Vägar till arbete!
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Vägar till arbete!
Bräcke Diakoni har ett avtal med Arbetsförmedlingen i Göteborg och Mölndal gällande metodutvecklingsprogram för Aspergare.
Man bör bo i eller nära dessa kommuner!
Om du har tur kan du då få tillhöra den grupp på 14 personer som får hjälp av ett kvalificerat team med läkare, psykolog, syokonsulent och flera experter att klura ut dina STARKA SIDOR och dina begränsningar.
Därefter letar man lämpligt yrke och lämplig arbetsplats för att matcha ihop dina och arbetsgivarens behov.
Förra året lyckades man få ut alla 14 personerna med AS i riktiga arbeten!
Du kan kontakta Helene Mellström på tel 031-502694 eller 073-2746595.
LYCKA TILL!
Man bör bo i eller nära dessa kommuner!
Om du har tur kan du då få tillhöra den grupp på 14 personer som får hjälp av ett kvalificerat team med läkare, psykolog, syokonsulent och flera experter att klura ut dina STARKA SIDOR och dina begränsningar.
Därefter letar man lämpligt yrke och lämplig arbetsplats för att matcha ihop dina och arbetsgivarens behov.
Förra året lyckades man få ut alla 14 personerna med AS i riktiga arbeten!
Du kan kontakta Helene Mellström på tel 031-502694 eller 073-2746595.
LYCKA TILL!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 17:31:02, redigerad totalt 1 gång.
Re: Toppen!!
Tingeling skrev:Hoppas det är lika bra som det låter.
Tingeling
Ja, om man har lyckats med 14 aspergare så har man. Det sker väl ett urval: man väljer dem som verkar ha de största förutsättningarna. Sättet att arbeta är ju egentligen det sätt AF borde/skulle arbeta på och det enda vettiga: team med olika experter matchar in dina starka sidor i arbetslivet.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 17:31:02, redigerad totalt 1 gång.
Ja det här vill man ju följa upp.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 17:31:02, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Hoppsan.
Detta är ju det projekt som min habiliteringkontakt frågat mig om jag vill vara med i.
Jag bor inte i Mölndals eller Göteborgs kommun, men i en annan grannkommun till Göteborg.
Jag är osäker på om jag klarar arbete, eftersom jag har en utmattningsproblematik utöver AS. Jag vill inte kollapsa helt igen, men jag ska ta reda på mer vad det här projektet kan betyda just för min situation.
Detta är ju det projekt som min habiliteringkontakt frågat mig om jag vill vara med i.
Jag bor inte i Mölndals eller Göteborgs kommun, men i en annan grannkommun till Göteborg.
Jag är osäker på om jag klarar arbete, eftersom jag har en utmattningsproblematik utöver AS. Jag vill inte kollapsa helt igen, men jag ska ta reda på mer vad det här projektet kan betyda just för min situation.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:31:02, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Tips till Bror duktig...
Förra året var jag övertygad om att de arbetsplatser som mig passade inte var tillgängliga.
Soc/AF ville få till en ny utredning på mig, så de bad mig skriva in mig på AF, på nytt.
Öh!
Jaha, så AF har alltså kastat ut mig, jaja.
Shiiit i det, skrev in mig. Helt ärligt, när formulären frågade mig vad jag kunde så kladdade jag ned det mesta jag ansåg mig kunna lätt slarvigt, absolut inget mer. Veckan därpå nästan SKREK arbetsgivare efter mig.
Tack vare detta så ville de att jag åtminstone skulle provjobba, vilket jag nu gjort, på ett ställe som passar mig väldigt bra.
Tipset alltså.
Hoppa på. Och var först och främst ärlig mot dig själv med vad du vill, inte vad du klarar, låt dem fixa resten. Antingen så går det bra, eller så är det bara att fortsätta som vanligt.
Eller?
Förra året var jag övertygad om att de arbetsplatser som mig passade inte var tillgängliga.
Soc/AF ville få till en ny utredning på mig, så de bad mig skriva in mig på AF, på nytt.
Öh!
Jaha, så AF har alltså kastat ut mig, jaja.
Shiiit i det, skrev in mig. Helt ärligt, när formulären frågade mig vad jag kunde så kladdade jag ned det mesta jag ansåg mig kunna lätt slarvigt, absolut inget mer. Veckan därpå nästan SKREK arbetsgivare efter mig.
Tack vare detta så ville de att jag åtminstone skulle provjobba, vilket jag nu gjort, på ett ställe som passar mig väldigt bra.
Tipset alltså.
Hoppa på. Och var först och främst ärlig mot dig själv med vad du vill, inte vad du klarar, låt dem fixa resten. Antingen så går det bra, eller så är det bara att fortsätta som vanligt.
Eller?
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 17:31:02, redigerad totalt 1 gång.
JOR skrev:Tips till Bror duktig... Tipset alltså.
Hoppa på. Och var först och främst ärlig mot dig själv med vad du vill, inte vad du klarar, låt dem fixa resten. Antingen så går det bra, eller så är det bara att fortsätta som vanligt.Eller?
Håller absolut med om att man ska prova. Man ska inte tro att man inte kan utan försöka tro på sig själv (lättare sagt än gjort - en träningssak) - man vet ofta inte förrän man provat med vissa undantag. Det handlar även mycket om vilken inställning man ha - positiva tankar är av stor betydelse samt att man verkligen vill och är motiverad.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 17:31:02, redigerad totalt 1 gång.
JOR skrev:Tips till Bror duktig...
[...]
Tipset alltså.
Eller?
Jag vet inte.
Jag är rädd att om jag inte klarar detta, så resonerar kanske FK annorlunda och rycker min sjukersättning eller ger mig efter de nya reglerna som är ännu hårdare mot att testa arbete.
Men jag ska försöka tala med dem som håller i projektet, min hab-kurator skulle tala med dem om mig, och sedan ge mig mer upplysningar.
Jag vill alltså, men är rädd, både för att krascha i stress eller att kroppen inte orkar, och också att FK ska ställa till med sattyg.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:31:02, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18