Kataton schizofreni i samband med Aspergers syndrom

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2009-01-06 12:04:21

Du glömmer bort att jag närmar mig problemet med schizofreni ifrån en helt annan vinkel än vad du gör. Jag tror ju inte på att psykiatrins gränsdragningar mellan alla syndrom är rimligt gjorda. Dessutom så är det ju oomtvistligt att jag inte är den enda som ifrågasätter schizofrenidiagnoserna, eftersom man tar upp detta på engelska wikipedian, bl.a. Förr i tiden så klassificerades dessutom det mesta av AST som psykoser, och gick därmed in under schizofreni. Så du kan ju precis inte påstå att det inte är ett problem att man blandar/blandat ihop AST med schizofreni.

Att du sedan inte vill lyssna på argumenten om kopplingar mellan ESP och schizofrenidrag förvånar mig ju inte ett dugg. :roll:

Dessutom kanske du fått en lite bättre dialog om du (liksom Flawed) avstått från rena påhopp på folk som har idéer som ni inte gillar.

Tilläggas kan som sagt oxå att jag analyserat SPQ-A (som visserligen handlar om schizotypal) i förhållande till Aspie-quiz, och även tagit med en hel del frågeställningar därifrån. Jag vet alltså vilka kopplingar dessa drag har med AST, vilket jag tvivlar på att docfrasse vet. Om nu docfrasse tror att hallucinationerna i SPQ-A inte är desamma som de som beskrivs i schizofrenidiagnosen så är det hans sak att visa det, inte min. Hittills har samma drag i olika diagnoser varit samma sak. Exempelvis så är ticsen i Tourette starkt kopplade till stims, precis som man förväntar sig.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:21:02, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Ganesh » 2009-01-06 12:49:53

rdos skrev:Tilläggas kan som sagt oxå att jag analyserat SPQ-A (som visserligen handlar om schizotypal) i förhållande till Aspie-quiz, och även tagit med en hel del frågeställningar därifrån. Jag vet alltså vilka kopplingar dessa drag har med AST,

Nej du vet inte det, utifrån ett batteri frågor kan du säga en del om statistiska korrelationer mellan svaren på de frågorna och och svaren på ett annat batteri frågor. Men du vet ingenting om hur orsakssambanden ser ut. Och du vet inget om vilka korrelationer som har grund i faktiska kausala samband och vilka korrelationer som är slump.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 17:21:02, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Inläggav rdos » 2009-01-06 13:08:37

Ganesh skrev:Nej du vet inte det, utifrån ett batteri frågor kan du säga en del om statistiska korrelationer mellan svaren på de frågorna och och svaren på ett annat batteri frågor. Men du vet ingenting om hur orsakssambanden ser ut. Och du vet inget om vilka korrelationer som har grund i faktiska kausala samband och vilka korrelationer som är slump.

Det där är bara en "strawman". Om man frågar om man sett UFOn i SPQ-A, så får man sannolikt samma svar på frågan om man ställer den i Aspie-quiz, eller om man frågar om man tror på övernaturliga fenomen. Sedan är ju den väsentliga korrelationen mellan SPQ-A och Aspie-quiz inte i dessa frågor, utan i de sociala frågorna och de udda preferenserna. Samma slags kriterier som man även blandats in i schizofrenidiagnosen, och som gör att man lätt kan feldiagnosticera AST som schizofreni om man oxå har ESPs och vågar tala om detta i sin utredning.

F.ö. så är ingen av korrelationerna slump som ligger över 0.2-0.3, eftersom dessa är säkra med p < 0.0001 tack vare det stora underlaget (N = 616 som gjort både SPQ-A och Aspie-quiz).

