Kataton schizofreni i samband med Aspergers syndrom

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2009-01-08 9:15:39

Ganesh skrev:Menar du att "paranoia och hallucinationer (ESP)" betyder att de är synonyma begrepp. Dvs att att ESP=paranoia och hallucinationer, eller menar du att att en del paranoia och hallucinationer är faktiska fenomen, dvs ESP? Om det är på det senare sättet så framgår inte det.

ESP och hallucinationer hör ihop. Paranoia är ett separat begrepp. Däremot är det inte så underligt att paranoia i kombination med hallicinationer / ESP leder till sådana problem att folk kan få en psykiatrisk diagnos (schizofreni).

Ganesh skrev:Det finns innget stöd för att "se paranoia och hallucinationer som en separat diagnos". Och det finns ingen anledning att oroa sig för att de skall blandas ihop med "andra autitiska symtom", för de är inte autistiska symptom.

Kan bara konstatera att du inte läst / förstått artikeln jag postade på förra sidan.

Ganesh skrev:Jag uttryckte mig otydligt, kanske fel, men McKenna menar att man inte kan skilja ut paranoia och hallucinationer från resten av kriterierna för Schizofreni. Det är helheten i de diagnostiska kriterierna som är väsentliga. Kriterierna är så att säga ett paket där man inte kan ta bort vissa delar. (Jag menade inte heller "var för sig".)

Vilket ju är det som gör att AST blandas ihop med schizofreni.

Ganesh skrev:Och det var du som skrev "paranoia och hallucinationer (ESP)" dvs du skriver att paranoia och hallucinationer är samma sak som ESP.

ESP står direkt efter hallucinationer. Kanske otydligt, men det är så det ska tolkas.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:21:06, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav rdos » 2009-01-08 9:20:24

Får väl slutligen gratulera Flawed, Weasley och docfrasse för att ni lyckats skrämma bort en medlem ifrån forumet, och förvandlat en tråd som ursprungligen handlade om tveksamheter kring schizofreni och katatoni till en hyllning av psykiatriska mediciner och diagnoser. Bra jobbat, ni kan nog komma med i Guinnes rekordbok så småningom om ni fortsätter i samma stil. :roll:
rdos

Inläggav MsTibbs » 2009-01-08 13:04:00

rdos skrev:
Ganesh skrev:Jag uttryckte mig otydligt, kanske fel, men McKenna menar att man inte kan skilja ut paranoia och hallucinationer från resten av kriterierna för Schizofreni. Det är helheten i de diagnostiska kriterierna som är väsentliga. Kriterierna är så att säga ett paket där man inte kan ta bort vissa delar. (Jag menade inte heller "var för sig".)

Vilket ju är det som gör att AST blandas ihop med schizofreni.

AST är bara "negativa symtom". Om nu AST-personer skulle få positiva symtom, är detta inget som hör till AST-diagnosen i sig, även om det kan förekomma vid AST. Det finns överlappning mellan AS/Schizofreni också, problemet ligger väl i att många inte "följer boken" utan ligger och grumlar nånstans mitt emellan. Alla med positiva symtom har inte så mycket av dessa så det räcker för någon diagnos alls, i synnerhet inte för schizofreni. Symtomfattig möjligen, men den finns väl bara i ICD numera? Räknar DSM den symtomgruppen som AST numera?

Hur kan man ha AS+katatoni, om AS+kataton schizofreni är ovanligare än vid annan schizofreni?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 17:21:06, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

katatoni

Inläggav sengångaren » 2009-01-08 19:08:31

hej, ja har endel dilemma inom detta område med de härrör mina problem med scoilios som är aktiv rörlig å som kräver lite extra tonus för kompensation. detta begrepp tycker ja att man ska sära på lite granna för de är neurologisk autonom muskeltonus som är förhöjd samt försänkt vid kataplexi. ja har just indikationmessikt lite kataplexi för att ja måste ha lite extra muskeltonus som kompenserar min scolis för den är rörlig. men som ja har sett om katatoni å aspergerdiagnos som är katastrof med tanke på sterotyp syn på vaneföreställningar där skulle ja kunna tro . för min del så kommer ja nog att bemöta dessa vaneföreställningar kontrat till mina fysiska problem att bli psykologisk, itsället för att rehabiliterar dessa på bästa sätt som helt uteblivit.

