Ekonomiskt stöd om man har asperger/adhd

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Ekonomiskt stöd om man har asperger/adhd

Inläggav JD » 2009-01-13 20:58:32

Hej!
Jo det är så att jag har haft diagnosen asperger/adhd sen jag var liten, ovanpå det har jag sen ett år tillbaka haft en konstant yrsel 24/h som gör att jag inte kan gå utan att allt omkring gungar för mig. Jag har gjort alla möjliga undersökningar men ingen kan svara vad det beror på.
Nu till frågan eftersom jag har svårt att klara det normala livet med jobb o.s.v. så undrar jag om man kan få hjälp med pengar av en Lss handläggare, eftersdom jag inte klarar att jobba så mycket?

Jag vill dock fortsätta jobba så att jag endå bidrar med skattepengar och upprätthåller sociala kontakter. Jag vill inte sjukskriva mig pga detta utan vill kämpa på och det skulle som sagt underlätta min situation med ekonomiskt stöd och kanske kontaktperson, dock har jag ganska gott om socialt stöd hemma åtminstone nu när vi går i familjeterapi tillsammans.

Jag kan absolut tänka mig att jobba heltid så aktiveringstöd känns lite uteslutet eftersom man inte ska kunna jobba heltid på ett år, jag funderar på handikappstödet man kan få från fk. Det står att man måste ha stort behov av stöd och ska ha en personlig assistent elr liknande för att få pengar (vilket jag inte har) eller att man har betydande merkostnader för medecin vilket jag har.

För närvarande går jag på 120 mg cymbalta (antidepressivmedecin) och atarax(ångestdämpande). Jag tar även mycket hälsokost preparat som jag hört och tycker fungerar bra och dämpar yrseln något: alpa liponsyra, folsyra, lactiplus, magnesium(mot ångest) acyl-l-karnitin, krillolja multivitamintablett, glutation, kwai, ginko biloba, havtorn, zink tabletter, krom, niacinamid, c-vitamin o.s.v dessa preparat överstiger 1000 kroners gränsen/månad som jag hört ska vara avgörande om man ska få handikappstödet.

Då undrar jag om hälsokostpreparat kan räknas in som medecin tillsammans med cymbaltan? för då kanske jag kan få handikappstödet..eller ska jag satsa på aktivingsstöd eller ersättning pga medicinsk invaliditet? för att få dessa stöd måste man ha en giltig diagnos vilket jag har den är dock från 11års åldern, om jag fattat det rätt är den förtfarande giltigt eller måste man ompröva diagnosen?

Vore tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh Jonas
Senast redigerad av JD 2011-05-04 17:38:31, redigerad totalt 1 gång.
JD
Ny medlem

Anslöt: 2009-01-13

Inläggav MsTibbs » 2009-01-13 23:13:15

246 kr i månaden (28 dagar) för Cymbalta... äter du vitaminer för 750 kronor per månad??? Jag gissar att de inte räknas.... :shock:
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:38:31, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Sam » 2009-01-13 23:50:53

Att överkonsumera vitaminer och mineraler kan ge biverkningar. Tycker att ditt intag av dessa produkter verkar vara rätt mycket i överkant. Äter man en normal kost så ska det täcka ens behov av vitaminer och mineraler. Om man behöver extra tillskott av dessa på grund av sjukdom, så ordineras de av läkare.

Läser man på fass http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... ocTypeID=5
Så kan man läsa att en av biverkningarna med cymbalta kan vara att nervsystemet påverkas, som kan ge bland annat yrsel.
Tycker att du ska prata med din läkare om din yrsel och berätta om ditt enormt stora intag av olika vitaminer och mineraler från hälsokostens sortiment.
Be att de gör en blodanalys, så får du veta vad du behöver och inte behöver av olika tillskott.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 17:38:31, redigerad totalt 1 gång.
Sam

Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Chilehead » 2009-01-14 4:13:23

Jag har också funderat på. Det är först nu när jag är 35 som jag kom på att jag har inte jobbat heltid på riktigt sen... någonsin. Visst har jag haft dygnslånga arbetspass men kontinuerligt vilket tyvärr syns i min ekonomi ganska tydligt (liten andningshål fick man bensinpriset sjönk nu från 14kr till 10kr) och jag skulle inte kunna jobba heltid för då kör jag slut på mig själv på nolltid.
Jag brukar citera Assar Rönnlund när jag säger hur jag jobbar: Jag börjar med full fart ökar på under tiden och spurtar på slutet
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 17:38:31, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Inläggav Aspkvinna » 2009-01-14 8:16:29

Chilehead skrev:Jag har också funderat på. Det är först nu när jag är 35 som jag kom på att jag har inte jobbat heltid på riktigt sen... någonsin. Visst har jag haft dygnslånga arbetspass men kontinuerligt vilket tyvärr syns i min ekonomi ganska tydligt (liten andningshål fick man bensinpriset sjönk nu från 14kr till 10kr) och jag skulle inte kunna jobba heltid för då kör jag slut på mig själv på nolltid
Jag brukar citera Assar Rönnlund när jag säger hur jag jobbar: Jag börjar med full fart ökar på under tiden och spurtar på slutet

Så varför inte söka om 25% sjukersättning? Delar sjukskriven var mitt liv mina senaste år jag arbetade.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 17:38:31, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Anslöt: 2008-04-24

Inläggav Chilehead » 2009-01-15 4:10:07

Aspkvinna skrev:
Chilehead skrev:Jag har också funderat på. Det är först nu när jag är 35 som jag kom på att jag har inte jobbat heltid på riktigt sen... någonsin. Visst har jag haft dygnslånga arbetspass men kontinuerligt vilket tyvärr syns i min ekonomi ganska tydligt (liten andningshål fick man bensinpriset sjönk nu från 14kr till 10kr) och jag skulle inte kunna jobba heltid för då kör jag slut på mig själv på nolltid

Så varför inte söka om 25% sjukersättning? Delar sjukskriven var mitt liv mina senaste år jag arbetade.

Hur Var gör jag det? är så usel med alla myndigheter att man skäms. Vem utfärdar sånt? det är ju inget som en vanlig läkare kan se det är ju inget fysikt handikapp
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 17:38:31, redigerad totalt 1 gång.
Chilehead

Anslöt: 2008-06-26

Inläggav Aspkvinna » 2009-01-15 6:15:10

Chilehead skrev:
Aspkvinna skrev:Så varför inte söka om 25% sjukersättning? Delar sjukskriven var mitt liv mina senaste år jag arbetade.

Hur Var gör jag det? är så usel med alla myndigheter att man skäms. Vem utfärdar sånt? det är ju inget som en vanlig läkare kan se det är ju inget fysikt handikapp

Vill inte skriva OT i tråden jag skriver dig ett pm.
Aspkvinna

Anslöt: 2008-04-24

Återgå till Aspergare och vården

Logga in