Metodiken för gruppering av frågorna, som kopplar ihop ESP-drag, hallucinationer och religösa trosföreställningar bygger på att man grupperar frågor baserat på högsta korrelationer, i kombination med roterad faktoranalys, och den har visat sig fungera ypperligt på andra grupper. Det går naturligtvis att flytta gränserna, men inte att flytta om frågor godtyckligt. Således kan ESPs oxå grupperas med Aspie perception eller Aspie-jakt, däremot inte med många andra grupper, typ NT social eller talanger.
rdos

Inläggav rdos » 2009-01-06 14:38:12

Kan för kompletthetens skull oxå påminna om att ALLA drag som ingår i Aspie-quiz, oavsett om de berör talanger, kommunikation eller perception, är positivt korrelerade med varandra. Att två drag är korrelerade säger därför ingenting om orsakssamband. Det som är intressant är vilka frågor som har högsta korrelationerna med varandra, och för att kunna reda ut sådant behövs ett brett test med jämt fördelade frågor som berör allt som hör till AST.
rdos

Inläggav weasley » 2009-01-06 15:12:10

Kloka ord vilka tål att upprepas:

Ganesh skrev:Nej du vet inte det, utifrån ett batteri frågor kan du säga en del om statistiska korrelationer mellan svaren på de frågorna och och svaren på ett annat batteri frågor. Men du vet ingenting om hur orsakssambanden ser ut. Och du vet inget om vilka korrelationer som har grund i faktiska kausala samband och vilka korrelationer som är slump.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:21:02, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Flawed » 2009-01-06 17:20:08

rdos skrev:

Det där är bara en "strawman". Om man frågar om man sett UFOn i SPQ-A, så får man sannolikt samma svar på frågan om man ställer den i Aspie-quiz, eller om man frågar om man tror på övernaturliga fenomen. Sedan är ju den väsentliga korrelationen mellan SPQ-A och Aspie-quiz inte i dessa frågor, utan i de sociala frågorna och de udda preferenserna. Samma slags kriterier som man även blandats in i schizofrenidiagnosen, och som gör att man lätt kan feldiagnosticera AST som schizofreni om man oxå har ESPs och vågar tala om detta i sin utredning.

F.ö. så är ingen av korrelationerna slump som ligger över 0.2-0.3, eftersom dessa är säkra med p < 0.0001 tack vare det stora underlaget (N = 616 som gjort både SPQ-A och Aspie-quiz).

Metodiken för gruppering av frågorna, som kopplar ihop ESP-drag, hallucinationer och religösa trosföreställningar bygger på att man grupperar frågor baserat på högsta korrelationer, i kombination med roterad faktoranalys, och den har visat sig fungera ypperligt på andra grupper. Det går naturligtvis att flytta gränserna, men inte att flytta om frågor godtyckligt. Således kan ESPs oxå grupperas med Aspie perception eller Aspie-jakt, däremot inte med många andra grupper, typ NT social eller talanger.

Det är oklart vad du jiddrar om.
Anser du att alla som har set ett ufo per automatik blir dömda till tvångsvård och får en haldol spruta i röven?
Senast redigerad av Flawed 2011-05-04 17:21:02, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Ganesh » 2009-01-06 19:55:35

PJ McKenna har skrivit en bok som heter ”Schizophrenia and Related Syndromes. Kapitel 15 heter Childhood schizophrenia, autism and Asperger’s syndrome (sid 397-421). Andra upplagan kom ut 2007. Förlag: Routledge. (Passar på att tacka en god vän för lånet.)

McKenna är för närvarande professor vid universitetet i Glasgow.

Här återges en egen (litet knackig) översättning av sammanfattningen av kapitel 15.

"Efter att ha uthärdat både allvarlig överdiagnosticering och allvarlig underdiagnosticering finns det inte längre något tvivel om att någonting som liknar schizofreni Vad gäller kliniska kännetecken, förlopp och resultat kan utvecklas under barndom. När det börjar i sen barndom är dess identifikation med schizofreni otvetydig. Till och med när den börjar tidigare är den förvånansvärt lätt att upptäcka, givet den utbredda uppfattningen att barn inte varn verbalisera deras känslor, ha komplicerade uppfattningar, eller ägna sig åt sofistikerade symboliseringar (sophisticated symbolisation). Det är inte omöjligt att det kan utvecklas under spädbarnsåldern. Så långt som evidens tillåter att några slutsatser dras så verkar samma etiologiska faktorer verka.

