Hejsan Geocache!

Jag blev inte upprörd av att få ditt svar på detta sätt. Tvärtom kul att du svarade. :). Ljudnivån är en aspekt som är ganska besvärlig. Det finns även en del andra som ger upphov till huvudbry. Jag har slagborrmaskin och betongborrar för att borra i betongväggar men avstår pga att jag själv inte står ut med oljuden som uppkommer när någon borrar. En effekt av detta blir att inga tavlor kommer upp på väggarna vilket kan göra hemmamiljön något spartansk och man vill inte gärna bjuda hem andra osv.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Grimuald » 2009-01-26 17:09:20

Sam skrev:För det första skriver du inte vilken typ av ljud det gäller eller vilken tid på dygnet som du störs. Hur ska vi kunna hjälpa dig med ett svar? Ett svar från oss säger inget om vad som gäller hos din hyresvärd.

Sakta i backarna, har jag påtalat att jag störs ? Och jag har inte överhuvudtaget frågat efter vad min hyresvärd tycker heller. Jag vill bara veta vad som är acceptabla ljud.

Sam skrev:Ingen, varken vi eller vanliga NT får något gratis.

Kan man köpa information som rör detta problem ?

Sam skrev:Vill vi veta vad som gäller i vår fastighet, pratar vi med vår hyresvärden. Det är hyresvärdens jobb att finnas till för sina boende.

Det har jag hört förut men finns det några krav på hyresvärden att han ska kunna kommunicera med människor som har AS ? Alltså, kan jag kontakta hyresvärden och kräva att denne informerar mig på ett sätt som jag kan förstå? Är inte risken stor att man blir helt överkörd och slängd på soptippen då (läs: vräkt) därför att man har ett funktionshinder som folk kan vara rädda eller helt oförstående inför. Säg mig den hyresvärd som vill ha funktionshindrade som boende ?

Sam skrev:Bor man i ett vanligt fler familjshus, så får man räkna med att det är ljud från grannar.

Jo, det vet jag sedan koltåldern och det kan jag stå ut med även om det är plågsamt stundvis. Man kan gå ut när de håller på och borrar vissa dagar. Man kan ändå inte vara sysselsatt inomhus då.

Sam skrev:Hur du blir bemöt handlar till stor del på din egen attityd.

Ja, självklart. Jag använder denna plats som en ventil när andra blir tilltäppta på ett brutalt sätt. Tycker det allmänt är alldeles för lite empati ute i samhället. Missförstånden dominerar. Lustigt är det inte.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav sommar » 2009-01-26 18:14:51

weasley skrev: Generellt sett anses det vara otillåtet med störande oljud mellan 22 och 06.


Det brukar vara mellan 22.00 och 07.00 men jag har sett variationen 22-08 och den tidsangivelse du angav var ny för mig.

För övrigt tycker jag man kan fråga antingen hyresvärden, hyresgästföreningen eller bostadsrättsföreningen beroende på om man hyr eller äger rätten att bo i sin lägenhet. Som någon skrev brukar det finnas generella värden, tror jag.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Grimuald » 2009-01-26 19:41:07

Lakrits skrev:
Grimuald skrev:Jag tycker däremot inte att det är bra idé. Värden har ett arbete att sköta och det är allmänt känt att man bör undvika att kontakta folk i arbete om det inte är absolut nödvändigt. Min erfarenhet är att man blir brutalt förolämpad om man stör folk som arbetar även om man betalar för sig.

Att svara på den här typen av frågor ingår i värdens arbetsuppgifter. Eftersom du uppenbarligen vill ha svar på din fråga, så får det väl åtminstone ur din synvinkel anses vara om inte livsavgörande så i alla fall viktigt. Du kan således ringa din värd utan att känna skuld över att du stör dem i deras arbete, eftersom du som hyresgäst är en del av detsamma. Att inte ringa till sin värd med relevanta frågor som den här bara för att det inte kan anses vara av samma vikt som akuta ärenden hjälper varken dig eller värden. De är betjänta av att få veta vad som stör dig i din bostad och i dess omgivningar, och du är betjänt av att få svar på dina funderingar.

Är det ingen risk att man anses som väldig petig om man till exempel anger att man störs av hundars tassande och då särskilt på nätterna?

Lakrits skrev:I annat fall kan du, om du är medlem i någon av de två, ringa hyresgästföreningen och/eller HSB. De har anställda som svarar på den här typen av frågor och som dessutom kan vidarebefordra dig till de det vederbör på myndigheter och liknande.

Tack för tipset om hyresgästföreningen. Är medlem där sedan några år men har inte orkat sätta mig in i deras verksamhet.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 17:45:16, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Lakrits » 2009-01-26 21:37:22

Grimuald skrev:Är det ingen risk att man anses som väldig petig om man till exempel anger att man störs av hundars tassande och då särskilt på nätterna?

...och vad spelar det för roll om de tycker att du är petig? Ring eller skriv ett e-brev till dem och fråga på bara. De får stå ut med att du är nyfiken på hur de tolkar reglerna om buller. Det är deras jobb att svara på dina, d.v.s. kundens, spörsmål. Och det alldeles oavsett om de är petiga eller ej. Dessutom har de nog råkat på betydligt jobbigare människor än du.

Livet är alldeles för kort för att spenderas på att fundera hur företag och organisationer tycker om dig. Om du vet med dig att du inte är petig i normala fall, och om din familj och dina vänner delar din uppfattning, så tycker inte jag att du skall fästa alltför stor vikt vad ett bostadsbolags anställda anser om din personlighet. Du är deras kund, inte deras arbetskamrat eller bästa kompis.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 17:45:17, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Ljudfråga

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-01-26 22:21:33

Grimuald skrev:Vad menas med "funktionshindrad" ? Antingen är man funktionshindrad eller ej. Försöker du markera att det funktionshinder du har är en bluff ?


Föredrar att inte kalla det just 'funktionshindrer'. Därav kaninöronen. Men rent tekniskt så är det väl det ja... Om du vill tolka det så är det ditt sak.

Till resten skriver jag: "Well. That's like your opinion man...", för att citera The Dude. Jag försökte bara hjälpa dig och jag anser att svaret var korrekt. Om du inte vill handla därefter, så låt det så vara.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 17:45:17, redigerad totalt 1 gång.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in