Vilka rättigheter har jag?
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Vilka rättigheter har jag?
Goddag, goddag.
Jo, nu ska väl väl se till att "sätta igång" mitt liv i form av jobb osv, nu ett tag efter jag fått en diagnos inom de lättare formerna av autismspektrumdiagnoser. Det jag nu undrar är vad jag har för rättigheter och vad för stöd jag kan få från diverse instanser? (Jag vet en del men vill gärna höra lite från folk som har erfarenheten.)
Jag vet att man kan få hjälp genom LSS och Försäkringskassan. Det som beskrivs om LSS på nätet är inte aktuellt för mig då jag inte har några större svårigheter med att sköta hemmet/klara mig själv osv. Det är väl kanske Personligt Stöd/Rådgivning men rent spontant tror jag inte det är aktuellt just nu heller.
Finns det nåt annat LSS kan bidra med förutom det som beskrivs här: http://www.socialstyrelsen.se/Publicera ... 6/HTML.htm ?
Men exakt vad för hjälp kan FK bidra med?
Finns det hjälp att få från annat håll? I så fall vad för hjälp?
Om det är nåt som jag varit oklar med gällande dessa frågerställning, så ställ frågor!
Tack på förhand.
Jo, nu ska väl väl se till att "sätta igång" mitt liv i form av jobb osv, nu ett tag efter jag fått en diagnos inom de lättare formerna av autismspektrumdiagnoser. Det jag nu undrar är vad jag har för rättigheter och vad för stöd jag kan få från diverse instanser? (Jag vet en del men vill gärna höra lite från folk som har erfarenheten.)
Jag vet att man kan få hjälp genom LSS och Försäkringskassan. Det som beskrivs om LSS på nätet är inte aktuellt för mig då jag inte har några större svårigheter med att sköta hemmet/klara mig själv osv. Det är väl kanske Personligt Stöd/Rådgivning men rent spontant tror jag inte det är aktuellt just nu heller.
Finns det nåt annat LSS kan bidra med förutom det som beskrivs här: http://www.socialstyrelsen.se/Publicera ... 6/HTML.htm ?
Men exakt vad för hjälp kan FK bidra med?
Finns det hjälp att få från annat håll? I så fall vad för hjälp?
Om det är nåt som jag varit oklar med gällande dessa frågerställning, så ställ frågor!
Tack på förhand.
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 17:39:59, redigerad totalt 1 gång.
- IndividualThoughtPatterns
- Anslöt: 2008-12-10
A skrev:Inte lätt att ge nåt bra råd/tips på det du skriver, det är för kortfattat och allmänt.
Berätta mer!
Exakt vad ska det berättas mer om?
Senast redigerad av IndividualThoughtPatterns 2011-05-04 17:39:59, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Förenta_Nationernas_allmänna_förklaring_om_de_mänskliga_rättigheterna
Nej! Har "vi" också mänskliga rättigheter?:D
Det jag ville ha ut av denna tråd är väl egentligen exakt vad det är jag kan få hjälp med i arbetslivet och livet i övrigt.
Och ca hälften av rättigheterna var bara där för att blidka Sovjet...
Att hänvisa till den deklarationen bara för att få sin vilja igenom vad gäller t.ex. LSS är overkill. Svenska lagar och praxis trumfar det festtalet vilken dag i veckan som helst.
Att hänvisa till den deklarationen bara för att få sin vilja igenom vad gäller t.ex. LSS är overkill. Svenska lagar och praxis trumfar det festtalet vilken dag i veckan som helst.
Jätteapplicerbart på mig! Jätteapplicerbart. För implicit så säger den att jag inte får konkurrera med en något lägre lön, även om jag så själv vill det.Artikel 23
1. Envar har rätt till arbete, till fritt val av sysselsättning, till rättvisa och tillfredsställande arbetsförhållanden och till skydd mot arbetslöshet.
2. Envar har utan åtskillnad rätt till lika lön för lika arbete.
3. Envar, som arbetar, har rätt till rättvis och tillfredsställande ersättning, som tillförsäkrar honom själv och hans familj en människovärdig tillvaro och som, där så är nödvändigt, kompletteras med andra medel för socialt skydd.
4. Envar har rätt att bilda och ansluta sig till fackföreningar till skydd för sina intressen.
Artikel 24
Envar har rätt till vila och fritid, innefattande rimlig begränsning av arbetstiden och regelbunden semester med bibehållen lön.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 17:39:59, redigerad totalt 1 gång.