Där kontrovers fortfarande finns är det i förhållandet mellan barnsdomsschizofreni och det huvudsakliga tillstånd (disorder) det tidigare blandats samman med, autism. Tron att dessa två tillstånd är helt skilda åt har fått status av dogm, och som alla dogmer är det en förenklad version av en mer komplicerad men också mer intressant verklighet. Det är sant att de två tillstånden är genetiskt åtskilda. Men det är också sant att autism och schizofreni överlappar i en större utsträckning än vad barnpsykiatriker har varit beredda att erkänna. Detta gäller i synnerhet katatona symptom, Ignorerandet av detta fram till senare (more recent) arbeten av Wing och andra är ett skamligt kapitel i autismforskningens senare historia. Det finns också evidens för överlappning i affektstörningar (abnormalities of affect) mellan de två tillstånden, och i en språklig aspect, poverty of speech.

Det finnsa också ökande evidens för att autism kan vara kopplat till utvecklingen av schizofreni. Den andel fall där detta förekommer är helt säkert liten, åtminstone i den klassiskt definierade formen av tillståndet. Emellertid, om det accepteras att Asperger’s syndrom är en undergrupp av autism, så är det svårt att motstå slutsatsen att schizofreni – eller i alla fall icke-affektiv funktionell psykos – utvecklas flera gånger oftare än hos befolkningen i allmänhet. Detta borde inte leda till rädsla för att autism och schizofreni riskerar att kombineras ihop igen till ett enhetligt tillstånd. För det första är det klart att detta förhållande inte gäller bara schizofreni. För det andra skulle det vara en smula förvånande om autism skulle vara skilt från den stora skara av andra neuropsykiatriska syndrom där psykos erkänns som en komplikation."

Ber om ursäkt för att översättningen inte är perfekt. Men det gick i alla fall snabbt.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 17:21:06, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Inläggav rdos » 2009-01-06 20:24:09

Han glömde bort överlappningen i sociala problem, men annars var det en intressant sammanfattning. Den stämmer ganska väl överens med min uppfattning av saken utifrån Aspie-quiz.

Jag kan t.o.m. hålla med om att paranoia och hallucinationer (ESP) mycket väl kan ses som en separat diagnos, bara den inte blandas ihop med andra autistiska symptom för mycket eftersom dessa drag är ganska löst kopplade till AST.

Sedan vidhåller jag naturligtvis att det är nödvändigt att vara betydligt mer noggrann i analysen av hallucinationer, och använda lite mindre trubbiga verktyg för att separera ut ESPs, som inte kan anses som psykiatriska problem, och som inte kan botas med neuroleptika. SPQ-A gör ju därvidlag ett mycket dåligt jobb som bl.a. frågar om man tror på UFOn och sånt. Förhoppningsvis innehåller professionell diagnosticering av schizofreni inget sånt.

Tilläggas kan väl oxå att det är relativt få som svarat på Aspie-quiz som har schizofrenidiagnos, vilket väl oxå är ett gott tecken.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:21:06, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Inläggav Ganesh » 2009-01-06 22:07:43

rdos skrev:Jag kan t.o.m. hålla med om att paranoia och hallucinationer (ESP) mycket väl kan ses som en separat diagnos, bara den inte blandas ihop med andra autistiska symptom för mycket eftersom dessa drag är ganska löst kopplade till AST.

Sedan vidhåller jag naturligtvis att det är nödvändigt att vara betydligt mer noggrann i analysen av hallucinationer, och använda lite mindre trubbiga verktyg för att separera ut ESPs,

Kan du inte läsa innantill? Han säger inte att paranoia och hallucinationer kan anses som separata diagnoser. Och han nämner inte ESP över huvud taget.

Själv anser jag det uppenbart att ESP är utomvetenskapliga fenommen som man kan välja att tro på eller inte tro på. Ungefär som UFO och vildvittror.

