Adoption och NPF

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kristofer » 2007-12-09 23:01:04

rdos och ufo:

Jag vet inte. Men bara för att ett eventuellt samband finns kan man inte genast dra en slutsats att det skulle bero på någon slags automatiskt inkompetensförklarande av autister.

- Vi vet inget om föräldrarana. Ev. diagnoser etc. Visst finns det en ärftlig bit av AS och autism men det är ju inte 100%-igt.
- Det finns ju de som inte blivit bortapoterade. Är det enbart tackvare att de lyckas hålla sig undan?
- Kan det röra sig om att adoption i sig är en stor psykisk påfrestning, varvid en tät kontakt med psykiatrin gjort det lättare att identifiera fall av AS.
- Finns det en möjlighet att föräldrarna själva haft så pass stora problem att de inte kunnat ta hand om barn pga NPF. Jag tror definitivt inte att alla med NPF är olämpliga som föräldrar, men jag utesluter inte att det kanske finns en minoritet som är det pga sitt NPF.
etc... etc... etc...
- Det är givetvis också fullt möjligt att din slutsats stämmer.

Sambandet kan konstateras, men orsakerna bakom kommer inte då per automatik.


Nu röstar inte jag på något av de röda partierna, men jag tror ändå inte att de på något sätt är per avsikt "onda" partier som vill diskriminera eller "normalisera" alla med NPF eller dyl.
rdos, du har ditt perspektiv när det kommer till politik och NPF utifrån den välbetalde civilingenjörens situation. När jag nyligen gjorde en omröstning här så var ung 50% av de svarande foristerna utanför den öppna arbetsmarknaden eller studier med CSN. Jag tycker att du bär väga in det också i ditt perspektiv. Blir dessa personer verkligen mindre diskriminerade på arbetsmarknaden i andra politiska system. Jag tror inte att lösningen å detta ligger i ideologier.


Inte PK (men ojuste) men jag kunde inte låta bli:
Bild
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:08:11, redigerad totalt 2 gånger.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav rdos » 2007-12-09 23:12:16

Kristofer skrev:- Vi vet inget om föräldrarana. Ev. diagnoser etc. Visst finns det en ärftlig bit av AS och autism men det är ju inte 100%-igt.


Jo, vi vet en hel del. Många av de som blivit placerade i fosterhem har sannolikt inte fått några diagnoser. Hade de haft diagnoser skulle de sannolikt inte blivit omhändertagna. Det är ju de själva som varit placerade i fosterhem vi pratar om, inte dagens AS-föräldrar.

Lite mera statistik kring detta ifrån min databas:
* Av de som blivit frivilligt placerade har en idag diagnos autism och två AS.
* Av de som blivit tvångsomhändertagna så har idag två diagnos AS.

Det bekräftar mer eller mindre det jag skrivit ovan. De som råkat ut för detta har oftast inga diagnoser idag, och ännu färre hade det vid omhändertagandet.

Kristofer skrev:- Det finns ju de som inte blivit bortapoterade. Är det enbart tackvare att de lyckas hålla sig undan?


De har av någon anledning antingen bott i rätt kommun eller inte blivit uppmärksammade av sociala myndigheter.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:08:11, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2007-12-09 23:19:58

Om man också kompletterar med de andra diagnoserna i quizen:

* En som blivit frivilligt adopterad har diagnos ADHD
* En som blivit tvångsomhändertagen har både AS och dyslexi diagnos. Skrämmande att ett sådant barn kan bli omhändertaget med tvång!
* En som blivit frivilligt adopterad och en som blivit tvångsomhändertagen har diagnos social fobi.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:08:13, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kristofer » 2007-12-09 23:22:11

rdos skrev:Jo, vi vet en hel del. Många av de som blivit placerade i fosterhem har sannolikt inte fått några diagnoser. Hade de haft diagnoser skulle de sannolikt inte blivit omhändertagna.