kataton är i regel mera paranoja å kataplexi mera szitsoid samt autonom lydnad å detta är inte en regel som psykiatrin ser sterotypt på eller har gjort. mvh sengångaren
Senast redigerad av sengångaren 2011-05-04 17:21:06, redigerad totalt 1 gång.
sengångaren
Ny medlem

Anslöt: 2008-12-02

Inläggav rdos » 2009-01-08 19:16:59

Kan tyvärr inte svara på dessa frågor på detta forum, men om någon vill utveckla frågan mera, så kan man skapa en ny tråd i forskningsforumet här: www.rdos.net/autismsv
rdos

Re: katatoni

Inläggav docfrasse » 2009-01-08 19:29:43

sengångaren skrev:hej, ja har endel dilemma inom detta område med de härrör mina problem med scoilios som är aktiv rörlig å som kräver lite extra tonus för kompensation. detta begrepp tycker ja att man ska sära på lite granna för de är neurologisk autonom muskeltonus som är förhöjd samt försänkt vid kataplexi. ja har just indikationmessikt lite kataplexi för att ja måste ha lite extra muskeltonus som kompenserar min scolis för den är rörlig. men som ja har sett om katatoni å aspergerdiagnos som är katastrof med tanke på sterotyp syn på vaneföreställningar där skulle ja kunna tro . för min del så kommer ja nog att bemöta dessa vaneföreställningar kontrat till mina fysiska problem att bli psykologisk, itsället för att rehabiliterar dessa på bästa sätt som helt uteblivit.

kataton är i regel mera paranoja å kataplexi mera szitsoid samt autonom lydnad å detta är inte en regel som psykiatrin ser sterotypt på eller har gjort. mvh sengångaren
Jag förstår dig inte. Vill du utveckla ditt resonemang?
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 17:21:06, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse

Inläggav MsTibbs » 2009-01-08 20:25:03

rdos: Oj, glömde lägga till annan namnhänvisning, frågan var inte menad som fortsättning på mitt svar till dig.

docfrasse: Hur kan man ha AS+katatoni, om AS+kataton schizofreni är ovanligare än vid annan schizofreni?
MsTibbs

Inläggav rdos » 2009-01-08 20:33:53

MsTibbs skrev:docfrasse: Hur kan man ha AS+katatoni, om AS+kataton schizofreni är ovanligare än vid annan schizofreni?

Jag skulle vilja se referenser till sådana påståenden. Från studier med N > 100. Annars tror jag inte på det.
rdos

Inläggav docfrasse » 2009-01-08 21:04:15

MsTibbs skrev:docfrasse: Hur kan man ha AS+katatoni, om AS+kataton schizofreni är ovanligare än vid annan schizofreni?
Jag förstår inte frågan, ser inget motsatsförhållande mellan meningens två satser. Ser ingen koppling mellan satserna heller. Kan du omformulera?
docfrasse

kataton schitzofreni

Inläggav irene » 2009-01-08 21:08:49

Hmmm...
Jag fortsätter tråden med att fråga om behandling med
Clozapine Aktavis.Minskar katatoni med det preparatet?
Har någon erfarenhet av den medicinen?
Senast redigerad av irene 2011-05-04 17:21:06, redigerad totalt 1 gång.
irene
Ny medlem

Anslöt: 2007-03-25

Inläggav MsTibbs » 2009-01-08 21:34:12

docfrasse skrev:
Jag förstår inte frågan, ser inget motsatsförhållande mellan meningens två satser. Ser ingen koppling mellan satserna heller. Kan du omformulera?

Jag är själv mycket skeptisk till kombinationen kataton schizofreni och AS, även om jag inte vågar utesluta att den förekommer. Avsevärt vanligare är då att personer med AS och katatoni fått den felaktiga diagnosen KS.