Tips: Man kan lära sig att bli riktigt duktig på läsförståelse med rätt träning och bra handledning.
Ganesh

Inläggav docfrasse » 2009-01-06 22:37:41

rdos skrev:Jag hade oxå med "Schizotypal personality questionary" i Aspie-quiz
rdos skrev:Frågor kring ESP i Aspie-quiz, som varit ganska många i olika versioner, hör ihop med religösa föreställningar och perception.
rdos skrev:Tilläggas kan som sagt oxå att jag analyserat SPQ-A (som visserligen handlar om schizotypal) i förhållande till Aspie-quiz
rdos skrev:Sedan är ju den väsentliga korrelationen mellan SPQ-A och Aspie-quiz inte i dessa frågor, utan i de sociala frågorna och de udda preferenserna
rdos skrev:Om man frågar om man sett UFOn i SPQ-A, så får man sannolikt samma svar på frågan om man ställer den i Aspie-quiz
rdos skrev:Således kan ESPs oxå grupperas med Aspie perception eller Aspie-jakt, däremot inte med många andra grupper
rdos skrev: stämmer ganska väl överens med min uppfattning av saken utifrån Aspie-quiz.
rdos skrev:Tilläggas kan väl oxå att det är relativt få som svarat på Aspie-quiz som har schizofrenidiagnos, vilket väl oxå är ett gott tecken.
rdos skrev:Kan för kompletthetens skull oxå påminna om att ALLA drag som ingår i Aspie-quiz, oavsett om de berör talanger, kommunikation eller perception, är positivt korrelerade med varandra.

Inlägg postat 2009-01-06 20:24:09 , som är författarens sjätte i denna tråden om kataton schizofreni och AS där han återkommer till sin frågesport, har anmälts till forummoderatorerna för spamning. Ett avgörande skäl för mig att anmäla inlägget är att det inte rör sig om en engångsföreteelse, utan snarare ett vanemässigt trådkapande.
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 17:21:06, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav rdos » 2009-01-06 23:27:10

:shock:

Lämnar diskussonen med docfrasse då den spårat ut fullständigt i smutskastning. Tyvärr inget ovanligt på forumet. :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:21:06, redigerad totalt 2 gånger.
rdos

Inläggav rdos » 2009-01-06 23:31:28

Ganesh skrev:Kan du inte läsa innantill? Han säger inte att paranoia och hallucinationer kan anses som separata diagnoser.

Läs en gång till. Det framgår tydligt att jag menar kombinationen, inte var för sig.

Ganesh skrev: Och han nämner inte ESP över huvud taget.

Har jag påstått det eller? :roll:

Ganesh skrev:Själv anser jag det uppenbart att ESP är utomvetenskapliga fenommen som man kan välja att tro på eller inte tro på. Ungefär som UFO och vildvittror.

Du får anse precis vad du vill ESP.
rdos

Inläggav weasley » 2009-01-07 0:42:35

rdos skrev:Lämnar diskussonen med docfrasse då den spårat ut fullständigt i smutskastning. Tyvärr inget ovanligt på forumet. :roll:

SMUTSKASTNING?

Han kommer ju bara med ett faktapåpekande! Exakt HUR är det "smutskastning" att säga att du har skrivit SEX inlägg om ditt quiz i den här tråden? Eller nä, svara inte på den frågan. Jag är trött på dina oneliners och smileygubbar.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:21:06, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Inläggav rdos » 2009-01-07 8:25:41

weasley skrev:SMUTSKASTNING?

Han kommer ju bara med ett faktapåpekande! Exakt HUR är det "smutskastning" att säga att du har skrivit SEX inlägg om ditt quiz i den här tråden?

Alla mina inlägg i den här tråden är ontopic. Ett halvt av docfrasses inlägg är ontopic, och inget av Flaweds är det. Dessutom så vill trådskribenten ha synpunkter på schizofrenidiagnosen OCH ESPs.

