AS, missbruk och kriminalitet?
58 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
undergång skrev:Ni är alla för naiva. Inse att alla aspies inte sitter hela dagarna och drar sig i kuken till någon kvinnlig karaktär i WoW. Det finns de som gör andra, mer (för mig mindre) skamfulla grejer.
Ha, ha.. Gillar dig undergång.
Känner mig manad att skriva lite i frågan.. Har inte läst allas inlägg så noga, men av erfarenhet så vet jag ju att de flesta av er är ute å cyklar..
Jag anser mig inte vara kriminell. Jag stjäl inte och jag ogillar våld.
Så långt är väl allt bra..
Men.. Jag bryr mig inte så mycket om vad som står i lagboken. Eftersom mitt sinne för rätt och fel är högre utvecklat i enlighet med min diagnos så gäller det före lagboken.
Nu lever jag i en väldigt skyddad värld där jag inte behöver konfronteras med kriminella och farlige element..
Men om så vore och jag av en olycklig slump skulle bli utsatt för grov brottslighet. Om tex jag eller någon person som står mig väldigt nära skulle råka ut för hot om grovt våld eller kanske tom hotad till livet.. Så..
Kontakta polisen känns meningslöst. Dom vill ju inte ingripa förräns brottet är utfört. I bästa fall.
Alltså måste det bli upp till mig att upprätthålla min eller min närståendes hälsa och liv.. På nåt sätt måste jag då undanröja det överhängande hotet.
Detta gör mig då troligen både våldsam och kriminell i lagens ögon medans jag bara försvarat mitt hus.
Tror att Krigis utan vidare kan instämma i mitt resonemang. Han som dessutom framstår som betydligt mera van vid hårda tag än jag.
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 17:42:18, redigerad totalt 1 gång.
- Thunderchild
- Anslöt: 2006-09-04
Det är nog en väldigt vanlig syn, TC. Naturligtvis är de allra flesta beredda att gå mycket långt om det kniper. Och visst är polisanmälningar alltid en långsam, byråkratisk process. Om det ska vara ngn vits med anmälan måste brottet ifråga ge rejäla straff. Räkna inte med att en anmälan om misshandel leder någon vart, inte om du inte har åtminstone vittnen & fotobevis. Själv hade jag bådadera men det lades ner i alla fall.
Jag sköter saken själv nästa gång.
Jag sköter saken själv nästa gång.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:42:18, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Tunnare hud my ass. Jag har bara blivit starkare.
Du är bland dem som än idag ÄR MOBBAREN. Du uttrycker dig jävligt föraktfullt och trackasserar folk dagligen KS, bland annat i detta inlägget ovan!
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:42:18, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs skrev:KrigarSjäl skrev:Tunnare hud my ass. Jag har bara blivit starkare.
Du är bland dem som än idag ÄR MOBBAREN. Du uttrycker dig jävligt föraktfullt och trackasserar folk dagligen KS, bland annat i detta inlägget ovan!
Nej, inte då och inte nu.
Här säger jag min mening bara, om folk inte tål det (på ett diskussionsforum) får de skylla sig själva.
Fatta att man inte är emot dig personligen bara för att man tycker annorlunda.
Det är väldigt respektlöst att kalla någon som själv blivit mobbad för mobbare dessutom. I och med den erfarenheten nedlåter jag mig inte till sånt.
Det du kan kalla mig är ohyfsad & bufflig, det kan du säga hur mycket du vill för det ligger det möjligen sanning i.
Men mobbare - nej.
Mobbing är när en grupp människor trakasserar en individ.
En människa som mobbar ett helt forum?? Nej, hardly my friend...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:42:22, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:MsTibbs skrev:KrigarSjäl skrev:Tunnare hud my ass. Jag har bara blivit starkare.
Nej, inte då och inte nu.
Här säger jag min mening bara, om folk inte tål det (på ett diskussionsforum) får de skylla sig själva.
Fatta att man inte är emot dig personligen bara för att man tycker annorlunda.
Det är väldigt respektlöst att kalla någon som själv blivit mobbad för mobbare dessutom. I och med den erfarenheten nedlåter jag mig inte till sånt.
Det du kan kalla mig är ohyfsad & bufflig, det kan du säga hur mycket du vill för det ligger det möjligen sanning i.
Men mobbare - nej.
Mobbing är när en grupp människor trakasserar en individ.
En människa som mobbar ett helt forum?? Nej, hardly my friend...