Även om AS med katatonisymtom oftast inte skulle har KS, hur tänker du att KS skulle mindre vanlig än annan schizofreni vid AS? Eller är de två inte relaterade (katatoni vid AS och KS)? Eller har jag missuppfattat något?
MsTibbs

Inläggav Inger » 2009-01-08 21:41:26

Fel tråd, Irene. Jag har bett moddarna flytta det till rätt tråd. Hoppas du får svar där.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 17:21:06, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Re: kataton schitzofreni

Inläggav docfrasse » 2009-01-08 21:48:13

irene skrev:Hmmm...
Jag antar att du med frågan tänker på något speciellt fall? Sådana går inte att besvara över nätet utan kännedom om bakgrundsfakta, t ex ålder på personen, psykiatrisk samsjuklighet, kroppslig sjukdom, ärftlighet, övrig medicinering, form av katatoni, varaktighet, tidigare insjuknanden, behandlingssvar då, aktuell dos, upptrappningshastighet mm. Man bör även träffa och undersöka personen innan man yttrar sig i ett specifikt fall om lämpligheten av en viss medicin.

Allmänt sett är neuroleptika inte att rekommendera vid katatoni - tvärtom. Det finns risk för malignt neuroleptikasyndrom (MNS). Klozapin i lågdos har beskrivits kunna utlösa MNS.
docfrasse

Re: kataton schitzofreni

Inläggav MsTibbs » 2009-01-08 22:09:53

irene skrev:Hmmm...

Kan tipsa om ett bra forum som är www.viska.se om schizofreni och andra psykoser (60% har dock ingen psykossjukdom av medlemmarna). De är nog mer haj på olika varianter neuroleptika och hur de olika påverkar. ECT kan man ha mot katatoni.
MsTibbs

Inläggav docfrasse » 2009-01-08 23:33:54

MsTibbs skrev:Även om AS med katatonisymtom oftast inte skulle har KS, hur tänker du att KS skulle mindre vanlig än annan schizofreni vid AS? Eller är de två inte relaterade (katatoni vid AS och KS)? Eller har jag missuppfattat något?

Ja, det stämmer: de är inte relaterade, mig veterligt. Katatonier är egentligen en samling ospecifika tillstånd, där upptill ett fyrtiotal tecken kan ingå i olika kombinationer som komplikation till diverse tillstånd. Vanligaste orsaken är kroppslig sjukdom inklusive läkemedelspåverkan. Härnäst affektiv sjukdom, både depression och mani. Och så förstås AST. Och schizofreni.

När Kahlbaum 1874 namngav och beskrev katatoni fanns ännu inte schizofrenibegreppet, eller dess föregångare dementia praecox beskrivna. Kraepelin såg dock att en hel del av hans dementia praecoxpatienter hade många av de tecken Kahlbaum beskrivit, och införlivade katatoni med DP (på motsvarande sätt gjorde, var och en på sitt håll, Leo Kanner i Baltimore och Hans Asperger i Wien när de tog ordet autism från Bleulers schizofrenibeskrivning och beskrev sina respektive syndrom - det vi idag kallar Autistiskt syndrom/Infantil autism och Aspergers syndrom). Kraepelin och Bleulers syn på katatoni har varit - och är fortfarande - så dominerande att man alltjämt, med orätt, mest tänker på schizofreni vid katatoni.

Det finns alltså både symtomöverlappning mellan schizofreni och AST som orsak till feldiagnostik och förvirring och historiska skäl, där portalfigurerna inom autismforskningen (Kanner och Asperger) lånat ordet autism från schizofreniområdet.

Snarare än att det finns en naturlig koppling mellan AST och kataton schizofreni, har man inom forskningen (inte minst Lorna Wing) sett att gränserna mellan AST och katatoni är mycket flytande, och att det senare inte sällan kan ses som en komplikation till det förra.

Ugh!

Förstod jag din fråga rätt?
docfrasse

Inläggav MsTibbs » 2009-01-09 0:13:02

docfrasse: Tackar, nu är jag lite klokare! :)
MsTibbs

Inläggav rdos » 2009-01-09 7:42:29

docfrasse skrev:Snarare än att det finns en naturlig koppling mellan AST och kataton schizofreni, har man inom forskningen (inte minst Lorna Wing) sett att gränserna mellan AST och katatoni är mycket flytande, och att det senare inte sällan kan ses som en komplikation till det förra.

:roll:

Och var finns prevalens- / korrelationsstudierna jag frågade om tidigare?
rdos

Inläggav Mats » 2009-01-09 7:58:51

rdos:

Detta är en seriös tråd. Du har nu flera gånger sagt att du inte tänker föra några som helst seriösa diskussioner på AF utan allt du skriver här från och med nu är nöjestjafs. Det vore väldigt bra om du i så fall kunde hålla dig borta från seriösa trådar så att du inte saboterar dem.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 17:21:06, redigerad totalt 1 gång.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav rdos » 2009-01-09 9:11:37

Mats skrev:rdos:

Detta är en seriös tråd. Du har nu flera gånger sagt att du inte tänker föra några som helst seriösa diskussioner på AF utan allt du skriver här från och med nu är nöjestjafs. Det vore väldigt bra om du i så fall kunde hålla dig borta från seriösa trådar så att du inte saboterar dem.

Den har redan blivit saboterad av medicinisk rappakalja. Jag har väl lika stor rätt som andra att kommentera sådant här? Docfrasse öser ju ur sig påståenden som är rena antaganden utan någon vetenskaplig grund. Det är på tiden att han backar upp sina fantasirika påståenden med publicerad forskning.
rdos

Inläggav Mats » 2009-01-09 19:15:10

rdos skrev:Den har redan blivit saboterad av medicinisk rappakalja. Jag har väl lika stor rätt som andra att kommentera sådant här? Docfrasse öser ju ur sig påståenden som är rena antaganden utan någon vetenskaplig grund. Det är på tiden att han backar upp sina fantasirika påståenden med publicerad forskning.

Ytterligare exempel på nöjestjafs utan substans.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 17:21:06, redigerad totalt 1 gång.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav rdos » 2009-01-09 19:39:07

Det var du som började det tjafset. :wink:

Jag bad om en referens, det är inte tjafs. Det är du som försöker tjafsa sönder tråden, inte jag. :roll:
rdos

Kataton schizofreni

Inläggav Isabell » 2009-01-09 19:41:09

Skulle bara vilja säga spontant att det är ett fruktansvärt övergrepp på en människa att ge henne diagnosen schizofreni samt medicin mot det när det senare visar sig att hon har aspergers syndrom.

Man kan ägna sig åt intellektuella diskussioner och briljera med sina kunskaper i ämnet, men när det kommer till verkliga situationer blir en feldiagnos en personlig tragedi.

Jag orkar inte skriva eller läsa mer om detta nu, för det gör för ont.
Senast redigerad av Isabell 2011-05-04 17:21:06, redigerad totalt 1 gång.
Isabell

Anslöt: 2008-11-14

Re: Kataton schizofreni

Inläggav rdos » 2009-01-09 19:49:36

Isabell skrev:Skulle bara vilja säga spontant att det är ett fruktansvärt övergrepp på en människa att ge henne diagnosen schizofreni samt medicin mot det när det senare visar sig att hon har aspergers syndrom.

Håller med, och problemet är att psykiatrin ännu inte har utvecklat kriterier som gör att man kan skilja autism ifrån schizofreni. Genom att inkludera mängder av symptom som överlappar mellan autism och schizofreni i båda diagnoserna så bäddar man för en sådan situation. Det går inte att snacka bort med att medicinerna bara fungerar på vissa med schizofreni. Det är ett generalfel i DSM.
rdos

Re: Kataton schizofreni

Inläggav docfrasse » 2009-01-09 19:53:11

Isabell skrev:Skulle bara vilja säga spontant att det är ett fruktansvärt övergrepp på en människa att ge henne diagnosen schizofreni samt medicin mot det när det senare visar sig att hon har aspergers syndrom.

Håller fullständigt med. Mina värsta erfarenheter från psykiatrin handlar just om att ha tvingats bevittna sådant, och sakna makt att ta bort den felaktiga diagnosen, trots intensivt arbete med saken - på obetald fritid.

Isabell skrev:Man kan ägna sig åt intellektuella diskussioner och briljera med sina kunskaper i ämnet, men när det kommer till verkliga situationer blir en feldiagnos en personlig tragedi.

Till vem riktar sig repliken?
docfrasse

Återgå till Aspergare och vården

Logga in