Det här får du utveckla. Jag tycker att du går för fort fram i dina antaganden.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:08:13, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav rdos » 2007-12-09 23:32:14

Kristofer skrev:
rdos skrev:Jo, vi vet en hel del. Många av de som blivit placerade i fosterhem har sannolikt inte fått några diagnoser. Hade de haft diagnoser skulle de sannolikt inte blivit omhändertagna.


Det här får du utveckla. Jag tycker att du går för fort fram i dina antaganden.


Jag tyckte jag redde ut det väldigt bra längre ned. Det är bara 7 av 25 som <b>idag</b> har någon typ av neuropsykiatrisk diagnos. Hur många som hade en sådan diagnos när adoption beslutades vet vi inte, men flera av dem har sannolikt fått dessa diagnoser senare.

Det är ju så det fungerat i flera familjer jag känner till. Barnen får diagnoserna senare när fosterföräldrarna inte klarar av dem bättre än de biologiska föräldrarna gjort.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:08:13, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Parvlon » 2007-12-10 2:21:18

socialstyrelsen igen:
Det finns personer med AST som arbetar och klarar sina arbetsuppgifter väl medan man
upplever att familjesituationen med barn blir övermäktig. Socialtjänstens färdiga struktur är
att erbjuda åtgärder som handlar om att lämna ifrån sig barnen (exempelvis stödfamilj eller
avlösare) än att få tid och ork att vara tillsammans med dem. I en sådan situation kan behovet
kanske bäst tillgodoses med stöd att strukturera, planera och till och med ge praktisk hjälp i
hemmet

några rader ner ser man:
Är städhjälp socialtjänstens ansvar?

s.43
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/D123307D-A6AA-4CF6-922E-EC485D220086/0/VagledningsdokumentASTslutversion.pdf
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:08:13, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav ufo » 2007-12-10 10:39:36

Parvlon:
Visst lät det bra STÖD STÖD och STÖD
Men tyvärr så läser en del inom socialtjänsten STÖRD STÖRD och STÖRD

Det finns massor av "fina" papper hos myndigheterna som skall förbättra samhället.
Men min personliga erfarenhet är att det finns gott om de missfoster som sitter och hittar på egna lagar och regler. Lurar en att göra saker som sedan bemyndigar dem att straffa.
Skall man överleva både som singel och som familj så måste man bli sin egen jurist. För man kan inte begära att tjänstemän kan något om det dom jobbar med.(Annat är det med de lokala idrottsengagemangen)

Höjden var väl ändock för några veckor sedan då jag läste en artikel om att socialen hade en PRAKTIKANT som receptionist under ett par decenier. Djävligt kul att be om råd och vem man skall vända sig till TILL EN DJÄVLA PRAOELEV.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 11:08:13, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav rdos » 2007-12-10 12:11:22

En liten komplettering. "Adoption" klustrar till två olika grupper i utvärderingen. Dessa är "tvångsmässiga beteenden" och "miljömässiga pålagringar". Detta tyder på att de som blivit adopterade har högre nivå av depression och andra psykiska problem än de som inte blivit adopterade. Det är iofs välkänt att adoptivbarn har mer psykiska problem, så det är väl närmast en bekräftelse på att mina data är korrekta. Att de dessutom också har mer tvångsmässiga beteenden förvånar mig inte ett dugg heller. Det beror på att de oftast hamnat i NT-familjer som inte förstår dem. Det är så de tvångsmässiga fixeringarna utvecklas enligt min erfarenhet.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:08:13, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Parvlon » 2007-12-10 12:17:14

ufo skrev:Parvlon:
Visst lät det bra STÖD STÖD och STÖD
Men tyvärr så läser en del inom socialtjänsten STÖRD STÖRD och STÖRD

Det finns massor av "fina" papper hos myndigheterna som skall förbättra samhället.
Men min personliga erfarenhet är att det finns gott om de missfoster som sitter och hittar på egna lagar och regler. Lurar en att göra saker som sedan bemyndigar dem att straffa.
Skall man överleva både som singel och som familj så måste man bli sin egen jurist. För man kan inte begära att tjänstemän kan något om det dom jobbar med.(Annat är det med de lokala idrottsengagemangen)