Du skriver ju så många inlägg så du kan kallas en grupp nära på, jag håller inte med om att det behövs en grupp för att begreppet skall kunna användas. "Skyll dig själv" sa de som snackade skit genom alla år i skolan också. Har du upplevt det, borde du begripa att man inte bara kan borsta av sig sådant du dagligen slänger ur dig. Kan du skaka av dig sådant utan vidare, grattis, du överlevde bilolyckan i 200km/h.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:42:22, redigerad totalt 1 gång.
Menar du att du inte kan borsta av dig att jag har motsatt åsikt?
Eller att jag argumenterar emot?
Skriver så många inlägg att jag kan kallas en grupp...
Det kanske det kan ligga något i.
Eller att jag argumenterar emot?
Skriver så många inlägg att jag kan kallas en grupp...
Det kanske det kan ligga något i.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:42:22, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Jag kan inte komma på en enda person som jag mött som haft ren asperger och varit kriminell eller haft missbruksproblem. Utan de har alltid haft andra diagnoser också, som exempelvis ADHD.
Just gruppen ADHD är ju ofta överrepresenterade när det kommer till kriminalitet och missbruk.
För personer med ren asperger så skulle jag ha svårt att tro att andelen kriminella skulle vara högre, jag skulle till och med kunna tänka mig att det var tvärt om.
Det finns väldigt lite studier gjorda på detta.
Det jag möjligen skulle kunna tänka mig att en del sysslar med är snatteri, eftersom många lever på små ekonomiska marginaler, vilket också är det "brott" som de flesta pensionärer också ägnar sig åt.
Och det är snarare ett socialekonomiskt problem än kopplat till funktionshindret i sig.
Just gruppen ADHD är ju ofta överrepresenterade när det kommer till kriminalitet och missbruk.
För personer med ren asperger så skulle jag ha svårt att tro att andelen kriminella skulle vara högre, jag skulle till och med kunna tänka mig att det var tvärt om.
Det jag möjligen skulle kunna tänka mig att en del sysslar med är snatteri, eftersom många lever på små ekonomiska marginaler, vilket också är det "brott" som de flesta pensionärer också ägnar sig åt.
Och det är snarare ett socialekonomiskt problem än kopplat till funktionshindret i sig.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 17:42:22, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi skrev:Jag kan inte komma på en enda person som jag mött som haft ren asperger och varit kriminell eller haft missbruksproblem. Utan de har alltid haft andra diagnoser också, som exempelvis ADHD.
"Ren" asperger...
Jag vet att det finns människor med "ren" asperger som begår betydligt värre brott än snatterier eftersom aspergare inte är några jävla sagovarelser typ högalver.
Detta är nog det dummaste inlägg jag har läst här, Rdos kommer inte ens i närheten.
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 17:42:22, redigerad totalt 1 gång.
Jag menade naturligtvis Asperger utan komorbiditet, men alla är inte lika insatta som du och förstår det begreppet och då är det bättre att använda enklare ord som ren.
Jag kan bara hänvisa till dem som jag mött. I dessa fall har de flesta haft ADHD eller diagnostiserats med antisocial personlighetsstörning eller schizofreni förutom Asperger.
Även de fall som jag läst om, (det finns inte speciellt mycket skrivet heller) så har personerna haft andra tilläggsdiagnoser.
Du får väldigt gärna komma med källhänvisningar till andra faktaböcker om detta då jag inte hittat några.
Att påstå att jag tror personer med asperger är alver och dumförklara mig gör mig inte speciellt imponerad.
Jag kan bara hänvisa till dem som jag mött. I dessa fall har de flesta haft ADHD eller diagnostiserats med antisocial personlighetsstörning eller schizofreni förutom Asperger.
Även de fall som jag läst om, (det finns inte speciellt mycket skrivet heller) så har personerna haft andra tilläggsdiagnoser.
Du får väldigt gärna komma med källhänvisningar till andra faktaböcker om detta då jag inte hittat några.
Att påstå att jag tror personer med asperger är alver och dumförklara mig gör mig inte speciellt imponerad.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 17:42:22, redigerad totalt 1 gång.
Flawed skrev:"Ren" asperger...
Jag vet att det finns människor med "ren" asperger som begår betydligt värre brott än snatterier eftersom aspergare inte är några jävla sagovarelser typ högalver.
Detta är nog det dummaste inlägg jag har läst här, Rdos kommer inte ens i närheten.
Kan det möjligen handla om dig själv måntro?
Återgå till Övriga Aspergerfrågor