Ja, det är smutskastning när man går ut och varnar för folks åsikter, gör sig lustig över dem, och angriper person istället för inlägg.
rdos

Inläggav rdos » 2009-01-07 9:24:46

Mera bevis på att man idag fortfarande inte kan skilja schizofreni ifrån AST:

"J Nerv Ment Dis. 2008 Apr;196(4):282-8.
Nonverbal behavior during standardized interviews in patients with schizophrenia spectrum disorders.
Brüne M, Sonntag C, Abdel-Hamid M, Lehmkämper C, Juckel G, Troisi A.
Centre for Psychiatry, Psychotherapy, Psychosomatics and Preventative Medicine, University of Bochum, Germany. Martin.Bruene@...

Several studies have consistently shown that patients with schizophrenia or schizophrenia spectrum disorders (SSD) can be distinguished from normal controls on the basis of their nonverbal behavior during standardized interviews, with considerable interactions between negative symptoms and poor facial expressivity. However, most studies have examined unmedicated patients, and gender of both interviewer and interviewee has not been taken into account. In this study we assessed the nonverbal behavior of male and female patients with SSD who were receiving second-generation antipsychotic medication (SGA) using the Ethological Coding System for Interviews (Troisi, 1998). In addition, we used a novel 5-factor model of the Positive and Negative Symptom Scale (PANSS, van der Gaag et al., 2006) to correlate nonverbal behavior with standard psychopathology ratings. Our findings strongly resembled results of previous studies into nonverbal behavior of patients with SSD, despite differences in cultural backgrounds and gender of the interviewer. Negative symptoms were inversely correlated with several of the nonverbal behavioral dimensions. Medication dose did not correlate with any one of the behavioral or psychopathological measures. Patients with SSD make less use of their nonverbal behavioral repertoire compared with controls, independent of antipsychotic treatment. Culture-specific nonverbal expressivity seems to play an additional (minor) role in distinguishing patients from healthy controls."

Det finns alltså en påtaglig korrelation mellan schizofreni och ickeverbal kommunikation, trots att det är ASTs som sådana drag primärt hör ihop med. Vidare har medicinering ingen effekt på detta. Jag undanber mig kränkande kommentarer på inlägget från docfrasse och Flawed.
rdos

Inläggav weasley » 2009-01-07 12:14:38

rdos skrev: Dessutom så vill trådskribenten ha synpunkter på schizofrenidiagnosen OCH ESPs.

Ja, det är smutskastning när man går ut och varnar för folks åsikter, gör sig lustig över dem, och angriper person istället för inlägg.

1) Det var DU som förde fram ESP/paranoia/hallucinationer, redan från ditt första och andra inlägg. Då hade docfrasse och Flawed inte skrivit en rad i tråden.

2) Du erkänner själv att du nöjestjafsar och nu blir du sur när andra forumister varnar för dej och ditt nöjestjafs. Antingen slutar du nöjestjafsa eller så slutar du gnälla/spela martyr.

Over and out.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 17:21:06, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Inläggav rdos » 2009-01-07 12:56:18

weasley skrev:1) Det var DU som förde fram ESP/paranoia/hallucinationer, redan från ditt första och andra inlägg. Då hade docfrasse och Flawed inte skrivit en rad i tråden.

Sant, men trådskaparen var uppenbart intresserad av detta, varför docfrasses och Flaweds spydiga kommentarer var överflödiga.

weasley skrev:2) Du erkänner själv att du nöjestjafsar och nu blir du sur när andra forumister varnar för dej och ditt nöjestjafs. Antingen slutar du nöjestjafsa eller så slutar du gnälla/spela martyr.

Over and out.

Svart-vitt tänkande? Bara för att en människa erkänner att h*n nöjestjafsar på ett ställe så nöjestjafsar h*n på alla andra oxå? Kan direkt tala om att det inte förekommer något nöjestjafs från min sida i den här tråden. Som en allmän regel kan du räkna med att det inte förekommer något nöjestjafs från min sida utanför NFD.
rdos

Inläggav sugrövmanövern » 2009-01-07 13:47:31

Jag tycker det är intressant det här med kataton schizofreni och dylikt, kan tyvärr inte mycket själv om det. Men här pratas spökerier ser jag. ESP, hallå liksom :roll: .