- Proffe Slimp
- Anslöt: 2008-08-03
Jepp visst är det bra. Om du är positiv för rehab, kbt o liknande så är det väl sånt som FK beslutar om, efter behovsprövning men det har du ju redan nämnt som onödigt så det är svårt att förstå vad det är du menar för slags hjälp.IndividualThoughtPatterns skrev:Nej! Har "vi" också mänskliga rättigheter?:D
Det jag ville ha ut av denna tråd är väl egentligen exakt vad det är jag kan få hjälp med i arbetslivet och livet i övrigt.
Det finns ju alla former som jag förstått det, från god man, städpolis, förvaltare, en person som har hand om kontakter med myndigheter o mekaniska grejjer som handi/potatisklocka. Om man har skulder osv så kan man få hjälp med att ordna dem oxå men jag tror inte det sköts av LSS eller FK. Allltså du har rätt att vara en människa. Med allt vad det innebär. Har du ett handikapp som är ett hinder i ditt liv så är du berättigad till en behovsprövning för att kunna leva ett s.k "normalt liv" med (eller efter) hjälp. Det här borde nog inte förväxlas med FN's definition "mänskliga rättigher"-
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 17:39:59, redigerad totalt 1 gång.
Ok. Tack för det lite mer utförliga svaret. Folk vill inte dela med sig lite av vad ni har fått för hjälp med? Anledningen till hela den här tråden är väl egentligen så jag vet vad jag kan argumentera med ifall förhinder uppstår.
Jäkla tur ifall man inte får konkurrera med en något lägre lön, då skulle div människor göra det och lönedumpning är igång och folk skulle ha mindre med pengar att handla för och företag skulle gå omkull och inte ha råd att ge samma löner en efter en tror jag.
I vilket fall har jag uppfattat orginalinlägget som att du gärna skulle se att du får hjälp o hitta jobb.
Det vill jag också ha för jag tycker det är urtråkigt och mentalt blockerande att göra det och tar extremt mycket energi.
Enklare för mig att göra en deklaration av vad jag kan och ge till någon som hittar jobb åt mig.
Som tur är så hittar ofta företagen mig istället så jag slipper ofta skicka något men när jag gör det så blir det till något bemanningsföretag.
I vilket fall har jag uppfattat orginalinlägget som att du gärna skulle se att du får hjälp o hitta jobb.
Det vill jag också ha för jag tycker det är urtråkigt och mentalt blockerande att göra det och tar extremt mycket energi.
Enklare för mig att göra en deklaration av vad jag kan och ge till någon som hittar jobb åt mig.
Som tur är så hittar ofta företagen mig istället så jag slipper ofta skicka något men när jag gör det så blir det till något bemanningsföretag.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:39:59, redigerad totalt 1 gång.
nano skrev:I vilket fall har jag uppfattat orginalinlägget som att du gärna skulle se att du får hjälp o hitta jobb.
Det behöver jag nog. Det känns relativt självklart.
F ö så tror jag att folk på nåt viss måste missuppfattat mitt inlägg. Eller så svarade jag helt enkelt på mina egna frågor.
Hej jag blev i och med att jag fick reda på min diagnos berättigad till LSS. Var i kommunalhuset och fick fylla i ett formulär vad jag önskade ( kontaktperson, särskilt boende, korttidsvistelse, ledsagare m.m ) Jag kryssade i kontaktperson och särskilt boende ( för jag tror att bo med en annan skulle utveckla mig nu på senare tid ) , fick tyvärr avlsag på boendet för jag var inte tillräckligt sjuk.
Det jag har är även boendestödet ( är berättigad 4,25 timmar om jag minns rätt ) , de kommer en gång i veckan och ringer varje vardagsmorgon + kväll för att väcka mig och för jag ej ska glömma medicinen.
Har även kontakt med en Psykolog på Habiliteringen i min kommun och har även en läkare gällande hur jag känner mig av medicineringen.
Det jag har är även boendestödet ( är berättigad 4,25 timmar om jag minns rätt ) , de kommer en gång i veckan och ringer varje vardagsmorgon + kväll för att väcka mig och för jag ej ska glömma medicinen.
Har även kontakt med en Psykolog på Habiliteringen i min kommun och har även en läkare gällande hur jag känner mig av medicineringen.
Återgå till Aspergare och vården