Höjden var väl ändock för några veckor sedan då jag läste en artikel om att socialen hade en PRAKTIKANT som receptionist under ett par decenier. Djävligt kul att be om råd och vem man skall vända sig till TILL EN DJÄVLA PRAOELEV.

ne vad fan vet prao elever, skön tid på praon :D

Jag aktar mig för sociala myndigheter, men de gånger jag haft kontakt med dem eller hört om, handlar det alltid om utredningar hit och dit. Vilka resultatet brukar vara mer till nackdelar än fördelar
Även NT människor vill de ju ta ungarna ifrån, som missbrukar osv, men NT låter den defensiva genen bli aggresiv offensiv o då verkar det som socialen ger med sig oftast. Många AST misslyckas nog där tror jag, om de inte har någon 'god man' som talar för dem, dock nämns inga undersökningar eller liknande för den sökandes fördel, i socialstyrelsens riktlinjer vad ja kunnat se, så de fortsätter att vara ignoranta jävlar.
Stod oxå att AST har rätten till en 'god man', om den sökande söker det själv, vilket jag tolkar som att AST är en grupp som har rättigheter, bara om de tar reda på det själva.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:08:13, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav rdos » 2007-12-10 12:23:31

ufo skrev:Skall man överleva både som singel och som familj så måste man bli sin egen jurist. För man kan inte begära att tjänstemän kan något om det dom jobbar med.(Annat är det med de lokala idrottsengagemangen)


Jo, tyvärr är det så illa beställt i Sverige idag. Inte nog med att föräldrar behöver kunna hela SoL och LVU, socialtjänsten har dessutom <b>TVÅ</b> advokater i rätten. Både sin egen och barnets.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:08:13, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Savanten Svante » 2007-12-10 13:38:17

ufo skrev:Höjden var väl ändock för några veckor sedan då jag läste en artikel om att socialen hade en PRAKTIKANT som receptionist under ett par decenier. Djävligt kul att be om råd och vem man skall vända sig till TILL EN DJÄVLA PRAOELEV.


Receptionist i tre år utan anställning
http://sydsvenskan.se/skane/burlov/article279625.ece

Parvlon skrev:Stod oxå att AST har rätten till en 'god man', om den sökande söker det själv, vilket jag tolkar som att AST är en grupp som har rättigheter, bara om de tar reda på det själva.


God man som hjälper en med ekonomin och får en vräkt
http://sydsvenskan.se/skane/burlov/article248260.ece

Burlövs kommun e FINA grejer!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:08:13, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav rdos » 2009-01-13 15:21:57

Slutresultat för detta finns nu på mitt forum om Socialtjänsten (se min signatur för länk). Vidare diskussioner om detta förs rimligen där, eftersom jag inte kan diskutera ämnet här.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:08:13, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav weasley » 2009-01-13 20:04:05

Är det nöjestjafs eller bara spammande av specialintresset som pågår?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:08:13, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav rdos » 2009-01-13 20:05:17

Inget av det.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:08:13, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Milyc » 2009-01-19 2:21:36

En inte på något sätt empiriskt belagd teori jag har är att det inte är ovanligt att foster- och adoptivföräldrar som tar handom barn "med funktionshinder" blir värre vad det gäller överbeskyddande än biologiska föräldrar då de oftare inte har några gemensamma ärvda personlighetsdrag och därmed får svårare att förstå sonen eller dottern.

En sak som kan göra det ännu värre är när någon tar två eller flera fosterbarn som varken är släkt med fosterföräldern eller med varandra och har helt väsensskilda funktionshinder. Den fosterföräldern kan uppfattas som en så fantastiskt fin människa men ack så fel det kan bli.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 11:08:13, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Bror Duktig » 2009-01-19 7:40:05


Good.
Ska nog försöka få detta dokument skickat till min kommun.
De hånade mig när jag pratade om "god levnadsnivå".
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 11:08:13, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav earlydayminer » 2009-01-19 10:26:28

Björn Kadesjö var min barnläkare.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in