Skulle jag tro på paranormala fenomen skulle jag väl behöva haldolinjektioner dagligen och ligga fastspänd på en brits.

Nåväl, det som trådskaparen undrar, om man som Aspergare kan bli "mer autistisk" under stark stress... Jag kan bli det. I synnerhet vid depression.

I år har jag varit konstig, fick något slags nervsammanbrott och blev svårt deprimerad. Jag var under flera månader svårkontaktbar, dröjde länge med att svara på tilltal de gånger jag svarade. Rörelsemönstret blev konstigt, långsamt. De gånger jag rörde mig öht. Själv kommer jag inte ihåg detta, men jag frågade min sambo nu om hur jag betedde mig när jag var helt borta i skallen.

Mycket vanföreställningar, paranoia, synvillor, och så hörde jag ibland röster, men mest musik och konstiga ljud som jag trodde var inbrottstjuvar eller dylikt. Ibland ser jag saker som inte finns, och det har varit mycket sådant i år.

Troligtvis stängde min hjärna av för att skydda mig mot yttre stimuli. För att förenkla saken något, vet inte hur man ska beskriva det.

Men mina upplevelser är banne mig inte spökerier. Jag kan tro det just när jag upplever det, eftersom jag är så uppvarvad och rädd, tex om jag ser en skepnad i hallen. Men när jag kommit till sans begriper jag ju att det var inbillning.

Nu äter jag Ritalin, mest för den antidepressiva effekten. Läkaren brukar fråga,
- Hur är det med tomtar och troll?
Syftar på mina synvillor :P . Ritalin kan ju orsaka psykos, speciellt om man inte sover bra.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 17:21:06, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav docfrasse » 2009-01-07 17:12:04

Mycket intressant. Det låter som om du kan ha haft en psykotisk depression med katatoni. Visst var det väl du som fick ECT? Eller minns jag fel? ECT är annars den absolut bästa behandlingen mot såväl riktigt djup (melankolisk/psykotisk) depression som mot katatoni.

För att svara trådstartaren: andra exempel på förstärkning av autistiska drag vid stress är det som nog många på forum upplevt: ökad långsamhet, förstärkning av tendens till svartvitt seende och förstärkt rigiditet och ritualbeteende. Sistnämnda kan ju ta sig uttryck i att det under stressperioden blir något alltmer tvångsmässigt över ägnandet åt annars lustfyllda specialintressen. Man får svårt att bryta pågående beteenden.
docfrasse

Inläggav Ganesh » 2009-01-07 17:34:35

rdos skrev:Jag kan t.o.m. hålla med om att paranoia och hallucinationer (ESP) mycket väl kan ses som en separat diagnos, bara den inte blandas ihop med andra autistiska symptom för mycket eftersom dessa drag är ganska löst kopplade till AST.

Sedan vidhåller jag naturligtvis att det är nödvändigt att vara betydligt mer noggrann i analysen av hallucinationer, och använda lite mindre trubbiga verktyg för att separera ut ESPs, som inte kan anses som psykiatriska problem,

Menar du att "paranoia och hallucinationer (ESP)" betyder att de är synonyma begrepp. Dvs att att ESP=paranoia och hallucinationer, eller menar du att att en del paranoia och hallucinationer är faktiska fenomen, dvs ESP? Om det är på det senare sättet så framgår inte det.

Det finns innget stöd för att "se paranoia och hallucinationer som en separat diagnos". Och det finns ingen anledning att oroa sig för att de skall blandas ihop med "andra autitiska symtom", för de är inte autistiska symptom.

Jag uttryckte mig otydligt, kanske fel, men McKenna menar att man inte kan skilja ut paranoia och hallucinationer från resten av kriterierna för Schizofreni. Det är helheten i de diagnostiska kriterierna som är väsentliga. Kriterierna är så att säga ett paket där man inte kan ta bort vissa delar. (Jag menade inte heller "var för sig".)

