Det är viktigt att få sova
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Det är viktigt att få sova
Hej!
Jag är ny här! Har fyllt 60 och har alltid haft AS och Damp. Som liten sov jag nästan aldrig. Som lite större sov jag lite mer fast jag var hemskt mörkrädd. Jag sover fortfarande mycket dåligt och har vänt på dygnet helt. Har fått Cirkadin men inte börjat ta det. Om Melatonin funkar bättre så tar jag hellre det. Att få sova ordentligt är livet!
Jag är ny här! Har fyllt 60 och har alltid haft AS och Damp. Som liten sov jag nästan aldrig. Som lite större sov jag lite mer fast jag var hemskt mörkrädd. Jag sover fortfarande mycket dåligt och har vänt på dygnet helt. Har fått Cirkadin men inte börjat ta det. Om Melatonin funkar bättre så tar jag hellre det. Att få sova ordentligt är livet!
Senast redigerad av legi 2011-05-04 17:32:09, redigerad totalt 1 gång.
Välkommen hit, och hoppas du får sova gott!

Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 17:32:10, redigerad totalt 1 gång.
- Ensamflickan
- Inaktiv
- Anslöt: 2007-03-16
Välkommen! 
Oh ja, sömn är mycket viktigt. Jag är en sådan där som tydligen inte har brist på melatonin (vilket många med AS tycks ha) utan snarare ett överskott. Sömn får jag inte mycket av dock, 2-3 timmar/natt. Så blir det när man har en dotter som har sömnproblem och en annan dotter som inte har problem, somnar tidigt och vaknar tidigt. Sömn är således en stor bristvara här.
Hoppas att du får sova gott! Sova är a och o för att de flesta ska må bra.

Oh ja, sömn är mycket viktigt. Jag är en sådan där som tydligen inte har brist på melatonin (vilket många med AS tycks ha) utan snarare ett överskott. Sömn får jag inte mycket av dock, 2-3 timmar/natt. Så blir det när man har en dotter som har sömnproblem och en annan dotter som inte har problem, somnar tidigt och vaknar tidigt. Sömn är således en stor bristvara här.
Hoppas att du får sova gott! Sova är a och o för att de flesta ska må bra.

Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:32:10, redigerad totalt 1 gång.
Jo men jag är ändå ca 26 timmar från varje gång jag går till sängs.
Således drar sig min klocka två timmar varje dygn jämfört med 24 timmarsklockan.
Funderar på o sälja en mat-och-sovklocka
Således drar sig min klocka två timmar varje dygn jämfört med 24 timmarsklockan.
Funderar på o sälja en mat-och-sovklocka

Senast redigerad av nano 2011-05-04 17:32:14, redigerad totalt 1 gång.
Hej och välkommen!
Här är en tråd om Melatonin och Circadin:
http://www.aspergerforum.se/melatonin-5-mg-licens-kontra-circadin-2mg-t6213.html
Här är en tråd om Melatonin och Circadin:
http://www.aspergerforum.se/melatonin-5-mg-licens-kontra-circadin-2mg-t6213.html
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 17:32:14, redigerad totalt 1 gång.
Totteman skrev:jag förstår inte... jag trodde att ett dygn var 24 timmar varje dag... eller jag vet inte
Biologisk klocka. Det handlar om vilka dygnsrytmer man har. Normalt sett korrigeras den biologiska klockan med solljus mm. Men många experiment där människor isolerats utan klocka eller andra möjlighet att se vilket tid på dygnet det är så visade det sig att många inte åt och sov efter en 24 timmars standard, utan istället så tog varje biologiskt dygn lite längre/kortare tid beroende på person.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 17:32:14, redigerad totalt 1 gång.
Välkommen först!
Har alltid sovit dåligt också. Tar valium nuförtiden för att gå ned i varv. Det hjälper mycket. Blir RASTLÖS som en bebis ofta när jag lägger mig. Sprattlar med benen och sådär hehe.
Det normala dygnet är bara 24 timmar ja. Jag skulle behöva 260 timmar på ett dygn. Mycket att göra.
Har alltid sovit dåligt också. Tar valium nuförtiden för att gå ned i varv. Det hjälper mycket. Blir RASTLÖS som en bebis ofta när jag lägger mig. Sprattlar med benen och sådär hehe.
Det normala dygnet är bara 24 timmar ja. Jag skulle behöva 260 timmar på ett dygn. Mycket att göra.

Senast redigerad av zeidon 2011-05-04 17:32:14, redigerad totalt 1 gång.
Klockan måste man inte gå efter.
Tur att man har jobb som tillåter att man jobbar när man har lust för det mesta.
Tror de har 18 timmars dygn ombord på amerikanska atomubåtar, varför vet jag inte.
Blev lite förvånad när jag läste att du skrivit "klockan då", vad innebär klockan för dig?
Enligt mig är klockan ett tidvisningsinstrument, en angivelse om var i tiden man är, en kompass att navigera med.
Tycker en del följer klockan slaviskt och hänger upp sitt sätt att leva kring exakta tider vilket det behövs för att träffa någon eller inte.
Personligen följer jag inte kompassens vädersträck heller om det inte finns en praktisk nytta av att göra så.
Tur att man har jobb som tillåter att man jobbar när man har lust för det mesta.
Tror de har 18 timmars dygn ombord på amerikanska atomubåtar, varför vet jag inte.
Blev lite förvånad när jag läste att du skrivit "klockan då", vad innebär klockan för dig?
Enligt mig är klockan ett tidvisningsinstrument, en angivelse om var i tiden man är, en kompass att navigera med.
Tycker en del följer klockan slaviskt och hänger upp sitt sätt att leva kring exakta tider vilket det behövs för att träffa någon eller inte.
Personligen följer jag inte kompassens vädersträck heller om det inte finns en praktisk nytta av att göra så.
Ja om man går i skolan och skolan börjar och slutar efter olika tidpunkter, är skolan när man har tid och ingen annan påverkas av ens icke närvaro så ser jag inget bekymmer med att dyka upp när man så önskar.
Just jag går iofs inte i skolan.
Slutade där för 15 år sedan ungefär.
Det jobb jag gör hanteras mycket via mail, chatt och telefon och inte nödvändigtvis enligt svensk kontrostid.
Ibland jobbar jag med folk i andra länder och de följer garanterat inte svensk vakentid så de gångerna har jag ett gigantiskt försprång jämfört med de flesta av mina kollegor i vår tidszon.
Skulle inte ha något emot att jobba på en rymdstation
Skulle ju vara perfekt anpassad för det men jag vill ha en absolut säker sådan.
Just jag går iofs inte i skolan.
Slutade där för 15 år sedan ungefär.
Det jobb jag gör hanteras mycket via mail, chatt och telefon och inte nödvändigtvis enligt svensk kontrostid.
Ibland jobbar jag med folk i andra länder och de följer garanterat inte svensk vakentid så de gångerna har jag ett gigantiskt försprång jämfört med de flesta av mina kollegor i vår tidszon.
Skulle inte ha något emot att jobba på en rymdstation

Skulle ju vara perfekt anpassad för det men jag vill ha en absolut säker sådan.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor