Autism kan botas!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav nano » 2008-12-29 14:14:55

Varför sade han så?
Fick du reda på det sedan?

Jag skrek åt en trave hundar som kom farande mot mig skällandes, tänkte att det bara var å stå på sig ordenkligt och jag skrek "far åt helvete hundjävlar" högt och tydligt, det gillade inte de som bodde där.
Jag är inte så glad i att vara nära hundar, speciellt inte om de skäller och visar tänderna som dessa.
Jag hade sett en av dem som bor där stå o skrika åt sina egna hundar ett par dagar innan så jag trodde att man var tvungen att ta i för o få dem att lyda.
Fast de svor inte åt hundarna iofs, svordomarna var mer för min del för o stå på mig ordenkligt för jag tror inte hundrana förstår svenska.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:35:05, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav sugrövmanövern » 2008-12-29 16:34:13

Debbido skrev:Hmmm.ja funderar på vad Nano och Bror duktig skrivit: att ta sina föräldrar på orden så där. Det kan kanske skapa onödiga sår, dvs posttraumatisk stress.
Ja, jag tänkte också att man borde kunna bli traumatiserad av sådant.

Debbido skrev:Kanske kan aspergare bli lättare traumatiserade?
Kanske. Jag har blivit svårt traumatiserad av att vara i simhallen på skolgympan.

Folk i allmänhet skulle säga att en sådan sak inte kan ge trauma.

Men för mig var det så att jag gick vilse i byggnaden, bassängerna var djupa och läskiga och jag var rädd för att sugas fast i avloppet eller sjunka. Jag hade grava perceptionsstörningar och blev livrädd när man simmade i djupa bassänger, då vattnet tycktes attackera mig för att dränka mig. Kakelplattorna blev mindre och mindre och jag tänkte att nu sugs jag ner till botten vid nästa avlopp.

Detta drömmer jag mardrömmar om fortfarande. Jag mår dåligt vid 32 års ålder av att ha varit i simhallen i grundskolan. Vare sig folk tror det vara möjligt eller ej så är detta med simhallen det värsta som någonsin hänt mig och som jag tagit mest skada av. Blir illamående nu när jag skriver om det.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 16:35:05, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav nano » 2008-12-29 16:50:23

Usch då, iofs så varnade faktiskt vår lärare för utsugen till vågmaskinen men det var iofs på ett äventyrsbad och vi skulle hålla utkik ifall någon hade hamnat inärheten av utsugen på typ 4 meters djup.
De sög inte så länge åt gången men om man drabbades av panik kunde det vara farligt.

Ingen gjorde sig illa, alla klarade sig.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:35:05, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Eyesonly » 2008-12-30 14:43:18

Jag tror verkligen inte att autism kan botas. Men helt klart ska inte glutenintoleranta få i sig gluten. Sen så är det väl i så fall självklart att de som är allergiska mot något mår bättre om de blir av med det men det är inte detsamma som att bli av med AS, vilket aldrig sker.
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 16:35:05, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Inläggav Eyesonly » 2008-12-30 14:45:07

Var också på ett äventyrsbad för att antal år sen och visst vågmaskinen var läskig när den satte igång. I alla fall om man var på lite för djupt vatten och hade svårt att nå botten.
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 16:35:05, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Inläggav Debbido » 2009-01-02 21:56:47

nano skrev:Varför sade han så?
Fick du reda på det sedan?


Min mammas och pappas äktenskap var djupt olycklig. Hon försökte ta sitt liv för att komma ur det, sedan sökte hon skilsmässa, men det funkade inte ekonomiskt på 40-talet. Hon hotades med förlorad vårdnad p g a fattigdom.

Deras äktenskap var ett krig och jag stod mitt i skottlinjen... :-)073
Mina syskon höll sig borta så mycket som möjligt, men inte jag, för jag satt inne i min bubbla. Hon tjatade och han fick okontrollerade raserianfall. Visste inte om han såg mig över huvud taget när jag blev hotad till livet. Det handlade om HANS smärta, hans trauma, hans autistiska, bistande impulskontroll. Han slog aldrig, men alla dessa hot...det är inte bra för barn. Jag fattade att vreden var riktad mot mamma och att han saknade bromsar och att han egentligen var snäll..innerst innne. Jag var ett mycket förstående vuxenbarn. :?
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:35:05, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav nano » 2009-01-02 23:51:33

Sjutton vad skönt att man inte ordnat till någon relation bara sådär som många verkar göra och verkar hoppas på att det blir bra.
Känns som om jag är på rätt väg att vilja bli tillsammans med någon när man blir kär istället.

Fast det är nog ingen garanti för att man blir lyckliga ihop, bara större chans tror jag.
Och relativt stabil grund, TROR jag.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:35:05, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Debbido » 2009-01-04 0:20:01

nano skrev:Sjutton vad skönt att man inte ordnat till någon relation bara sådär som många verkar göra och verkar hoppas på att det blir bra.
Känns som om jag är på rätt väg att vilja bli tillsammans med någon när man blir kär istället.

Fast det är nog ingen garanti för att man blir lyckliga ihop, bara större chans tror jag.
Och relativt stabil grund, TROR jag.


Förälskelse är ingen garati för lycka, men ofta en trevlig förrätt till det som kommer sedan: vardagen. Ofta står den inte pall för trycket från massmedia: du SKA vara lycklig, ha ett superbra sexliv etc.

Men det klart man ska testa! Vad är livet till för, om inte för att göra misstag? (det enda man lär sig något av) för vissa blir det faktiskt rätt bra till sist (eller först). :-)207
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:35:05, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2009-01-04 0:22:22

:-)043 Sorry! Vi har visst hamnat helt off topic!

En fråga (kanske redan behandlad i denna tråd?): Har något fått ett mer fungerande hjärna med hjälp av Eye Que :?:
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:35:05, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav nano » 2009-01-04 1:11:45

Eye Que?
Vad är det, att se folk i ögonen?
Jag lärde mig någon gång att det fanns de som inte gillade att man såg dem i ögonen, men så var det ännu fler som tyckte man svävade iväg om man inte gjorde det.
Sedan har jag lärt mig o se när ögonkontakt är uppskattat, märkt att tjejer sällan ser det som något påfluget med ögonkontakt om man tittar bort ibland.
Jag gillar att titta på tjejernas iris och runt ögonen och komme ihåg hur de ser ut, hur deras hud rör sig och att bygga en mental karta över folks hud :)
Kanske inte så aspigt möjligen men....

Garranti för lycka?
Nej det är det nog inte men man behöver ju stå ut med varann :)
Gillar man inte o vara i samma rum så är det nog en mycket svårare grund än om man dras som en magnet till den andre :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:35:05, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Debbido » 2009-01-04 1:33:52

nano skrev:Eye Que?
Vad är det, att se folk i ögonen?
Jag lärde mig någon gång att det fanns de som inte gillade att man såg dem i ögonen, men så var det ännu fler som tyckte man svävade iväg om man inte gjorde det.
Sedan har jag lärt mig o se när ögonkontakt är uppskattat, märkt att tjejer sällan ser det som något påfluget med ögonkontakt om man tittar bort ibland.
Jag gillar att titta på tjejernas iris och runt ögonen och komme ihåg hur de ser ut, hur deras hud rör sig och att bygga en mental karta över folks hud :)
Kanske inte så aspigt möjligen men....

Garranti för lycka?
Nej det är det nog inte men man behöver ju stå ut med varann :)
Gillar man inte o vara i samma rum så är det nog en mycket svårare grund än om man dras som en magnet till den andre :)


"Mental karta över folks hud" - hmmm - det låter VÄLDIGT aspigt! Fast det är ju inte fel för det. Vi ska väl vara aspiga om vi har aspergers syndrom?

Eye Que är en hälsokostmedicin som rekommenderas till människor med neuropsykiatriska handikapp. Kapslarna består av ett mycket högt koncentrat av oljor från vissa fiskar samt jättenattljusolja. Det är den höga koncentrationshalten som gör produkten avsevärt intressantare än Omega 3, Omega 6.

Man har tydligen forskat på den här medicinen och funnit att koncentrationsförmåga, minnet, inlärningsförmågan mm förbättras på ett tydligt sätt. Nåväl, det kostar 3-400 kr/månaden i början, 6 kapslar om dagen. Sedan blir det lägre kostnad på 2, efter tre månader, men ändå - SVINDYRT!

Nåväl, jag gav sonen ett paket i julklapp och snart ett i födelsedagspresent. Jag påminner honom varje dag om kapslarna. Vi kan nämligen inte utvärdera produkten om vi inte följer instruktionerna.
Jag tänkte att vi skulle satsa allt och se om vi vinner något?

Hjärnan behöver alla dessa oljor och det är möjligt att det finns för lite av dem vid olika NPF-tillstånd. Vi får se!

Själv har jag inte råd att testa. Väljer satsa på den som har livet framför sig. Fast jag har läst att dessa oljor skulle vara bra, eller egentligen enda botemedlet, vid Sjögrens syndrom (torrhetssyndrom i exokrina körtlar) som jag har.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:35:05, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Isse » 2009-01-04 2:43:36

Bara namnet får en ju att misskreditera... Låter inte direkt förtroendegivande. (Eller det kanske det gör).

Ska man äta kosttillskott så rekomenderar jag grönt teextrakt, (rensar ut skräpmolekyler) betakaroten (stark syn och d-vitaminproduktionsgrund) och CoQ10 (säkerställer effektiv energiproduktion). Vill man lägga än mer pengar på sitt tempel så är E-vitamin alltid hett. (Antioxidativt membranskydd). Finns mer som jag provat och mer eller mindre kan rekomendera. Dock inget för den som letar efter snabb magisk mirakelflax till piller.. Phenylalanin, Tyrosine och DMAE kan annars vara nått att fippla med. Om det "botar" autism är jag dock en aning skeptisk till.
Senast redigerad av Isse 2011-05-04 16:35:09, redigerad totalt 1 gång.
Isse
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2007-06-17
Ort: Göteborg

Inläggav Debbido » 2009-01-04 3:05:55

Isse skrev:Bara namnet får en ju att misskreditera... Låter inte direkt förtroendegivande. (Eller det kanske det gör).

Ska man äta kosttillskott så rekomenderar jag grönt teextrakt, (rensar ut skräpmolekyler) betakaroten (stark syn och d-vitaminproduktionsgrund) och CoQ10 (säkerställer effektiv energiproduktion). Vill man lägga än mer pengar på sitt tempel så är E-vitamin alltid hett. (Antioxidativt membranskydd). Finns mer som jag provat och mer eller mindre kan rekomendera. Dock inget för den som letar efter snabb magisk mirakelflax till piller..


Hej!
Ja, det är bra grejer du nämner, som alla kroppar behöver, rent generellt.
Eye Que riktar sig nu inte generellt till kroppen utan specifikt till hjärnans kemi och det är ju i hjärnan som de autistiska problemen sitter. Du kan bara skumläsa det jag klistrat in här nere. Det jag finner intressant är detta med att DHA är viktigt för överföringar mellan hjärnans synapser. Det känns som att ett centralt autistiskt problem ligger just i överföringen av impulser mellan olika synapser i hjärnan. Eye Que får väl ses som ett smörjmedel som ska få hjärnan att funka bättre.


"Hjärnan är näst fettväven kroppens fettrikaste organ.C:a 60 % av torrvikten (blod och vatten borträknat) består av fett. Omkring 38 % härav består av s k fosfolipider vilka innehåller två fettsyror. 20% av torrvikten utgörs av två fleromättade fettsyror, nämligen DHA (kort-benämning för dokosahexaensyra; 22:6 omega3 )jämte omega 6 fettsyran arakidonsyra ( 20:4 omega 6) Enbart DHA utgör runt 11% av hjärnans torrvikt. En annan mycket betydelsefull omega3 fettsyra kallas EPA (eikosapentaensyra; 20:5 omega 3). Denna finns i mindre mängd men skall ha en mycket betydelsefull roll i omsättningen av DHA och arakidonsyra och för viktiga mekanismer, som motverkar skadlig inflammation. DHA finns dels i hjärncellernas cellmembran, i kopplingen mellan nervceller (synapserna) och i nervcellernas isolerande myelinskidor. DHA skall alltså ha en mycket stor betydelse för hjärnans uppbyggnad. Dessutom också genom omvandling till NPD1 (neuroprotektin D1), betyder ”nervskyddande ämne”. Denna påverkar olika gener av betydelse för cellers åldrande och död (s k apoptos) och ger också genom motverkad inflammation en ökad cellöverlevnad."
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:35:09, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav nano » 2009-01-04 4:01:11

Debbido skrev:Eye Que är en hälsokostmedicin som rekommenderas till människor med neuropsykiatriska handikapp. Kapslarna består av ett mycket högt koncentrat av oljor från vissa fiskar samt jättenattljusolja. Det är den höga koncentrationshalten som gör produkten avsevärt intressantare än Omega 3, Omega 6.
O3 och O6 får man såvitt jag vet av fisk, speciellt fet fisk tror jag tur att jag gillar fisk.
En ekologibonde berättade att man gör fel när man bara tar det ena, de måste tydligen vara i proportion till varandra på något vis för att de ska ha någon nytta.
Jag minns inte allt om det men han verkade kunna en hel del och driver ekologigård med en massa kor som går på ängarna runtikring och ibland smiter från hagen en bit.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:35:09, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Debbido » 2009-01-07 3:03:09

nano skrev:
Debbido skrev:Eye Que är en hälsokostmedicin som rekommenderas till människor med neuropsykiatriska handikapp. Kapslarna består av ett mycket högt koncentrat av oljor från vissa fiskar samt jättenattljusolja. Det är den höga koncentrationshalten som gör produkten avsevärt intressantare än Omega 3, Omega 6.
O3 och O6 får man såvitt jag vet av fisk, speciellt fet fisk tror jag tur att jag gillar fisk.
En ekologibonde berättade att man gör fel när man bara tar det ena, de måste tydligen vara i proportion till varandra på något vis för att de ska ha någon nytta.
Jag minns inte allt om det men han verkade kunna en hel del och driver ekologigård med en massa kor som går på ängarna runtikring och ibland smiter från hagen en bit.


Jo, visst behöver vi äta fisk, men för att återställa balansen i en autistisk/dyslektisk hjärna krävs större mängder än det man orkar äta. Ja, jag har läst att balansen mellan de olika oljorna är viktig.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:35:09, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav nano » 2009-01-07 3:12:44

Jo den balansen var visst viktig för att bilda något tror jag bonden sade.
Därför funkade det inte med bara den ena.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:35:09, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

DHA/EPA i olja

Inläggav sanny » 2009-01-08 0:12:04

hej.

I en bok som heter "Näring och mental hälsa" säger författaren Matti Tolonen att EPA bildar DHA i kroppen vid behov, men det funkar inte omvänt. (DHA bildar inte EPA).
I vissa test han gjort visar att det endast är EPA som behövs vid bla. depression. Jag fattade det som att det viktigaste är att få i sig mer EPA än DHA ur oljan. Ca 80%/ 20% tror jag. Ej säker!
Boken innehåller mycket resultat från olika testgrupper och en anig invecklad tycker jag. Typ doktors-aktig, men det finns en hel del intressanta saker i den.
Senast redigerad av sanny 2011-05-04 16:35:09, redigerad totalt 1 gång.
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Inläggav nano » 2009-01-08 1:00:23

Hittade den här innehållsförteckningen:
http://www.biovita.fi/suomi/pdf/nmh_inneh%E5ll.pdf
Funderade först på om det är någon bakom som säljer något och sätter denna bok till värden för att få folk att köpa men det vet jag ju inte egentligen, bara en känsla jag fick.

Läste något intressant som egentligen är självklart:
".....Filosofen Feuerbach sade redan på 1800-talet att "människan är vad hon äter." Detta gäller även mental hälsa, för signalsubstanser, nervtillväxtfaktorer och andra neurokemiska ämnen i hjärnan härstammar ju från vår föda...."
Samt:
".....Tolonen redogör i denna bok bl a också för betydelsen av omega-3-produkternas stora kvalitetsskillnader när det gäller att befrämja mental hälsa....."
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:35:09, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Alfred N » 2009-01-08 22:38:59

Jag har precis börjat intressera mig för asperger/autism. Med är det inte så att båda diagnoserna består av en samling olika symtom? Och vilka och hur mycket av varje symtom kan variera från individ till individ? För mig verkar det inte alls otroligt att vissa personer kan fått sin asperger av kostöverkäslighet, vissa som ett försvar efter en traumatiserande uppväxt, och ytterligare en del har en genetisk medfödd "avvikelse" från "normen". Lite som en snuvig näsa kan bero på allergi, förskylning eller kanske bara en dammig miljö. Självklart kan man, om man vet grundorsakerna, bota vissa oraker, ibland bara ta bort symtomen och vara helt nöjd med det. Men svårigheten är väl att det fortfarande är ett område som det är svårt att forska om och om vissa "amatörer" hittar en metod som faktiskt fungerar för sin situation får andra i liknande men inte helt samma situation att hoppas på lösningar som inte alls funkar just där?
Senast redigerad av Alfred N 2011-05-04 16:35:09, redigerad totalt 1 gång.
Alfred N
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2008-10-18

Inläggav MsTibbs » 2009-01-08 22:56:47

Asperger är symtombasterad, såsom depression är det. Om ett ben gått av på mitten kan olika ben behöva lagas på olika sätt, vissa kan gipsas, vissa sys, vissa opereras och det kan vara i olika svårigheter och ha uppkommit av olika skäl. Tills vidare får man köra med symtombaserade diagnoser och snarare ha öppen syn på vd som kan hjälpa de enskillde. I aspergers fall tord det vara enkelt då det generellt sett inte kan fixas rent fysiskt...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:35:09, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Debbido » 2009-01-09 0:34:17

Beträffande vanliga mediciner experimenterar ju läkarna med våra hjärnor. Vad funkar? Efexor eller Fontex? Vi testar....

Beträffane Eye Que så är det ett preparat/medicin som man faktiskt forskat på, vilket inte gäller alla preparat i hälsokostaffären. Jag har hört talas om det i flera år men inte haft råd. Nu gör vi en praktisk test på min son, VI SATSAR! Och sedan får vi se om tankarna löper lättare, närminnet förbättras, läs- och skrivförmågan ökar. Test, test. Att alla maskiner behöver oljas är ju säkert och att hjärnan går på olja är säkert.

När jag sökt botemdel för Sjögrens Syndrom (torra ögon, torra slemhinnor) så har jag enbart funnit jättenattljusolja som rekommendation. Läkarna har inget botemedel över huvud taget att erbjuda mer än tår- och saliv-substitut som fungerar en liten stund. Men oljan skulle kunna reparera cellväggarna i viss mån, tror jag det var :roll: Det är dessa förändringar som leder till tröttheten vid SS.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:35:09, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav nano » 2009-01-09 2:48:39

Menar du att han märker en förbättring?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:35:09, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Debbido » 2009-01-09 4:19:15

nano skrev:Menar du att han märker en förbättring?


Nej, ursäkta. Jag var oklar: forskning visar att den här typen av oljor kan förbättra minnet, liksom flera hjärnfunktioner. Om det sedan blir så i sonens fall återstå att se. Både han och jag har problem med närminnet.

Testperioden består av 3 tråkiga månader då man behöver äta 4-6 kapslar per dag. SEDAN kan man känna efter om man tycker hjärnan funkar bättre.

Jag vet inte om min tro på den här produkten har att göra med min synskhet eller med mitt sunda förnuft. Eftersom våra hjärnor inte funkar som de ska inom vissa områden och eftersom hjärnans MÅSTE ha ev viss balans av diverse oljor för att funger så lider vi antagligen brist på denna oljebalans. Man kan inte alltid äta sig till alla ämnen kroppen behöver, vid sjukdomstillstånd.

För reumatiker är det problem med enzymernas förmåga att omvandla t ex järnrik föda till järn. Jag inbillar mig att jag med alla mina näringsdrycker, då näringen snabbt pumpas ut i blodet, i bästa fall kan kompensera något av det som sjukdomen sabbat, av normala förmågor.

Vid autism finns förmodligen också sjukliga bristtillstånd. Kan de kompenseras med en överdos hajolja :roll: Vi får väl se!

Min superdyra medicin, Enbrel, sprutor mot reumatism, fick jag, som nr. 5 i min stad, eftersom jag "visste" att den här nya medicinen var rena mirakelkuren. Jag tjatade ihärdigt på min läkare: Jag vill haaaaa den! Eftersom jag "visste" så fick jag sprutan innan bommarna fälldes och övriga reumatiker fick ställa sig i kö och vänta på att bommarna skulle gå upp igen. Landstingen hade inte råd: två sprutor i veckan kostar 2000 kr/vecka. Många har fått lida för att de inte fått sprutan. De var dessvärre inte synska. Och de trodde inte heller på mig, de övriga patienterna på avdelningen, när jag förklarade att Enbrel och Remicade skulle totalförvandla våra liv. :-)088 De trodde jag var galen. "Men det har ju stått på löpsedlarna i tio år att reumatismens gåta är löst - eee du dum eller?" Dum :?: :shock: Nää, jag trodde aldrig på de där löpsedlarna. Jag trodde på de forskningsrön jag läste. Det sa bara Klick!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 16:35:09, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav nano » 2009-01-09 4:46:11

Jag har inget minne av dessa löpsedlar men jag har ingen reumatism heller så jag skulle väl inte notera det av den anledningen.
Hur skulle den vara löst?

Bra att Enbrel fungerar, vad gör den så dyr?
Vore ju klokt att göra något lämpligt för o göra den billigare.
Skulle tippa på att dyrheten mest består av vinstintresse.
Vem/vilka har utvecklat medicinen?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:35:09, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in