Och det var du som skrev "paranoia och hallucinationer (ESP)" dvs du skriver att paranoia och hallucinationer är samma sak som ESP. Du kanske inte menar det, men det var vad du skrev. Anser di verkligen att ESP-upplevelser är verkliga företeelser och att de bör betraktas som seriösa symptom vid både AST och schizofreni?

http://en.wikipedia.org/wiki/Schizophrenia
http://sv.wikipedia.org/wiki/Schizofreni
Ganesh

Inläggav sugrövmanövern » 2009-01-07 17:59:06

docfrasse skrev:Mycket intressant. Det låter som om du kan ha haft en psykotisk depression med katatoni. Visst var det väl du som fick ECT? Eller minns jag fel?
Ja, jag har genomgått 21 ECT behandlingar i år. Fick den sista ganska nyligen. Först en serie om 12 st, men mådde fortfarande kasst. Så efter några månader blev det 9 till. Det var tänkt att jag skulle få 12, men vi avbröt för att minnesstörningarna blev för allvarliga.

Jag tycker också att det jag lidit av stämmer in på psykotisk depression med katatoni, det är därför jag är så nyfiken på det.

Försöker klura ut vad tusan det var som hände med mitt psyke. En sak som min sambo lade märke till var att jag blev mer deprimerad och slö efter att ha ätit Iktorivil en tid. Åt dem mest mot muskelspänningar.

docfrasse skrev:ECT är annars den absolut bästa behandlingen mot såväl riktigt djup (melankolisk/psykotisk) depression som mot katatoni.
Ja, det hände mycket i hjärnan av ECT. Jag blev nästan euforisk efter vissa av gångerna, väldigt instabil. Glad ena dagen, självmordsbenägen nästa dag. Kaos. Blev av med muskelspänningarna, blev mindre ångestbenägen. Den malande ångesten av GAD-typ försvann ett tag.

Dock fick depressionen en annan karaktär, jag blev mer stillasittande och uppgiven. Troligtvis för att jag annars varit driven av malande ångest och inte kunnat ligga och deppa pga stress.

Men ECT behövdes, helt klart. Vet inte hur man annars skulle ha kunnat bryta det tillstånd jag var i. Blev ju inte kärnfrisk, men undan för undan känns allt mer verkligt och mindre skrämmande. Jag hoppas på att kanske kunna komma ut i verkligheten helt och hållet så småningom.

Muskelspänningarna som jag nämner är skumma. Har varit spänd i många herrans år, men det blev värre och värre och jag var aldrig avslappnad, inte ens på natten. Tvärtom så blev det värre när jag sov.

Muskelavslappnande hjälpte inte mycket. Och jag skulle snarare vilja kalla spänningarna för ofrivilliga kroniska muskelfixeringar eller nåt. Kroppen drogs automatiskt till konstiga ställningar. Speciellt när jag sov. Vaknade alltid med kroppen vriden till höger, ungefär som att den försökte rulla ihop sig. Käkarna kraftigt sammanpressade med en dragning åt höger, så hårt att flera tänder har sprickor.

Ont i varenda muskel, massage var skönt, men gjorde mig inte avslappnad det heller.

Har börjat få liknande muskelspänningar nu, när jag äter Ritalin. Men inte lika brutala som förr.

Hehe, vet inte om jag uttrycker mig redigt, så svårt att förklara...
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 17:21:06, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Inläggav docfrasse » 2009-01-07 19:33:13

sugrövmanövern skrev:Muskelspänningarna som jag nämner är skumma. Har varit spänd i många herrans år, men det blev värre och värre och jag var aldrig avslappnad, inte ens på natten. Tvärtom så blev det värre när jag sov.

Muskelavslappnande hjälpte inte mycket. Och jag skulle snarare vilja kalla spänningarna för ofrivilliga kroniska muskelfixeringar eller nåt. Kroppen drogs automatiskt till konstiga ställningar. Speciellt när jag sov. Vaknade alltid med kroppen vriden till höger, ungefär som att den försökte rulla ihop sig. Käkarna kraftigt sammanpressade med en dragning åt höger, så hårt att flera tänder har sprickor.

Ont i varenda muskel, massage var skönt, men gjorde mig inte avslappnad det heller.

Har börjat få liknande muskelspänningar nu, när jag äter Ritalin. Men inte lika brutala som förr.

Hehe, vet inte om jag uttrycker mig redigt, så svårt att förklara...

(Jag svarar med tvekan, inte för att ämnet är ointressant - tvärtom - men för att jag själv nyss anmält en annan forummedlem för spamning och trådkapning just i denna tråd. Vad som i mitt tycke ändå gör dessa inlägg nästan on topic är att de handlar om AS, katatoni och andra motorikstörningar)

Jag tycker att du uttrycker dig klart.

Det skulle kunna vara motoriska tics, det du beskriver - en del i din Tourette. Det finns ju även toniska tics som kan vara på det sätt du beskriver, mer långsamma, krampartade. Tics brukar ju många gånger förvärras vis stress och annat illabefinnande. Du mådde ju inget vidare. Vad som också kunde tala för toniska tics i ditt fall är att du börjar få liknande besvär nu när du tar Ritalin. Många får förvärrade tics av centralstimulantia.

Åt du neuroleptika under den här tiden? I så fall skulle det kunna ha rört sig om biverkningar av dessa. Det alternativet tror jag ändå mindre på.

Det låter heller inte på din beskrivning som om dessa motorikstörningar var en del i katatonin, om det var det du hade, utan oberoende av denna.

Fint att du mår bättre.

(Jag kommer inte skriva mer om detta i denna tråd)
docfrasse

Inläggav sugrövmanövern » 2009-01-07 20:45:07

docfrasse skrev:
sugrövmanövern skrev:Muskelspänningarna bla bla bla

(Jag svarar med tvekan, inte för att ämnet är ointressant - tvärtom - men för att jag själv nyss anmält en annan forummedlem för spamning och trådkapning just i denna tråd. Vad som i mitt tycke ändå gör dessa inlägg nästan on topic är att de handlar om AS, katatoni och andra motorikstörningar)
Gaah, det var just att spamma och kapa tråden som jag försökte att inte göra :? . Försökte fördjupa mig i det här med katatoni, men det gick inte så bra :roll: .

docfrasse skrev:Det skulle kunna vara motoriska tics, det du beskriver - en del i din Tourette. Det finns ju även toniska tics som kan vara på det sätt du beskriver, mer långsamma, krampartade. Tics brukar ju många gånger förvärras vis stress och annat illabefinnande. Du mådde ju inget vidare. Vad som också kunde tala för toniska tics i ditt fall är att du börjar få liknande besvär nu när du tar Ritalin. Många får förvärrade tics av centralstimulantia.
Jag vet inte om jag har Tourette, har ingen diagnos iaf. Får värre tics av många mediciner.

docfrasse skrev:Åt du neuroleptika under den här tiden? I så fall skulle det kunna ha rört sig om biverkningar av dessa. Det alternativet tror jag ändå mindre på.
Nej. Har provat många neuroleptikapreparat, men aldrig kunnat medicinera kontinuerligt. Får för kraftiga biverkningar. Myrkrypningar och tics mest.

docfrasse skrev:[Det låter heller inte på din beskrivning som om dessa motorikstörningar var en del i katatonin, om det var det du hade, utan oberoende av denna.
Ok, det var något sådant jag funderade över när jag beskrev muskelspänningarna tror jag. Alltså att de långsamma, sega rörelserna var någonting annat än förvärrade muskelspänningar eller tics. Och möjligtvis då katatoni, som jag tycker det stämmer in på när jag läser om det.
sugrövmanövern

Inläggav docfrasse » 2009-01-08 2:18:18

sugrövmanövern skrev:Jag vet inte om jag har Tourette, har ingen diagnos iaf.

Hoppsan! Jag återkommer i frågan i ett PM ...
docfrasse

Återgå till Aspergare och vården

Logga in